Daarom een dubbele 15"
Zelfbouwsubje RCF
Collapse
X
-
Een dubbele, twee dubbele, vier dubbele, je komt er nog steeds niet.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
-
Fun fact, F=m*a.
Zolang je binnen de lineaire bandbreedte van het systeem zit maakt het puur qua maat of massa geen kont uit.
Andere parameters zoals de Q van de speaker, de resonantiefrequentie ofwel het electro-mechanische model van de speaker in zijn geheel gaan bepalen of een speaker ''snel'' of traag is.
Er zijn menig 21'' die ''sneller'' zijn dan menig 12''.
Whatever ''snel'' kwalitatief may mean.
Zeggen dat een 21'' trager is dan een 15'', en weer trager dan een 12'', is een beetje als zeggen dat een benzine altijd sneller is dan een diesel, zonder jezelf te bedenken dat je Audi Quattro Diesels hebt, en renault clio benzine's.''diamonds are forever''Comment
-
Vergelijk eens verschillende drivers met dezelfde aandrijving maar met verschillende diameter conus met elkaar, dan is degene met de hoogste Mms degene die het traagst is, de laagste fs heeft en de grootste diameter.....
Ik schrijf er ook niet voor niets 'in principe' bij.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Als snel een maat is waarin een conus kan reageren op een input stimulus dan lijkt mij de accelleratie een belangrijke factor.
Dat een serie speakers met dezelfde aandrijving maar een grotere en dus zwaardere conus trager is, lijkt mij ook volledig logisch, want een lagere accelleratie.
Dat wil niet per definitie zeggen dat ''elke!'' 21'' altijd trager is dan een 12''. Dat is simpelweg een overhaaste generalisatie.''diamonds are forever''Comment
-
-
En aangezien de weerstand van de lucht tegen de richting van de (voorwaartse)kracht in gaat krijgen we bij een verschillend oppervlak toch een andere tegen kracht, want de formule van de luchtweerstandskracht luidt:
Fw=1/2*p*Cw*A*V² waarin A de frontale oppervlakte is, en dus speelt de grootte wel degelijk een rol, want 15 inch levert minder tegenwerkende kracht op dan 18 inch.
Een Ferrari enzo met een plaat triplex voorop trekt toch ook langzamer op dan eentje zonder?Last edited by nl dark w nl; 11-11-15, 20:21.Comment
-
ik kan iedereen geloof ik wel een beetje begrijpen
sis schreef eerder:
Misschien niet, maar ik denk toch wel dat je deze sub zal voelen , zeker als er +/- 12.000 watt op kan.
hoeveel vermogen is eigenlijk nog reëel? het grootste deel wordt warmte en een luidsprekerkast is min of meer gesloten. Is er ook een soort maximum vermogen dat je reëel een avond lang in een speaker kunt stoppen? ik vind het wel boeiend dat er ook gewone natuurkundige wetten zijn die het spul beïnvloeden.Comment
-
Het is heel simpel, het maximum vermogen wat op een speaker gezet kan worden wordt bepaald door de capaciteit om warmte af te voeren. Het rendement van een luidspreker is ca. 3% dus bij 12kW wordt er 11.640 Watt aan warmte ontwikkeld, die warmte ontstaat voor een groot deel in de spreekspoel. De spreekspoel hangt in de luchtspleet en kan zijn warmte lastig kwijt. Door de warmte neemt de weerstand van de spreekspoel toe en de kracht van de magneet af, dat effect heet powercompressie. Die 12 kW is dan ook het piek vermogen dat slechts enkele ms op de luidspreker losgelaten mag worden. Bij een dynamiek van 10 dB is het gemiddelde vermogen rond de 1200 Watt, dat is dus 300 Watt per driver en dat is al een veel realistischer waarde.
En die 300 Watt is al best in staat om je broek te laten wapperen of zelfs een gebouw op zijn grondvesten te laten trillen..
Zolang er geen revolutionaire vinding wordt gedaan om dit probleem aan te pakken zit iedere luidspreker fabrikant met dezelfde limieten en is het dus onmogelijk om daar heel erg veel van af te wijken.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Dan lijkt me dit een technologie die erg achterblijft, als na een eeuw de luidspreker nog steeds maar een rendement van 3% heeft.
Ze maken de versterkers steeds efficiënter zodat ze de speakers van steeds meer vermogen kunnen voorzien?
Denk wel dat dan binnen een paar jaar de max is bereikt.
Misschien maar eens heel
goed na gaan denken over een opvolger van de spreekspoel, dat zal je zeker geen windeieren leggen.Last edited by kvdb013; 21-11-15, 08:45.Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselenComment
-
Dan lijkt me dit een technologie die erg achterblijft, als na een eeuw de luidspreker nog steeds maar een rendement van 3% heeft.
Ze maken de versterkers steeds efficiënter zodat ze de speakers van steeds meer vermogen kunnen voorzien?
Denk wel dat dan binnen een paar jaar de max is bereikt.
Misschien maar eens heel
goed na gaan denken over een opvolger van de spreekspoel, dat zal je zeker geen windeieren leggen.
Dit is ook de reden dat 2 subs naast elkaar neerzetten met elk hetzelfde vermogen 3dB meer oplevert dan het dubbele vermogen in 1 sub: de 2 subs 'koppelen' en het rendement verdubbelt.
De basis voor dit probleem zit in de geluidssnelheid in lucht: lage frequenties hebben een te lange golflengte (ca 340m/s / frequentie).
De enige echte oplossing zou zijn om het medium lucht te vervangen door iets met een lagere geluidssnelheid, maar dan kunnen wij mensen er niet meer naar luisteren...Last edited by PvG; 21-11-15, 09:22.As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.Comment
Comment