1850 folded horn.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

citaat:L18s800 of L18p300
    Er zijn maar erg weinig 18" geschikt voor de 1850. Door een BL van minimaal 28 en een EBP van minimaal 125 te stellen, blijven er maar heel weinig keuzes over.

Beide RCF'jes zijn dan ook wederom wel geschikt voor de 186, maar niet voor de 1850. Overigens zal een 186 (met een minder efficiente 18") per kant een stuk beter klinken als een 1850 per kant.

Mvg Johan

Comment

• sub18e
      • Oct 2004
      • 12

beyma 18g50 ??
      bijna dan toch...

Comment

• David21
        • Mar 2005
        • 94

citaat:Geplaatst door Rademakers

@David: Overigens is de 1850 bedoeld voor stacks van 4. In kleinere aantallen is het volgens de ontwerper een hoorn die een stuk minder dan optimaal klinkt.

Mvg Johan
        op de bouwplannen van Rog staat er specifiek dit:

Under 2 bins per side.
        House, Techno and smal to medium live applications..

dusja, 4 stacken zijn er dus al 8 voor stereo...
        dat is me toch wel wat teveel van het goede..

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

citaatp de bouwplannen van Rog staat er specifiek dit:

Under 2 bins per side.
          Ik weet het...

Minder dan 4 gaat uiteraard wel, maar Rog Mogale heeft op het oude speakerplans forum (voor de hack) ooit aangegeven dat het resultaat echt een stuk beter is vanaf 4 per stack.

Bovendien gaf hij aan dat je door het gebruik van luidsprekers met een hoge efficientie een erg "in je gezicht" geluid krijgt. De 186 klinkt warmer en is beter geschikt voor de minder sterke/efficiente 18" (ca. 95% van de 18" dus).
          Hij gaf ook aan dat de 186 wel al erg goed vanaf 1 per kant presteerde.

Bovendien:

citaat:Suitable Drivers: PD 1850 and other drivers with an EBP over 125 and BL's over 28. For drivers with EBP's around 110 or lower use the 186 Horn.
          De 186 is overigens ietsje anders qua hoornverloop, maar ik denk niet dat het echt veel zal schelen.

Mvg Johan

Comment

• David21
            • Mar 2005
            • 94

citaat:Geplaatst door Rademakers

citaatp de bouwplannen van Rog staat er specifiek dit:

Under 2 bins per side.
            Ik weet het...

Minder dan 4 gaat uiteraard wel, maar Rog Mogale heeft op het oude speakerplans forum (voor de hack) ooit aangegeven dat het resultaat echt een stuk beter is vanaf 4 per stack.

Bovendien gaf hij aan dat je door het gebruik van luidsprekers met een hoge efficientie een erg "in je gezicht" geluid krijgt. De 186 klinkt warmer en is beter geschikt voor de minder sterke/efficiente 18" (ca. 95% van de 18" dus).
            Hij gaf ook aan dat de 186 wel al erg goed vanaf 1 per kant presteerde.

Bovendien:

citaat:Suitable Drivers: PD 1850 and other drivers with an EBP over 125 and BL's over 28. For drivers with EBP's around 110 or lower use the 186 Horn.
            De 186 is overigens ietsje anders qua hoornverloop, maar ik denk niet dat het echt veel zal schelen.

Mvg Johan
            dus als ik de 1850 gewoon bouw, en de ademruimte van de woofer gewoon wat groter laat, zal het nagenoeg hetzelfde zijn als de 186 kast..?

dan kan ik er de rcf woofers ook in plaatsen dus?
            Beyma zal ik wellicht kunnen vergeten..of zou het mogelijk zijn als ik helemaal geen schot plaats in de achterruimte om hem te gebruiken?

groetjes

Comment

• Michel_G
              • Dec 2003
              • 376

[quote]citaat:Geplaatst door David21

Beyma zal ik wellicht kunnen vergeten..of zou het mogelijk zijn als ik helemaal geen schot plaats in de achterruimte om hem te gebruiken?

groetjes
              Dit meen je toch niet serieus ? Lijkt me dat ze niet voor niks schot daar hebben geplaatst [B)]

Of ben ik nou zo achterlijk en zou dat totaal geen invloed hebben. (Je houd totaal namelijk geen kamer dan over achter de luidspreker [B)])

Zie toch ook duidelijk wel verschillen tussen de 2 kasten in maten, hoeken en dergelijken. Lijkt me stug dat het zo simpel is. (maar hé heb ook niet super veel verstand van luidsprekers bouwen)
              Is weer terug !

Comment

• Contour
                • Feb 2001
                • 1018

Hij bedoelt waarschijnlijk het schot in de achterkamer dat bijna horizontaal loopt en als taak heeft de achterkamer te verkleinen.

MVG Contour

Comment

• Michel_G
                  • Dec 2003
                  • 376

Jup, daar zit wat in

Helemaal niet op gelet []

Maar dan nog zegt mijn gevoel dat het niet zo simpel is, maar hé, wie ben ik ?
                  Is weer terug !

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

citaat:dus als ik de 1850 gewoon bouw, en de ademruimte van de woofer gewoon wat groter laat, zal het nagenoeg hetzelfde zijn als de 186 kast..?
                    Yup,

Speakers met een hogere Qts hebben doorgaans een grotere achterkamer nodig om beter tot hun recht te komen. Het hoornverloop is anders, maar met verschillen van gemiddeld 0,5 tot 1,5 cm. Voor de oppervlakte is het verschil dus minimaal. Ik neem aan dat het verschil het plotje wat vlakker maakt.

citaat:dan kan ik er de rcf woofers ook in plaatsen dus?
                    Het wel of niet plaatsen van een schot (bij de 186) maakt een verschil van ca. 6-10 ltr. Dat is niet veel, maar wel genoeg om de kast net even anders te doen klinken.

Een grotere achterkamer zorgt meestal voor wat meer diepgang, maar een lagere belastbaarheid.

Persoonlijk zou ik geen tussenschot plaatsen en het volume in stappen (van ca. 2-3 ltr) verminderen om te testen wat het beste klinkt, met betreffende speakers en daar uiteindelijk de achterkamer op afstemmen.

Als je dat niet gaat doen, raad ik aan om dat tussenschot er wel in te houden (zoals in de 186) omdat het op die manier waarschijnlijk wel een goede compromie vormt. Het geeft bovendien wat extra stevigheid.

Mvg Johan

Comment

• David21
                      • Mar 2005
                      • 94

Ok, dan zal ik het doen zoals in de 186 hoorn.
                      die stappen van 2 liter lijken me niet makkelijk om te verwezenlijken, en als je last gaat krijgen van bijgeluiden door een lostrillend paneel is het al helemaal voor niets

met het schot op maat van de 186 hoorn heb ik toch al wel wat meer keuze van woofers.

en de pd 1850 kan er evengoed ook nog in volgens het bouwplan van Rog Mogale.
                      ik heb net een mail gehad van een verdeler in Belgie, daar kost de Pd1850 zo'n 395 euro exclusief btw.
                      vind ik wel te doen.

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

citaat:die stappen van 2 liter lijken me niet makkelijk om te verwezenlijken
                        Achterkamer openmaken, bakstenen in de achterkamer (of houten balkjes), achterkamer dichtmaken, etc.

Maar het is wellicht iets te fanatiek []

Mvg Johan

Comment

• David21
                          • Mar 2005
                          • 94

Haha, lollig zeg.

kan wel leuk zijn als je de kasten vast kan opstellen, anders worden ze er maar alleen zwaarder op...
                          dat probeer ik te vermijden liefst

Comment

• Rademakers
                            • Jul 2003
                            • 1281

citaat:kan wel leuk zijn als je de kasten vast kan opstellen
                            Ehm...

Uiteraard haal je, nadat je het juiste volume gevonden hebt, de bakstenen/balkjes weer uit de achterkamer en bevestig je een plaat (net zoals in de 1850/186) zodat de achterkamer overeenkomt met het gevonden optimale volume.

Mvg Johan

Comment

• bertuss
                              • Jan 2002
                              • 816

wat zijn we weer snugger

beetje hifi lood korrels erbij. en dan sjouwen met die bakken.

Comment

• René
                                • Oct 2000
                                • 126

Ik heb er ooit eens vier gebouwd met 1850 speakers erin.. een behoorlijke klus ondanks het feit dat ik al redelijk wat ervaring met bouwen had.

Er zitten een aantal hoeken in het ontwerp die echt onmogelijk te zagen lijken.. ach je moet het gewoon doen steeds passen voordat je iets vast zet en dan komt het wel goed.

Vergeet trouwens niet handvatten te zagen en de wielen.

Ik zal eens kijken of ik wat foto's van mijn bouwsels online krijg.

Succes met bouwen
                                René

Comment

Working...