Welk hout voor speakerkast?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dieter.R
    • Jun 2011
    • 55

Originally posted by @lex
    Mijn advies aan iedereen die hier goedbedoelde gratis adviezen verstrekt:

Probeer op je lip te bijten en niet verder te reageren in deze eindeloze discussie. Laat jezelf niet verleiden en laten we afwachten tot we door de eerste foto's van dit bouwplan verrast worden.

En laten we vooral hopen op een goede afloop!

groeten, @lex
    Ik zal dit nogmaals zeggen: ik maak de kast niet alleen, ik vraag tips van jullie hoe ik en mijn mede-helper deze speakerkast het best ineen kunnen zetten.
    Ik ga ook al jullie tips gebruiken.
    Iedereen hier is in het begin begonnen zonder dat hij er iets van wist.
    Nu, ik ben ook zo iemand en daarom vraag ik het aan jullie om er iets van te leren en niet om door de 1ste de beste afgeblaft te worden.

grtz,
    Dieter

Comment

• Ericsamandj
      • Jul 2010
      • 414

Originally posted by Dieter.R
      Iedereen hier is in het begin begonnen zonder dat hij er iets van wist.
      Nee hoor, ik was ook 13 a 14 jaar toen ik ermee begon. wist vanaf het begin al dat ik toen geen speakerkasten zelf moest gaan bouwen vanwege gebrekkige kennis. Dus 2 marquante topjes gekocht om mee te starten, later door kennis te verzamelen is de know-how uitgebreid tot wat het nu is en begin dit jaar heb ik mijn eerste 2 subs gebouwd (uiteraard met hulp van het forum hier, maar ik heb WEL de gegeven tips opgevolgd en dat is me toch beloond.)
      Ik heb het vermoeden dat je de kast eigenlijk al hebt gemaakt en dat hij voor geen meter klinkt en nu probeer je hier tips los te weken hoe je hem moet aanpassen.

Comment

• Dieter.R
        • Jun 2011
        • 55

Originally posted by Ericsamandj
        Nee hoor, ik was ook 13 a 14 jaar toen ik ermee begon. wist vanaf het begin al dat ik toen geen speakerkasten zelf moest gaan bouwen vanwege gebrekkige kennis. Dus 2 marquante topjes gekocht om mee te starten, later door kennis te verzamelen is de know-how uitgebreid tot wat het nu is en begin dit jaar heb ik mijn eerste 2 subs gebouwd (uiteraard met hulp van het forum hier, maar ik heb WEL de gegeven tips opgevolgd en dat is me toch beloond.)
        Ik heb het vermoeden dat je de kast eigenlijk al hebt gemaakt en dat hij voor geen meter klinkt en nu probeer je hier tips los te weken hoe je hem moet aanpassen.
        Als ik de kast al had gebouwd zou ik hier nu niet zitten.
        Ik heb de kast nog niet gebouwd en vraag hier tips hoe ik hem het best kan bouwen.
        Ik heb nu tips gekregen en ga met al deze tips over 2 weken er toch aan beginnen (heb eerst nog werk met mijn festival).
        Dus daarom zijn alle tips welkom.
        En het is niet omdat je er niets van kent dat je hem niet kan bouwen, want daarvoor dienen forums voor mensen die niet weten hoe hem te bouwen dat zij antwoorden kunnen vragen aan ervaren mensen, en dat ben ik nu aan het doen.
        Maar als iedereen hier denkt: Ik ben beter en omdat jij niet zo goed bent ken je er niets van en zal het u ook niet lukken.
        Dan kom ik er ook niet ver mee.
        Maar met de tips en uitleg die ik over gans dit forum heb verzameld zal ik over 2 weken aan mijn speakerkast beginnen.

grtz,
        Dieter

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Een luidspreker ontwerpen en bouwen is alleen net ff teveel kennis voor nodig om met een paar vragen van een forum te halen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• laptop
            • Jan 2009
            • 187

En het is niet omdat je er niets van kent dat je hem niet kan bouwen, want daarvoor dienen forums voor mensen die niet weten hoe hem te bouwen dat zij antwoorden kunnen vragen aan ervaren mensen, en dat ben ik nu aan het doen.
            En daar zit juist het venijn; Op dit forum wordt verwacht dat men toch wel enige basis kennis heeft, En dat ontbreek dus duidelijk in dit geval. Vandaar ook dat er zo op jouw vragen en antwoorden gereageerd wordt.

ps. Waarom eigenlijk perse een drie weg top ?

Comment

• Dieter.R
              • Jun 2011
              • 55

Originally posted by laptop
              En daar zit juist het venijn; Op dit forum wordt verwacht dat men toch wel enige basis kennis heeft, En dat ontbreek dus duidelijk in dit geval. Vandaar ook dat er zo op jouw vragen en antwoorden gereageerd wordt.

ps. Waarom eigenlijk perse een drie weg top ?
              Omdat ik wij zo 2 boxen hadden maar ze zijn stuk.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Omdat ik wij zo 2 boxen hadden maar ze zijn stuk.
                Juist dan zou ik niet dezelfde soort bouwen, gaan ze vast weer stuk....
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• laptop
                  • Jan 2009
                  • 187

Dan zou ik dus bij voorbaat al zeggen pak een kant en klare tekening van een 15" of 12" tweeweg top. Voor jou doeleinden maakt dat erg weinig uit of het een 2 of 3 weg top is.

bijv:
                  12" er
                  12" er
                  15" er
                  en nog een 15" er

Hierbij staan de componenten ook al aangegeven waarvoor deze speakers ontworpen zijn. Dit zijn inderdaad geen componenten van enkele 10`tjes, maar zijn wel een stuk degelijker van kwaliteit.

Comment

• swblom
                    • Oct 2008
                    • 38

Even een direct antwoord op jouw vraag over het bouwen van de kasten. Ik zie in jouw schetsen dat je de handvaten mooi in het midden hebt zitten.
                    Zet ze liever iets hoger, dan zijn de kasten stabiel als je ze draagt.

Verder sluit ik me volledig aan bij alle posts hiervoor. het is zonde van je inspanningen en geld om de luidsprekers zo maar in een kast te zetten. Een voorbeeldontwerp gebruiken lijkt me verstandig.

Succes.

Comment

• Dieter.R
                      • Jun 2011
                      • 55

De bass woofer afzonderen of de mid range speaker?
                      Als ik de bass moet afzonderen, moet ik dan de basskast zo klein mogenlijk maken met bassreflexen of gewoon een plaat juist boven da bass woofer doorheen da hele diepte van de speakerkast maken?

Comment

• Dieter.R
                        • Jun 2011
                        • 55

morgen begin ik de speakerkasten ineens te zetten, ik post direct erna de foto's.

Comment

• krizzz
                          • Aug 2009
                          • 10

Ik heb ff snel deze topic door gelezen.

Ik werk voor een AV bedrijf en we zijn op dit moment bezig om een dubbele 18 inch active sub te ontwikkelen.
                          Om dit topic over welk hout soort je kan gebruiken is het meeste voorkomende soort is berken van 18mm dik.
                          Ik las ook ergens dat je mdf kan gebruiken, dat raad ik zeer ten strengste af. MDF als het nat word valt het uit elkaar en en het is een soort hout maar dan samen perst.

Daarnaast gaan wij ipv hout waarschijnlijk een soort licht gewicht wel harde plastic gebruiken voor de subs. Maar dit is nog allemaal in ontwikkelings fase wat voor soort we gaan gebruiken.
                          In the beginning there was Jack. And Jack had a groove. And from this groove came the groove of all grooves. And while one day viciously throwing down on his box Jack boldly declared "Let there be house!" And house music was born

Comment

• Dieter.R
                            • Jun 2011
                            • 55

Originally posted by krizzz
                            Ik heb ff snel deze topic door gelezen.

Ik werk voor een AV bedrijf en we zijn op dit moment bezig om een dubbele 18 inch active sub te ontwikkelen.
                            Om dit topic over welk hout soort je kan gebruiken is het meeste voorkomende soort is berken van 18mm dik.
                            Ik las ook ergens dat je mdf kan gebruiken, dat raad ik zeer ten strengste af. MDF als het nat word valt het uit elkaar en en het is een soort hout maar dan samen perst.

Daarnaast gaan wij ipv hout waarschijnlijk een soort licht gewicht wel harde plastic gebruiken voor de subs. Maar dit is nog allemaal in ontwikkelings fase wat voor soort we gaan gebruiken.
                            zit er in die harde plastic dan toch iets voor de akoestiek binnenin?

Comment

• SPS
                              • Mar 2004
                              • 1662

Een dubbel 18 inch van plastic?
                              Dat wordt inderdaad een novum. Ik vrees dat je er een aantal leuke resonanties gratis bij krijgt bij een uitsturing van zeg 1 kW............

In de hifi wordt wel eens gewerkt met composiet materiaal, maar dat zijn toch kleine kastjes en geen dubbel 18-ers..

Ben benieuwd
                              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• I.T. drive in
                                • May 2009
                                • 352

Denk ook niet dat de kast dan zo licht meer is, aangezien je dan aardig dik kunstof nodig hebt

Comment

Working...