Speakers doorlussen (4x 450 watt)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miike32
    • Jul 2009
    • 7

Speakers doorlussen (4x 450 watt)

Het is voor jullie waarschijnlijk een makkie om deze vraag te beantwoorden. Ik heb 4 x 450 Watt speakers (zitten 2 speakers in 1 behuizing) die werken op 8 ohm en die wil ik op een versterker laten draaien. In 1 kast zitten dus 2 x 450 watt speakers die met elkaar parallel zijn doorgelust dan word het 4 ohm. Heb ik nu een versterker nodig van 900 watt bij 4 ohm of een versterker van 450 watt bij 4 ohm? Alvast bedankt!

grt. Mike
    Last edited by Miike32; 15-07-09, 11:46.
  • Beckers Entertainment
    • Dec 2008
    • 650

Met de zoekfunctie had je het antwoord op je vraag ook wel gevonden.
    2 speakers met 450 watt op 8 ohm word door de versterker gezien als 1 speaker van 450watt op 4 ohm.

Dus: 2x450 watt is genoeg.

Groeten Jasper

(PS. Je post op 1 plek posten is genoeg)
    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• Miike32
      • Jul 2009
      • 7

Oke hartstikke bedankt!

Comment

• MusicSupport
        • Feb 2006
        • 1016

Originally posted by Beckers Entertainment
        Met de zoekfunctie had je het antwoord op je vraag ook wel gevonden.
        2 speakers met 450 watt op 8 ohm word door de versterker gezien als 1 speaker van 450watt op 4 ohm.

Dus: 2x450 watt is genoeg.

Groeten Jasper

(PS. Je post op 1 plek posten is genoeg)
        Uuh het vermogen blijft toch niet gelijk. Wordt gezien als 1 speaker van 4 Ohm inderdaad, maar wel met een vermogen van 900W.
        d&b Audiotechnik

Comment

• Miike32
          • Jul 2009
          • 7

Weet iemand het antwoord op deze vraag want hoor nu de twee dingen waar ik zat tussen te twijfelen

Comment

• 4uss
            • Aug 2005
            • 578

Originally posted by MusicSupport
            Uuh het vermogen blijft toch niet gelijk. Wordt gezien als 1 speaker van 4 Ohm inderdaad, maar wel met een vermogen van 900W.
            Aangezien je weerstand halveert hou je toch echt je vermogen van 450W. Wet van Ohm, U=I*R... Weerstand halveren betekent zoveel als het (bijna) verdubbelen van je rendement. Daarom is het ook zo interessant om op 2 Ohm te kunnen draaien met je versterker.

Comment

• Miike32
              • Jul 2009
              • 7

Dus ik kan gewoon een versterker van 450 watt op 4 ohm gebruiken?

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Originally posted by 4uss
                Aangezien je weerstand halveert hou je toch echt je vermogen van 450W. Wet van Ohm, U=I*R... Weerstand halveren betekent zoveel als het (bijna) verdubbelen van je rendement. Daarom is het ook zo interessant om op 2 Ohm te kunnen draaien met je versterker.
                Interessante benadering, ik denk dat ik maar een hoop speakers de deur uitgooi. Klopt natuurlijk niet!

Stel ik heb 1 speaker van 450W bij 8 ohm, nu zet ik er een 2de bij ook van 450W bij 8 ohm.

Ik heb een versterker, dat zijn spanningsversterkers, dus stel dat ik hem op 50% uitstuur, dan zal de spanning op de uitgang onafhankelijk zijn van de belasting. (Ik voorkom hiermee dus dat de voeding inzakt en als gevolg daarvan minder vermogen kan leveren)

Ok nu heb ik dus een U (spanning) die constant blijft.
                P=(U*U)/R (spanning in het kwadraat dus gedeelt door weerstand)

Als U nu constant blijft en R veranderd dan verandert P dus ook...

Stel U=60 (Niet toevallig)
                R=8ohm
                P=3600/8=450W

1 speaker erbij
                R=4ohm
                P=3600/4=900W

Ik hoop dat ik dit duidelijk genoeg gemaakt heb.
                Nu is er het verschijnsel dat vermogens van versterkers afhankelijk zijn van de belasting. Een versterker met een hele zware overgedimensioneerde voeding en eindtorren zal op 4 ohm het dubbele vermogen leveren. De wat minder goede leveren in, meestal niet spectaculair (onhoorbaar) maar bij andere telt het wel.

Ik heb ooit gewerkt met een lichte carver versterker. Deze was 350W op 8 ohm, en 450W op 4 ohm per kanaal. Dus gewoon niet geschikt om nuttig op 4 ohm te gebruiken.

Comment

• MusicSupport
                  • Feb 2006
                  • 1016

Leuke link: http://faq.tweakers.net/cme/wetvanohm.html
                  Last edited by MusicSupport; 15-07-09, 11:59.
                  d&b Audiotechnik

Comment

• swblom
                    • Oct 2008
                    • 38

misschien simpeler?

Laat ik eens proberen het antwoord te geven zonder allerlei formules. (dat maakt het hopelijk voor iedereen gemakkelijk)

Je zou graag twee luidsprekers van 450 Watt op vol vermogen kunnen aansturen, dus heb je 900 Watt vermogen nodig.
                    Door het parallelschakelen is de minimale impedantie van de luidsprekercombinatie 4 Ohm, dus moet je een versterker hebben die die 900 Watt aan 4 Ohm kan leveren.

Ik zie tot mijn verbazing dat er allerlei verhalen/meningen/onzin de rondte gaan over de gigantische voordelen van het belasten van een versterker in 2 Ohm. Uiteindelijk gaat gewoon de wet van Ohm (met zijn afgeleiden) op en blijkt het allemaal niet zo spannend.
                    Al helemaal als je eens wat beter naar een impedantiegrafiek van een luidspreker gaat kijken. Dan zie je dat die minimale waarde van bijv. 8 Ohm vaak lager is en slechts bij een bepaalde frequentie geldt, en voor het grootste deel van het frequentiebereik een flink stuk hoger kan liggen. Daar gaat je gedroomde enorme vermogen.....
                    Het blijft uiteindelijk veel interessanter om je op de dB's te concentreren als je iets zinnigs over de hoeveelheid te verwachten kabaal wil zeggen.

Comment

• 4uss
                      • Aug 2005
                      • 578

Originally posted by DJ Antoon
                      Interessante benadering, ik denk dat ik maar een hoop speakers de deur uitgooi. Klopt natuurlijk niet!

<skip de berekening>

Nu is er het verschijnsel dat vermogens van versterkers afhankelijk zijn van de belasting. Een versterker met een hele zware overgedimensioneerde voeding en eindtorren zal op 4 ohm het dubbele vermogen leveren. De wat minder goede leveren in, meestal niet spectaculair (onhoorbaar) maar bij andere telt het wel.
                      Sorry voor mijn redelijk kort-door-de-bocht opmerking, gelukkig komt er een concullega de boel even verhelderen.

My point was: als je een versterker hebt die op 8Ohm 450W levert zal hij bij het parallel schakelen ongeveer hetzelfde vermogen blijven leveren per speaker. Je hebt dan wel een totaal vermogen nodig van 900W, maar het rendement van een versterker wordt toch echt grofweg tweemaal zo hoog bij de halvering van de weerstand (=de belasting).
                      Ik had beter moeten weten in mijn reactie, misschien toch maar niet meer haastig reageren in de baas z'n tijd...

Comment

• salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

Wet van Ohm is U=IxR ??????????

Bekende klepel wel maar de rest 4uss??
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

U=I*R, I=U/R, R=U/I,... allemaal wet van Ohm ja. Wat is daar mis mee?
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• 4uss
                            • Aug 2005
                            • 578

Originally posted by salsa
                            Wet van Ohm is U=IxR ??????????

Bekende klepel wel maar de rest 4uss??
                            Zie mijn andere reactie... er zat een 'foutje' in mijn denkwijze deze ochtend... Mijn elektrotechniekkennis ligt helaas veel meer in de logische schakelingen e.d.. Ik zal in het vervolg iets harder nadenken voordat ik een reactie plaats (met de intentie om iemand te helpen).

Comment

• salsa
                              • Jan 2007
                              • 1315

Haha! Ja ik begreep al zoiets!

No hard feelings by the way!

Dave
                              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

Working...