Contructies bass

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel12
    • Dec 2008
    • 95

Contructies bass

hallo ik heb een contructie tekening gezien van een bass maar hij is heel onduidelijk weet iemand waar er een duidelijkeren tekening tevinden is met de maten er bij

ik heb op speakerstore gekeken en het gaat om de volgende bass speaker
    Speakerstore website

bedankt
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Graag gedaan,
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• michiel12
      • Dec 2008
      • 95

oke bedankt maar van wat voor hout moet ik dat maken en ik meen aan dat als ik er een bass in zet dat er gewoon een kabeltje aan de bass dan zo naar de speakon aansluiting hoop niet dat je weer loopt te kloten met crossovers hoop ik

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

Originally posted by michiel12
        oke bedankt maar van wat voor hout moet ik dat maken en ik meen aan dat als ik er een bass in zet dat er gewoon een kabeltje aan de bass dan zo naar de speakon aansluiting hoop niet dat je weer loopt te kloten met crossovers hoop ik
        Onderaan rechts ( PDF ) staat plywood .
        30 seconden googlen = Vertaalde versie van http://en.wikipedia.org/wiki/Plywood

En ja , jammer genoeg is er crossover nodig , liefst een actieve

Er is hier ook een topic over deze subkast, bij deze een linkje : http://www.licht-geluid.nl/forum/zel...een-sound.html

Dus, ik zou zeggen, een beetje lezen en vooral ook eens een inspanning doen om zelf eens rond te zoeken op internet en hier op het forum

sis
        Last edited by sis; 12-03-09, 19:24.

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

crossovers kan je kiezen, je kan een actieve gebruiken(met voeding en meestal 19", zoals deze: Behringer SUPER X PRO CX3400 (XLR) - J&H Licht en Geluid al vanaf 79 euri's bij behringer) klinkt beter en scheelt een boel gedoe met solderen van printjes ed verder raden de meeste zelfbouwers berken multiplex van minimaal 18MM dik aan (bij basjes die bijv. helemaal onderin een stack van 3/4 kasten hoog komen mag het ook meer dan 18 zijn) als je een actieve x-over gebruikt kan je idd wel meteen naar de speakon(of je moet een zekering inbouwen voor de veiligheid, maar dat doen de meesten geloof ik niet)

daan

ps: check de afwerking op deze basjes!!!! (net KS solo cw118)

Speakerstore website
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

Originally posted by djspeakertje
            als je een actieve x-over gebruikt kan je idd wel meteen naar de speakon(of je moet een zekering inbouwen voor de veiligheid, maar dat doen de meesten geloof ik niet)
            Nee, dat kan je dus niet
            Zo moet het dus : van de mengtafel naar de input van de actieve crossover ,outputs van de actieve crossover naar de eindtrappen gescheiden , een eindtrap voor het laag en een eindtrap voor de toppen.
            Van de eindtrappen naar de respectievelijke boxen ( meestal speakon dus ) .
            sis

Comment

• Dirk Wijnen
              • Dec 2006
              • 189

Originally posted by djspeakertje

ps: check de afwerking op deze basjes!!!! (net KS solo cw118)

Speakerstore website

Ja dat heeft hij zeker mooi gemaakt.
              Maar als je goed gereedschap hebt en ermee overweg kunt dan is zo iets allemaal mogelijk.
              Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

• michiel12
                • Dec 2008
                • 95

oke maar dan vind ik dat gek want ik heb het al vaker gezien dat ze gewoon een bass bouwen zonder crossover te gebruiken en ik wil het gewoon zo doen een versteker nemen en daar per kanaal een bass aantesluiten volgens mij hoeft dat dan niet

Comment

• sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

oke maar dan vind ik dat gek want ik heb het al vaker gezien dat ze gewoon een bass bouwen zonder crossover te gebruiken en ik wil het gewoon zo doen een versteker nemen en daar per kanaal een bass aantesluiten volgens mij hoeft dat dan niet
                  Dan doe je maar zoals jij dat DENKT .
                  Als je door een 18" speaker alle frequenties doorlaat, heb je GEEN ENKEL bas of sub effect .
                  Trouwens een 18" is daar HELEMAAL niet voor gemaakt en is niet blij met hoge frequenties , maar dat zal je dan wel ondervinden.
                  Waarom stel je eigenlijk al die vragen ? Je weet het zelf beter
                  Veel succes en tot binnenkort, want het gaat dus NIET werken
                  sis
                  Last edited by sis; 13-03-09, 14:55.

Comment

• michiel12
                    • Dec 2008
                    • 95

oke dat zal dan wel dan ga ik dat niet proberen als jij dat zecht maar he hoef niet meteen zo tereageren dus ik moet er dus gewoon een crossover halen voor bass

Comment

• dj-wojcik
                      • Jul 2008
                      • 911

oke maar dan vind ik dat gek want ik heb het al vaker gezien..
                      waar of bij wie heb jij dat dan gezien? als ik zo vrij mag zijn om dit te vragen. En Misschien heeft hij wel geen passive filter. Maar een active. En die zal hij misschien bij het bouwen er niet bij gehad hebben.
                      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• SoundOfSilence
                        • Mar 2007
                        • 766

Ik wel wil snap, maar ik nie snap nie.

Een sub moet laag weergeven.
                        Dat betekend dat je mid en hoog weg moet filteren.
                        Dat kun je op 2 plaatsen doen:
                        - voor de versterker (dat noemen we actief)
                        - na de versterker (dat noemen we passief)

Actief wordt in de PA het meest gebruikt, dus een versterker voor laag en een versterker voor mid/hoog (in geval van een 3-weg systeempje).

Passief wordt vaak in de hifi-wereld gedaan (dus, 1 versterker en een filter wat het signaal splitst in laag, mid en hoog).

Voordeel van actief filteren is dat je meestal de karatistiek van het filter aan kan passen aan de kasten, aan de situatie ter plaatste en aan de opstelling/combinatie van boxen.

Voordeel van passief is dat je minder versterkers meeneemt, maar die meestal wel meer vermogen moeten kunnen leveren.

Actief filteren doe je met een speaker-processor (luxe) of crossover (basic) voor je versterker.
                        Passief filteren doe je met een scheidingsfilter na je versterker.

Niet filteren doe je als je je speaker als breedbander wilt gebruiken. Dat wil zeggen dat je sub verdomde veel mid weer gaat geven en nergens meer naar klinkt.

Dus.... met bovenstaande verhandeling als inleiding vraag ik u bij deze de vraag te herformuleren .
                        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

oke dat zal dan wel dan ga ik dat niet proberen als jij dat zecht maar he hoef niet meteen zo tereageren dus ik moet er dus gewoon een crossover halen voor bass
                          Je toetsenbord is stuk....
                          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• dj-wojcik
                            • Jul 2008
                            • 911

Originally posted by SoundOfSilence
                            Je toetsenbord is stuk....
                            geen idee, maar ik denk dat het meer richting de leeftijd ligt. sorry als k het fout heb
                            [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                            [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• michiel12
                              • Dec 2008
                              • 95

oke dat heb ik bij een vriend van mij gezien en dat was een passive dat weet ik zeker
                              is mijn toetsen bordt kapot of is dat een gijntje

Comment

Working...