Welk hout voor speakerkast?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Naam van het onderwerp even aangepast, boxen bewaar je kleine kinderen in.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• ludo V
      • May 2011
      • 3

hout voor box

Of je de kast gebruikt in stereo of als monitor maakt niet uit,de kast is veel te groot voor een 15 inch spaeker ,je hebt geen rendemend meer met zo een grote kast, elke kast wordt berekend volgens de spaeker dat erin komt en niet zomaar een afmeting die volgens u goed staat of goed uitkomt.Ik geef U een goede raad aangezien de kennis die je hebt in zelfbouw,begin er niet aan het gaat je toch een cent kosten en het resultaat zal niet schitterend zijn.Kijk beter op de tweedehands markt daar zul je vast en zeker goede kasten vinden aan een goede prijs.

Comment

• Dieter.R
        • Jun 2011
        • 55

Ik heb al eens naar die cube15 gekeken maar dat is niet wat ik wil
        Ik wil een gewone PA box eigenlijk met de spullen die ik hier heb staan, wil wat spelen met de sound en mijn eigen sound ermee creƫren maar heb geen verstand van hoe je de kast moet maken.
        daarom vraag ik of mijn ontwerp goed was, hij gaat stereo worden 2 boxen die bedoeld zijn om samen te gebruiken zoals in mijn tekening.
        maar ik weet niet hoe groot de bassreflexen moeten zijn en waar ik ze moet plaatsen.
        Heb al begrepen dat ik dit moet doen:
        2 basreflexen van 10cm diameter met pvc maken en de mid-range speaker in een kast maken binnen die kast (moet hier ook een klankgat onder?)
        De kast van 18mm berken-multiplex met binnenin 60mm glaswol.
        Wat er ook was gezegt dat ik de box niet zo groot mag maken, maar dit gaat niet kleiner aangezien ik ondertussen dus ook al de mid-range moet afzonderen en hierin die kast ook een versterker komt zodat het een actieve box word.
        Nog iets dat ik zeker niet mag vergeten of tips?

Comment

• Dieter.R
          • Jun 2011
          • 55

Originally posted by ludo V
          Of je de kast gebruikt in stereo of als monitor maakt niet uit,de kast is veel te groot voor een 15 inch spaeker ,je hebt geen rendemend meer met zo een grote kast, elke kast wordt berekend volgens de spaeker dat erin komt en niet zomaar een afmeting die volgens u goed staat of goed uitkomt.Ik geef U een goede raad aangezien de kennis die je hebt in zelfbouw,begin er niet aan het gaat je toch een cent kosten en het resultaat zal niet schitterend zijn.Kijk beter op de tweedehands markt daar zul je vast en zeker goede kasten vinden aan een goede prijs.
          Dit word niet alleen een 15" kast. zoals op de tekening staat ga ik de 6,5 inch mid-range speaker ook afzonderen van de bas speaker. elke speaker word afgezonderd.
          De hoogtes zoals daarop staan is gewoon voor de box een beetje aantrekkelijker te maken.
          Binnenin die speakerkast ga ik elke speaker uiteraard afzonderen hoor

Comment

• ludo V
            • May 2011
            • 3

Het kastje waar de 6,5 inch spaeker in komt is hooguit 5 liter groot,dan nog is de kast voor de 15 inch spaeker veel te groot.Zoals ik al schreef ,word een kast gebouwd volgens de spaeker die er in komt en niet omdat deze afmeting goed uitkomt.

Comment

• mrVazil
              • Mar 2010
              • 330

ben jij niet veel beter af met een setje m-audio studio monitoren?

Comment

• Dieter.R
                • Jun 2011
                • 55

Originally posted by ludo V
                Het kastje waar de 6,5 inch spaeker in komt is hooguit 5 liter groot,dan nog is de kast voor de 15 inch spaeker veel te groot.Zoals ik al schreef ,word een kast gebouwd volgens de spaeker die er in komt en niet omdat deze afmeting goed uitkomt.
                Ludo, je moet ook rekening houden dat in die kasten zelf ook nog 60mm glaswol komt he
                zie hieronder het schema, telkens heb ik aan de achterkant 7 cm opengelaten voor de glaswol zodat de glaswol nie tegen de cone zit dat hij het geluid niet beinvloed.

Comment

• I.T. drive in
                  • May 2009
                  • 352

Volgens mij wil je die versterker van Thomann IN de speaker hebben of niet?
                  In dat geval moet je een andere versterker nemen.
                  Deze is namelijk niet gemaakt om in speakers te bouwen.
                  Kans is groot dat hij dan te heet wordt.

Comment

• laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

60 mm glaswol? Hoe heb je dat nu weer berekend? Dan wordt je al veel te grote kast virtueel nog eens vergroot! Ga echt eens een deftig boek over luidsprekerontwerpen lezen want het resultaat dat deze kast zal produceren zal ver onder de mogelijkheden van de componenten liggen.
                    Die versterker inbouwen lijkt mij ook niet direct een goed idee:koeling en trillingen.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Dieter.R
                      • Jun 2011
                      • 55

Originally posted by laserguy
                      60 mm glaswol? Hoe heb je dat nu weer berekend? Dan wordt je al veel te grote kast virtueel nog eens vergroot! Ga echt eens een deftig boek over luidsprekerontwerpen lezen want het resultaat dat deze kast zal produceren zal ver onder de mogelijkheden van de componenten liggen.
                      Die versterker inbouwen lijkt mij ook niet direct een goed idee:koeling en trillingen.
                      60mm glaswol is een minimum, heb mijn eigen opnamestudio en weet wel wat van boxen af, alleen niet welk soort hout en hoe ik ze dan zelf moest monteren, maar van de 60mm glaswol is voor de akoestiek zodat alle trillingen moesten zij nog uit "hun persoonlijke kastje" komen, worden deze opgevangen door de glaswol en blijft het geluidsbehoud optimaal in de richting waar je box staat en gaat dit niet de verkeerde richting uit
                      heb al veel gelezen hoor maar niet over montage van speakers in een speakerkast en speakerkast maken
                      de koeling van de versterker is geen probleem, maar wat bedoel je met de trillingen dat dit effect heeft op de versterker?
                      de versterker word namenlijk ondersteunt door mousse die onder en boven de versterker hangen op de platen zodat hij niet beschadigt word en sowieso als hij beweegt dat hij nie intern beschadigt geraakt

grtz,
                      Dieter

Comment

• Dieter.R
                        • Jun 2011
                        • 55

Originally posted by mrVazil
                        ben jij niet veel beter af met een setje m-audio studio monitoren?
                        om als monitors te gebruiken in een studio en als monitor te gebruiken voor dj tijdens concert voor eigen sound te horen?

Comment

• mrVazil
                          • Mar 2010
                          • 330

voor in een studio zijn ze echt goed voor hun geld, voor tijdens een concert uiteraard waardeloos, maar je zet toch gewoon monitors op je rider als dat er niet standaard ligt?

Comment

• Dieter.R
                            • Jun 2011
                            • 55

voor in een studio zijn ze echt goed voor hun geld, voor tijdens een concert uiteraard waardeloos, maar je zet toch gewoon monitors op je rider als dat er niet standaard ligt?
                            Het is niet alleen voor op concert ofzo, ook voor thuis zelf of voor klein vatjes ofzo die we zelf organisere. daarmee en wou het zelf eens maken dat ik niet weer een box koop, veel geld aan geef en er totaal waardeloos mee ben, wil gewoon een eigen sound creƫren

Comment

• Dieter.R
                              • Jun 2011
                              • 55

heb momenteel bose als studio monitors

Comment

• laserguy
                                • Jun 2003
                                • 2755

maar van de 60mm glaswol is voor de akoestiek zodat alle trillingen moesten zij nog uit "hun persoonlijke kastje" komen, worden deze opgevangen door de glaswol en blijft het geluidsbehoud optimaal in de richting waar je box staat en gaat dit niet de verkeerde richting uit
                                Wat een onzinverhaal. Ik vrees dat je misschien al veel gelezen hebt maar op HiFi-forums waar helaas al tientallen jaren dezelfde fabeltjes worden verteld. Jij bent toe aan: "Luidsprekers, fabels en feiten".
                                En van waar haalt die versterker zijn koellucht en waar blaast die naartoe? Al uitgezocht? Kan die luchtstroming die de versterker wil wel gehaald worden? Als die versterker in een aparte ruimte in de speakerkast zit dan zal het met trillingen misschien nog meevallen.
                                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...