GSP 2, Hoorn geladen 3 weg top (eerste foto's!!)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Reemski
    • Dec 2001
    • 690

inderdaad. Ik was hem al meer tegengekomen. Maar omdat ik nu lees over het zelf produceren van een mid-hoorn.

Als deze monacor hoorn goed functioneert, waarom dan nog zelf een hoorn maken (anders dan een andere spreiding / goedkoper).

Comment

• michiel
      • May 2001
      • 1032

citaat:Geplaatst door Reemski

Als deze monacor hoorn goed functioneert, waarom dan nog zelf een hoorn maken (anders dan een andere spreiding / goedkoper).
      Dan heb ik nix meer te zeggen....

Misschien toch wel. Ik weet niet hoe het zit met die hoorn, maar ik denk dat de mid hoorn in mijn ontwerpen laag ingezet moet worden. Ik weet niet of die hoorn dat aankan.
      Waarom de mid laag inzetten? Bij de eerste proto kwam dit door de laag sectie die maar een smalleband voor zijn kiezen kom nemen.
      Daarnaast is het voor de klank vele malen beter om laag te filteren (< 300 Hz). Het belangrijkste stem gebied wordt dan alleen door de mid weergeven, en dat is zeer positief voor de klankmatige kant van de kast.

De voornaamste redenen waren de prijs en afstraling.

Bij de nieuwe hoorns heb ik rekening gehouden met de trapezium hoek en de afstraling van de hoorn. Ik weet niet hoe ver mijn ideeen over deze afstemming op gaan omdat de straling frekwentie afhankelijk is. Maar ik geloof dat we aardig in de buurt komen van een mooie afstraling van het mid.
      Groeten, michiel

Comment

• frederik_
        • Jul 2003
        • 98

Deze midhoorn is volgens de specs inzetbaar vanaf 125Hz.
        Als ik deze hoorn simuleer met de 8PE21, dan kun je hem inzetten vanaf 250Hz.

Comment

• michiel
          • May 2001
          • 1032

citaat:Geplaatst door frederik_

Deze midhoorn is volgens de specs inzetbaar vanaf 125Hz.
          Als ik deze hoorn simuleer met de 8PE21, dan kun je hem inzetten vanaf 250Hz.
          Dan zou deze hoorn ook een optie zijn.... Maar wat doet de hoorn zonder achterkamer? Ik zou als ik moest kiezen de mid hoorns zonder achterkamer uitvoeren....

Ik hou nou eenmaal van zelf knutselen.[]
          Groeten, michiel

Comment

• nightline
            • Oct 2002
            • 1001

Die Monacor hoorns zijn ook nog eens erg duur, daar kun je veel uurtjes voor knutselen. Mocht iemand toch interresse hebben, ik heb er nog 2 liggen. Ik wilde ze ooit gebruiken om 2 10" speakers achter elke hoorn te bouwen, maar ja tijd gebrek.
            Powered by AudioMadness....

Comment

• Reemski
              • Dec 2001
              • 690

Zonder achterkamer????

Toevallig zag ik ook op de monacor site (en van andere fabrikanten) een achterkamer van zo'n 3 liter, die je achter een 8"-er kan plaatsen. Lijkt me ideaal.

Comment

• michiel
                • May 2001
                • 1032

citaat:Geplaatst door Reemski

Zonder achterkamer????

Toevallig zag ik ook op de monacor site (en van andere fabrikanten) een achterkamer van zo'n 3 liter, die je achter een 8"-er kan plaatsen. Lijkt me ideaal.
                Geen achterkamer klinkt veel beter! En met een goede hoorn ervoor maakt het geen bal uit voor de belastbaarheid in het werkgebied.
                Een achterkamer heeft pas nut als deze zeer klein wordt uitgevoerd. En dat is alleen maar lastig (en HEEL nauwkeurig). Dus krijg je eerder last van de kamer dan dat je er profeit van hebt.
                Dus daarom gaat de kamer er gewoon vanaf. Mocht dit niet goed werken in de praktijk. Dan kan er altijd nog een achterkamer achter de driver geplaatst worden. Dat zal echter niet nodig zijn verwacht.
                Groeten, michiel

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

Hoi,

Ik heb de top eens bekeken bij speakerstore en nu staan er geen driveers in afgebeeld. Waar wordt de 15" geplaatst is nu mijn vraag?

De simulaties zien er goed uit bijna constant 105 dB vanaf 100 Hz met maar 2 speakers. Daar wordt ik van nee van, het namelijk ook bijna weekend kunnen we weer naar onze geluidsssytemen luisteren.
                  Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• michiel
                    • May 2001
                    • 1032

De 15"er komt in de hoorn wand. Hij straalt dus gedeeltelijk in de hoorn af.

Helaas heb ik het erg druk op het moment, dus de bouw van het test kastje gaat niet echt vlug, en het verder ontwikkelen van een bph sectie wil ook niet echt opschieten...

Helaas voor de mensen die er op zitten te wachten, aangezien het ook een beetje eenmans project dreigt te worden zal het binnenkort ook niet echt op gaan schieten. GSP staat niet boven aan mijn lijstje...
                    Groeten, michiel

Comment

• DJ_Robin
                      • Jul 2001
                      • 610

Jammer dat nadat het vorm begon te krijgen er eigenlijk geen verder ontwikkelingen zijn geweest.
                      Ik zou graag helpen maar heb nog niet zoveel ervaring met het stimuleren in de verschillende te verkrijgen programma's.
                      Zijn er hier verder geen mensen die Michiel kunnen helpen die wel ervaring hebben in het ontwerpen/stimuleren van hornkasten en ook interesse hebben in het project ?
                      Er zijn aan de reacties te zien toch wel veel mensen geintereseerd.

Ik zat trouwens nog even op de site van speakerstore en is dit geen leuke sub voor onder het gsp3, http://www.speakerstore.nl/construct...s/1850horn.jpg (ik vind de M-horn toch behoorlijk groot)

M.V.G
                      EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• mbottens
                        • Feb 2004
                        • 743

@Michiel

Misschien kun je eens een kort duidelijk overzichtje maken van wat er nog moet gebeuren aan deze top. Welke keuzes er bijvoorbeeld nog moeten worden gemaakt en welke problemen je op het moment nog hebt?

Dan kunnen we met zijn allen op een productieve manier mee gaan denken. Lijkt me leuk

Mijn simulatie programma krijgt het zwaar te voorduren de komende tijd
                        Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• michiel
                          • May 2001
                          • 1032

citaat:Geplaatst door mbottens

@Michiel

Misschien kun je eens een kort duidelijk overzichtje maken van wat er nog moet gebeuren aan deze top. Welke keuzes er bijvoorbeeld nog moeten worden gemaakt en welke problemen je op het moment nog hebt?

Dan kunnen we met zijn allen op een productieve manier mee gaan denken. Lijkt me leuk

Mijn simulatie programma krijgt het zwaar te voorduren de komende tijd
                          Het meeste werk zit in het teken/bedenken van een leuk topje. Aan de laag sectie moet nog wat gesleuteld worden. Zo word het bijvoorbeeld vrij lastig om een 12" bph in een compact kastje te krijgen (denk toch dat we een slag groter moeten gaan).
                          Kwa simuleren zal er niet super veel werk meer inzitten.

De mid sectie staat al min of meer vast. Ik heb alleen nog geen duidelijke tekeing van de 8" versie.

Ik kan wel zeggen dat Frederik aan een 15" bph werkt. Binnenkort zal hij een proto van deze bph gaan bouwen.
                          Voor het test kastje van GSP2 moet ik nog wat frezen/zagen en dan kan ik flink wat gaan luisteren/meten.

citaat:Ik zat trouwens nog even op de site van speakerstore en is dit geen leuke sub voor onder het gsp3, http://www.speakerstore.nl/construct...s/1850horn.jpg (ik vind de M-horn toch behoorlijk groot)
                          Daar is de top niet helemaal voor ontworpen. Ik heb met opzet de top zo proberen te ontwerpen dat deze flink de diepte in kan om gebruik met subs ala lab en M-hoorn mogelijk te maken.
                          Maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Je hebt dan alleen wat meer overlap.
                          Groeten, michiel

Comment

• DJ_Robin
                            • Jul 2001
                            • 610

citaat:Het meeste werk zit in het teken/bedenken van een leuk topje. Aan de laag sectie moet nog wat gesleuteld worden. Zo word het bijvoorbeeld vrij lastig om een 12" bph in een compact kastje te krijgen (denk toch dat we een slag groter moeten gaan).
                            Maak ik hieruit op dat de tekeningen van het GSP3 de prullenbak in kunnen ? Ik vond het toch wel een heel leuk kastje , maar de BPH gaat daar dus toch niet werken ?

citaat:Ik kan wel zeggen dat Frederik aan een 15" bph werkt. Binnenkort zal hij een proto van deze bph gaan bouwen
                            Word dit enkel een laagsectie of is Frederik bezig aan een eigen Top? , en mag zijn BPH ook gebruikt worden in dit project , zo ja zou misschien Frederik ook een helpende hand kunnen bieden , om dit project op aanzienlijke termijn af te ronden.

M.V.G
                            EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• frederik_
                              • Jul 2003
                              • 98

citaat:Geplaatst door michiel
                              Het meeste werk zit in het teken/bedenken van een leuk topje. Aan de laag sectie moet nog wat gesleuteld worden. Zo word het bijvoorbeeld vrij lastig om een 12" bph in een compact kastje te krijgen (denk toch dat we een slag groter moeten gaan).
                              Toch nog maar is een keertje goed kijken naar de Res4 en Res5. Blijkbaar kan het wel in een klein kastje.

Ook ik ben inderdaad bezig met een eigen topkast (wie niet meer tegenwoordig).
                              Ik ben reeds begonnen met de laagsectie (bandpasshoorn) voor een 15" (B&C Speakers 15PL40/ 18Sound 15ND930).

Het hout voor eerste prototype wordt als het goed is aankomende zaterdag gezaagd.
                              Dan moet dat in elkaar gelijmd/geniet worden, dus dat met 2 weken +/- moeten dat wel af zijn.

Dit prototype mag gebruikt worden voor de top van Michiel.

Comment

• michiel
                                • May 2001
                                • 1032

Die tekening kunnen niet de prullenbak in! Het is een kwestie van goed puzzelen, en helaas kost dit veel tijd. Op het moment heb ik andere projecten die voorrang krijgen (maw, waar ik nog wat aan over hou).

De res 4 en 5 zijn weer anders als wat ik wil. Ik zit namelijk met een grotere hoek, zodat de kasten met het front tegen elkaar gestack kunnen worden zonder dat de mid hoorns van de beide kasten in elkaars gebied afstralen. Dit om het kamfilter effect te voorkomen, en omdat het er een tikkie strakker uitziet als er geen ruimte is tussen de topjes.
                                Mocht het nou echt niet gaan werken, dan ga ik richting res 4 en 5 kwa vorm....

Misschien dat ik vanavond/vannacht nog even wat kan prutsen aan versie 3. Frezen aan de test kast van versie 2 zit er op dit tijdstip ook niet meer in...
                                Groeten, michiel

Comment

Working...