HD215, eminence kappa´s worden te heet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bartje2012
    • Aug 2008
    • 93

Precies, vandaag ook weer iemand overtuigt toch maar plotjes aan te vragen als je hornresp niet begrijpt/kent.

In dit geval geeft hij zijn 15 inch glijbanen (klein formaat versie) onder de 50hz (en geloof met een behringer 3 weg crossover doe je dat nou eenmaal) en is er niks aan de hand omdat hij 40% minder wattage geeft dan het rms van de speakers. Maar nu wilde ie met een nieuwe versterker het gevraagde 1200 per 2 kasten geven en als je DAN onder de 50hz zit kan het best zuur worden voor je.

Comment

• Lawaaiige Buur
      • Jan 2006
      • 45

Originally posted by teunos
      beter laat dan nooit.

Maar dit plotje van een rcf l18p300 in een looney bin laat dus zien wat de gevaren zijn van een looney opnder de ongeveer 50 hz te laten werken. met 45 hz erop blaas je ze makkelijk op.

en nog een met 700 watt erop.

bij 45 hz maakt hier de conus dus 14mm conusuitslag, en met een xmax van 7,8 mm kun je zwaaien naar je speaker

Ok dan! deze plots had ik nog nooit gevonden op internet, maar zeker erg nuttig om te zien! Maar kun je ook een plot maken van een stack van 4 bins? Althans, ik dacht te hebben gelezen dat de bodemfrequentie omlaag gaat bij het stacken, omdat de hoorns bijelkaar als 1 grote hoorn gaan werken?
      http://www.licht-geluid.nl/forum

Comment

• teunos
        • Feb 2008
        • 352

Originally posted by Lawaaiige Buur
        Ok dan! deze plots had ik nog nooit gevonden op internet, maar zeker erg nuttig om te zien! Maar kun je ook een plot maken van een stack van 4 bins? Althans, ik dacht te hebben gelezen dat de bodemfrequentie omlaag gaat bij het stacken, omdat de hoorns bijelkaar als 1 grote hoorn gaan werken?
        Ja dat klopt inderdaad, maar het is eenmaal zo dat een hoorn op zich niet de voordelen ondervind van stacken. Waarom maakt een speaker nu eigenlijk zo'n grote conusuitslagen? Een golf van 45 hz heeft een lengte van 7,64 meter. Een hoorn is een 1/4 omzetter, dus dat betekent dat een hoorn een minimale lengte moet hebben van 1,91 meter wil hij een toon van 45 hz goed kunnen weergeven. De lengte van de hoorn is dan dus 1,91 meter en daarmee is 45 hz de tuning frequentie van de hoorn. Bij een hoorn van 162cm, (de 186 dus) is de afstemming dus 52,76Hz. Onder deze ''bodemfrequentie'' ziet de speaker de kolom lucht in de hoorn niet meer als belasting en zal hij zich dus gedragen als een speaker in de vrije lucht.
        Stacken daarentegen zorgt ervoor dat de gecombineerde hoornlengte iets groter wordt, en dat de 4 losse kasten als 1 hoorn gaan werken door koppeling. Dit geeft ook meteen een groter hoorn-mond oppervlak wat dus zorgt voor extra rendement. Dit zorgt voor een grotere verbetering in renedement i.v.m. een stack van 4 BR kastje.
        Maar de echte tuning frequentie van elke hoorn apart verandert er nauwelijks door. Deze gaat bij een stack van 4 kasten misschien 1Hz omlaag t.o.v een enkele kast, maar meer niet. Ook daarom moet je niet denken dat je een hoorn in stacks van 4 lager kan laten spelen dan een enkele kast.
        En als je echte seirueze bas tonen uit een hoorn wil halen van 38-40Hz, zul je gewoon een grotere hoorn moeten bouwern met een langer hoornpad.
        Last edited by teunos; 05-03-09, 09:30. Reason: hoofdletters.
        ''diamonds are forever''

Comment

• Lawaaiige Buur
          • Jan 2006
          • 45

Ja dat klopt inderdaad, maar het is eenmaal zo dat een hoorn op zich niet de voordelen ondervind van stacken. Waarom maakt een speaker nu eigenlijk zo'n grote conusuitslagen? Een golf van 45 hz heeft een lengte van 7,64 meter. Een hoorn is een 1/4 omzetter, dus dat betekent dat een hoorn een minimale lengte moet hebben van 1,91 meter wil hij een toon van 45 hz goed kunnen weergeven. De lengte van de hoorn is dan dus 1,91 meter en daarmee is 45 hz de tuning frequentie van de hoorn. Bij een hoorn van 162cm, (de 186 dus) is de afstemming dus 52,76Hz. Onder deze ''bodemfrequentie'' ziet de speaker de kolom lucht in de hoorn niet meer als belasting en zal hij zich dus gedragen als een speaker in de vrije lucht.
          Stacken daarentegen zorgt ervoor dat de gecombineerde hoornlengte iets groter wordt, en dat de 4 losse kasten als 1 hoorn gaan werken door koppeling. Dit geeft ook meteen een groter hoorn-mond oppervlak wat dus zorgt voor extra rendement. Dit zorgt voor een grotere verbetering in renedement i.v.m. een stack van 4 BR kastje.
          Maar de echte tuning frequentie van elke hoorn apart verandert er nauwelijks door. Deze gaat bij een stack van 4 kasten misschien 1Hz omlaag t.o.v een enkele kast, maar meer niet. Ook daarom moet je niet denken dat je een hoorn in stacks van 4 lager kan laten spelen dan een enkele kast.
          En als je echte seirueze bas tonen uit een hoorn wil halen van 38-40Hz, zul je gewoon een grotere hoorn moeten bouwern met een langer hoornpad.
          hmm.. ik moet me ook eens in hornresp gaan verdiepen Ben lang op zoek geweest naar de juiste frequenties, maar hier kan ik tenminste wat mee, bedankt!

Maarreh ff 'ontopic': weet je toevallig ook het hoornpad van een hd15? en evt een plot van zo'n kastje met een pd154? ik ga vanavond de laatste paneeltjes zagen, dan kan ik zaterdag beginnen met lijmen van mn 8 hd15's

Comment

• teunos
            • Feb 2008
            • 352

Originally posted by Lawaaiige Buur
            hmm.. ik moet me ook eens in hornresp gaan verdiepen Ben lang op zoek geweest naar de juiste frequenties, maar hier kan ik tenminste wat mee, bedankt!

Maarreh ff 'ontopic': weet je toevallig ook het hoornpad van een hd15? en evt een plot van zo'n kastje met een pd154? ik ga vanavond de laatste paneeltjes zagen, dan kan ik zaterdag beginnen met lijmen van mn 8 hd15's
            kijk eens
            eerste plotje SPL: 1 watt, grijs is 1 HD15 en zwart zijn er 4 gestackt.

Tweede plotje SPL: 400 watt per kastje, grijs is ook hier weer 1 HD15 en zwart zijn er 4 gestackt.

en conus excursie, grijs is 1 watt, zwart is 400 watt.

Maar het maken van een plotje met hornresp kan inderdaad zeer handig zijn. Het leren omgaan met Hornresp is iets dat ik eigenlijk ook maar gewoon aan ben begonnen, en wat ik nu toch wel onder de knie heb. Als je het dan snapt zoals ik het nu doe, en een aantal basis regels kent voor hoorn ontwerp, kun je ook je eigen kasten gaan ontwerpen. zo ben ik nu bezig met een hoorn die met een 15" speaker tot de 40 moet gaan, en in gropjes van 4 bij de 40 hz minstens 112db rendement moet halen. Tuning frequentie ligt rond de 39Hz en met 300 watt per kastje(totaal slechts 1,2KW aan bass per kant tot de 143Db ), is bass zeer goed voelbaar. Ook is deze hoorn zo ontworpen dat hij tot de 200Hz loopt, dus geen kick cab nodig zoals een hd-15.

Maar heel veel succes met de bouw van je HD15. de plotjes zien er alvast goed uit dus dat zal wel lukken! we zien de foto's wel verschijnen

p.s. natuurlijk heb ik alle plots gemaakt met de PD-154. maar hoe kok je daar eigenlijk aan? geimporteerd uit de UK? jij bent toch niet de persoon die wel eens PD op marktplaats aanbied of wel?
            Last edited by teunos; 05-03-09, 19:32.
            ''diamonds are forever''

Comment

• DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

p.s. natuurlijk heb ik alle plots gemaakt met de PD-154. maar hoe kok je daar eigenlijk aan? geimporteerd uit de UK? jij bent toch niet de persoon die wel eens PD op marktplaats aanbied of wel?
              Hij woont er niet zo ver vandaan.

Comment

• teunos
                • Feb 2008
                • 352

Originally posted by DJ Antoon
                Hij woont er niet zo ver vandaan.
                een van jullie twee is toch niet de speakerbouwer die vroeger actief was in de regio Den-Bosch, Rosmalen of wel?
                ''diamonds are forever''

Comment

• Bartje2012
                  • Aug 2008
                  • 93

oww lol teunos bedoel jij mischien Jasper? of John van z-bomb?
                  ik heb hele tijd gevoel dat ik je naam ergens van ken en woon zelf ook in Den Bosch.
                  Last edited by admin; 31-08-12, 09:18.

Comment

• teunos
                    • Feb 2008
                    • 352

Originally posted by Bartje2012
                    oww lol teunos bedoel jij mischien Jasper? of John van z-bomb?
                    ik heb hele tijd gevoel dat ik je naam ergens van ken en woon zelf ook in Den Bosch.

uhh..... nee dat weet ik dus niet. maar mijn vader bouwde vroeger al speakers. (john van der veeken), en laatst kwamen we de advertentie van een persoon tegen op marktplaats die PD speakers vanaf pallets verkocht, en mijn vader zei dat hij deze persoon kende en vroeger bekend stond als de beste speaker bouwer in de regio den-bosch. maar zelf wonen we in maren-kessel. met namen ben ik niet zo goed ( wij zitten zelf ook niet in de verhuur sector ofzo maar alles wat we doen is hobby) maar ik zal het dalijk eens aan hem vragen hoe de man in kwestie precies heet

net even gevraagd, en de man waar ik naar wijs heet Henny van de Westerlaken.

p.s. ja mijn vader, zelf ben ik pas 15 geloof het of niet
                    Last edited by admin; 31-08-12, 09:18.
                    ''diamonds are forever''

Comment

• Lawaaiige Buur
                      • Jan 2006
                      • 45

Nope ik ben niet die gast die pallets PD verkoopt, das de importeur van pd, die zit in Veen, HWsound heet z'n bedrijf. Ik heb m een tijdje terug gevraagd wat ie voor 8 154's moest hebben en dat was gewoon de prijs die je ook bij speakerstore betaald. Omdat ik een bedrijfje heb, krijg ik dan 15 % korting. Maar bij RSL (importeur 18sound) kreeg ik 40% korting op 8 15nd930's.
                      Maar na ff zoeken kwam ik uit bij thomann.de, 177 euro p/s voor de 154

SPL respons van die stack met 400 ziet er indrukwekkend uit! (zeker terwijl ik ze met 800 ga voeden

@bartje: ik wist niet dat er op de vliertstraat HD15's waren? waar stonden die met de carnaval dan? niet dat het verder niet gezellig was ofzo

En nee, ik woon niet in de buurt van de UK, maar wel van DB

Comment

• Bartje2012
                        • Aug 2008
                        • 93

nu wil ik toch echt wel weten wie je bent :P
                        en ja ik heb dus sinds kort 4x hd15 in vorm van 2x hd215 en die waren met carnaval dus eruit geklapt vandaar deze thread :P

Comment

• salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

En nog steeds geen duidelijk antwoord dus over het temperatuur verhaal maar gewoon dus, zoals ik eerder schreef, foutieve instellingen van low cut.
                          Er wordt ook niets meer geschreven over dit en het topic 'drijft' ook een beetje weg...

Jammer, wat erg interressant geweest hoe men dit vast had gelegd....

Dave
                          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• teunos
                            • Feb 2008
                            • 352

Originally posted by salsa
                            En nog steeds geen duidelijk antwoord dus over het temperatuur verhaal maar gewoon dus, zoals ik eerder schreef, foutieve instellingen van low cut.
                            Er wordt ook niets meer geschreven over dit en het topic 'drijft' ook een beetje weg...

Jammer, wat erg interressant geweest hoe men dit vast had gelegd....

Dave
                            ja je hebt wel gelijk, we drijven een beetje af
                            maar om terug te komen op dit onderwerp, een HD15 heeft in het gebied van 90-180Hz een zeer bruikbaar SPL, en ook een rendement van ongeveer 40-26%. 40-26% van het input wattage wordt dus omgezet in SPL en niet in warmte. onder de 80Hz maakt de speaker in de HD15 makkelijker conusuitslagen, en ligt het rendement ook veel lager (65Hz=5%, 50Hz=19%)
                            en daar zal dus ook de meeste hitte worden verwerkelijkt. het hele argument van lekken snap ik wel aangezien een klein lek al kan zorgen voor vergrootte conusexcursies.
                            Maar het probleem heb ik zelf nog nooit gehoord totdat er hier over werd begonnen. de enige remedie is denk ik kijken in welk frequentiegebied de speaker stabiel is (dus een hoge efficienty,kleine conusexcursies) en vooral weten wat je speaker kan hebben. 800watt op een pd154 in een HD15 vind ik al wat aan de hoge kant, aangezien 4x800 watt al 3,2Kw geeft wat uiteindelijk 145Db levert van 70 tot 200Hz (gebruik hem wel pas vanaf 90Hz) . en een goede high cut is altijd een pre!
                            maar misschien als het probleem zich blijft voordoen dat je iets kan gaan doen met een BR poort die het frequentiegebied ondersteunt, dan maak je gebruik van het lekken van lucht en wordt je speaker ook niet te warm,maar dan moet je speaker wel weer meer conus excursie maken. verder kan ik er voor nu ook weinig van maken, dalijk naar school en dan kijk ik vanavond nog wel even of er misschien een oplossing is. misschien dat we even samen de speakerplans.com collega's kunnen raadplegen
                            ''diamonds are forever''

Comment

• Lawaaiige Buur
                              • Jan 2006
                              • 45

Originally posted by Bartje2012
                              nu wil ik toch echt wel weten wie je bent :P
                              en ja ik heb dus sinds kort 4x hd15 in vorm van 2x hd215 en die waren met carnaval dus eruit geklapt vandaar deze thread :P
                              aha ok, jammer want die set van ddb was ook 1 groot faseverschil

En ik ben joost, van kws

Comment

• DJ Antoon
                                • May 2005
                                • 1681

laatst kwamen we de advertentie van een persoon tegen op marktplaats die PD speakers vanaf pallets verkocht, en mijn vader zei dat hij deze persoon kende en vroeger bekend stond als de beste speaker bouwer in de regio den-bosch.

net even gevraagd, en de man waar ik naar wijs heet Henny van de Westerlaken.
                                Inderdaad HW sound = Henny

Helaas voor Henny is volgens mij de "beste" speaker bouwer (als bedrijf zijnde) uit den Bosch volgens mij toch nog steeds Gerrit Duran (Duran Audio), met zijn merk AXYS.
                                Referenties als het Louvre (parijs), mekka (Saoudie Arabije) vele vliegvelden en grote kerken maar ook het ja woord van onze toekomstige koning is toch niet het minste.
                                Maar henny kan ik desondanks ook erg waarderen!

Comment

Working...