Speakers doorlussen (4x 450 watt)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by Miike32
    Het is voor jullie waarschijnlijk een makkie om deze vraag te beantwoorden. Ik heb 4 x 450 Watt speakers (zitten 2 speakers in 1 behuizing) die werken op 8 ohm en die wil ik op een versterker laten draaien. In 1 kast zitten dus 2 x 450 watt speakers die met elkaar parallel zijn doorgelust dan word het 4 ohm. Heb ik nu een versterker nodig van 900 watt bij 4 ohm of een versterker van 450 watt bij 4 ohm? Alvast bedankt!

grt. Mike
    De luidsprekers zijn 450 watt per stuk. Twee in een kast mogen samen 900 watt hebben.
    De luidsprekers zijn 8 ohm. Twee parallel geeft een impedantie van 4 ohm. Wil je dus het maximum uit je versterker en luidsprekers halen , dan moet hij per kanaal 900 watt aan 4 ohm leveren, er vanuit gaande dat je twee van die kasten hebt, dus op elk kanaal een kast.
    De versterker mag best een kleiner vermogen hebben, dan haal je niet het maximaal toelaatbare vermogen voor je luidsprekers, m.a.w. het gaat allemaal wat zachter.

Als de luidsprekers een vermogen hebben van 450 watt RMS, is er ook nog zoiets als het vermogen "program" . Als je versterker bijv 900 watt is, dan ligt het gemiddelde een heel stuk lager. Het maximale vermogen wordt breikt als de cliplampjes juist uitblijven en wordt alleen bereikt tijdens fortissimo's.
    Het heeft allemaal te maken met de constructie van de luidspreker en vooral met de warmteafvoer van de spreekspoel. Het program vermogen kan voor jouw luidsprekers wel op 1200 of 1500 watt per kast zijn. Uitsluitsel hierover kun je alleen krijgen door de specs van de fabrikant goed uit te pluizen en de luidsprekers de juiste behuizing te geven.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by speakertech
      Het program vermogen kan voor jouw luidsprekers wel op 1200 of 1500 watt per kast zijn. Uitsluitsel hierover kun je alleen krijgen door de specs van de fabrikant goed uit te pluizen en de luidsprekers de juiste behuizing te geven.
      Om het nog moeilijker te maken het kan goed zijn dat je speaker het vermogen makkelijk aan kan, maar dat deze door de constructie van de kast een te grote uitslag maakt (Xmax) en daardoor alsnog kapot gaat. Meestal begint de conus dan ergens te scheuren en vervolgens zal deze door een asymmetrische uitslag alsnog de spreekspoel beschadigen en vervolgens of uitbranden of het gewoon niet meer doen. Maar als het goed is heb je dat dan al lang gehoord...

Comment

• salsa
        • Jan 2007
        • 1315

DJ Antoon
        Da's geloof ik precies wat Speakertech juist bedoeld!

Speakertech heeft de beste uitleg gegeven...

Dave
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicSupport
          • Feb 2006
          • 1016

Originally posted by salsa
          DJ Antoon
          Da's geloof ik precies wat Speakertech juist bedoeld!

Speakertech heeft de beste uitleg gegeven...

Dave
          Hee, ik wil ook credits; ik was de eerste die 900W riep... voor het zelfde geld had de TS een te lichte amp gekocht
          d&b Audiotechnik

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

Originally posted by MusicSupport
            Hee, ik wil ook credits; ik was de eerste die 900W riep... voor het zelfde geld had de TS een te lichte amp gekocht

Sorry, ik wil niemand voor de kop slaan....

Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Jeminee, wat een reacties op een toch wel eenvoudige vraag.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...