Welk hout voor speakerkast?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mrVazil
    • Mar 2010
    • 330

ben jij deze dieter.R?

dan zou je eens naar m-audio moeten gaan luisteren, maar wssl ben je er beter mee af dan met je bose set. En een goede PA speaker is daarom geen goede studio monitor, en omgekeerd. Eerder het tegenover gestelde zelfs, nog nooit iemand pa speakers in een studio zien gebruiken.
    Last edited by mrVazil; 21-06-11, 00:27.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by Dieter.R
      Het is niet alleen voor op concert ofzo, ook voor thuis zelf of voor klein vatjes ofzo die we zelf organisere. daarmee en wou het zelf eens maken dat ik niet weer een box koop, veel geld aan geef en er totaal waardeloos mee ben, wil gewoon een eigen sound creëren
      Om een eigen sound te creëren zul je toch eerst moeten weten hoe je een goede luidspreker ontwerpt en dus hoe je alle TS parameters interpreteerd. En dan nog zul je veel moeten experimenteren met verschillende drivers om 'jouw' sound te vinden.
      Om de Vision Acoustics X218 te ontwikkelen heb ik veel verschillende 18" drivers gebruikt om maar een voorbeeld te noemen, als je deze kosten over twee boxen moet afschrijven doen je er beter aan een kant en klaar product te kopen of een beproefd ontwerp letterlijk na te bouwen. Dan heb ik het nog niet over de kennis die nodig is om succesvol een ontwerp te maken.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Dieter.R
        • Jun 2011
        • 55

Originally posted by mrVazil
        ben jij deze dieter.R?

dan zou je eens naar m-audio moeten gaan luisteren, maar wssl ben je er beter mee af dan met je bose set. En een goede PA speaker is daarom geen goede studio monitor, en omgekeerd. Eerder het tegenover gestelde zelfs, nog nooit iemand pa speakers in een studio zien gebruiken.
        Die ben ik idd, maar ben er al veel op mee geschoten door de school "klankacademie" in mechelen in de studio hype.
        met dat ik de PA boxen in mijn studio als monitor wil gebruiken, daarmee bedoelek niet voor de liedjes af te mixen of te masteren, maar daar bedoel ik mee dat dj's en andere die hier komen opnemen deze boxen kunnen gebruiken.

Comment

• @lex
          • Jul 2006
          • 1087

Waarom zou je een eigen sound wilen creeëren met deze 'boxen' als de bedoeling is dat anderen er op komen opnemen. Die weten dan helemaal niet hoe ze aan het corrigeren zijn als ze niet weten hoe jouw sound is...

@lex
          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• laptop
            • Jan 2009
            • 187

Het lijkt mij dat dit een project is die gedoemd lijkt te mislukken..

Zoals eerder al aangehaald, een veel te grote kast voor het de luidsprekers die er in gaan.

Het willen in bouwen van een EXTERNE versterker, waar deze alleen in ingebouwd worden zijn flightcases of installatieracks. Dit omdat ze veel warmte kunnen genereren, en dit dus kwijt moeten. Gaat dit niet, dan gaat je versterker kapot.

Op de keuze qua versterker ten opzichte van de luidsprekers is ook wel wat aan te merken, namelijk veel te licht. luidsprekers mogen 445wat 8ohm hebben, versterker geeft 350 watt 8 ohm. Hierdoor is de kans groot dat je je luidsprekers kapot gaat spelen, dit omdat je hoort dat het maximale er nog niet uit komt en je versterker te ver gaat pushen. (clippen, weet je niet wat dit is, de zoek functie is je vriend )

Wat ik in je lijste aan componenten nog mis is een drieweg filter, om alle "speakers" de frequentie te geven die ze graag willen. Zou je alles door lussen, dan komt er waarschijnlijk even een raar geluid uit en daarna geen geluid meer.

Oh ja, waarom denk je dat er verschil zit tussen Studio monitoren, en een PA systeem ??

Comment

• Dieter.R
              • Jun 2011
              • 55

Originally posted by laptop
              Het lijkt mij dat dit een project is die gedoemd lijkt te mislukken..

Zoals eerder al aangehaald, een veel te grote kast voor het de luidsprekers die er in gaan.

Het willen in bouwen van een EXTERNE versterker, waar deze alleen in ingebouwd worden zijn flightcases of installatieracks. Dit omdat ze veel warmte kunnen genereren, en dit dus kwijt moeten. Gaat dit niet, dan gaat je versterker kapot.

Op de keuze qua versterker ten opzichte van de luidsprekers is ook wel wat aan te merken, namelijk veel te licht. luidsprekers mogen 445wat 8ohm hebben, versterker geeft 350 watt 8 ohm. Hierdoor is de kans groot dat je je luidsprekers kapot gaat spelen, dit omdat je hoort dat het maximale er nog niet uit komt en je versterker te ver gaat pushen. (clippen, weet je niet wat dit is, de zoek functie is je vriend )

Wat ik in je lijste aan componenten nog mis is een drieweg filter, om alle "speakers" de frequentie te geven die ze graag willen. Zou je alles door lussen, dan komt er waarschijnlijk even een raar geluid uit en daarna geen geluid meer.

Oh ja, waarom denk je dat er verschil zit tussen Studio monitoren, en een PA systeem ??
              omdat er een groot verschil hier tussen is
              Studio monitoren zijn alleen voor het geluid af te mixen of te masteren, PA systemen zijn voor op concerten of kleine vaten, daar kom je niet toe met een paar studio monitoren. het woord zegt het zelf : STUDIO monitoren
              3 weg filter heb ik nu gehoord en zal ik erin zetten, maar de box is toch niet te groot? als ik elke component afsluit in een eigen ruimte en de versterker laat ik verluchten, dan is er toch verder geen probleem? of wel? + de componenten tesamen zijn 350 watt, de versterker heeft een maximum bereik van 350W bij 8Ohm per kanaal, er zijn 2 kanalen en ik heb 2 boxen.

Comment

• Dieter.R
                • Jun 2011
                • 55

Originally posted by @lex
                Waarom zou je een eigen sound wilen creeëren met deze 'boxen' als de bedoeling is dat anderen er op komen opnemen. Die weten dan helemaal niet hoe ze aan het corrigeren zijn als ze niet weten hoe jouw sound is...

@lex
                Het is gewoon voor een eigen sound te creëren omdat ik al vele boxen heb gehad en deze niet het gewenste resultaat gaven dat ik wou horen, dus voor ik die fout weer maak, ga ik er zelf maken.
                Het geluid word ook beïnvloed in welke kamer je het speelt.
                Aangezien ik deze meestal in mijn studio ga gebruiken ga ik mij sound hieraan aanpassen.

Grtz,
                Dieter

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Aangezien ik deze meestal in mijn studio ga gebruiken ga ik mij sound hieraan aanpassen.

Grtz,
                  Dieter
                  Hou ons niet langer in spanning, vertel eens hoe je dat denkt te gaan doen.

Comment

• laptop
                    • Jan 2009
                    • 187

omdat er een groot verschil hier tussen is
                    Studio monitoren zijn alleen voor het geluid af te mixen of te masteren, PA systemen zijn voor op concerten of kleine vaten, daar kom je niet toe met een paar studio monitoren. het woord zegt het zelf : STUDIO monitoren
                    Inderdaad, je zegt het zelf al... studio voor de studio en PA als PA. Dus om dan PA voor de studio te gebruiken lijkt mij nog al overkill. Ik heb zelf liever namelijk een mooi helder "zacht" geluid, dan een "hard" verkeerd klinkend geluid. (mening)
                    3 weg filter heb ik nu gehoord en zal ik erin zetten, maar de box is toch niet te groot? als ik elke component afsluit in een eigen ruimte en de versterker laat ik verluchten, dan is er toch verder geen probleem? of wel? + de componenten tesamen zijn 350 watt, de versterker heeft een maximum bereik van 350W bij 8Ohm per kanaal, er zijn 2 kanalen en ik heb 2 boxen.
                    Ik heb de vermogens van je 15" (300watt) 6,5" (100 watt) en piëzo (45 watt) opgeteld, en dan kom ik toch echt op 445 watt uit en geen 350 . Natuurlijk mag je de speaker kast zo groot maken als je wilt, als de speaker ruimtes maar aan de eisen voldoen. Maar iedereen heeft het liefst een zo`n compact mogelijke kast, waardoor het gewicht minder is. En de speaker beter handelbaar is. Om een speaker van 1M op een statiefje te zetten lijkt mij geen pretje. Maar al doende leert men.

Comment

• Dieter.R
                      • Jun 2011
                      • 55

Inderdaad, je zegt het zelf al... studio voor de studio en PA als PA. Dus om dan PA voor de studio te gebruiken lijkt mij nog al overkill. Ik heb zelf liever namelijk een mooi helder "zacht" geluid, dan een "hard" verkeerd klinkend geluid. (mening)

Ik heb de vermogens van je 15" (300watt) 6,5" (100 watt) en piëzo (45 watt) opgeteld, en dan kom ik toch echt op 445 watt uit en geen 350 . Natuurlijk mag je de speaker kast zo groot maken als je wilt, als de speaker ruimtes maar aan de eisen voldoen. Maar iedereen heeft het liefst een zo`n compact mogelijke kast, waardoor het gewicht minder is. En de speaker beter handelbaar is. Om een speaker van 1M op een statiefje te zetten lijkt mij geen pretje. Maar al doende leert men.
                      qua gewicht, ik zet hem toch op wieltjes en de versterker is een andere, de andere versterker gaat tot 650watt per kanaal bij 8Ohm.
                      De bedoeling is niet om hem op een statief te zetten.

Comment

• Dieter.R
                        • Jun 2011
                        • 55

Originally posted by MusicXtra
                        Hou ons niet langer in spanning, vertel eens hoe je dat denkt te gaan doen.
                        Richting van boxen, interieur van de boxen aanpassen etc.?

Comment

• laptop
                          • Jan 2009
                          • 187

De hoog driver is dan maar op maar 1M boven de grond. Ideaal is op oor hoogte of net iets er boven. Dit omdat de hogere tonen een kleine golflengte hebben en deze veel makkelijker door materie ( zoals mensen of objecten) worden opgenomen. Deze zullen dan dus ook eerder uitdoven, waardoor er na enkele meters ( ca. 1à2) al weinig tot niets van je hoge tonen over zal zijn. Wanneer je de luidsprekers op de grond laat staan.
                          Maar het is jouw geld en jouw feestje. Dus doe wat je niet laten kunt.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Welke aanpassingen aan het interieur?
                            En welke etcetera's?

Comment

• Dieter.R
                              • Jun 2011
                              • 55

Originally posted by MusicXtra
                              Welke aanpassingen aan het interieur?
                              En welke etcetera's?
                              aanpassingen aan het interieur bedoel ik dan de vulling van de box dat hij meer gevult zit en zo minder liters heeft. en etc. bedoel ik dan achteraf als het dan nog niet lukt de kamer zelf nog een beetje.

Comment

• Dieter.R
                                • Jun 2011
                                • 55

De hoog driver is dan maar op maar 1M boven de grond. Ideaal is op oor hoogte of net iets er boven. Dit omdat de hogere tonen een kleine golflengte hebben en deze veel makkelijker door materie ( zoals mensen of objecten) worden opgenomen. Deze zullen dan dus ook eerder uitdoven, waardoor er na enkele meters ( ca. 1à2) al weinig tot niets van je hoge tonen over zal zijn. Wanneer je de luidsprekers op de grond laat staan.
                                Maar het is jouw geld en jouw feestje. Dus doe wat je niet laten kunt.
                                Als je ergens gaat draaien als Dj sta je ook niet op de grond he dan heb je ook een verhoog van circa. 1m

Comment

Working...