coax drummonitor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teunos
    • Feb 2008
    • 352

Originally posted by architect
    nu6000dsp is onderweg

vraagje:
    hoe bepaal ik nu het faseverschil tussen hoog en laag?
    was het niet handig als de afstand tussen de akoestische centra gewoon in de datasheet stond?
    kan ik dat achterhalen met een ecm8000 microfoon in combinatie met REW?
    Jup, of met de demo versie van Smaart.
    Plug de uitgang van je geluidskaart rechtstreeks met een kabeltje naar je ingang, dit is je referentiesignaal. (doe dit wel met een Jackplug, dan heb je nooit risico op phantoomspanning op je uitgang)

Plug je microfoon in een andere ingang en dit is je meet-ingang.
    Met elk simpel trasnfer functie programma kun je nu de fase meten.
    Smaart, ARTA (Steps), HolmImpulse en inderdaad ook RoomEQWizard om er een paar te noemen.
    ''diamonds are forever''

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

was het niet handig als de afstand tussen de akoestische centra gewoon in de datasheet stond?
      Nee, want die is niet alleen afhankelijk van de fysieke plaatsing van beide drivers. De cross-over frequentie en de manier van filteren hebben hier ook invloed op.
      Als je wilt kan ik je wel helpen met de boel netjes in fase zetten.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• architect
        • Jun 2015
        • 61

oke, bedankt voor je hulp musicxtra
        het zal nog wel even duren voordat de kasten klaar zijn
        maar ik heb al een speaker in een plan spelend aan de nu6000dsp, rechtstreeks gebalanceerd analoog vanuit de computer,
        klinkt al best helder met natuurlijk nog weinig laag

Comment

• drbeat
          • Jun 2012
          • 671

oke, bedankt voor je hulp musicxtra
          het zal nog wel even duren voordat de kasten klaar zijn
          maar ik heb al een speaker in een plan spelend aan de nu6000dsp, rechtstreeks gebalanceerd analoog vanuit de computer,
          klinkt al best helder met natuurlijk nog weinig laag

Das denk ik erg lochisch...want je hebt denk ik je hoogdriver nog niet in ballans. Ik denk dat je echt even naar Sander moet gaan om het geheel in te meten. Normaliter zit er bij een annaloog scheidingsfilter een verzwakkingsnetwerk om de hoogdriver minder te geven dan de midlow driver...ook met een coaxiaaldriver werkt het zo..hoeveel de verzwakking moet zijn, hoe je dan zit met het crossoverpunt enz daar moet je eigenlijk aan meten wil je dat goed ingesteld krijgen.

Ik weet niet waar je vandaan komt maar ik kan je eventueel ook helpen om het in te stellen. Stuur maar een PM...
          Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• architect
            • Jun 2015
            • 61

afgelopen periode heb ik het frame in elkaar gelijmd en er 8mm buigplex omheen gelijmd, ik wil er graag nog een laag hardboard omheen zetten voor meer stevigheid maar dat breekt gauw; maar goed, met 2 platen op de zijkanten is de kast nu eerst min of meer dicht en kan ik vast een meting doen

maar er gebeurt iets onverklaarbaars voor mij:
            de lowpass op het midlaag werkt niet goed: het werkt wel, maar het geluid komt vervolgens weer terug, dus er ontstaat een lowpass, een kuil in de curve maar hogerop komt er toch weer geluid
            de highpass op het hoog werkt wel prima
            iemand een idee?
            de meting is dus met alleen de woofer aangesloten en de frequentie is nu laag om beter te kunnen zien wat er mis gaat

Last edited by architect; 06-09-15, 10:08.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Is dat ook hoorbaar of is het alleen je meting die dit laat zien?

Comment

• architect
                • Jun 2015
                • 61

nee het is duidelijk hoorbaar,
                als REW een sweep doet verdwijnt het geluid eerst en daarna komt het in het hoog weer zachtjes terug
                ik snap hier niets van

Comment

• Aart Rietveld
                  • Aug 2004
                  • 190

Misschien een stom antwoord maar gaat er niets mis in je versterker waardoor het B-kanaal ook via de A-output weergegeven wordt? Bijvoorbeeld een link tussen 1+ en 2+ en/of 1- en 2- in de speakon-steker?

Comment

• architect
                    • Jun 2015
                    • 61

ja inderdaad er gaat zoiets fout, maar ik heb alleen een stereo speakon op kanaal A aangesloten die met 2 draadjes aan de woofer vast zitten
                    kan het zijn dat het komt omdat ik kanaal B niet aangesloten heb?
                    als ik het XO van kanaal B leg op 10khz, dan wordt het gat groter tot 10khz
                    maar dan weet ik nu dus niet hoe ik alleen kanaal A kan meten,
                    hoe weet ik nu dat kanaal A niet ook kanaal B meepakt wanneer ik B wel heb aangesloten?

Comment

• architect
                      • Jun 2015
                      • 61

Originally posted by Aart Rietveld
                      Misschien een stom antwoord maar gaat er niets mis in je versterker waardoor het B-kanaal ook via de A-output weergegeven wordt? Bijvoorbeeld een link tussen 1+ en 2+ en/of 1- en 2- in de speakon-steker?

dat heb ik inderdaad gedaan,
                      alleen -1 en +1 aansluiten?

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Kanaal A zit op +1/-1, kanaal B op +2/-2, wanneer je die door elkaar haalt krijg je idd dit soort effecten.

Comment

• architect
                          • Jun 2015
                          • 61

bedankt, het gaat nu goed
                          het hoog heb ik nog een 2db extra afgezwakt
                          en rond 6,5khz heb ik een notchfilter gezet die daar 3db dip geeft met een q van 2,63
                          de baspoort heb ik bewust tekort gemaakt zodat ik die proefondervindelijk kan verlengen

Last edited by architect; 06-09-15, 12:02.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Denk dat je eens moet kijken vanaf welke frequentie de hoogdriver het lekker doet, dus met laag signaal full range pink noise erop en zowel off axis als on axis meten.

Comment

• architect
                              • Jun 2015
                              • 61

nu heb ik voor het laag 24dB LR 1000hz en voor het hoog 24db LR op 900hz en 7db verzwakking

bedoel je qua afstraling?
                              binnen welke bandbreedte denk je aan?
                              hoeveel metingen?
                              frequenties 800, 900, 1000, 1100 en 1200? voor het laag met circa 100hz lagere bijpassend lagere frequentie voor het hoog?
                              0, 15, 30, 45 en 60 graden doen?
                              Last edited by architect; 06-09-15, 15:06.

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Je maakt het nu ingewikkelder dan nodig.
                                Gewoon pink noise op de hoogdriver zonder filters, dus full-range.
                                Wel op heel laag volume anders geeft de hoogdriver de geest.
                                En dan een meting 30º off axis en één on-axis, je kunt dan vrij snel zien tot waar de hoogdriver goed presteert, daar een stukje boven kies je je cross-over frequentie.

Comment

Working...