coax drummonitor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • architect
    • Jun 2015
    • 61

oke dan liever eenvoudig
    is pink noise belangrijk of kan het ook gewoon met een sweep?
    dat gebruikt mijn software REW altijd, dan doe ik de sweep bijvoorbeeld vanaf 500hz en niet te luid.

Comment

• architect
      • Jun 2015
      • 61

proces:
      1. nieuw hout gehaald, hardboard breekt op de ronding dus ik heb meer buigplex nodig
      2. voor de tweede kast ben ik bezig de 4 framedelen klaar te maken en de zijkanten van de handgrepen heb ik klaar
      3. op de eerste kast heb ik een tweede laag buigplex aangebracht; het is nu de vraag hoe ik de baspoort mooi vlak afgewerkt krijg. rondom zitten uitstekende delen over de breedte van de kast van 48cm

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

4 mm MDF erover, dat werkt mooi af en kun je zelfs over de gebogen stukken lijmen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• architect
          • Jun 2015
          • 61

buigt dat goed? hardboard breekt, heb ik gemerkt
          maar wat ik bedoelde, is hoe ik de uitstekende delen (op de foto aan de bovenzijde) rondom de baspoort mooi vlak maak, gelijk met het naastgelegen vlakke deel buigplex

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Buigmultiplex heeft als grote nadeel dat het een heel grove nerf heeft die je bovendien nog eens extra opentrekt door het buigen.
            Om dit netjes af te werken zou ik het hele ding 'bekleden' met 4 mm MDF plaat, dat heeft een dichte structuur en is makkelijk af te werken.
            Andere oplossing is bekleden met tapijt zoals Ampco bijvoorbeeld met zijn Synco monitoren doet, die zijn ook van buigmultiplex gemaakt.
            Daarmee is het kastje redelijk ongevoelig voor beschadigingen en het is relatief weinig werk.

Comment

• jadjong
              • Oct 2003
              • 654

Ze stinken alleen naar verschraald bier.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by jadjong
                Ze stinken alleen naar verschraald bier.
                Dan moet je er wel eerst bier overheen gooien, ze nat in een flightcase stoppen en die in de volle zon zetten.

Comment

• architect
                  • Jun 2015
                  • 61

mooi om te zien hoe je van veel af weet
                  ik heb bedacht om het buigplex af te werken met epoxy, eerst impregneer, om het meer robuust te maken

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by architect
                    ik heb bedacht om het buigplex af te werken met epoxy, eerst impregneer, om het meer robuust te maken
                    Da's erg veel werk, schuren van epoxy moet je liefst doen wanneer het net door is gehard, daarna wordt het een marteling om nog te schuren.
                    Ik zou voor MDF of tapijt gaan.

Comment

• architect
                      • Jun 2015
                      • 61

nu de poort netjes genoeg is afgeschuurd ga ik eerst even verder met overgangsfrequentie
                      bijgaand metingen van de compressiedriver onder 0, 15, 30 en 70 graden met 1/3 octave smooting, maar dit zegt mij zo eigenlijk niet veel
                      de spreiding van de lage tonen is erg goed lijkt mij en dat is misschien ook wel te verwachten
                      metingen met 10,8uF in serie met compressiedriver

naast de meting van het hoog heb ik ook gedacht het laag eens zonder filter te meten onder verschillende hoeken
                      0, 15,45,70 graden en 1/3 octave smoothing
                      Last edited by architect; 19-09-15, 19:02.

Comment

• architect
                        • Jun 2015
                        • 61

filter rond 900 hz

filter rond 1400 hz
                        de condensator voor compressiedriver heb ik trouwens vergroot naar 30uF zodat deze minder effect zou hebben op de meting; maar naar vergelijk met de eerdere metingen van het hoog blijkt dat dit geen verschil geeft ten opzichte van de 10,8uF condensator

Last edited by architect; 20-09-15, 09:35.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Dit ziet er al heel netjes uit, belangrijkste is hoe het klinkt...
                          En waarom die condensator in serie?
                          Heb je de hoogdriver al op tijd staan met de woofer?

Comment

• architect
                            • Jun 2015
                            • 61

die condensator is voor extra beveiliging bij foute aansluiting, doe je dat zelf niet?
                            nog een nieuw filter gemaakt op ca. 1200hz
                            delay op mid .25ms
                            met een dipje op 3.5khz ter compensatie bult die hier off-axis ontstaat
                            maar MusicXtra wat is nou het beste overnamepunt? ik zou denken zo laag mogelijk, maar hoe laag is nog oke?

Last edited by architect; 20-09-15, 12:20.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Zo laag mogelijk inderdaad maar dat hangt van een aantal factoren af.
                              Om lage frequenties weer te geven moet je lucht verplaatsen, een 1,4" diafragma heeft daar zo zijn beperkingen in, daarnaast heb je voor lage frequenties al snel veel vermogen nodig, het iele spreekspoeltje in de hoogdriver kan daar ook niet zo heel veel van hebben.
                              Het is lastig om daar een standaard antwoord op te geven, in mijn 'Brooklyn-Audio' topic al eens een discussie gehad dat de door mij gebruikte BMS hoogdriver liefst vanaf 1200Hz ingezet moest worden waar ik deze al vanaf 400Hz gebruik.
                              In een vorige reactie heb ik al aangegeven hoe je zelf de frequentie kunt bepalen door te meten, je kunt ook de specs van de fabrikant erbij pakken en die gewoon aanhouden.
                              Meestal is een 1,4" goed in staat om vanaf 800-1200 Hz zijn werk te doen.

Comment

• jadjong
                                • Oct 2003
                                • 654

Originally posted by MusicXtra
                                Het is lastig om daar een standaard antwoord op te geven, in mijn 'Brooklyn-Audio' topic al eens een discussie gehad dat de door mij gebruikte BMS hoogdriver liefst vanaf 1200Hz ingezet moest worden waar ik deze al vanaf 400Hz gebruik.
                                De fabrikant geeft aan dat 400Hz kan, waarom daar aan twijfelen?

Comment

Working...