Welk hout voor speakerkast?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dieter.R
    • Jun 2011
    • 55

Welk hout voor speakerkast?

Hallo,

Ik ga beginnen aan een box ineen te bouwen, maar wat zijn nu de beste houtsoorten voor de box een goeie sound te geven?

Grtz,
    Dieter
  • I.T. drive in
    • May 2009
    • 352

Hangt ervan wat je gaat bouwen.
    Meestal gebruiken ze multiplex voor de meeste kastjes.
    Fins of berken multiplex.
    MDF is ook een veelgebruikte houtsoort.

Comment

• Dieter.R
      • Jun 2011
      • 55

Originally posted by I.T. drive in
      Hangt ervan wat je gaat bouwen.
      Meestal gebruiken ze multiplex voor de meeste kastjes.
      Fins of berken multiplex.
      MDF is ook een veelgebruikte houtsoort.

ik ga een kast bouwen voor een basswoofer van 15" met hiervoor 2 bassreflexen en een mid-range van 6,5" met nog een tweeter.
      Het aantal watt is 350W per box. ik ga er 2 maken.
      Afmetingen zijn 100cm hoog x 58cm diep x 64cm breed.
      binnenin 60mm glaswol bekleding.
      Ik weet waar ik alles moet plaatsen, behalve de houtsoort ontbreekt. ik dacht eerst aan 20mm multiplex maar ben niet zeker.
      Weet iemand hier dus een goede houtsoort voor?

Grtz,
      Dieter

Comment

• I.T. drive in
        • May 2009
        • 352

20 mm is wel erg dik.
        Meestal zijn 15" kastjes van 18mm.

Comment

• Dieter.R
          • Jun 2011
          • 55

het is maar dat ik het optimale geluid krijg uit mijn boxen en dit niet alleen rechttoe maar ook naar zijkanten.
          Dus ik kan best multiplex gebruiken en dit 18mm dik?

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Afmetingen zijn 100cm hoog x 58cm diep x 64cm breed
            Dat is wel erg, erg groot. Ca. 3 keer groter dan de gemiddelde 15" basreflex topkast waarmee ik bekend ben.

Maak je een beproefd concept of zijn de afmetingen ergens specifiek op gebaseerd?

Mvg Johan

Comment

• Dieter.R
              • Jun 2011
              • 55

Originally posted by Rademakers
              Dat is wel erg, erg groot. Ca. 3 keer groter dan de gemiddelde 15" basreflex topkast waarmee ik bekend ben.

Maak je een beproefd concept of zijn de afmetingen ergens specifiek op gebaseerd?

Mvg Johan
              Nu ja, er komt niet alleen een bas in,
              ik zal het "plan" maken en in het volgende bericht zetten.

Comment

• I.T. drive in
                • May 2009
                • 352

Het wordt dus een drie-weg systeem?

Comment

• Dieter.R
                  • Jun 2011
                  • 55

hoe moet ik een afbeelding hierbij toevoegen?

Comment

• Dieter.R
                    • Jun 2011
                    • 55

heb het al
                    hier is het "plan"

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

Hoi Dieter,

Dat ziet er uit als een heel mooi plan. Heb je toevallig wel eens gehoord van T/S-parameters? Zoniet, prijs je maar gelukkig, het wordt er allemaal niet makkelijker op Aan de andere kant kunnen deze parameters je wel helpen om "meer" uit je ontwerp te halen en te zorgen dat het langer meegaat.

Persoonlijk zou ik een paar dingetjes veranderen, namelijk:

Doordat de kast zo groot is en de basreflexpoorten zo klein zijn (kleine diameter) is de afstemming onder de 20 Hz gezakt en zal je luidspreker waarschijnlijk met erg weinig vermogen zijn maximale (lineare) slag (ook wel bekend als Xmax) maken. Dit kun je het beste optimaliseren door de kast kleiner te maken en/of de poort diameter te vergroten (bijvoorbeeld met een diameter van 10 cm pvc-buis) en een netto kastinhoud van 90 liter ipv 320 liter. Zo kun je de kast ietsje minder hoog, ietsje minder diep en ietsje minder breed maken en kom je al snel op een kleiner volume uit.

Vergeet ook niet om de midrange in een aparte kamer te bouwen, tenzij het een "closed-back" is (je kunt dan aan de achterkant van de luidspreker het membraan/ de konus niet zien).

Heb je een idee welke luidsprekers je wilt gebruiken?

Mvg Johan

Comment

• @lex
                        • Jul 2006
                        • 1087

Waarom het hoog en het mid uit lijn met elkaar en het laag? Zijn de componenten enigszins in verhouding getekend? Ik zou alle componenten toch proberen op een lijn te krijgen.

@lex
                        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Dieter.R
                          • Jun 2011
                          • 55

@ johan

ik ga de mid range afzonderen ja, maar de box wil ik liever op deze grootte houden want ik ga deze namelijk gebruiken als stereo boxen voor monitor in mijn studio en voor mijn broer als monitor voor zijn dj aan te sluiten, de basreflexen zal ik inderdaad groter maken.
                          De boxen moeten minstes deze grootte hebben omdat in de actieve de versterker bij in zit en deze is 40 cm diep en 44 cm lengte en de speakers zelf hebben ook nog een diepte, daarmee.
                          De componenten heb ik ook al onderzocht en deze zullen van eminence zijn, ik post ze in het volgende bericht.

@ alex

ik heb deze naar rechts gezet omdat ik de boxen namelijk niet afzonderlijk ga gebruiken maar samen als stereo en zo kan ik het geluidsveld vergroten.

grtz,
                          Dieter

Comment

• Dieter.R
                            • Jun 2011
                            • 55

basswoofer

Speaker 6.5“, Mid speaker, 100W, 8 Ohm, 85Hz-6kHz, Geschikt voor midrange in 3-weg systemen en kleine achtergrond sets.

mid range speaker

tweeter

bijhorende versterker

Dit zijn de spullen die ik erin ga plaatsen johan

grtz,
                            Dieter

Comment

• 4AC
                              • Nov 2007
                              • 1791

Leuk setje!
                              Al nagedacht over een drie-weg filter?

Eminence zelf helpt je al een eind op weg: http://www.eminence.com/pdf/Beta_15A_cab.pdf
                              Neem één van de ontwerpen die in bovenstaand bestand staan, afhankelijk van de toepassingen van je kast. Als je bijvoorbeeld een subje erbij hebt zou ik eerder kiezen voor het semi-full range ontwerp, als je geen sub hebt voor het full-range ontwerp.
                              Kastje ontwerpen, en een klein 'afgesloten kistje' voor je midwoofer, daarvan even het volume bij je ontwerp optellen.

Je kunt ook gek doen en aan Rademakers vragen of de Beta15 ook geschikt is voor een cubo 15 of iets dergelijks. Als je dat ontwerp smaller maakt (zo smal als de woofer) krijg je meer het uiterlijk van een topkast. Dan krijg je zoiets:

Neem dit wel even met een korreltje zout, want er zal wel meer bij komen kijken ben ik bang.

Mvg,

Teun
                              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

Working...