Zelfbouw Project (DHZ Sub)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Originally posted by teunos
    De middelste laag draagt juist wel bij aan de structurele integriteit van de plaat. Ooit jezelf afgevraagd waarom een plaat altijd een oneven aantal lagen heeft?
    Tegen kromtrekken! Beide buitenkanten moeten de nerf in dezelfde richting hebben. Lukt alleen bij een ongelijk aantal lagen.

Dat dat zo is, komt doordat krimp en uitzetting van hout een groter percentage is in de dwarsrichting dan in de lengterichting van de vezel.
    Voeg maar eens een laagje toe aan multiplex of spaanplaat, bijv. door het aan EEN kant te fineren!
    Een prachtig krom plaatje is je resultaat!
    Dus altijd een even aantal lijmlagen en dus..... een oneven aantal lagen! Hoera!
    Last edited by SPS; 24-02-14, 19:11.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• NesCio01
      • May 2010
      • 1987

Originally posted by vdlaanlichtengeluid
      hey dat is inderdaad een goeie! daar heb ik helemaal niet aan gedacht
      Als je de andere kant op fietst, heb je 150 mtr voorbij de Bazelbrug,
      aan je linkerhand Nico 't Lam van NLCases, als die het niet heeft,
      kun je 100 mtr eerder linksaf fietsen en het bedrijventerrein van
      Meerkerk oprijden (langs de A27). Daar vind je Skylite, die heeft het
      zeker!

grtz

Nes
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• drbeat
        • Jun 2012
        • 671

Originally posted by MusicXtra
        @TS: Google is your friend.
        @Drbeat: Natuurlijk kun je truss niet vergelijken met multiplex, waar het om ging was aan te tonen dat de lagen naar buiten toe steeds belangrijker worden voor de buigstijfheid, dit omdat hier de grootste trek en drukkracht optreed. De middelste laag krijgt bij buiging nauwelijks trek of drukkrachten te verwerken.
        De vergelijking met truss was misschien niet goed gekozen, beter is het om te vergelijken met sandwichpanelen met honingraat vulling.
        begrijp ik...ik zal een plaatje morgen invoegen hoe zeg maar de trek en druk in je profiel verloopt van trek naar druk bij een belasting..dan zie je dat er altijd een nulpunt is waar bij de maximale trek en druk in een profiel altijd in het excentrisch midden ligt.. Overigens wel een reteinteressant onderwerp.. Sterkteleer en construreren...
        Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by drbeat
          Overigens wel een reteinteressant onderwerp.. Sterkteleer en construreren...
          Zeer zeker een interessant vakgebied, heb ik ook regelmatig mee te maken met mijn ontwerpen, en niet alleen vanwege de rigging.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

Originally posted by SPS
            Tegen kromtrekken! Beide buitenkanten moeten de nerf in dezelfde richting hebben. Lukt alleen bij een ongelijk aantal lagen.

Dat dat zo is, komt doordat krimp en uitzetting van hout een groter percentage is in de dwarsrichting dan in de lengterichting van de vezel.
            Voeg maar eens een laagje toe aan multiplex of spaanplaat, bijv. door het aan EEN kant te fineren!
            Een prachtig krom plaatje is je resultaat!
            Dus altijd een even aantal lijmlagen en dus..... een oneven aantal lagen! Hoera!
            aanvulling....
            ook schilderen van hout aub aan twee kanten.
            lekker belangrijk!

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by showband
              aanvulling....
              ook schilderen van hout aub aan twee kanten.
              Dat is bij een luidsprekerbox niet nodig, het hout zit rondom zo vast dat het echt niet krom gaat trekken.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                • Jun 2010
                • 640

Originally posted by NesCio01
                Als je de andere kant op fietst, heb je 150 mtr voorbij de Bazelbrug,
                aan je linkerhand Nico 't Lam van NLCases, als die het niet heeft,
                kun je 100 mtr eerder linksaf fietsen en het bedrijventerrein van
                Meerkerk oprijden (langs de A27). Daar vind je Skylite, die heeft het
                zeker!

grtz

Nes
                Dat klopt ja. Ik kom ook bij Nico voor mijn cases. Alleen eigenlijk ook helemaal niet aan gedacht. Hoe stom kan ik zijn :S Maar wat ik daardoor wel denk is dat ik de volgende misschien wel gewoon laat frezen en als bouwpakketje ophaal

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

Dat is bij een luidsprekerbox niet nodig, het hout zit rondom zo vast dat het echt niet krom gaat trekken.
                  het ging hier over hout, aantal lagen, functie enz. Daarbij werdt
                  "Voeg maar eens een laagje toe aan multiplex of spaanplaat, bijv. door het aan EEN kant te fineren!
                  Een prachtig krom plaatje is je resultaat! Dus altijd een even aantal lijmlagen en dus..... een oneven aantal lagen!
                  "

gemeld

daaraan voeg ik toe:
                  "aanvulling.... ook schilderen van hout aub aan twee kanten."

Ik weet dat een goed verwerkte DHZ-speakerkast stabiel genoeg is om te schilderen. echter:

1- het was hier een algemeen verhaal over hout. (multiplex in het bijzonder)
                  2-niet iedereen zet zijn pak hout per direct in elkaar. En als je coat of fineert VOOR de bouw gaat het ook bij de DHZ kast op.

disclaimer: Algemene info, die niet over MusicXtra speakers gaat, kan voorbij komen op dit forum.

Pffffoeiii. geslaagd voor het examen?
                  lekker belangrijk!

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                    • Jun 2010
                    • 640

Ik had jullie nog wat foto's beloofd maar helaas was dat nog niet gelukt. Tot zover even de foto's. Ik heb gisteren de boel allemaal verlijmd en in elkaar geschroefd. Staat nu lekker in de schuur want vandaag even geen zin... Deze foto's zijn de oude van toen het nog niet verlijmd was dus zat niet volledig vast geschroefd.

Zoals je ziet heb ik de aansluiting iets laten zakken. Waarom omdat ik dit fijner vind verder maakt het geen snars uit...

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Zie ik het goed dat je de kasten met een spuitbus wilt gaan spuiten?

Comment

• kvdb013
                        • Nov 2010
                        • 337

Ziet er goed uit!
                        Zit het gat van de speaker er bewust nog niet in? Of is het geheel nog niet gelijmd? Is toch een stuk eenvoudiger te frezen zonder de opstaande randen.
                        Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb ervaren dat met de 15nlw9500 de speaker tegen de grille komt bij een flink vermogen.
                        Heb je de onder/boven/zijkanten langer gehouden?
                        Dit is ooit eens ter sprake gekomen in het gelijknamige topic.
                        ik heb de roosters nu voor de kasten moeten plaatsen d.m.v afstand busjes en helaas kan er geen schuim meer tussen.
                        je kunt dit eventueel oplossen door het front panel geheel door te frezen en er dan een extra plaat achter schroeven.
                        Misschien iets om nu aan te denken omdat dit achteraf toch lastiger is.
                        Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                          • Jun 2010
                          • 640

Zie ik het goed dat je de kasten met een spuitbus wilt gaan spuiten?
                          @ Sander, ik spuit alleen de binnenkant van de poorten en van de handvaten met een spuitbus mat zwart. De rest van de kist gaat gewoon netjes in lak/warnex.

Het gat van de speaker zit er nog niet in omdat ik dit er echt pas in ga maken als ik de speaker binnen heb. Het front zit ook nog niet gemonteerd en geschroefd. Misschien dat ik nu door wat ik hoor wel de keuze maak om het front ook nog 5mm in te gaan frezen. Dan heb ik in ieder geval 5mm winst kwa ruimte.

Gisteren ben ik druk geweest om alle tekeningen netjes in autocad te krijgen om dit aan te kunnen bieden als pakket om te laten frezen voor een eventuele 2e sub.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Als je de bestanden in autocad hebt, stuur ze door naar mij als je wilt, kunnen andere bouwers er wellicht ook plezier aan beleven.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                              • Jun 2010
                              • 640

Dat zal ik doen. Heb nu de helft klaar staan. Sander, klopte het trouwens dat de hoogte van het innerside panel van de handvaten iets te hoog is/was? Ik had deze ook netjes 5mm ingefreest maar had dan maar 190mm nodig kwa hoogte.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                                • Jun 2010
                                • 640

Zo na een druk weekend van de week weer eens aan de gang. Ben wel druk geweest al met het autocad tekenen van de kasten. Laat deze binnenkort eens de weg van Sander op gaan zodat een ieder in het vervolg hier ook mee aan de gang kan.

Comment

Working...