spl respons

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ-BJ-sl
    • Jul 2004
    • 172

spl respons

ik heb een kastje gesimuleerd in hornresp maar het verloop van de spl heeft 2 grote pieken !![xx(]

zijn er dingen die ik hieraan kan doen ?[?]

gr. bart
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Ik heb een koekenpan gekocht maar de wasmachine wil niet centrifugeren, wat kan ik hier aan doen?

Even serieus, je zit toch al langere tijd op dit forum. Je zou dan inmiddels toch moeten weten dat je met zo'n gebrekkige vraagstelling en zo weinig informatie (welke kast, welke driver?) als lezer van dit forum weinig anders kunt dan een domme reply typen.

MVG Contour

Comment

• DJ-BJ-sl
      • Jul 2004
      • 172

ja ok sorry

het is een hoorngelade kast met een 12" speaker de 12mb600.

de inhoud van de achterkamer kan ik nog aanpassen ligt tussen de 0 en 70liter ongeveer

hoorn ligt jammer genoeg al vast [}] is een hyperbolische

meer info kan ik nog wel geven maar ik denk dat dit het belangrijkste wel zal zijn

greetzz bart

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Nog steeds veel te weinig informatie:

- lengte hoorn?
        - oppervlak aan het begin van de hoorn?
        - oppervlak aan het einde van de hoorn?
        - volume drukkamer (kamer voor de driver)?

MVG Contour

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

En voor welk frequentiegebied wil je de hoorn gaan gebruiken?

Mvg Johan

Comment

• DJ-BJ-sl
            • Jul 2004
            • 172

hij zal dienen om op een W-bin aan te sluiten dus zou hij ongeveer van zo een 160hz tot liefst rond de 2khz moeten lopen dan pakt men 1" het over

l12= 27cm
            s1 = 510cm²
            s2 = 2052cm²
            de drukkamer heb ik gevarieerd geprobeerd van 10 tot 70 liter met als resultaat dat alleen de spl voor de onderste frequentie daalt en de 2 pieken er evengoed blijven[xx(][V]

ik had nog 2 12" midkasten staan met een rcf l12/31 in maar daar schuurt er 1 van en ze kunnen een W-bin van 800Wrms niet bijhouden maar omdat ze toch heel erg goed presteerden voor maar 40Wrms te zijn vond ik de kast wel een mooi ontwerp dus heb ik die hoorn overgenomen en zelf een kast gebouwd met deze in voor de 12mb600 of mss 12mb700 en men 1" zit dan ook netjes in 1kast met het mid (de parameters van de l12/31 en de 12mb600 kwamen erg goed overeen drm koos ik voor deze maar dat draait wel iets anders uit in theorie dan toch

Comment

• DJ-BJ-sl
              • Jul 2004
              • 172

ik heb ondertussen al vele speakers geprobeerd en kom tot de conclusie dat er altijd 2 pieken zijn in het verloop tussen de 160hz en de 2khz en altijd ligt de spl van 2khz rond de 80db

ik heb zo een vermoeden dat dit wel eens aan de hoorn zou kunnen liggen. maar klopt dit ????? [?]

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

citaat:ik heb zo een vermoeden dat dit wel eens aan de hoorn zou kunnen liggen. maar klopt dit ?????
                Dat zou best kunnen. Een paar suggesties/punten:

Het volume van de voorkamer (VTC) heb je nog niet gegeven, terwijl dat wel erg belangrijk is bij een hoge tonen hoorn.

Probeer eens wat variatie in de compressie factor aan te brengen met als maximum voorlopig 4 keer kleiner als Sd.

Het volume van de achterkamer (VRC) mag ook wel een stuk kleiner, probeer eens vanaf bijv. 0,25 ltr te beginnen in plaats vanaf 10 ltr.

citaat:de parameters van de l12/31 en de 12mb600 kwamen erg goed overeen
                Op welke parameters heb je hier vergeleken?

Verder kun je proberen eerst een goed resultaat te krijgen met welke hoornafmetingen dan ook (bijv. door de Hypexdesigner te gebruiken) en dan terug te voeren naar de eigenlijke hoorn. Je hoorn is momenteel aan de korte kant om netjes tot 160 Hz te komen maar omdat je met een andere compressiefactor waarschijnlijk veel beter uitkomt, zou je de hoorn eventueel kunnen verlengen (aan het begin, volgens de hoorncontour) totdat je die lagere compressiefactor hebt bereikt. Je slaat dan 2 vliegen in één klap.

Mvg Johan

Comment

• DJ-BJ-sl
                  • Jul 2004
                  • 172

ok

dat van die voorkamer: ik had gewoon het begin van de hoorn genomen als vertrekpunt en de voorkamer weg gelaten want er was overigens ook een parameter (de atc) die ik nie begrijp.

kan iemand mij uitleggen wat deze is ??
                  en de vtc ? dit is toch gewoon de inhoud van de voorkamer in cm³ ? ofniet ?

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

Deze nog niet gelezen?

Mvg Johan

Comment

• DJ-BJ-sl
                      • Jul 2004
                      • 172

jawel toch wel daar heb ik zelfs al men informatie uit gehaald maar heb er blijkbaar overheen gelezen[B)]

de compressiefactor mag die nog groter dan 4 ? nu loopt hij inderdaad al verder door bij een factor van 4.

maar er staat in de kickstart hier op het forum dat de diagonaal van de voorkamer het best zo groot als de sd is [}]
                      hoe kan ik dan men compressiefactor groter maken dan word men s1 toch kleiner als de sd ?

in ieder geval al erg bedankt nu kan ik weer ff verder

greetzz bart

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

citaat:maar er staat in de kickstart hier op het forum dat de diagonaal van de voorkamer het best zo groot als de sd is
                        De ATC geeft de doorsnede van de voorkamer aan. In eerste instantie maak je deze zo groot of groter als Sd omdat Hornresp anders een potentiele fout ziet (als ATC<Sd). Een verkeerd gekozen ATC heeft invloed op de commpressiefactor (kleiner als S1 en/of Sd). Wat tot een fout leidt is wederom afhankelijk van de compressiefactor in de eerste plaats.

citaat:hoe kan ik dan men compressiefactor groter maken dan word men s1 toch kleiner als de sd ?
                        Ja, inderdaad. Hou de getallen reëel, aangezien een te hoge compressiefactor het geluid of zelfs de luidspreker schade aandoet. Wat reëel is is niet iets wat je kunt opzoeken maar meer een kwestie van weten of ervaring.

Het makkelijkste is hier om enkele keren verschillen aan te brengen in S1 of ATC en te gaan kijken wat dit doet in het schematische diagram. Zodat je weet wat je aan het doen bent

Mvg Johan

Comment

• DJ-BJ-sl
                          • Jul 2004
                          • 172

@rademakers kun je mij je email adres eens doorsturen aub heb een paar afbeeldingen gemaakt van de simulaties en kreeg ze niet op het forum geplaatst , drm dacht ik ze door te sturen naar jou.

denk dat ik een oplossing gevonden heb en wou ff wat raad vragen a.d.h.v die figuren

greetzz bart

Comment

• Rademakers
                            • Jul 2003
                            • 1281

Eerste keus: http://www.imagevenue.com/

Ivm spam is een mailtje via mijn profiel handiger.

Mvg Johan

Comment

• DJ-BJ-sl
                              • Jul 2004
                              • 172

ok ik ben weer terug na een korte pauze en hier volgen de plaatjes

[img][img=http://img16.imagevenue.com/loc24/th_c916d_12mb700_goed.jpg][img=http://img22.imagevenue.com/loc24/th_c434e_12mb700goed2.jpg]

[/img]

hoop dat het lukt zo[:I]

Comment

Working...