Wat meet je dan? en wat weet je dan?
ARLS sub
Collapse
X
-
-
Add by Ivo:
Wat meet je dan? en wat weet je dan?
Hey Ivo,
Je kan je versterker een vollast RMS meting laten ondergaan en meten wanneer de voeding een 'probleem' gaat krijgen. Vaak uitten krappe voedingen tot niet zo'n goeie Bass weergave.
Waarschijnlijk kan Koen dit beter uitleggen.
Add door MusicXtra:
En juist bij versterkers zeggen metingen niet zoveel......
MusicXtra, als bij jouw metingen, en dus ook de specs, niet veel uitmaakt kan jij rustig Skytech versterkers gebruiken voor je Line Array, toch??
Ach ja..
Dave[FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]Comment
-
Ik weet wat je met een meeting kan doen, ik laat mijn versterkers ook altijd "meten" zo kan je inderdaad de juiste versterker inzetten waar hij zich het lekkers voel en optimaal presteert.
Maar waar ik meer op doel: vaak laten personen een meeting doen van de versterker of speakers en eenmaal thuis zetten ze de (BV) speakers op een totaal andere versterker.
Of ze laten de versterker meten en zetten er een totaal verkeerde speakersysteem aan, denk aan een crown 5000 met een 15" laagsysteem waarvan de speaker een "kicker" is ipv een diepganger.
Waar blijf je dan met een meeting?
Met een meeting kan je inderdaad de prestaties van een versterker en/of speakersysteem tonen maar geluid/klank is een kwestie van smaak (wat je hoor ( met je oren) of ervaar (met je gevoel) kan je niet meten)
Een goed geluidsysteem samenstellen is een kwestie van combineren van de juiste componenten.Last edited by ivo; 24-11-09, 00:46.Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.Comment
-
Er werd een relatie gelegd tussen dempings factor en 'diepgang' van, letterlijk, de laagweergave.
Deze twee staan niet tot relatie.
Wat jij bedoeld is juist, een goede laagweergave behoort een goede versterker te hebben, dus hebben wij het beiden over het zelfde, alleen met een andere benadering.
Dave.[FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]Comment
-
De C31800 versterker is een goede versterker met een goede diepgang ( komt mede door de dempingsfaktor waardoor de AMP goed zijn stroom vasthoud voor de pieken en basweergave op laag niveau )
Ik heb versterkers gehad met een dempingsfaktor van lager dan 400 en die geven een heel stuk minder " laag " dan de amp boven de 500.
Dat is mijn ervaring met versterkers.
Ik heb met 2 C31800 versterkers een set aangestuurd met 4 hybride hoorn en 2 coaxiaal hoorngeladen top met schooldisco's van 450 man ! zonder problemen.
veel druk en mooi zuiver id - hoog.
Nu kun je wel lachen maar het is echt waar.
Nu heb ik die set aangestuurd met de Synq 3K6 en moet zeggen dat er zeker een verschil is omdat de speakers nu 2x zoveel vermogen binnen krijgen klankmatig ( gehoor ) een iets betere laag weergave !
De C31800 levert meer laag met veel minder vermogen ( zzeker op laag niveau ) en de 3K6 levert minder laag maar meer power ( dempingsfaktor is onder de 300 ) waardoor er op lage volume zeker minder laagweergave is maar door het vermoge op harder niveau dit weer bijtrekt.EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.Comment
-
Nee, nu ben je wel erg ongenuanceerd aan het interpreteren
Lab Gruppen staat bekend om zijn goeie kwaliteit, ook op het sub. Laat nou de dempingsfactor bij zo'n Lab juist heel laag zijn en laat het vermogen na 0,2 seconden onder vollast al in elkaar zakken.
Zijn nou niet bepaald meetresultaten die een lekkere subweergave doen vermoeden.
En zo kan ik nog wel een aantal voorbeelden geven waaruit blijkt dat specs en metingen helemaal niets zeggen over de uiteindelijke klank van een versterker.
En om het bij Lab te houden; een Lab FP10.000Q levert slechts een paar tiende van seconden het volle vermogen (2500 Watt per kanaal), daarna zakt het in tot ongeveer 1500 Watt. Een Lab 1600 levert daarentegen keurig 850 Watt per kanaal gedurende langere tijd (ook werkelijk gemeten), in brug op 8 Ohm heb je dan dus 1700 Watt. En toch levert de FP10.000Q in de praktijk een stuk meer sub op dan de gebrugde Lab 1600.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Comment
-
De dempingsfactor geeft de "rem" weer van de versterker.
Bij een lagere dempingsfactor zal de speaker (conus) minder worden afgeremd door de versterker wat in meer "ongecontrolerde" conusbeweging resulteert.
Die beweging kan inderdaad het gevoel geven, dat er, en zal dan ook, meer diepgang/laag aanwezig is, conus beweging is immers luchtverplaatsing is geluid
(hierbij geldt dat de ene persoon dit lekker vol laag vindt en de ander dit een "flubberig niet strak" laag noemt , smaken verschillen)
Dat er gezegd wordt dat de ene merk (x) versterker met een bepaalde dempingsfactor beter klink een ander merk (y) versterker met een andere dempingsfactor is te ver gezocht er spelen immers nog andere, belangrijkere, factoren mee (denk aan voeding ed)
Voor een reeele vergelijking zal je 2 indentieke versterkers nodig hebben maar met een afwijkende dempingsfactor.
Wel ben ik overtuigt dat je met zowel de belangrijke fatoren als minder belanrijke factoren rekening moet houden.
Bv, als ik een versterker met een lage dempingsfactor heb zal een speaker met een sterke Bl mij voorkeur hebben.
Mijn idee is ook dat "vroeger" de dempingsfactor belangrijker was omdat de speakers niet zo goed waren als nu.Last edited by ivo; 24-11-09, 14:58.Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.Comment
-
Onzin, als een conus 'ongecontroleerd' wordt zal je dit moeten gaan zoeken in je gain structure en niet in je dempingsfactor..De dempingsfactor geeft de "rem" weer van de versterker.
Bij een lagere dempingsfactor zal de speaker (conus) minder worden afgeremd door de versterker wat in meer "ongecontrolerde" conusbeweging resulteert.
Die beweging kan inderdaad het gevoel geven, dat er, en zal dan ook, meer diepgang/laag aanwezig is, conus beweging is immers luchtverplaatsing is geluid
(hierbij geldt dat de ene persoon dit lekker vol laag vindt en de ander dit een "flubberig niet strak" laag noemt , smaken verschillen)
Dempings factor is niets anders dan de factor tussen de versterker load en de speaker load inclusief de kabels.
Dave[FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]Comment
-
Nee, nu ben je wel erg ongenuanceerd aan het interpreteren
Lab Gruppen staat bekend om zijn goeie kwaliteit, ook op het sub. Laat nou de dempingsfactor bij zo'n Lab juist heel laag zijn en laat het vermogen na 0,2 seconden onder vollast al in elkaar zakken.
Zijn nou niet bepaald meetresultaten die een lekkere subweergave doen vermoeden.
En zo kan ik nog wel een aantal voorbeelden geven waaruit blijkt dat specs en metingen helemaal niets zeggen over de uiteindelijke klank van een versterker.
En om het bij Lab te houden; een Lab FP10.000Q levert slechts een paar tiende van seconden het volle vermogen (2500 Watt per kanaal), daarna zakt het in tot ongeveer 1500 Watt. Een Lab 1600 levert daarentegen keurig 850 Watt per kanaal gedurende langere tijd (ook werkelijk gemeten), in brug op 8 Ohm heb je dan dus 1700 Watt. En toch levert de FP10.000Q in de praktijk een stuk meer sub op dan de gebrugde Lab 1600.
Is denk ik te danken aan de toch magere voeding en sturing van deze versterkers.
Heeft niets te maken met je dempingsfactor.
-
Waar het om gaat is dat specificaties en meetresultaten lang niet alles zegt over hoe een versterker in de praktijk in staat is zijn ding te doen.
Waar het uiteindelijk aan ligt zal me een zorg zijn.
De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Dan ben ik toch wel erg benieuwd hoe jij tot je keuze komt.
Tuurlijk zegt de specs niet of de betreffende versterker i.c.m speakers wel het gewenste resultaat geeft...
Dit vind ik een slappe conclusie en tot nu toe nog geen verklaring van dempingsfactor gelezen zoals deze 'ondervonden' is in dit topic.
Laten we het dan maar hierbij houden.
-
Ik baseer mijn keuze op luisteren, dat is waar het uiteindelijk om gaat.Dan ben ik toch wel erg benieuwd hoe jij tot je keuze komt.
Tuurlijk zegt de specs niet of de betreffende versterker i.c.m speakers wel het gewenste resultaat geeft...
Dit vind ik een slappe conclusie en tot nu toe nog geen verklaring van dempingsfactor gelezen zoals deze 'ondervonden' is in dit topic.
Laten we het dan maar hierbij houden.
Dave
Vanaf specs. een keuze maken is in het geval van versterkers erg lastig.
Het zal ook niet de eerste keer zijn dat de specs. net even iets rooskleuriger zijn dan de praktijk.
Dat de dempingsfactor iets zegt over de mate waarin een versterker controle houdt over de aangesloten speaker is wat ik altijd heb geleerd, in feite wordt de tegen EMK van de speaker kortgesloten. Het is alleen vreemd dat een Lab Gruppen tot de beste op de markt behoren terwijl de dempingsfactor onder de 100 zit.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
zou eens moeten proberen of de dempingsfactor veel uitmaakt, vermogens weerstandje van bv 0,5 ohm ertussen en luisteren wat de subs doen
btw, 100 is toch nog altijd heel goed, wil toch zeggen dat de versterker bij 4ohm een uitgangsimpedantie van 0.04 ohm heeft. Zou dat veel uit maken vs de weerstand van de neutriks en de kabel ?
in die zin heb er toch niks aan dat de versterker een nog veel lagere uitgangsimp heeft.Comment

Comment