coax drummonitor
Collapse
X
-
-
de datasheet van de HF-driver HD1480 geeft aan :
- Frequency Range 500 Hz รท 20 kHz
- Recomm. Xover Frequency above 800 Hz (12 dB/octave)
en als ik dan naar de curves kijk die ik gemaakt heb van x-over op 900, 1200 en 1400hz dan heeft de eerste toch ook de mooiste afstraling?Last edited by architect; 20-09-15, 21:15.Comment
-
Wanneer die aan jouw eisen voldoet en het binnen de opgegeven specificaties valt dan is het prima toch?
Bij de ontwikkeling van een luidspreker kom je steeds weer voor keuzes te staan, welke driver, welke kast, welke cross-over frequentie, enzovoort.
Iedere keus heeft voor en nadelen en het is aan de ontwerper te bepalen wat het zwaarst weegt.
Laag crossen betekent dat je bepaalde problemen omzeilt maar daar weer andere problemen voor terug krijgt, het is dus altijd een compromis.
Bij het ontwerpen van een luidspreker kan ik heel veel berekenen en simuleren, maar toch moet ik nog heel veel dingen empirisch vaststellen, simpel omdat het complexe materie is en je niet alle parameters mee kunt nemen in je berekeningen.
Uiteindelijk is het ontwerpen van luidsprekers een vak, net als dat het ontwerpen van gebouwen een vak is, dat kun je dus niet 'even' leren met een paar vragen op een forum.
De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
er zit nu 10db verschil tussen hoog en laag in het filter, als ik dat eens in een overzicht zet, levert dat het volgende op
vermogen.....gevoeligheid.....gevoeligheid
W............laag.............hoog
1.............94..............104
2.............97..............107
4............100..............110
8............103..............113
16...........106..............116
32...........109..............119
64...........112..............122
128..........115..............125
256..........118..............128
512..........121
1024.........124
2048.........127
het laag kan 1000W program power aan en het hoog 200W bij een xover boven 1200hz
125db is volgens mij ook knap veel, ik meet nu zo rond de 90db; voor reรซle volumes hier in huis schat ik in dat het filter op 900hz prima kan, maar het blijft een een benadering
ten opzichte van het laag is er op maximaal geluidsniveau ook nog wat speelruimte over denk ik
- het laag vraagt om meer vermogen omdat de kast is vrij compact is met 70liter
- is de power compressie voor het laag groter dan voor het hoog omdat het veel meer vermogen is?
- bij een eventuele basboost neemt het maximaal volume voor het laag snel af
- verder gaat het datasheet-advies uit van 12db/octaaf; een steiler filter belast de driver minder
dan is het toch geen gek idee om twee instellingen te programmeren in de NU6000DSP:
- geluidskwaliteit met een lager xover
- volume met een hoger xoverLast edited by architect; 21-09-15, 16:36.Comment
-
Helaas is het in de praktijk lang niet zo abstract, het rendement van drivers is niet bij iedere frequentie gelijk, fabrikanten zijn daar vaak nogal optimistisch over.
Daarbij is het rendement van de laagdriver sterk afhankelijk van het kastvolume en de tuningsfrequentie, in dit geval zal dat dus een aantal dB's onder de opgegeven waarden liggen omdat je een vrij kleine kast gebruikt.
De powercompressie geldt inderdaad vooral voor het laag, het vermogen van de hoogdriver is zodanig laag dat de spreekspoel zijn warmte een stuk beter kwijt kan dan bij de woofer het geval is.
De filtersteilheid is inderdaad een van de factoren die de belastbaarheid van de hoogdriver beรฏnvloed, een steiler filter beschermt de driver meer tegen lage frequenties dan een minder steil filter. Nadeel is alleen wel dat een steiler filter meer fasedraaiing veroorzaakt, ook hier dus weer een compromis zoeken.
Je kunt er wel vanuit gaan dat de fabrikant van deze coaxiaal speaker een passende combinatie heeft gemaakt waar het gaat om vermogen, rendement en frequentie bereik, zolang je binnen de opgegeven specs blijft hoef je echt niet bang te zijn dat er iets stuk gaat.
Volgens mij moet je je metingen even laten voor wat het is en gaan luisteren, je hebt de kast immers niet ontworpen om aan te meten maar om naar te luisteren.
De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Als je er niet uitkomt kom je maar een keer naar mijn werkplaats.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
jep, luister nu naar verschillende soorten muziek, het klinkt best lekker
ik heb het idee dat het nog wat hol klinkt en denk dat dat komt omdat ik nog geen goede isolatie in de kast heb;
ik heb er eerst maar wat losse polyester ingestopt, later wil ik nog minerale wol tegen de wanden plakken
uit de baspoort komt nu ook teveel midlaag, evenveel 300hz als 65 hz; de poort mag dus nog wat langer en meer demping in de kast dempt hopelijk ook dat midlaag nog beter
ik durf alleen het volume niet te ver open te draaien omdat we ook buren hebben
het is een mooie hobby; ik kan eerst wel weer even door met het maken van de tweede kast, het bepalen van de juiste poortlengte en de juiste kastisolatie
en ik zwing wat mee op de muziek dus dat is een teken dat het niet slecht klinktLast edited by architect; 21-09-15, 19:10.Comment
-
300Hz ga jij niet wegdempen met isolatie in de kast.... Heb je de tuning wel goed voor elkaar?ik heb het idee dat het nog wat hol klinkt en denk dat dat komt omdat ik nog geen goede isolatie in de kast heb;
ik heb er eerst maar wat losse polyester ingestopt, later wil ik nog minerale wol tegen de wanden plakken
uit de baspoort komt nu ook teveel midlaag, evenveel 300hz als 65 hz; de poort mag dus nog wat langer en meer demping in de kast dempt hopelijk ook dat midlaag nog beterDe nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
-
in donkergrijs staat er een meting van de baspoort; daarin zie je een bult bij bijna 68hz en bij 280hz
in winisd had ik had gemikt op ca. 55hz bij een poortlengte van 35cm en een oppervlakte van ruim 300cm2
de poort heb 27cm lang gemaakt zodat ik deze eenvoudig kan verlengen; maar ik merk dat de plank waarmee ik de poort wilde verlengen 1cm los zit en dus niet werkt
volgens winsid levert een poortlengte van 27 een afstemming op van 62hz; dat blijkt in het echt dus hoger te zijn
nu wil ik eerst goede kastisolatie plaatsen en de poort op een degelijke manier maximaal verlengen en dan eens opnieuw gaan meten
Last edited by architect; 22-09-15, 17:37.Comment
-
Om nauwkeurig de tuning te kunnen achterhalen moet je eigenlijk een impedantie meting doen.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Da's niet zo heel moeilijk, ik heb er een kastje voor gemaakt wat ik tussen amp en driver plaats waar ik Smaart op aan kan sluiten.
Zitten slechts weerstanden in.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment

Comment