cardiosub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by Davy Gabriels
    In je dromen misschien wel ja , en daarbij uit een basreflex kast krijgt je nooit de "punch" die je bij een W-bin wel hebt.
    Een W-bin met daarin een speaker die een X-max van slechts 4,8 mm heeft kan toch echt niet op tegen een dubbel 18" basreflex waarin speakers zitten met een X-max van 12 mm.
    En daarbij geeft TS zelf aan dat hij met 8 W-bins per kant niet genoeg heeft, ik heb geen idee wat voor feestjes hij doet maar ik weet wel dat ik met mijn eigen subs, met 4 per kant in cardoide opstelling, in een zaal voor 3000 man een overdaad aan laag heb en ongeveer 10 dB onder het maximum sta te draaien.
    En, ja, dat is bij een dance feest dus het gaat ook echt hard.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ-BJ-sl
      • Jul 2004
      • 172

ten eerste ben ik verliefd op het heerlijk warme en volle geluid van de w-bins en in een set met 8 ervan per kant is er ook geen probleem maar bij gebruik van 2 van deze kasten per kant mis ik gewoon het echte sublaag .

nu weet ik niet of het eigen is aan w-bins maar achter de stacks is er toch redelijk wat laag te horen , op zich op een fuif niet zo storend maar voor een PA minder gewenst.

aangezien ik niks liever doe dan "knutselen" kwam ik dus op het idee om de kleinere setjes te gaan aanvullen met 1 of 2 cd-subs .
      het is voor mij een uitdaging om van niets te vertrekken en tot een goed werkende kast te komen .

@ salsa : kijk nu komen we ergens , welke processing is er nog nodig buiten delay en fase omdraaien bij het gebruik van deze subs ?
      dit zijn de dingen die ik wil leren , ik weet wel wat een cardioide subwoofer is maar heb er nooit echt mee gewerkt buiten dan met de j-sub van d&b maar dit is plug and play qua processing .
      dus als jij me kan vertellen wat er nog meer nodig is dan ben ik een heel eind verder op weg

van deze rackjes heb ik er momenteel 3 zitten .
      de overige foto's zijn genomen op een evenement bij ons in de buurt , hier hadden we per kant 4 w-bins en 3 toppen en als je goed kijkt zie je in het midden nog 2 w-bins liggen als "centercluster" .
      hier was niet alleen ik maar ook de organisatie heel erg tevreden van het geluidsbeeld , alles mooi in balans .
      maar bij minder dan 4 bassen per kant mis ik een beetje diepgang.
      je mag me gerust geloven als ik zeg dat ik zeg dat ik 16 w-bins heb zitten , ik ben hier tenslotten om dingen bij te leren , flauwekul verkopen zou mezelf dus niet echt helpen
      echter worden deze 16 bassen niet tegelijk gebruikt op 1 job maar heb ik hier zoveel van zitten omdat wij hier in limburg volop in het carnaval gebeuren zitten en ieder jaar weer verschillende wagens voorzien van 6 bassen en 6 toppen maximum .

hopelijk zijn mijn bedoelingen nu een beetje duidelijk

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Originally posted by salsa
        Daarbij snap ik je cardioide subwoofer gebruik niet, en vraag me ook af of je weet wat een cardioide subwoofer is.
        Het klinkt impossant misschien, maar jij hebt nog niet echt bewust de toepassing omschreven waarbij je dus precies deze CD subwoofers nodig hebt......
        Exact mijn gedachten.

En daarom, lijkt het me verstandig als de TS zich wat meer gaat verdiepen in het onderwerp. Op het internet staat een ENORME bak leesvoer (zoals we gewend zijn), waaronder over dit onderwerp. Denk aan overtuigende proza van de fabrikanten die cardio subs bouwen/gebruiken/promoten, maar ook aan fabrikanten die de nodige tegenargumenten naar voren halen. Het zoekwerk laat ik verder aan jou over. Toevallig ben ik pas geleden nog een uitgebreid stuk tegen gekomen van, ik geloof, DAS Audio, uit Espanola.

Mvg,

Teun
        Last edited by 4AC; 21-01-12, 21:39.
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
          Heb je al eens geprobeert om in je stapel W-bins er één andersom te leggen en op een aparte processor output aan te sluiten en daar dus een cardoide opstelling mee te maken?
          Dat je aan de achterzijde net zoveel laag hoort als aan de voorzijde ligt niet aan jouw W-bins maar dat zijn nu eenmaal de eigenschappen van lage frequenties.
          Wanneer je bij de set op de foto per kant één cardoide sub plaatst zal het resultaat je tegenvallen, die ene speaker moet dan het geluid van vele speakers uit gaan doven. En bij kleinere sets is het gebruik van 2 W-bins met één cardoide sub nou niet echt meer een klein setje te noemen.
          Ik wil je er niet vanaf brengen maar heb toch sterk het gevoel dat je op het verkeerde spoor zit en er betere oplossingen zijn.

Comment

• MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

Als ik die foto zo zie snap ik wel waarom je bij deze opstelling in zo'n tent te weinig laag hebt. Maar dat is nou het geheim van de smid (met een "d" !, thnx AC voor de oplettendheid!) en dat gaat deze jongen in ieder geval niet vertellen.

En ziet mijn oog dat goed,...

Ik weet niet wie die truss zo heeft opgehangen maar zo te zien zit deze aan slechts 1 takel in het midden vast en is deze aangetrokken tegen de truss dakconstructie van de tent...
            Laat Rinus het maar niet zien!

Ja, ik zie de hijsbandjes aan de trussuiteinde wel zitten, maar dat is geen draagpunt. En dan ook nog eens de 2KW'ers aan extenders zodat de truss lekker kan kantelen...
            Last edited by MusicSupport; 09-10-10, 03:50.
            d&b Audiotechnik

Comment

• salsa
              • Jan 2007
              • 1315

Ik heb jouw topic opnieuw eens doorgelezen en ik kom tot nu toe alleen tegen dat je klacht bestaat uit te weinig diepgang.
              Dit los je niet op met CD subwoofers.
              Doe gewoon die lompe, verjaarde, doodskisten aan de kant, bouw acht maal dubbel 18 inch kasten en koop een driverack 260 waarmee je wel de fase kan draaien en kan delayen.

Jouw set dateert nog uit de tijd (jaren 70) waarbij men 18 inch speakers hadden tussen de 200 en 400 watts max.
              Vandaar hoorns, met weinig vermogen een redelijk rendement te halen.
              Misschien door jouw driverack PA heb je niet genoeg mogelijkheden om je set optimaal in te regelen.
              Vandaar, hoppekee DRPA eruit, DR260 erin!!

Ik sjouw liever een dubbel 18 inch kast dan een enkele met de zelfde maten en minder diepgang...

This is my five cent..

Dave
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by MusicSupport
                Als ik die foto zo zie snap ik wel waarom je bij deze opstelling in zo'n tent te weinig laag hebt. Maar dat is nou het geheim van de smit en dat gaat deze jongen in ieder geval niet vertellen.
                Wat heeft iemand aan zo'n reactie?

Schrijf dan gewoon niets.

Comment

• MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

Originally posted by MusicXtra
                  Wat heeft iemand aan zo'n reactie?

Schrijf dan gewoon niets.
                  Niet so frusty Sander; jullie hebben de TS al meerdere malen op betere en eenvoudige alternatieven gewezen. Daarnaast lees ik ook niet wat de TS heeft gedaan om z'n probleem op een andere manier op te lossen.
                  Als ik die foto zie kan ik alleen maar tot de conclusie komen (en de TS ook) dat het op blijven stapelen van oud hout niet de oplossing is (Is dan ook wel nodig om de toppen op hoogte te krijgen)
                  Zie het als een soort van zelfsturende hint naar een oplossing. We hoeven toch niet voor iedereen alles voor te kauwen; dat mogen collega's doen als ze daar behoefte aan hebben.
                  Wellicht kom ik later met het antwoord maar ik zou graag zien wat de TS zelf heeft geprobeerd om meer laag uit z'n set te krijgen zonder daarbij aan z'n instellingen te komen op controllers of amps. (hint)
                  Last edited by MusicSupport; 06-10-10, 12:19.
                  d&b Audiotechnik

Comment

• DJ-BJ-sl
                    • Jul 2004
                    • 172

deze truss is niet door ons gehangen , wij hebben alleen maar het geluid gedaan op de kindernammidag .

met deze opstelling had ik ruim voldoende laag , als je terugkijkt in het topic dan zie je dat ik de cardio's wil gebruiken bij setjes waar maar 2 w-bins per kant liggen en je dus niet zo laag komt omdat het mondoppervlak van de korte hoorn gewoon te klein is .

@ salsa bedankt voor je reactie maar hier ben ik niets mee , je beweert dat ja met enkel fase omkeren en delay toekennen niet toekomt maar als ik dan vraag wat er verder dan nog zou moeten gebeuren krijg ik zo een reactie .
                    en nee ik doe ze niet weg ik en vooral mijn klanten zijn hier heel tevreden van en dat is wat telt voor mij .

Comment

• MusicSupport
                      • Feb 2006
                      • 1016

Originally posted by DJ-BJ-sl
                      deze truss is niet door ons gehangen , wij hebben alleen maar het geluid gedaan op de kindernammidag.
                      Gelukkig! Wijs de slimmerik die dit heeft opgehangen nog eens op z'n verantwoordelijkheid als je hem ziet

met deze opstelling had ik ruim voldoende laag , als je terugkijkt in het topic dan zie je dat ik de cardio's wil gebruiken bij setjes waar maar 2 w-bins per kant liggen en je dus niet zo laag komt omdat het mondoppervlak van de korte hoorn gewoon te klein is .
                      Ondanks dit scenario blijft mijn advies ook om nog eens naar andere oplossingen te kijken dan meer of andere subs te plaatsen.

En met de breedte van die opstelling op de foto vraag ik me af hoeveel laag er midden voor was.... -> Of zie ik wat subs over het hoofd? Bij nader bestuderen lijken er midden voor twee te liggen?

Probeer in die richting je oplossing eens te testen/zoeken!
                      d&b Audiotechnik

Comment

• 4AC
                        • Nov 2007
                        • 1791

Originally posted by MusicSupport
                        Als ik die foto zo zie snap ik wel waarom je bij deze opstelling in zo'n tent te weinig laag hebt. Maar dat is nou het geheim van de smit en dat gaat deze jongen in ieder geval niet vertellen.
                        Zou je aub aan Dhr. 'De Smit' door willen geven dat het beroep smiD met een D geschreven wordt en dat het zo wel een flauwe reactie is om te plaatsen?

@TS:
                        Ook ik ben van mening dat het oplossen van het probleem ligt bij het vervangen van de w-bins. Dat zijn verder prima kasten, die zich in de afgelopen jaren écht wel bewezen hebben en ik ben/blijf onder de indruk van het rendement dat ze voortbrengen... Maar je tekort aan diepgang is aan die zelfde kasten te wijten. Dat is namelijk bekend bij het ontwerp.

Een cardiode opstelling is leuk en mits goed gebruikt zéér effectief. Maar het gaat je echt geen extra diepgang opleveren. Dat is dan ook niet de intentie van een dergelijke opstelling. Ik krijg het gevoel dat het hele gebeuren een identieke hype is/wordt als de line-array. Goh, nou moeten we allemaal weer een cardioide opstelling hebben. MAAR, in ***snaam, gebruik het nou waarvoor het bedoelt is. Net als bij een line-array.

Mvg,

Teun
                        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Toch klopt er van alles niet in je verhaal.
                          Je schrijft dat je met een opstelling vanaf 4 W-bins per kant laag genoeg hebt maar met 2 per kant wat mist en daarom de set wil aanvullen met 1 of 2 cardoide subs. Dan zit je toch alweer met 4 kasten per kant en kun je toch net zo makkelijk 2 W-bins bijplaatsen
                          Of, zoals eerder geschreven, het museum materiaal eruit gooien en een paar deftige dubbel 18" kasten bouwen met 'echte' speakers. Dan heb je heel veel mooi laag met weinig kasten, heb je de mogelijkheid om ze in cardoide opstelling neer te leggen en ben je weer helemaal bij de tijd.

Comment

• salsa
                            • Jan 2007
                            • 1315

@ salsa bedankt voor je reactie maar hier ben ik niets mee , je beweert dat ja met enkel fase omkeren en delay toekennen niet toekomt maar als ik dan vraag wat er verder dan nog zou moeten gebeuren krijg ik zo een reactie .
                            en nee ik doe ze niet weg ik en vooral mijn klanten zijn hier heel tevreden van en dat is wat telt voor mij .
                            Ik beweer niets, ik kijk naar je toepassings mogelijkheden en die vind ik niet voldoende om een CD sub toe te voegen.
                            Ik reageer op jouw toepassingen, vragen en geef daar een helder antwoordt op.

Als jouw klanten zo tevreden zijn zou ik al helemaal niet aan CD subwoofers gaan beginnen......

Dave
                            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• salsa
                              • Jan 2007
                              • 1315

@ musicextra : mijn besluit staat vast ik ga zowieso voor de cardiosubs een van de grote rdenen is dat dit project weer eens een nieuwe uitdaging voor me is .
                              ook zit je dan met 4 kasten + 2 daarvan liggen een stuk naar achteren en dit is bij de jobs die wij doen niet altijd mogelijk .

@ nightline : op dit moment spelen de W-bins vanaf 35hz , ze gaan laag genoeg maar ik wil net dat iets meer vandaar dat ik eerst aan 21" omdat deze nog meer conusoppervlak hebben en dus nog meer lucht verplaatsen , ja sub moet je voelen .

de set zoals ik hem beschreef is ook hetgeen dat ik op dit moment heb zitten van dat systeem maar zal niet altijd in die volledige opstelling gebruikt worden .

omdat er dus minder W-bins gebruikt worden gaan we ook niet meer zo laag geraken .

net daarom wil ik die cardiosubs gaan bouwen bedoeling is om dan bv. per kant eerst 1 of 2 cardiosubs te plaatsen met daarop 2 of 3 w-bins en daar dan 2 of 3 toppen op .
                              Ik lees echt geen reden om cardioide subwoofers te gaan gebruiken, alleen dat je met minder dan 4 per kant minder laag hebt, da's logisch met dit 'oud' hout.
                              Dat je iedereen en alles aan de kant schuift die je adviseerd wat wel en wat niet en waarom, je besluit staat vast.
                              De speakers Omega Pro van Eminence is niet echt een serieuze speaker te noemen, zeker niet voor je toepassing als CD subwoofer.

Misschien wel voor je W-bins, maar doe er eens 'gewoon' JBL 18 inch in, dan sta je te kijken wat een druk en diepgang, nee niet die Omega Pro van je.

Die dbx driverack PA is een 'leuk' dingetje, maar wil je serieus gaan dan zal je de dbx driverack260 moeten nemen.

Kansloos zo..............

Comment

• MusicSupport
                                • Feb 2006
                                • 1016

Originally posted by 4AC
                                Zou je aub aan Dhr. 'De Smit' door willen geven dat het beroep smiD met een D geschreven wordt en dat het zo wel een flauwe reactie is om te plaatsen?
                                ROFL; die zal ik toch maar even editten. Krijg je he als je na klus gaat posten

Sorry guys; ik bedoel het opbouwend. Defineer eerst het probleem en kijk naar alternatieven voordat je zeg't; "ik wil cardioide subs om mijn probleem op te lossen en hoe bouw ik die"
                                d&b Audiotechnik

Comment

Working...