Zelfbouwsubje RCF

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    #16
    Daarom een dubbele 15"

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #17
      Een dubbele, twee dubbele, vier dubbele, je komt er nog steeds niet.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • teunos
        • Feb 2008
        • 352

        #18
        Originally posted by MusicXtra
        Ja hoor, in principe is een 21" trager dan een 18" net zoals die weer trager is dan een 15".
        I Claim bullshit. Wat is dit voor een onzin?
        ''diamonds are forever''

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #19
          Originally posted by teunos
          I Claim bullshit. Wat is dit voor een onzin?
          Da's geen onzin, da's vrij logisch....
          Maar waarom is dat onzin volgens jou?
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • teunos
            • Feb 2008
            • 352

            #20
            Originally posted by MusicXtra
            Da's geen onzin, da's vrij logisch....
            Maar waarom is dat onzin volgens jou?
            Nou, waarom is iets traag? Omdat het massa heeft?
            Fun fact, F=m*a.
            Zolang je binnen de lineaire bandbreedte van het systeem zit maakt het puur qua maat of massa geen kont uit.
            Andere parameters zoals de Q van de speaker, de resonantiefrequentie ofwel het electro-mechanische model van de speaker in zijn geheel gaan bepalen of een speaker ''snel'' of traag is.
            Er zijn menig 21'' die ''sneller'' zijn dan menig 12''.
            Whatever ''snel'' kwalitatief may mean.

            Zeggen dat een 21'' trager is dan een 15'', en weer trager dan een 12'', is een beetje als zeggen dat een benzine altijd sneller is dan een diesel, zonder jezelf te bedenken dat je Audi Quattro Diesels hebt, en renault clio benzine's.
            ''diamonds are forever''

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #21
              Vergelijk eens verschillende drivers met dezelfde aandrijving maar met verschillende diameter conus met elkaar, dan is degene met de hoogste Mms degene die het traagst is, de laagste fs heeft en de grootste diameter.....
              Ik schrijf er ook niet voor niets 'in principe' bij.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • teunos
                • Feb 2008
                • 352

                #22
                Als snel een maat is waarin een conus kan reageren op een input stimulus dan lijkt mij de accelleratie een belangrijke factor.
                Dat een serie speakers met dezelfde aandrijving maar een grotere en dus zwaardere conus trager is, lijkt mij ook volledig logisch, want een lagere accelleratie.
                Dat wil niet per definitie zeggen dat ''elke!'' 21'' altijd trager is dan een 12''. Dat is simpelweg een overhaaste generalisatie.
                ''diamonds are forever''

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #23
                  Originally posted by teunos
                  Dat wil niet per definitie zeggen dat ''elke!'' 21'' altijd trager is dan een 12''. Dat is simpelweg een overhaaste generalisatie.
                  Dat wil ik ook helemaal niet beweren, dan zou ik ook beweren dat een grote auto per definitie trager is dan een kleine auto.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • jack
                    • Apr 2002
                    • 1090

                    #24
                    in Principe heeft musicxtra gelijk

                    zo klinkt een 1" altijd beter dan een 2" op het top hoog.... das andersom
                    JVM sound de NEXO specialist

                    Comment

                    • nl dark w nl
                      • Feb 2013
                      • 10

                      #25
                      Originally posted by teunos
                      Nou, waarom is iets traag? Omdat het massa heeft?
                      Fun fact, F=m*a.
                      [...] zit maakt het puur qua maat of massa geen kont uit.
                      Om op de Natuurkunde verder in te gaan mist je stelling toch wat, aangezien wij niet in een wereld leven zonder (lucht)weerstand.
                      En aangezien de weerstand van de lucht tegen de richting van de (voorwaartse)kracht in gaat krijgen we bij een verschillend oppervlak toch een andere tegen kracht, want de formule van de luchtweerstandskracht luidt:
                      Fw=1/2*p*Cw*A*V² waarin A de frontale oppervlakte is, en dus speelt de grootte wel degelijk een rol, want 15 inch levert minder tegenwerkende kracht op dan 18 inch.
                      Een Ferrari enzo met een plaat triplex voorop trekt toch ook langzamer op dan eentje zonder?
                      Last edited by nl dark w nl; 11-11-15, 20:21.

                      Comment

                      • teunos
                        • Feb 2008
                        • 352

                        #26
                        Never mind.
                        Last edited by teunos; 12-11-15, 09:02.
                        ''diamonds are forever''

                        Comment

                        • architect
                          • Jun 2015
                          • 61

                          #27
                          ik kan iedereen geloof ik wel een beetje begrijpen

                          sis schreef eerder:
                          Misschien niet, maar ik denk toch wel dat je deze sub zal voelen , zeker als er +/- 12.000 watt op kan.

                          hoeveel vermogen is eigenlijk nog reëel? het grootste deel wordt warmte en een luidsprekerkast is min of meer gesloten. Is er ook een soort maximum vermogen dat je reëel een avond lang in een speaker kunt stoppen? ik vind het wel boeiend dat er ook gewone natuurkundige wetten zijn die het spul beïnvloeden.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #28
                            Het is heel simpel, het maximum vermogen wat op een speaker gezet kan worden wordt bepaald door de capaciteit om warmte af te voeren. Het rendement van een luidspreker is ca. 3% dus bij 12kW wordt er 11.640 Watt aan warmte ontwikkeld, die warmte ontstaat voor een groot deel in de spreekspoel. De spreekspoel hangt in de luchtspleet en kan zijn warmte lastig kwijt. Door de warmte neemt de weerstand van de spreekspoel toe en de kracht van de magneet af, dat effect heet powercompressie. Die 12 kW is dan ook het piek vermogen dat slechts enkele ms op de luidspreker losgelaten mag worden. Bij een dynamiek van 10 dB is het gemiddelde vermogen rond de 1200 Watt, dat is dus 300 Watt per driver en dat is al een veel realistischer waarde.
                            En die 300 Watt is al best in staat om je broek te laten wapperen of zelfs een gebouw op zijn grondvesten te laten trillen..
                            Zolang er geen revolutionaire vinding wordt gedaan om dit probleem aan te pakken zit iedere luidspreker fabrikant met dezelfde limieten en is het dus onmogelijk om daar heel erg veel van af te wijken.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • kvdb013
                              • Nov 2010
                              • 337

                              #29
                              Dan lijkt me dit een technologie die erg achterblijft, als na een eeuw de luidspreker nog steeds maar een rendement van 3% heeft.

                              Ze maken de versterkers steeds efficiënter zodat ze de speakers van steeds meer vermogen kunnen voorzien?
                              Denk wel dat dan binnen een paar jaar de max is bereikt.
                              Misschien maar eens heel
                              goed na gaan denken over een opvolger van de spreekspoel, dat zal je zeker geen windeieren leggen.
                              Last edited by kvdb013; 21-11-15, 08:45.
                              Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

                              Comment

                              • PvG
                                • Sep 2012
                                • 979

                                #30
                                Originally posted by kvdb013
                                Dan lijkt me dit een technologie die erg achterblijft, als na een eeuw de luidspreker nog steeds maar een rendement van 3% heeft.

                                Ze maken de versterkers steeds efficiënter zodat ze de speakers van steeds meer vermogen kunnen voorzien?
                                Denk wel dat dan binnen een paar jaar de max is bereikt.
                                Misschien maar eens heel
                                goed na gaan denken over een opvolger van de spreekspoel, dat zal je zeker geen windeieren leggen.
                                Het probleem zit niet in de aandrijving van de conus, maar in de overgang van conus naar lucht: daar zit een grote impedantie mismatch waardoor er maar weinig energie van conus aan de lucht wordt overgedragen. Om dit een beetje te verbeteren zijn hoorconstructies (= 'transformator' om impedantie te matchen) en hybride kasten (= beide kanten van conus belasten) bedacht. Probleem is dat het voor subs altijd groot, zwaar en onhandelbaar wordt. Met hoogdrivers met hoorns blijft het wel handelbaar.
                                Dit is ook de reden dat 2 subs naast elkaar neerzetten met elk hetzelfde vermogen 3dB meer oplevert dan het dubbele vermogen in 1 sub: de 2 subs 'koppelen' en het rendement verdubbelt.

                                De basis voor dit probleem zit in de geluidssnelheid in lucht: lage frequenties hebben een te lange golflengte (ca 340m/s / frequentie).
                                De enige echte oplossing zou zijn om het medium lucht te vervangen door iets met een lagere geluidssnelheid, maar dan kunnen wij mensen er niet meer naar luisteren...
                                Last edited by PvG; 21-11-15, 09:22.
                                As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                                Comment

                                Working...