ARLS sub

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sidefill
    • Sep 2009
    • 130

Hallo Rolandino, en de rest natuurlijk.

Ik denk dat ik qua drivers, voor de Beyma SM115K ga. (Meer vermogen)

De Program Power ligt bij deze, wel 150 watt hoger dan bij de Beyma 15K200 of 18 sound 15W700.
    Is dat geen bezwaar, qua afstemming op de kast?

Heb je je subs al binnen, op locatie getest?

Ben benieuwd of ze dichter bij, ook de zelfde geluidsdruk geven.

Al struinend op Google.
    Lees ik nog wel eens dat deze type kast voor kleinere locaties bv. kroegen en kleine zalen, minder geschikt zijn.

Ben daar wel reuze nieuwsgierig naar.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Het vermogen is nou net een van de weinige parameters die niet van belang zijn bij de keuze. Het zijn de Thiele Small parameters waar je op moet letten.
      Ff de kast in een simulatie programma zetten en de verschillende drivers vergelijken levert je een goed beeld op.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• nightline
        • Oct 2002
        • 1001

Originally posted by sidefill
        Hallo Rolandino, en de rest natuurlijk.

Ik denk dat ik qua drivers, voor de Beyma SM115K ga. (Meer vermogen)

De Program Power ligt bij deze, wel 150 watt hoger dan bij de Beyma 15K200 of 18 sound 15W700.
        Is dat geen bezwaar, qua afstemming op de kast?

Heb je je subs al binnen, op locatie getest?

Ben benieuwd of ze dichter bij, ook de zelfde geluidsdruk geven.

Al struinend op Google.
        Lees ik nog wel eens dat deze type kast voor kleinere locaties bv. kroegen en kleine zalen, minder geschikt zijn.

Ben daar wel reuze nieuwsgierig naar.
        Beyma SM115/K is een 15K200 met een andere spreekspoeldrager waardoor het RMS vermogen van 300 naar 500 watt is gegaan.

Groeten

Jack
        Powered by AudioMadness....

Comment

• sidefill
          • Sep 2009
          • 130

Oke,
          ik heb begrepen dat vermogen niet van invloed is.
          Ga me eens verdiepen in de simulaties.

Ben eerlijk gezegd naast geluids-, ook een hout worm.

Flight cases en speakerbouw, qua materialen geen enkel probleem.

Alleen de reken technische kant van een ontwerp en opnieuw herberekenen is natuurlijk heel andere koek dan "gewoon" 1 op 1 copieren van een origineel.

Met het nodige geduld en de nodige inzet, zal ik het 2e deel ook vast wel een keer onder de knie krijgen.

Bij deze alle info is welkom.

Thnx.

Comment

• Rolandino
            • Mar 2007
            • 1451

Ik heb de 15W700 liggen dus heb nu deze in gebruik.

Wel moet ik zeggen dat de kompakte basreflex voor deze speaker die is ontworpen door 18sound VEEL beter klinkt dan de 15" ontwerp van Beyma met de K200 of SM115N

Ook in een glijbaan presteerd de 18Sound beter dan de Beyma.

Nu in deze kasten vind ik hem ook ronder klinken en voller op lager volume.

KAsten klinken bij laag volume lekker warm en diep op hoog volume drukt ie echt voor de kast en ook op afstand.

Heb er nu 2 af en moet zeggen dat ze ook goed koppelen ( duidelijk voel en hoorbaar met 2 stuks )
            EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Ontwerpen van luidsprekers is niet zo simpel, er bestaan echter een aantal heel goeie boeken over. De boeken die wat dieper in de materie duiken vergen wel een behoorlijke kennis van elektrotechniek, mechanica en natuurkunde.
              Door winisd of een soortgelijk programma te downloaden kun je zelf simulaties maken en zo zien welke invloed de verschillende parameters hebben op de weergave.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dj boja
                • Apr 2006
                • 56

Zou dit ontwerp ook bestaan voor een 18" driver ??
                IK zou dit namelijk willen bouwen voor een celestion B18-1000
                Kan iemand me daar verder mee helpen aub en hoe doet die speaker het in zo'n kast
                spec driver:
                power handeling 1000w
                highest x over freq 300 hz
                voice coil diam 100 mm
                voice coil lenght 19,0mm
                Re 5,76 ohm
                Mmd 153,91g
                Cms 0,16 mm/N
                Rms 9,59kg/s
                FS 30hz
                Vas 345
                Qms 5,76
                Qes 0,306
                Qts 0,291
                98 db

alvast bedankt

Comment

• sidefill
                  • Sep 2009
                  • 130

(Met dank aan Purple Haze,)

De D&B C7 sub, lijkt behoorlijk op dit ontwerp en is met een 18 inch driver uitgevoerd.

Of er bouwtekeningen zijn voor de 18 inch variant, en of dat bij je Celestion driver past weet ik niet.

Comment

• Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

Volgens mij is een 7 sub een heel andere kast hoor ( zeker kwa model ) die is vierkant ( of heb ik de verkeerde sub voor ) Ja het is de C4 kast met een C7 top !

HIER heb je een tekening van.
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• dj boja
                      • Apr 2006
                      • 56

veel wijzer ben ik niet geworden .
                      18" zou dus bestaan maar je kunt niet zeggen of die celestion daar in past ( resultaat geeft ) en bouwtekeningen heb ik niet

Toch bedankt kon maar proberen he . Ben namelijk op zoen na goede kast voor die speakers met beperkte afm voor mobiel gebruik

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

De C4 als hierboven gepost is duidelijk anders als het ARLS-principe.

Je kunt de Celestion kwijt in een basreflex. Ik kan je eventueel een bouwplan van een 18" hybride sturen. Voorbeelden van 18" hybrides vindt je ook op Iven.nl.

Mvg Johan

Comment

• Rolandino
                          • Mar 2007
                          • 1451

Weet niet of het wel de originele c4 is zoals bij D&B want die ken ik niet van binnen.

Ik heb een kopie van de Master MD218 gehalveerd en die lijkt er ook op alleen zonder reflexpoort en de afmeting is anders

Comment

• Rademakers
                            • Jul 2003
                            • 1281

De Master MD218 is wederom een hybride zoals de ARLS dat is. Bij de ARLS is er sprake van een expanderende basreflex poort (oftewel een kleine hoorn) met de luidspreker in het hoornverloop gemonteerd. Dit heeft de meest karakteristieke overeenkomst met een tapped hoorn met grote kamer.
                            De C4 zoals hierboven is een basreflex met een kleine hoorn. De basreflexpoort is geheel gescheiden van (de werking van) het hoornverloop. Dit in tegenstelling tot de ARLS en daarop berust dan ook het grootste verschil.

Mvg Johan

Comment

• Rolandino
                              • Mar 2007
                              • 1451

Heb vandaag eindelijk de laatste 2 kasten kunnen doen :

Hier wat ideeen van de sets :

Als alles meezit krijg ik na het weekend het foam binnen dan kan ik ze afwerken.

Comment

• blackfox
                                • Sep 2008
                                • 48

kan dat dat ik de kasten te koop heb zien staan op marktplaats?

Comment

Working...