HD215, eminence kappa´s worden te heet
Collapse
X
-
-
Inderdaad HW sound = Henny
Helaas voor Henny is volgens mij de "beste" speaker bouwer (als bedrijf zijnde) uit den Bosch volgens mij toch nog steeds Gerrit Duran (Duran Audio), met zijn merk AXYS.
Referenties als het Louvre (parijs), mekka (Saoudie Arabije) vele vliegvelden en grote kerken maar ook het ja woord van onze toekomstige koning is toch niet het minste.
Maar henny kan ik desondanks ook erg waarderen!. Maar het schijnt wel een van de betere systemen te zijn qua klank! ik denk dat axys veel beter kan dan dat ze nu doen, en meer woorden maak ik er niet aan vuil.
''diamonds are forever''Comment
-
Dat is leuk dat je dat zegt, dat wist ik eigenlijk niet eens dat AXYS hier in de buurt was gevestigd. Maar AXYS voor mij is een merk dat het heel erg goed doet, maar de presentatie van het product vind ik niet optimaal. die plastic hoekjes die ze op bijna ieder kastje gebruiken komen niet al te professioneel over. De eerste keer dat ik een axys set zag dacht ik dat het een zelfbouw systeempje was. Maar het schijnt wel een van de betere systemen te zijn qua klank! ik denk dat axys veel beter kan dan dat ze nu doen, en meer woorden maak ik er niet aan vuil.
Maar je hebt gelijk, Axys heeft ook geen 'eigen website', alleen op duran-audio.nl. Wel word alles daar gemaakt, van ontwerpen tot printplaten en processors. op het moment word er heel veel 100v intellivox gemaakt, misschien is dat de rede dat de rest van het assortiment minder aandacht krijgt..
Maarreh, ik werd ook voor gek verklaard dat ik 2k op mn looneybins wou zetten, maar ze doen het prima. Dus moet de 800w program op die pd154 ook wel lukken. Ik blijf er gewoon bij staan met mn infrarood-thermometerLast edited by Lawaaiige Buur; 06-03-09, 16:28.Comment
-
maar weet iemand trouwens hoe lang het hoornverloop is van een hd15?Comment
-
voor dit soort dingen (bestaande ontwerpen) verwijs ik naar Speakerplans.com Forums - Database simulation - Page 1 . dit is een topic waarin een aantal simulatie input's staan voor HR, maar ga er niet vanuit dat het altijd exact is want bijvoorbeeld de gegevens voor de 1850 en 186 hoorn (looney bin en het broertje ervan) zijn beide niet correct. als je zelf iets wilt aanpassen zul je wel echt moeten ''leren'' hoe je met HR kan werken.
affijn, het is ommenabij de 68cm. (in tegenstelling tot de 66,9 in het database simulatie topic).
let er wel op dat je hier bij de HD15 weinig aan hebt, aangezien het ene BP-Hoorn is en geen gewone hoorn.
maar over die vermogens die je aanhaalt, 800 watt met 4 kastjes per kant, zoals ik al heb gezegd, geeft zoiezo al 143db dus met 600 watt lukt het ook al met gemak.
edit:@lawaaiige buur: ben jij heel toevallig de persoon die zijn looney's zo heeft geschilderd met weglopende witte strepen? hoe bevallen dan die dubbel 15'' nexo's in je setje?Last edited by teunos; 06-03-09, 17:29.''diamonds are forever''Comment
-
voor dit soort dingen (bestaande ontwerpen) verwijs ik naar Speakerplans.com Forums - Database simulation - Page 1 . dit is een topic waarin een aantal simulatie input's staan voor HR, maar ga er niet vanuit dat het altijd exact is want bijvoorbeeld de gegevens voor de 1850 en 186 hoorn (looney bin en het broertje ervan) zijn beide niet correct. als je zelf iets wilt aanpassen zul je wel echt moeten ''leren'' hoe je met HR kan werken.
affijn, het is ommenabij de 68cm. (in tegenstelling tot de 66,9 in het database simulatie topic).
let er wel op dat je hier bij de HD15 weinig aan hebt, aangezien het ene BP-Hoorn is en geen gewone hoorn.
maar over die vermogens die je aanhaalt, 800 watt met 4 kastjes per kant, zoals ik al heb gezegd, geeft zoiezo al 143db dus met 600 watt lukt het ook al met gemak.
edit:@lawaaiige buur: ben jij heel toevallig de persoon die zijn looney's zo heeft geschilderd met weglopende witte strepen? hoe bevallen dan die dubbel 15'' nexo's in je setje?
Ik heb er normaal 4 b300 dubbel 15" van logic system tussenliggen, maar die zijn weer iets te direct.. En omdat martinbins weer superonhandig te vervoeren zijn, blijft er eigenlijk maar 1 model over om te bouwen... en dus gaat ik nu weer ff de daad bij het woord voegenfoto's volgen
Comment
-
. Waarschijnlijk wijs je naar de enkel 15'' wbin van martin met die hele rare vorm, beetje bloempot vorm als je hem op zijn wielen zet. Maar w-bin's over het algemeen vind ik inderdaad ook dat die gewoon heel erg lekker klinken. Bijna een hifi klank,ze duwen lekker maar gaan (voor het gehoor) toch redelijk laag. Een goed gebouwde schud je ook lekker heen en weer in stacks van 3 of 4
(ervaring
)
over delay's kun je inderdaad snel struikelen als je ze niet (goed) gebruikt. Daarom ben ik ook voorstander van het single bass-solution denken.( i know, lekker old school, gewoon veel in een stack)Last edited by teunos; 06-03-09, 19:05.''diamonds are forever''Comment
-
Hey joost kun jij niet 2x X1 kasten voor me bouwen dan, tegen een vergoeding natuurlijk :P ben al poosje op zoek naar iemand, zelf binnekort mn eerste hoog kastjes bouwen maar echt veel meer dan dat kan ik nog niet, ook gereedschap-wise niethaha
Comment
-
Comment
-
Ja dat klopt inderdaad, maar het is eenmaal zo dat een hoorn op zich niet de voordelen ondervind van stacken.-- knip -- Ook daarom moet je niet denken dat je een hoorn in stacks van 4 lager kan laten spelen dan een enkele kast
De laagweergave van een hoorn kan in meerdere bepalende gebieden worden gesplitst. Vanaf een hoornlengte van 1/2 golflengte bereikt de hoorn een goede efficientie. Lager bevindt zich de 1/4 golflengte resonantie. Laagweergave onder deze resonantie hangt vooral af van de achterkamer, voorkamer en de eigenschappen van de luidspreker die is gebruikt.
Zo kan bij een goede hybride een f3 worden bereikt die ruim 30 Hz onder de 1/4 golflengte resonantie van de hoorn ligt. Grotendeels door het gebruik van een erg grote voorkamer.
Onder deze ''bodemfrequentie'' ziet de speaker de kolom lucht in de hoorn niet meer als belasting en zal hij zich dus gedragen als een speaker in de vrije lucht
Een hoornkast zonder achterkamer (bijv. glijbaan) zal zich onder 1/4 golflengte resonantie inderdaad gedragen als een luidspreker in de vrije lucht. Alle Front Loaded Horns hebben echter een achterkamer. Ze gedragen zich onder Fc als een kleine gesloten kast, of basreflexkast indien de achterkamer gepoort is.
Mvg JohanComment
-
Hoe veel lager een stack (van 4) gaat t.o.v. een enkele hoornkast hangt van meerdere factoren af maar een verlaging van de f3 met zo'n 2 tot 4 Hz per verdubbeling van kasten is zeker mogelijk.
De laagweergave van een hoorn kan in meerdere bepalende gebieden worden gesplitst. Vanaf een hoornlengte van 1/2 golflengte bereikt de hoorn een goede efficientie. Lager bevindt zich de 1/4 golflengte resonantie. Laagweergave onder deze resonantie hangt vooral af van de achterkamer, voorkamer en de eigenschappen van de luidspreker die is gebruikt.
Zo kan bij een goede hybride een f3 worden bereikt die ruim 30 Hz onder de 1/4 golflengte resonantie van de hoorn ligt. Grotendeels door het gebruik van een erg grote voorkamer.
.
Een hoornkast zonder achterkamer (bijv. glijbaan) zal zich onder 1/4 golflengte resonantie inderdaad gedragen als een luidspreker in de vrije lucht. Alle Front Loaded Horns hebben echter een achterkamer. Ze gedragen zich onder Fc als een kleine gesloten kast, of basreflexkast indien de achterkamer gepoort is.
Mvg Johan
maar een verlaging van 2-4 Hz kan inderdaad optreden, maar jij hebt niet mijn hele post gelezen.
1 hoorn die bijvoorbeeld tot de 50 Hz gaat, en daarop is getuned zal hoe dan ook, met hoeveel kasten dan ook gestackt nooit lager getuned worden dan die 50Hz door stacken. het is pas bij de mond van de hoorn waar de verlaging optreed door de koppeling van de geluidsgolven. de speaker in elke afzonderlijke hoorn zal zich (nauwelijks) anders gaan gedragen. stel het stacken van 8 kasten t.o.v. geeft een verlaging van 10 Hz (dat kan niet maar even als voorbeeld). dan kun je, ook al klinkt het goed met 40Hz je speaker met gemakt opblazen omdat elke speaker afzonderlijk als nog onder de 50 Hz grote conusexcursies gaat maken. en daarom zeg ik dat je moet opletten bij stacken van kasten, aangezien het heel verleidelijk kan zien, maar ook zeer gevaarlijk. Ook daarom ben ik voorstander van dan maar een iets grotere hoorn zodat je in ieder geval je speaker niet opblaast met 40 Hz in een hoorn.
maar wat zie jij als hybride, een hoorn met een grote achterkamer (120-150 liter) en een exponentiele poort die de speaker ontmoet aan de voorkant? die gaan inderdaad een stuk lager maar dan heb je altijd weer meer conusexcursie, en minder SPl @ 1W. maar dat is niet mijn gebied van expertise, ik ben er wel eens mee bezig geweest maar kwam al snel tot de conclusie dat de SPl met laag vermogen toch ook niet is wat een hoorn kan.Last edited by teunos; 10-03-09, 13:22.''diamonds are forever''Comment
-
Nou zat ik deze nog ff goed te bekijken, maar dit kan toch niet kloppen?
Of ik begrijp het verkeerd of het plotje klopt niet maar... volgens dit plotje zou de kappa lfa op 52 herz boven zijn xmax uitkomen?Comment
-
maar jij hebt niet mijn hele post gelezen.
1 hoorn die bijvoorbeeld tot de 50 Hz gaat, en daarop is getuned zal hoe dan ook, met hoeveel kasten dan ook gestackt nooit lager getuned worden dan die 50Hz door stacken. het is pas bij de mond van de hoorn waar de verlaging optreed door de koppeling van de geluidsgolven. de speaker in elke afzonderlijke hoorn zal zich (nauwelijks) anders gaan gedragen
Ik snap je voorstelling niet waarbij je concludeert dat de verlaging pas aan het eind van de hoorn optreedt?
Koppeling van luidsprekers/geluidsgolven leidt normaliter alleen tot een hogere SPL. Door de koppeling van de lucht voor de hoorn in een stack zal de effectieve hoornlengte langer lijken. Dit heeft zijn weerslag op de afstemming van de kamer(s) in combinatie met de hoorn.
Een langere hoorn leidt tot een lagere 1/4 golflengte resonantie --> de luidspreker ondervindt hier dus een andere belasting aan.
Het effect hiervan kan in Hornresp worden gezien in de meeste grafieken. Een vlakkere respons in de SPL-grafiek. Een vlakkere phase-repons. Eventueel excursie verandering. Groupdelay, impedantie, etc.
maar wat zie jij als hybride
De gemiddelde hybride heeft een f3 tussen de 40 en 55 Hz maar een gevoeligheid van 100-102 dB/W/m tegenover 97-99 dB voor dezelfde luidspreker in een basreflexkast.
volgens dit plotje zou de kappa lfa op 52 herz boven zijn xmax uitkomen?
In de praktijk zal de excursie bij de meeste kasten meevallen in het geval van muziek. Bovendien zal bij toepassing van een highpass op 45-65 Hz, de grootste piek meerdere mm inzakken.
Mvg JohanComment
-
Comment
-
Uiteraard heb ik je hele post gelezen (en overige post in het topic om een beter beeld te krijgen).
Ik snap je voorstelling niet waarbij je concludeert dat de verlaging pas aan het eind van de hoorn optreedt?
Koppeling van luidsprekers/geluidsgolven leidt normaliter alleen tot een hogere SPL. Door de koppeling van de lucht voor de hoorn in een stack zal de effectieve hoornlengte langer lijken. Dit heeft zijn weerslag op de afstemming van de kamer(s) in combinatie met de hoorn.
Een langere hoorn leidt tot een lagere 1/4 golflengte resonantie --> de luidspreker ondervindt hier dus een andere belasting aan.
Het effect hiervan kan in Hornresp worden gezien in de meeste grafieken. Een vlakkere respons in de SPL-grafiek. Een vlakkere phase-repons. Eventueel excursie verandering. Groupdelay, impedantie, etc.
Mvg Johan
maar het aller dodelijkste vind ik nog wel dat een stack van 4, alhoewel de f3 misschien maar een paar Hz lager wordt, het door de vlakkere response in een keer veel meer lager en meer echt laag lijkt, waardoor je zou zeggen dat de stack in een keer 10-15 Hz lager gaat, en (sommige)mensen hier ook huh high pass op aan passen terwijl dat niet nodig is. ik waarschuw dan ook vooral. je zult echt niet je speaker opblazen met 2 Hz lager, maar 5 Hz lager met 800W dan moet je toch wel gaan opletten.Last edited by teunos; 10-03-09, 16:52.''diamonds are forever''Comment
Comment