Compact goedkoop line array ontwerpen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

citaat:Geplaatst door **************

ahum, http://www.********.nl/images/fasevsamp.JPG

in vermogensberekeningen zit de 20-log, ipv de 10-log. Heb ik ook jaren over gestudeerd, maar alla
    @mac: verm. = 10 log, spanning = 20log

@ rademakers: die circel is een tabel van in welke mate 2 bronnen optellen in relatie met hun onderlinge faseverschil.
    Erg handig bij het bekijken van hoe 2 luidsprekers optellen bij een bepaalde afstand/luisterhoek, of hoe groot de fout is bij gebruik van een asymmetrisch filter etc...
    knoppen en waarden :)

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

maar even over het onderwerp:
      is er echt iem van plan iets te gaan bouwen?
      of bloed dit dood, na een hoop gepost..[xx(]

Comment

• Leinad
        • Apr 2004
        • 153

Een line array, bestaande uit 4 kasten zal tekort zijn om lage tonen (<100Hz) als lijnbron weer te geven. Heb ik dit goed begrepen? (nightline, je had dus wel gelijk in dit opzicht.) Dan heeft men toch minstens 6 á 8 kasten per kant nodig om dit te laten aansluiten op een labhoorn (80Hz).

Neemt een line array bij verdubbeling van de afstand 3 of 6dB af? Volgens Meyer gedraagt een line array zich op grotere afstand als een normale sferische afstralende bron. Het enige voordeel dat dan over blijft is dat het geluid beter gericht kan worden.

Verder zegt Meyer: “geluidsinstallaties gedragen zich veel te complex om er simpele theorievorming op los te laten”. We kunnen er dan eigenlijk niet omheen om flink te moeten bouwen en testen om een degelijk systeem te ontwikkelen. En ja, wie is hier toe bereidt?

Groeten Daniël.

Comment

• BAJ productions
          • Jul 2003
          • 587

als er luidspreker geleend kunnen worden voor testen wil ik ze wel bouwen.

alleen dan eerst maar 1 kant. met een zeer goed ontwerp.
          groetjes,
          Bas

Comment

• BAJ productions
            • Jul 2003
            • 587

dus 4 kasten
            groetjes,
            Bas

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

misschien heeft dj peet zin om een kastje mee te bouwen ?

Comment

• ronny
                • Dec 2002
                • 2138

Van regentonnen dan wel, das goedkoop

mvg
                ronny
                niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Sander Scheepstra
                  • Oct 2000
                  • 112

Hoi,

Zit er al een tijd aan te denken een linearray achtig systeem te gaan bouwen.
                  Met als doel een zo universeel mogelijk geluidsysteem te verkrijgen dat zowel in kleine zaaltjes als bij buitenevenementen bruikbaar is.
                  Wil hierbij gebruik maken van kasten die ongeveer 60*60*60 cm zijn een beetje à la D&B C3, met twee of drie 1" hoogdrivers, twee 10" mid drivers welke gewoon front mounted zijn en eventueel nog twee 15" laag drivers.
                  Wil voor de hoogdrivers een soort hoorn bouwen zoals ook in het ontwerp wat bij Seakerstore gepubliceerd is wordt gebruikt.
                  De twee 10"drivers komen dan naast de hoorn onder elkaar te zitten en de twee 15" drivers in de zijwanden.
                  Het plan is dan om dubbel 18" subs te gebruiken waarop naar behoefte twee of meerdere toppen worden geplaatst.
                  Ik wil het systeem dus gewoon stapelbaar maken en eventueel ook uitrusten met vliegmateriaal.
                  Ben van plan om binnen niet al te lange tijd eens twee van deze topkasten te gaan bouwen om te kijken of het werkt.
                  Ben ook benieuwd wat jullie mening is over dit plan.

Groet,

Sander

Comment

• mbottens
                    • Feb 2004
                    • 743

citaat:Ben van plan om binnen niet al te lange tijd eens twee van deze topkasten te gaan bouwen om te kijken of het werkt.
                    Ben ook benieuwd wat jullie mening is over dit plan.
                    Leuk plan, alleen met twee kastjes heb je niet echt een line array dus dan kun je ook niet testen of het bedachte goed werkt.
                    citaat:Wil hierbij gebruik maken van kasten die ongeveer 60*60*60 cm zijn een beetje à la D&B C3, met twee of drie 1" hoogdrivers, twee 10" mid drivers welke gewoon front mounted zijn en eventueel nog twee 15" laag drivers.
                    Wil voor de hoogdrivers een soort hoorn bouwen zoals ook in het ontwerp wat bij Seakerstore gepubliceerd is wordt gebruikt.
                    Ik vind het idee van front loaded niet zo´n goed idee, het idee is namelijk om veel rendement te behalen en een goede duidelijke spreiding en afstraling te realiseren, en dat wordt dan erg lastig. Verder denk ik dat je iets te veel speakers in 60 x 60 x 60 wil plaatsen. Ook al heb ik wel eens een ontwerp gezien waar meerdere speakers op 1 hoorn waren gemonteerd. hieronder de link:

http://www.servodrive.com/Images/WEB...y_Fullsize.jpg

http://www.servodrive.com/Images/WEB...1_Fullsize.jpg

Dit vind ik wel een erg stoer systeem en mega compact. Misschien kunnen we in dit onderwerp hier ook eens over praten want ik denk dat er samen met mij veel mensen zijn die niet weten hoe je op een hoorn zoveel speakers kunt koppelen en tegelijkertijd de hoorn geschikt maakt voor al die frequenties. En als je naar de hals kijkt dan zie je een duidelijk hogere compressiefactor dan 2 misschien wel 20!! Dus als het aan mij ligt een sub-onderwerpje "hoe meerdere speakers aan 1 hoorn te koppelen". En dit kunnen we weer in ons ontwerp terug brengen.

Groeten Martin
                    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Sander Scheepstra
                      • Oct 2000
                      • 112

Hoi Martin,

Als ik twee van dergelijke kasten maak begint het toch al op een line array te lijken, vergelijkbaar met vier kasten van bijvoorbeeld EAW.
                      Maar los daarvan wil ik dat het ook goed klinkt wanneer ik een kast gebruik, dan hoeft het dus ook niet als line-array te werken maar als een front loaded kast met voor het hoog een spreiding van 90*20.
                      Zie het dus als een soort middenweg tussen Line-array en conventioneel.
                      Mischien is het zelfs nodig om op een of andere manier de verticale spreiding instelbaar te maken voor gebruik als stand alone kast of als "line-array".
                      Wanneer het i.d.d. teveel van het goede is om alles in een kastje van 60*60*60 te persen kan ik ervoor kiezen om de 15" achterwege te laten en iets soortgelijks als de D&B subjes te bouwen, of de kast wat dieper maken en als laatste optie kan ik ook maar een 15" monteren.

Groet,

Sander

Groet,

Sander

Comment

• mbottens
                        • Feb 2004
                        • 743

ik denk dat je sowiezo wel op een iets diepere kast uitkomt, maar waarom ga je het systeem niet compleet hoorngeladen doen? En hoe denken de andere gasten op het forum over hoorn of frontgeladen voor een line array?

Ik ben voor hoorn geladen, maar dat hadden jullie zekers al in de gaten. Dan kun je het ook met minstens de helft aan drivers doen voor dezelfde geluidsdruk (misschien zelfs een vierde van het aantal drivers), maar nog mooier hetzelfde aantal drivers en weggeblazen worden.

En hoe denken jullie over het volgende (waar ik het in een paar posts hierboven ook al eens had):
                        citaat:Ik vind het idee van front loaded niet zo´n goed idee, het idee is namelijk om veel rendement te behalen en een goede duidelijke spreiding en afstraling te realiseren, en dat wordt dan erg lastig. Verder denk ik dat je iets te veel speakers in 60 x 60 x 60 wil plaatsen. Ook al heb ik wel eens een ontwerp gezien waar meerdere speakers op 1 hoorn waren gemonteerd. hieronder de link:

http://www.servodrive.com/Images/WEB...y_Fullsize.jpg

http://www.servodrive.com/Images/WEB...1_Fullsize.jpg

Ik hoor het wel
                        Groeten Martin
                        Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

Comment

• nightline
                            • Oct 2002
                            • 1001

Ik ben net terug uit Mechelen, hier was Pablo, een engineer van Beyma. Bij het hoofdstuk nieuwe producten vertelde hij dat half september een wave-guide voor toepassing in een line-array in productie gaat. Deze is speciaal voor de CP-755Nd 1.4 inch. exit driver ontwikkeld, wellicht erg interesant voor toepassing in de te ontwikkelen line-array.
                            Meer info komt nog!!

Persoonlijk vindt ik het idee van een hoorn geladen kast we goed, maar om het goedkoop te houden denk ik dat er niet te veel drivers in mogen. Ik denk meer in de zin van 2 bas/mid speakers van 10 of 12" welke via een compressie kamer uitmonden in een hoorn waarin coaxiaal bijv. de nieuwe wave-guide van Beyma gemonteerd wordt.

Groeten

Jack