spl respons

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Er zit een luchtvolume in de ruimte voor de konus en de ruimte nodig om de speaker zijn slag te laten maken, nog voordat er gecompresseerd wordt (door S1). Dit werkt als voorkamer. Zet de VTC eens op 500 cm3.
    De VRC is nog steeds veels te groot, 5 ltr is een betere startwaarde.

Door de LRC op 20 cm te zetten ziet Hornresp een staande golf ontstaan, de verstoring die je ziet rond de 800 - 900 Hz. De LRC moet eigenlijk zo klein mogelijk om dit buiten het werkingsgebied te brengen maar tegelijkertijd moet de speaker zijn warmte goed kwijt kunnen door het ventilatiegat aan de achterkant, dat werkt elkaar dus tegen. Een achterkamer die gevormd is naar het chassis van de luidspreker houdt het volume klein, kan de diepte beperken en biedt ook bescherming tegen andere staande golven.
    Door met FR (20) en TAL (4,0) de dichtheid en de hoeveelheid demping aan te passen kun je de staande golf aanpakken.

Het is een begin maar leef je nog even uit. Vraag tegen die tijd ook eens een 2nd opinion van iemand met AJhorn.

Mvg Johan
    Last edited by Rademakers; 30-12-05, 00:16.

Comment

• DJ-BJ-sl
      • Jul 2004
      • 172

idd het werkt de piek is weg
      is het een goed idee om een soort van 4 weg systeem te maken ?

ik had in gedachte om men W-bins te laten doorlopen tot 160 hz vanaf daar de 12mb700 tot ongeveer 1khz en vanaf daar de 6nd410 tot 2500hz en daarop aansluitend de 1"
      alles is actief gecrossed behalve de 6" en de 2" deze wou ik voorlopig passief gaan crossen

volgens mij zou het vrij goed moeten gaan

oja de 1" cross ik zo hoog omdat deze de 1800hz die erbij stond opgegeven niet haalt maar vanaf een ca 2300 echt goed bolt tegen alle verwachtingen in (dap audio dd-1 drivers )

hoop dat dit idee een beetje haalbaar is dan zou ik wel een paar mooie topkastjes hebbe

greetzz bart

Comment

• DJ-BJ-sl
        • Jul 2004
        • 172

heeft er niemand een mening over dat idee ??

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Wat is de gevoeligheid van de 1" en met welke vermogens ga je werken (per driver)? Hoe benader je het verschil in SPL tussen de 12" en 6" ?

Ben je nog verder gegaan met de 12" hoorn? Er zit een groot verschil tussen het schematische diagram en de daadwerkelijke situatie, zoals deze nu is (maak maar eens een vergelijkende schets).

Mvg Johan

Comment

• DJ-BJ-sl
            • Jul 2004
            • 172

volgens de gegevens van highlite zou deze 1" een spl van 106db hebben

de 12" is 450W AES , de 6" 200W AES en de 1" 150W RMS (volgens highlite en dit klopt overigens vanaf een goede 2200hz)

volgens de simulatie is er haast geen verschil in uiteindelijke spl waarde tussen de 12 en de 6 max. 2 db

dit is overigens met de aanpassingen bij de 12" die jij me hebt gegeven en het is inderdaad beter maar met de 12" alleen kom ik niet ver genoeg om alleen een 12" en een 1" te gebruiken -------> wss gevolg van de bestaande hoorn

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Ik doelde op het vermogen van de gebruikte versterkers. Ik neem aan dat deze verschillen met de aangegeven AES belastbaarheid?

dit is overigens met de aanpassingen bij de 12" die jij me hebt gegeven
              Die waren bedoeld als startpunt en zijn zodanig niet geschikt als eindpunt.

De S1 van de hoorn die je gebruikt is 510 cm2, in de invoergegevens staat echter 132,75 cm2. Bij een zelfde lengte geeft dit dus een ander verloop/hoorn en daarmee een andere respons. De compressiefactor kun je in dit geval dus beter veranderen met de ATC.
              Dit zag ik zelf de eerste keer ook over het hoofd. Maar door er meerdere keren (fris) voor te gaan zitten elimineer je dergelijke fouten.

Door gewoon bij elke stap de compare-functie te gebruiken kan iedereen vooruitgang boeken tot op een vrijwel dood punt (de compromis die je sluit). Probeer om niet over één nacht ijs te gaan.

Mvg Johan

Comment

• DJ-BJ-sl
                • Jul 2004
                • 172

ow zo

ok dan : op de 12mb700 wou ik een palladium 1200 of 1600 hangen ; op de 6nd410 en de dd-1 een palladium 900 of een 1200 ( de 6" en de 1" zitten passief gefilterd vandaar 1 versterker )

ik ben ook verder gaan proberen vanaf de startwaarde die jij me gaf maar dan blijf ik zowieso met het probleem zitten dat ik niet ver genoeg kom met alleen dee 12" .
                maar het is wel al een stuk beter !!

drm loop ik echt met het idee om een top 12" , 6" en 1" te maken en alles hoorngeladen !!!

ik heb nu de uiteindelijke gegevens van de 12" en de 6" uit hornresp en ga binnenkort dan ook beginnen met de bouw van 2 exemplaren

moest ik een grote fout begaan mogen jullie me nu waarschuwen dan weet ik al dat ik er niet aan moet beginnen

hatelijk bedankt
                mvg bart

Comment

Working...