coax drummonitor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • architect
    • Jun 2015
    • 61

de ronde roosters die ik gezien heb vind ik niet mooi genoeg

het idee is nu om met de bovenfrees een cirkelvormig front te maken en te bekleden met akoestisch open geweven materiaal wat zeker stevig genoeg is om weerstand te bieden aan een omgevallen microfoonstandaard;
    de speaker ligt verdiept zodat het front in het bestaande gat valt en deels eromheen; als ik dat wat krap maak dan denk ik dat het zichzelf vastklemt
    Last edited by architect; 31-03-16, 05:55.

Comment

• beyma
      • Oct 2002
      • 1614

Originally posted by MusicXtra
      Volgens mij zie je dat verkeerd, hoek van dat paneel ten opzichte van de speaker is 90ยบ.
      Inderdaad, ik zag even niet dat hij daar op z'n kop op de foto stond
      Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by architect
        de speaker ligt verdiept zodat het front in het bestaande gat valt en deels eromheen; als ik dat wat krap maak dan denk ik dat het zichzelf vastklemt
        Daar zou ik niet op vertrouwen, hout blijft altijd iets werken. Zet dan de luidspreker vast met zeskant boutjes waarbij je in de kop nog een boutje kunt draaien.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• architect
          • Jun 2015
          • 61

goede tip MusicXtra

-

om het filter goed te bepalen wil ik eerst de het laag en hoog kaal meten onder verschillende hoeken, 0, 15, 30, 45, 60, 75 en 90 graden

de meting begint wat gek maar dat komt doordat ik in de huiskamer meet waardoor meting van de lagere tonen beรฏnvloed wordt door de kamer; de software hakt dat stuk er op deze manier af
          het valt me nu op dat het hoog ongeacht de meethoek onder 800hz sterk afvalt
          dat heeft vast te maken met de opening waardoor het geluid naar buiten komt

omdat de woofer een hele nare piek op 1,8hz heeft, wil ik deze het liefst vrij stijl en zo laag mogelijk filteren; in de datasheet van de compressiedriver ND1480 wordt een 12 db filter geadviseerd vanaf 800hz daarom heb ik gezocht naar een crossoverfrequentie voor het hoog dat zo laag mogelijk is maar wel zo hoog dat het effect merkbaar wordt in de metingen; in de meting valt het hoog af vanaf 1000hz

de behringer versterker heeft een verwarrende benoeming van de filterinstellingen
          ik heb hem nu op 48db/850hz voor het laag en 12db/600hz voor het hoog
          als je goed kijkt naar de visualisatie van het filter dan blijkt het laag al af te vallen vanaf 400hz en het hoog vanaf 4khz; het snijpunt van de lijnen ligt dan op 800hz

het blijkt dat bij deze filterinstelling de twee signalen het hoogst optellen wanneer geen delay op het laag wordt toegepast

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

goede tip MusicXtra

-

om het filter goed te bepalen wil ik eerst de het laag en hoog kaal meten onder verschillende hoeken, 0, 15, 30, 45, 60, 75 en 90 graden Waarom onder zoveel hoeken? Kijk naar welke hoek je gebruikt, bij een drum monitor zul je aan een spreiding van 60ยบ al genoeg hebben dus hoef je niet verder dan 30ยบ off-axis te meten.

de meting begint wat gek maar dat komt doordat ik in de huiskamer meet waardoor meting van de lagere tonen beรฏnvloed wordt door de kamer; de software hakt dat stuk er op deze manier af
            het valt me nu op dat het hoog ongeacht de meethoek onder 800hz sterk afvalt
            dat heeft vast te maken met de opening waardoor het geluid naar buiten komt Dat heeft te maken met de fs van de hoogdriver, daaronder valt hij erg snel af en kan ook weinig belasting meer hebben.

omdat de woofer een hele nare piek op 1,8hz heeft, wil ik deze het liefst vrij stijl en zo laag mogelijk filteren; in de datasheet van de compressiedriver ND1480 wordt een 12 db filter geadviseerd vanaf 800hz daarom heb ik gezocht naar een crossoverfrequentie voor het hoog dat zo laag mogelijk is maar wel zo hoog dat het effect merkbaar wordt in de metingen; in de meting valt het hoog af vanaf 1000hz

de behringer versterker heeft een verwarrende benoeming van de filterinstellingen
            ik heb hem nu op 48db/850hz voor het laag en 12db/600hz voor het hoog Al bedacht wat een dergelijk steil filter met de fase response doet?
            als je goed kijkt naar de visualisatie van het filter dan blijkt het laag al af te vallen vanaf 400hz en het hoog vanaf 4khz; het snijpunt van de lijnen ligt dan op 800hz

het blijkt dat bij deze filterinstelling de twee signalen het hoogst optellen wanneer geen delay op het laag wordt toegepast
            In het blauw heb ik er al wat commentaar bij gezet, om het maar even 'lomp' te zeggen zit je compleet op het verkeerde spoor.
            Hoe steiler je filtert hoe hoger de belastbaarheid maar hoe beroerder de fase response, en daarmee de group-delay wordt. De optelling van signalen is voornamelijk afhankelijk van het matchen van de fase response van beide drivers, matcht die niet dan kun je op bijvoorbeeld 1kHz een perfecte optelling krijgen maar kan die op 1200Hz zelfs volledig uitdoven. Doordat je extreem steil filtert zie je dat niet terug in de frequentie response maar help je de impulse-response compleet om zeep. Het gaat te ver om hier een cursus presets maken te gaan geven, vergelijk het maar met het ontwerpen van een gebouw, iedereen kan wel een mooi huis tekenen maar om tot een maakbaar iets te komen is veel ervaring en kennis nodig.

Comment

• architect
              • Jun 2015
              • 61

de datasheet van de nd1480 geeft een impedantiepiek op 750 hz en de datasheet van de 15cx1000 geeft een impedantiepiek op 650 hz

als ik het goed begrijp, is het 12db filter op het hoog prima maar kan ik voor het laag beter geen 48db gebruiken omdat dat te stijl is

het is ook boeiend om te zien dat sommige kuilen en pieken on-axis juist veranderen zodat die beter niet gecorrigeerd moeten worden

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

De impedantie pieken zitten precies op de fs van beiden, voor de 15" is dat 48Hz en voor de 1,4" rond de 650Hz.
                Gebruik als uitgangspunt eens de aanbevolen frequenties en stijlheden van de fabrikant, dan kun je er nooit heel ver naast zitten.
                Dat je steeds andere pieken en dalen ziet komt omdat je niet anechoisch meet, je meet dus net zo hard allerlei reflecties mee.
                Hoe groter je meetruimte hoe minder je meting vertroebeld wordt, vandaar dat ik altijd zoveel mogelijk in het midden van mijn hal meet.

Comment

• architect
                  • Jun 2015
                  • 61

dit is het nieuw filter

hierboven recht van voren gemeten

in oranje is onder een hoek van 20 graden

en deze hierboven onder een hoek van 40 graden

rond 2,2khz heb ik iets te heftig gecorrigeerd in bovenstaande meting heb ik de correctie verminderd; de grijze lijn laat zien dat het faseverloop rond het XO-punt wel mooi gaat

het valt me nu ook op dat het XO-punt rond de 800hz ligt terwijl ik eigenlijk 1khz wilde proberen

Comment

• architect
                    • Jun 2015
                    • 61

dan toch nog eens met hoger filter op 1khz
                    24db linkwitz-riley voor het laag met 0,4ms delay
                    en 12db lr voor het hoog, ook op 1khz

meting recht van voren met aparte meting voor laag en hoog

meting onder 0, 20 en 40 graden

en als laatste de instellingen van het filter
                    Last edited by architect; 07-04-16, 22:21.

Comment

• architect
                      • Jun 2015
                      • 61

zaterdag aanstaande neem ik ze mee naar de 11e zelf-bouw-audio luisterdag van het noorden in Beetsterzwaag

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Eindresultaat ziet er netjes uit, neem aan dat hij inmiddels in gebruik is?

Comment

• architect
                          • Jun 2015
                          • 61

Originally posted by MusicXtra
                          Eindresultaat ziet er netjes uit, neem aan dat hij inmiddels in gebruik is?
                          ja, hij wordt veel gebruikt, mijn zoon luistert er ook graag muziek op; persoonlijk vind ik ze qua vorm ook mooi voor in een hippe woonkamer. ik heb er trouwens nog frontjes bij gemaakt die precies in het gat van de speaker passen. uit multiplex een cirkel gefreesd en bespannen met stevig speakerdoek.

he MusicXtra heb je eventueel nog speakers staan die je graag kwijt wilt? wie weet kan ik iemand in mijn omgeving enthousiast krijgen voor een mooi project.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

he MusicXtra heb je eventueel nog speakers staan die je graag kwijt wilt? wie weet kan ik iemand in mijn omgeving enthousiast krijgen voor een mooi project.
                            Ik heb iig geen coax drivers meer liggen. Wel nog het een en ander aan 12", 1,4" en 1" drivers.

Comment

Working...