hoeveel door N

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

hoeveel door N

Kzit nu eigenlijk met een vraagje,
    je hebt een driefasenaansluiting,
    nijv een 32A aansluiting,
    door elke fase kan je 32A trekken,
    is de neutraal dan berekend op 3*32A = 96A?
    ik krijg het gevoel dat deze stelling niet klopt,
    of kan je door de fase ook gewoon 32A trekken? (je mag elke fase slecht 33% belasten?)

Dries
    [CENTER] [/CENTER]
  • LJ Chris
    • Jul 2002
    • 477

Door het faseverschil van 120° tussen de 3 lijnen zal er geen 96A door de N vloeien wanneer je op elke fase 32A trekt, dat zou nogal een zicht zijn .

Mvg
    Chris
    Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• driesmees
      • Apr 2003
      • 1076

Dus als ik het goed begrepen heb, (dat van die 120° wist ik al) trekken ze om beuren 32A?
      of ben ik nu dom?
      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• reflection
        • Mar 2002
        • 413

het is als je je indenkt dat krachtstroom 3 fases heeft vrij simpel. het gaat als volgt:

in de tabel zie je dat de fases draaien, ik had even op internet gekeken en daar vond ik een stukje erover, is makkelijker uitgelegd dan ik het zou doen.,.. dus bij deze:

bij het opwekken van de stroomzijn de spoelen 120º ten opzichte van elkaar gedraaid ,de sinussen niet gelijk maar verschillen onderling ook 120º. In figuur zijn de drie sinussen getekend.

Bij een krachtstroomaansluiting staat tussen elk van de fasen en de nul een wisselspanning van 230 Volt. Zoals gezegd bedraagt het faseverschil 120º. Het is echter niet alleen mogelijk om stroom af te nemen tussen de nul en een fase maar ook tussen twee fasen onderling. Met een beetje wiskunde (stelling van Pythagoras) kunnen we dan berekenen dat de spanning tussen twee willekeurige fasen wortel 3 maal de spanning tussen de nul en één fase is. Dat levert ons tegenwoordig 400 Volt op. En wel drie keer (tussen elke twee fasen afzonderlijk, dus R-S, S-T en T-R). NB Vroeger, toen de nominale netspanning nog 220 Volt was, sprak men over krachtsstroom van 380 Volt. In de praktijk maakt dat weinig uit. Door leidingverliezen bedraagt de spanning toch nooit exact de opgegeven waarde.

kort samengevat 50hz is de normale netspanning. hier heb je dus de 3 fases die elkaar laten opvolgen...1,2,3 1,2,3. en de nul heeft dus een bijna constante werking (150)....
        Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

citaatus als ik het goed begrepen heb, (dat van die 120° wist ik al) trekken ze om beuren 32A?
          of ben ik nu dom?
          yep ze trekken om de beurt 32A echter bij 50hz dus dit gaat snel genoeg zodat de verbruikers er geen hinder van ondervinden.

niet zagen, gewoon doen!

Comment

• BAJ productions
            • Jul 2003
            • 587

als je op elke fase een amperé meter hangt en op de nul ook.
            en de fase zijn gelijk belast. dan zal de retourstroom 0 zijn.
            stel door je fase loopt 1 amperé, dan zal als je 1 fase lost trekt de retourstroom 1 amperé zijn.

groetjes,
            Bas

Comment

• driesmees
              • Apr 2003
              • 1076

Véél dank, nu wet ik al een hoop meer( ik moet stopen met denken in DC-vorm:S)
              [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Dikke Foaf
                • May 2003
                • 618

Maak eens een vectortekening, waarbij de lengte van de vectoren de stroom is door een fase, je tekent dus 3 vectoren, die telkens 120° gedraaid zijn, je krijgt dus de vorm van een Y.
                De resultante van deze 3 vectoren na optelling, is de stroom die door de neuter loopt.

vb:
                3 gelijk belaste fases, dus even grote vectoren geven een resultante van 0, er vloeit dus geen stroom door de neuter.
                1 fase volledig belast, laten we zeggen 32A en de andere niet, geeft een resultante van 32A door de neuter.
                2 fases volledig belast, de 3e niet belast: ook 32A door de neuter.

Conclusie: bij een rode 32A stekker zal er in elke mogelijke situatie maximaal 32A door de neuter gaan. De neuter word dus even zwaar uitgevoerd als de fases.

Comment

• driesmees
                  • Apr 2003
                  • 1076

Dat vond ik eens een interresante uitleg, eindelijk kan ik eens wat doen met die vectoren die ik geleerd heb[8D]
                  [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Carl
                    • Nov 2000
                    • 907

@dikke foaf:
                    Helemaal mee eens, behalve 2 fasen volbelast. teken je vectoren eens en meet de lengte van de nul resultante.
                    Naar schatting kom je dan op zo'n 24 Ampere. Nu even geen tijd / zin om het uit te rekenen.
                    Je conclusie is het belangrijkste, je kunt stellen, dat: de stroom door de nul is altijd kleiner of gelijk aan de grootste stroom door een van de fasen.

Comment

• Davy Gabriels
                      • Aug 2002
                      • 819

citaat:Helemaal mee eens, behalve 2 fasen volbelast. teken je vectoren eens en meet de lengte van de nul resultante.
                      Naar schatting kom je dan op zo'n 24 Ampere. Nu even geen tijd / zin om het uit te rekenen.
                      Toch niet hoor, bij 2 volbelaste fasen is de stroom door de N gelijk aan de stroom door 1 fase.

Comment

• driesmees
                        • Apr 2003
                        • 1076

Dat geeft niet, Zolang we maar niet boven de "é GAAN IS HET GOED;;;
                        [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Carl
                          • Nov 2000
                          • 907

Ok Davy, jij je zin, maar teken toch maar eens de vectoren.
                          Daarna wil ik wel eens van je horen hoe het nu echt zit. Het kan nl. niet wat je beweert, denk er maar eens logisch over na, een vectorschetsje verduidelijkt heel veel!
                          Pijltje van 10 cm op 0 graden, stelt voor stroom L1, dan een van 10 cm op 120 graden, stelt voor stroom L2, stroom door de nul zit dan op 60gr., meet de lengte, = I nul = ca 7,14 Ampere.

Comment

• ronny
                            • Dec 2002
                            • 2139

je stroom door je nulgeleider bij een driefasensysteem zal nooit boven de nominale afgezekerde waarde van een fase kunnen komen. Ook niet wanneer je de 3 fasen volledig zou belasten. Het is juist die 120 graden faseverschuiving die er voor zorgt dat de stroom door de nulgeleider afwisselend de stroom door de verschillende fases zal zijn.

dus bij tijdstip 0 zal de stroom door l1 door de nulgeleider afgevoerd worden.

120 graden verder in de tijd zal de stroom door l2 door de nulgeleider afgevoerd worden.

weer 120 graden verder t.o.v de vorige zal de stroom van l3 door de nulgeleider afgevoerd worden.

dit gebeurt echter allemaal bij 50hz.

niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Davy Gabriels
                              • Aug 2002
                              • 819

citaat:Ok Davy, jij je zin, maar teken toch maar eens de vectoren.
                              Daarna wil ik wel eens van je horen hoe het nu echt zit. Het kan nl. niet wat je beweert, denk er maar eens logisch over na, een vectorschetsje verduidelijkt heel veel!
                              Pijltje van 10 cm op 0 graden, stelt voor stroom L1, dan een van 10 cm op 120 graden, stelt voor stroom L2, stroom door de nul zit dan op 60gr., meet de lengte, = I nul = ca 7,14 Ampere.
                              Ik denk toch dat je een opfrissingscursus vectoren nodig hebt.Heb ze eens getekend,en er komt toch uit dat stroom door N gelijk is aan de fase stroom...Zelfs een kleine meting bevestigd dit,dus gooi jouw theorieën maar snel de deur uit!

Comment

Working...