HD215, eminence kappa´s worden te heet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

waterkoeling dan maar bij de nieuwe speakers?

Comment

• teunos
      • Feb 2008
      • 352

ik heb net al gereageerd op speakerplans.com aangezien ik hier bijna niet meer actief ben.

maar eminence zal ik niet gauw gebruiken vanwege de over het algemeen lagere betrouwbaarheid. daarom ben ik ook een fan van RCF aangezien ik deze nog nooit 1 kapot heb gepspeeld en dat echte degelijke speakers zijn die je eigenlijk alleen bij te veel of (te veel) vervormd vermogen laat spelen.
      ''diamonds are forever''

Comment

• Bartje2012
        • Aug 2008
        • 93

Originally posted by Bartje2012
        had xtra kappa's 15LF besteld, raad eens wat ik vanochtend binnen krijg:

kappa's 15LFA ... is dit zelfde als de kappa 15LF?
        ik denk van niet namelijk maar kan nergens de specs evrgelijken of duidelijk heid vinden op de eminence site.

ok weet het antwoord al: A staat voor 8 ohm (b 16ohm en c 4 ohm)

Comment

• Lawaaiige Buur
          • Jan 2006
          • 45

Originally posted by teunos
          ik heb net al gereageerd op speakerplans.com aangezien ik hier bijna niet meer actief ben.

maar eminence zal ik niet gauw gebruiken vanwege de over het algemeen lagere betrouwbaarheid. daarom ben ik ook een fan van RCF aangezien ik deze nog nooit 1 kapot heb gepspeeld en dat echte degelijke speakers zijn die je eigenlijk alleen bij te veel of (te veel) vervormd vermogen laat spelen.
          Nou, ik heb met mn hitteprobleem van mn looneybins al 8 RCF L18P300's eruit gestookt, (1000rms, 2000program en +/- 7000peak) terwijl ik er maar 700 watt op had staan. Na verschillende pogingen, met o.a. aluminium achterpaneel(!) mocht niks baten.. Uiteindelijk heb ik alle naden nog eens extra gekit, bleek dat ik bij sommige kasten toch een kiertje over het hoofd had gezien.

Waarom ik dat zo zeker weet, is dat ik nu een MC2 E90 (2x8000w op 2 ohm) op 8 subs heb staan, ze krijgen dus elk 2kw, en ze blijven gewoon op normale temperatuur (20-30 graden)
          http://www.licht-geluid.nl/forum

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

Originally posted by Bartje2012
            Salsa bedoel je nou mijn verhaal? want dat is dus al duidelijk... verkeerd model, andere xmax, dus te heet, diafragma naar de moer, recone niet waard is eminence...

Diafragma?? Heb je compression drivers als laagspeakers???
            Juist het reconen van Eminence is erg goedkoop, trouwens ik heb ze nog nooit kapot gehad!!
            Nogsteeds geen duidelijk antwoord over het meten van de temperatuur en wat nou de reden was om te 'meten'..!!

slotje? Nee, vind ik erg zwak... Eminence afkraken terwijl je gewoon een verkeerde speaker toepast!?!?!?!?!

had xtra kappa's 15LF besteld, raad eens wat ik vanochtend binnen krijg:

kappa's 15LFA ... is dit zelfde als de kappa 15LF?
            ik denk van niet namelijk maar kan nergens de specs evrgelijken of duidelijk heid vinden op de eminence site.
            Ok, die K*T Eminence dan toch maar besteld?!?

Jaja, en even later toch ff goed bekeken hoe het zit met de type aanduiding

Je bent erg vaag...

Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• salsa
              • Jan 2007
              • 1315

Originally posted by Lawaaiige Buur
              Nou, ik heb met mn hitteprobleem van mn looneybins al 8 RCF L18P300's eruit gestookt, (1000rms, 2000program en +/- 7000peak) terwijl ik er maar 700 watt op had staan. Na verschillende pogingen, met o.a. aluminium achterpaneel(!) mocht niks baten.. Uiteindelijk heb ik alle naden nog eens extra gekit, bleek dat ik bij sommige kasten toch een kiertje over het hoofd had gezien.

Waarom ik dat zo zeker weet, is dat ik nu een MC2 E90 (2x8000w op 2 ohm) op 8 subs heb staan, ze krijgen dus elk 2kw, en ze blijven gewoon op normale temperatuur (20-30 graden)
              Toch ook ff op reageren, de Cerwin Vega bins hebben een aluminium plaat puur omdat dit bouwtechnisch beter uitkomt dan als dit van hout was gemaakt en heeft absoluut niets te maken met speakers koelen!!!

Nogmaals, ja iedere speaker wordt warm en kan dat best hebben, er zijn knappe koppen binnen de diverse speaker fabrikanten die dit 'probleem' in het ontwerp van de speakers aanpakken.
              Geventileerde domes, geventileerde voice coils, extra luchtspleten tussen magneet en korf etc,etc...

Speakers gaan niet zomaar kapot, indien deze 'te warm' worden is dit meestal te wijten aan; te hard ingaand signaal, slechte crossover punten/ lowcuts e.d, onstabiele versterkers etc.etc
              Overigens gaat dan eerst de mechanische eigenschappen parten spelen en zal je dus de speakers horen 'vervormen'.
              Ga je dan nog door, zullen de elektrische eigenschappen het snel opgeven...

Dave.
              [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• All-round Sound
                • Feb 2006
                • 289

Toch ook ff op reageren, de Cerwin Vega bins hebben een aluminium plaat puur omdat dit bouwtechnisch beter uitkomt dan als dit van hout was gemaakt en heeft absoluut niets te maken met speakers koelen!!!
                ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                OW ,,
                en hoe zit het met de LAB hoorns dan??
                hier word er duidelijk aangegeven dat je een allu koelplaat moet gebruiken en niet vanwege bouw techn. reden

ik weet van de vega subs en van div. andere die op hetzelfde principe berusten
                ze hebben een zo geheten powerdip zorg met de procesor dat je dit gebied zoveel mogelijk vermijd
                het kan om een gebied van 5 tot 15 Hz gaan maar kan je speaker met gering vermogen al naar z'n grootje helpen

oké het helemaal lucht dicht maken is vaak voldoende
                echter kan je ook een vent. kanaal creéeren die de spreekspoel koelt

maar met 2 Kw op een spoel krijg je echt wel een behoorlijke temp. verhoging
                zeker als het net als bij ons regelmatig meer dan 16 uur non-stop staat te draaien
                we hebben er tegenwordig zelfs lichtere amps op staan
                aangezien we na een uitgebreide meting er achter kwamen dat we er niet meer dan 600W op de speakers konden loslaten
                er kwamen bijna geen extra dB's wel extra temp.bij meer vermogen
                en de speakers mogen volgens spec. 2KW hebben

m.v.g.
                Luke
                ================================================== ==========
                gelukig hebben we ook de 2 x 18" infra subs nog
                dien je met min. 2300Wrms te voeden en koeling in overvloed

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Gek is dat he? Ik ken zoveel hoorn bass kasten die dus helemaal geen 'koelplaat' in hun ontwerpen kennen...Worden deze dan niet heet???

Waar zit dan die aluplaat bij de LAB Hoorn dan?? Je bedoeld toch niet de luikjes om bij de speaker te komen??

Ik wil nogmaals weten WAAROM, REDEN en HOE hebben jullie 'iets' vast kunnen stellen.
                  Schijnbaar is dit erg veel gevraagd, maar ik wil graag weten wat dus de uiteindelijke reden is om dit topic aan ons te wijden.
                  Kijk gelul over warme speakers en powerdip enz.enz is makkelijk zeggen maar toon dit toch eens aan!!! Daarmee kan je echt iets nuttigs aan ons tonen, tot nu toe vind ik het maar klestpraat!

Het is heel makkelijk een speaker over de zeik te brengen indien men er niet juist mee om gaat bv; Low Cut, hier en daar een dip of een bultje in EQ, Limiter niet goed ingesteld, TE hard insturen van signalen die je maar beter niet WILT horen (10Hz enzo)
                  Tal van redenen die ik zo opnoem waarvan ik zeg, JA! Dan wordt 'tie' erg heet! Maar hoor ik toch eerst wel de mechanische eigenschappen stevig vloeken!!

Dave

Comment

• teunos
                    • Feb 2008
                    • 352

maar gebruik je nu nog steeds looney's?
                    Heb je jezelf ooit verdiept in hornresp, want dan zul je zien dat een speaker in de looney onder de ongeveer 50 hertz met 700 watt, conusexcursies gaat maken die geen enkele speaker kan hebben. Dan vindt ik het niet raar dat je ze hebt opgestookt, dat is allemaal indien je geen high pass filter rond de 50 hertz gebruikte.
                    dus tot hoe laag heb je ze gebruikt?
                    ''diamonds are forever''

Comment

• Lawaaiige Buur
                      • Jan 2006
                      • 45

Originally posted by teunos
                      maar gebruik je nu nog steeds looney's?
                      Heb je jezelf ooit verdiept in hornresp, want dan zul je zien dat een speaker in de looney onder de ongeveer 50 hertz met 700 watt, conusexcursies gaat maken die geen enkele speaker kan hebben. Dan vindt ik het niet raar dat je ze hebt opgestookt, dat is allemaal indien je geen high pass filter rond de 50 hertz gebruikte.
                      dus tot hoe laag heb je ze gebruikt?
                      ik stuur mn looneybins aan met een xilica dlp4080 en ze krijgen als ik ze in een blok van 4 zet, van 48 tot 90 hz (24db/oct l/r) met 3 db piekje (0.14 oct) bij de 60 hz. Mn limiter staat op +4, attack van 8ms en release x16. Als ik maar 2 bins per kant zet, gaan ze vanaf 50 hz.

Met hornresp heb ik nooit gewerkt, wel meet ik t regelmatig met een rta. Maar heb daar verder nooit iets vreemds mee gezien. Voor zover ik weet, kloppen mn processorinstellingen een heel eind, of heb je andere suggesties?
                      Last edited by Lawaaiige Buur; 03-03-09, 12:35.
                      http://www.licht-geluid.nl/forum

Comment

• teunos
                        • Feb 2008
                        • 352

ik stuur mn looneybins aan met een xilica dlp4080 en ze krijgen als ik ze in een blok van 4 zet, van 48 tot 90 hz (24db/oct l/r) met 3 db piekje (0.14 oct) bij de 60 hz. Mn limiter staat op +4, attack van 8ms en release x16. Als ik maar 2 bins per kant zet, gaan ze vanaf 50 hz.

Met hornresp heb ik nooit gewerkt, wel meet ik t regelmatig met een rta. Maar heb daar verder nooit iets vreemds mee gezien. Voor zover ik weet, kloppen mn processorinstellingen een heel eind, of heb je andere suggesties?
                        nou, ja ik heb nog wel een paar suggesties. maar ik heb nu even geen hornresp, dus ik zal vanavond nog even vanaf een andere pc een screenshot van een conus-excursie plot van een L18p300 in een looney bin laten zien. dan zie je misschien waar ik op doel
                        tot straks
                        ''diamonds are forever''

Comment

• Bartje2012
                          • Aug 2008
                          • 93

Heb zelf sinds kort een behringer ultradrive pro als processor: geef de hd's 60 tot 150 24db, l/r... de kappa's vinden beneden de 60 niet zo fijn zag ik in een simulatie. De pd154 driver kan gewoon 50 tot 180hz (in stacks) al cross je hem liever op 120 voor beter rendement. Tenmisnte dit heb ik me laten vertellen op een ander forum in principe kunnen veel kasten niet onder de 50hz zonder de speaker ofwel zwaar te belasten of het rendement drastisch te verlagen. zo ook bij bv w-bins.

trouwens: Speakerplans.com Forums - Kappa LF or Kappa Lfa? - Page 2
                          Last edited by Bartje2012; 03-03-09, 21:38.

Comment

• Rademakers
                            • Jul 2003
                            • 1281

De Kappa 15LF is in feite een 400 Wrms luidspreker. De spoeldrager is destijds vervangen door Kapton wat de thermische limiet (van de spoeldrager) naar 600 Wrms brengt. De spoel is bij mijn weten echter hetzelfde gebleven en dus nog steeds meer 400 Wrms dan 600 Wrms.
                            Ook de mechanische eigenschappen van de Kappa 15LF passen veel beter bij een 400 Wrms luidspreker.

Ik denk dat een 3 dB piekje rond de 60 Hz in principe geen problemen zou hoeven opleveren. Het gros van de luidsprekers gaat ten onder aan een onzuiver signaal (clippen) of (te) lage frequenties.
                            Als je echter tegen de thermische/mechanische limiet van de luidsprekers speelt kan het net het duwtje over de limiet zijn. Bij veel muziek zit de meeste energie rond de 63 Hz. Een plaatselijke verdubbeling van het vermogen zou een stroomtoename van 140% betekenen, op het punt waar toch al de meeste energie aanwezig is.

Mvg Johan

Comment

• Bartje2012
                              • Aug 2008
                              • 93

Nou dan moet een crown xls802 (800 watt op 4 ohm per kanaal) toch wel genoeg zijn, met de headroom van de amp inbegrepen zou deze kast maar 160 watt over zijn rms vermogen heen kunnen. ik vind dat toch veiliger voelen dan een 1200 watter per kanaal (crown clipt niet op vol vermogen en is beveiligd, dus stuurt (waarschijnlijk) geen bloksignalen, amp wordt ook niet warmer)

edit: ow en trouwens over dat stacken van die hd15's... dat verschil hoor je echt heel goed per 4 klinkt het echt veel strakker. Ik heb ze dan dubbel, dus 2 kasten, en als ik er eentje aan zet lijkt het 3x zachter (qua gevoel dan he). Het plotje bevestigt dat dan ook
                              Last edited by Bartje2012; 05-03-09, 20:46.

Comment

• teunos
                                • Feb 2008
                                • 352

beter laat dan nooit.

Maar dit plotje van een rcf l18p300 in een looney bin laat dus zien wat de gevaren zijn van een looney opnder de ongeveer 50 hz te laten werken. met 45 hz erop blaas je ze makkelijk op.

en nog een met 700 watt erop.

bij 45 hz maakt hier de conus dus 14mm conusuitslag, en met een xmax van 7,8 mm kun je zwaaien naar je speaker
                                ''diamonds are forever''

Comment

Working...