hoeveel door N

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thomaz
    • Feb 2004
    • 61

Hmm,

ik wil niet moeilijk doen, want ik weet natuurlijk ook niet alles, maar een aantal mensen kennen hier blijkbaar het verschil tussen spanning en stroom niet. Lees even verder, want ik denk dat ik weet waarom Mac zich vergist (zie 2)

1) ik weet niet wat iedereen nu uiteindelijk overeengekomen is, maar bij een symmetrische belasting is de nul overbodig. Het argument met de vierpolige stekker (3 + PE) als bewijs gaat echter niet op, want vele (if not: de meeste) motoren zijn in driehoek aangesloten, en we hebben het hier over sterren: een heel ander verhaal dus.

2) We hebben het hier over draaivelden en niet over DC; tekeningen met vectoren zijn dus nodig, en iedereen die al met vectoren heeft gewerkt zou moeten kunnen zien dat bij een a-symmetrische ohmse belasting van bvb 10A op twee fasen (elk 10A), de stroom door N ook 10A is. Of je dat nu wil of niet. MAC vergist zich met hetvolgende: hij gaat ervan uit dat als een van beide fasen van het onevenwichtig systeem hun piek bereiken, dat dit dan ook zo is voor de nul; dat is dus fout en de wortel van het probleem: de stroom door de nul is in fase verschoven en zal zijn maximum bereiken 60° voor de ene en 60° na de andere aangesloten fase (snappie?). Dan zijn de vectortekeningen ineens wel weer juist!
    Oh ja, MAC, kirchhoff mag dan wel juist zijn voor de OP DAT MOMENT geldende stroom, het zegt helemaal niets over de piek- of effectieve waarde!

3) Laten we het vooral niet hebben over Cos Phi en voor/naijlende stromen.

Ah, ja, ik wordt zot van termen als "pompen" en "zuigen", hebben we het over hydraulica of elektro?
    \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
    RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Comment

• jans
      • Feb 2003
      • 869

De grootte van de spanning doet hier niet ter zake als het gaat het wel of geen stroom voeren van de nul. In verhouding veranderd alleen de grootte van deze stroom. Als alle drie de fasestromen, of lijn stromen welke overigens bij een sternet gelijk zijn, even groot zijn en 120 graden van elkaar verschoven dan resulteerd de som van de stromen in NUL, welk punt ook wordt genomen van de sinus.
      Pas als de fasen niet gelijk belast zijn, en dit zal onder licht en geluidstechneuten vaker voorkomen, zal de nul stroom gaan voeren.
      Of als een gedeelte van de belastingstromen niet in fase is met de anderen, of als gevolg van harmonische vervormingen, dan zal de nul stroom voeren.
      En Radar, jij meet je effectieve spanning toch wel met een TRMS meter hoop ik. Een normale multimeter meet een factor 1,11 (de zogenaamde vormfactor) minder.
      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Thomaz
        • Feb 2004
        • 61

jans,

de meeste multimeters die niet trms zijn, houden bij hun meting rekening met de vormfactor van een sinus. die 1,11 zit er bijna altijd al in, omdat 99% van de gemeten wisselspannigen in elektro sinus-vormig is. het wordt pas lastig als als je met zaag- of blokvormen begint.
        \"Be strict when sending and tolerant when receiving.\"
        RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9

Comment

• jans
          • Feb 2003
          • 869

Thomaz,

Je bent me een slag voor. Ik realiseerde me te laat dat een normale multimeter hier, inderdaad voor wisselspanningen, al rekening mee houd. Zal in vervolg mijn reactie eerst nog even rustig doorlezen.
          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

Working...