Zelfbouw Project (DHZ Sub)
Collapse
X
-
-
Aanstaande woensdagavond moet ik weer werken (Gamma), zal toch eens tellen hoeveel laagjes wij hebben liggen.
@SPS: Die buitenste twee laagjes zijn zo flinterdun dat ze niet of nauwelijks bijdragen aan de stijfheid van het materiaal.
DaanI met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.Comment
-
Echt wel! Die buitenste laagjes dragen juist heel veel bij aan de stijfheid. Bij buiging ontstaat juist in de buitenste laag de meeste rek.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Ja, maar omdat ze zo dun zijn dragen ze minder bij dan de dikkere binnenlagen.
-
De middelste laag draagt zelfs helemaal niets bij.
Kijk eens naar truss, daar zit in het midden ook helemaal niets en toch is het sterk.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
De middelste laag zorgt voor de afstand tussen de buitenste lagen. Als je een stuk truss over de lengte doorzaagt is 'ie ook niet zo sterk meer...
-
Heel vaak is het zogenoemde berken bij een bouwmarkt.populieren multiplex.er zijn bouwmarkten die dat ook eerlijk zeggen.dan is er ook nog verschil tussen fins en russisch berken multiplex.kan je vaak zien aan de prijs en plaaatafmetingen.244x122 tegen 143x143.master-qsc en de restComment
-
Natuurlijk zit de middelste laag er niet helemaal voor niets maar deze draagt niet bij aan de stijfheid. (ok, buiten het afstand houden van de middelste lagen dan)De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Poefff das weer een flinke discussie. Feit blijft dat onder de beste houtsoort het dus berkenmultiplex moet zijn.
@ djspeakertje, als jij ervoor zorgt dat de gamma in Gorinchem dat hout heeft dan haal ik het voortaan daar. Maar zorg dan ook dat ze het netjes verzagen en niet met een afwijking van soms wel 3mm...Comment
-
-
Off Topic:
Wel grappig die discussie....Ik heb aardig wat letters gegeten kwa constructieleer, en zie hier wel wat redenatiefouten in het constructieve gedeelte, voornamelijk in de essentie. Maar wat grappiger is, men vergelijkt truss met multiplex. geloof dat het niet echt kloppend meer is. Truss is een 3D raamwerk, wat gelang de belastingen en opleggingen in 3D moet worden uitgerekend, en welke bestaat uit knopen en staven, welke op zowel druk als trek kunnen worden belast, en zelfs op afschuiving in het materiaal zelf (zeker dichter bij het steunpunt een punt om rekening mee te houden).
multiplex mag men rekenen als een monogaam materiaal wat op trek druk en drwarskrachten kwa sterkte in alle 3 de factoren een andere rekenwaarde kent. Immers heeft hout, wel de mogelijkheid om trek op te nemen maar dit is vele malen minder dan dat dat hout Druk op kan nemen. Afschuiving cq dwarskracht kan hout ook wat minder hebben. Deze berekening is al minder complex.
Affijn, hier kun je al weer wat meer vinden hierover... En dit is nog maar het 0,0001 % van het vak Constructeur.
Wat wel zo is, door de opbouw van multiplex in zowel de gelaagdheid, als dat de houtnerf haaks op elkaar wordt geplaatst tijdens het productie proces, worden de eigenschappen van de gebruikte houtsoort verbeterd.
De reden dat multiplex altijd bestaat uit een oneven aantal lagen is ook heel simpel uit te leggen. door krimp en uitzetten gezien vanuit de kern van je materiaal zul je om een rechte plaat te houden altijd een gelijk aantal lagen zowel links als rechts van je kernmateriaal (dat is de middelste fineerlaag) moeten toepassen. anders is de garantie dat hij krom trekt gegarandeerd. Ik heb ergens nog een complete publicatie van de stichting hout die de eigenschappen van diverse multiplex platen uiteen zet en de eigenschappen behandeld per product.
On Topic,
Worden mooie subjes, dat zie ik wel!! is een mooi ontwerp. Ik zelf heb het BR115 ontwerpje gebouwd, Vond dat erg leuk om te doen.Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaaComment
-
@TS: Google is your friend.
@Drbeat: Natuurlijk kun je truss niet vergelijken met multiplex, waar het om ging was aan te tonen dat de lagen naar buiten toe steeds belangrijker worden voor de buigstijfheid, dit omdat hier de grootste trek en drukkracht optreed. De middelste laag krijgt bij buiging nauwelijks trek of drukkrachten te verwerken.
De vergelijking met truss was misschien niet goed gekozen, beter is het om te vergelijken met sandwichpanelen met honingraat vulling.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Om toch nog even dwars te liggen
De reden dat multiplex altijd bestaat uit een oneven aantal lagen is ook heel simpel uit te leggen. door krimp en uitzetten gezien vanuit de kern van je materiaal zul je om een rechte plaat te houden altijd een gelijk aantal lagen zowel links als rechts van je kernmateriaal (dat is de middelste fineerlaag) moeten toepassen. anders is de garantie dat hij krom trekt gegarandeerd.
bij ik een even aantal lagen heb je ook aan bijde zijden evenveel lagen! Alleen heb je dan geen hout maar een naad in het midden!Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselenComment

Comment