hoeveel door N

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiemen
    • Dec 2001
    • 944

Iedere post van Mr. ************** bevat al meer onzin dan de vorige. Als fasordiagramma's al niet meer juist zijn, dan wordt het wel een erg interessante (lees : belachelijke) discussie.

Trouwens : als een stroom nul is dan is hij nul, wat evenveel wil zeggen als OPEN KETEN. Hoe jouw ampèretjes daar nog doormoeten is me wel een raadsel.

Comment

• Davy Gabriels
      • Aug 2002
      • 819

Velen van ons hebben het al gemeten, en vastgesteld dat onze redeneringen juist zijn. Maar toch blijft Mac het tegenonvergestelde beweren, met theorieen, voorbeelden, vectordiagrammen, etc...
      Geef toch gewoon toe dat je verkeerd zit!

Heb dit topic de laatste maand blijven lezen, en heb nog niet meer de moeite gedaan om te reageren omdat ik het kotsbeu ben dat er 1 iemand als een rode draad door dit topic loopt die alles tegenspreekt wat anderen gemeten hebben, en hierdoor bij mij toch wel een beetje zijn geloofwaardigheid begint te verliezen...

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

citaat:ronny, davy, helaas pindakaas, geen koelkast.

De rest : helemaal goed.

denk maar mee, als we exact drie gelijkbelaste fases hebben mogen we de nul weglaten, zie de motor.
        Met andere woorden : de amperes die fase 1 staat te pompen (220 V) lopen gedeeltelijk via fase 2 ( die op dat moment 170 Volt staat te zuigen) weer terug naar de centrale. En raken de nul-leider dus niet. Zo ook de rest van de gelijkbelaste fases.

Bij a-symetrisch belast ( dus verschillend) kan de stroom inderdaad via de nul weglopen,. maar dit is niet allestroom, omdat de andere fasen ook wat amperes opnemen.

uitzondering : het excact symetrische TL-lampenplafond. Daar ontstaan bovenharmonischen die niet met elkaar in fase lopen, en een nul-stroom van 1,73 ( wortel3) keer de nominaal stroom in de derde bovenharmonische frequentie veroorzaken.

tot zover deze lezing uit de NEN-1010
        citaat:

Ook wordt door de bovenstaande figuur
        duidelijk het effect van het onder 120º
        verschoven zijn van de spanningen en
        stromen getoond. Indien er namelijk
        sprake is van een zuiver symmetrische
        drie-fasen belasting, is de som van de
        fasestromen nul zodat de nulgeleider
        geen stroom voert. Indien er geen sprake
        is van een zuiver symmetrische drie-fasen
        belasting maar van een aantal één-fase
        belastingen, eventueel aangevuld met een
        aantal drie-fasen belastingen, zal de nul
        slechts de verschilstroom van de
        verschillende fasestromen voeren.
        Text uit de holec pdf.

fantastisch.

Comment

• Tiemen
          • Dec 2001
          • 944

je bent fout. PUNT

(als er niet naar rede kan geluisterd worden moet het maar zo)

Comment

• Radar
            Moderator
            • Jul 2002
            • 890

Hier dan ook mijn laatste poging om te bewijzen dat de aarde niet plat is.
            Dit programma is geschreven in basic en laat na de invoer van i1 i2 en i3 de nulstroom zien.
            Als dit niet overtuigend genoeg is weet ik het niet ook niet meer en moeten er maar kratten bier komen voor degene die gelijk heeft.
            Maar ja, er zijn ook nog steeds hele volkstammen die beweren dat de aarde plat is.
            Goed uitkijken dus dat je er niet vanaf loopt.
            Ik doe niet aan bijgeloof.
            Dat brengt ongeluk.

Comment

• Gerrit
              • Sep 2000
              • 17

Wat vinden juliie van de uitleg gegeven op
              http://www.allaboutcircuits.com/vol_2/chpt_10/2.html?
              E.e.a is wel gebaseerd op amerikaanse netspanning, maar dat doet niets af aan het principe.
              Groetjes, Gerrit

Comment

• Robert  R
                • Feb 2001
                • 78

Ik ben heel benieuwd of dat exel bestandje nou klopt om de stroom over je nul uit te rekenen

Gr Robert

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

Ach joh, wat boeit dat nou?
                  De nul moet er zijn, daar zijn we het allemaal over eens toch?
                  En ik geloof dat de stroom door de nul nooit hoger kan zijn dan de grootste fasestroom, allemaal mee eens?
                  Er zijn in BeNeLux geen kabels te koop met een dunnere nul ader, voor zover ik weet.
                  dus waarom wil je dan die stroom zo precies weten?
                  Ik heb in Spanje wel eens kabels gezien met 3 dikke en 1 dunnere ader zoiets van 3 x 25 en 1 x 16 qmm.

Comment

• Davy Gabriels
                    • Aug 2002
                    • 819

citaat:Er zijn in BeNeLux geen kabels te koop met een dunnere nul ader, voor zover ik weet.
                    dus waarom wil je dan die stroom zo precies weten?
                    Toch wel hoor,in industriele installaties heb je meestal een dunnere nulgeleider.Vanaf een sectie van 25² wordt er meestal maar een nul van 16² bijgestoken, in grote lijnen wordt de nul een sectie lager(of zelfs de helft) van de fasegeleider genomen.

Comment

• Carl
                      • Nov 2000
                      • 907

Dat BeNeLux moet dan misschien Nederland zijn, Gerard kun jij hier iets over melden?
                      Kabels met een dunnere nulgeleider heb ik hier nog nooit gezien, jij wel?

Comment

• ronny
                        • Dec 2002
                        • 2138

om het makkelijk te houden: in industriële installaties is(ongeveer) 90% van de verbruikers een sysmetrische last. Daar heb je dus geen nulgeleider voor nodig, dat was wel duidelijk na dit topic hoop ik.

De overige 10% is dus een asymetrische last waarbij je wel een nulgeleider nodig hebt.

Daarom dat ze van die kabels maken met dunnere nulgeleider. Je kan dus zo besparen op koper. Koper betaal je nog altijd per kg en dit is een duur product.

mvg
                        ronny
                        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Tiemen
                          • Dec 2001
                          • 944

citaat:Geplaatst door Davy Gabriels

Toch wel hoor,in industriele installaties heb je meestal een dunnere nulgeleider.Vanaf een sectie van 25² wordt er meestal maar een nul van 16² bijgestoken, in grote lijnen wordt de nul een sectie lager(of zelfs de helft) van de fasegeleider genomen.
                          Zou het kunnen dat je met de PE doorsnede verwisseld hebt? Die mag vanaf 16² tot 35² gewoon 16² zijn, en vanaf 35² de helft van de doorsnede van de fases. Alleen een stijging van de sectie door de nulleider (3de harmonischen) is soms noodzakelijk.

Comment

• Davy Gabriels
                            • Aug 2002
                            • 819

PE leggen wij meestal apart.Algemeen ziet bij ons een voeding eruit als volgt(bv):3x50² fase+1x35²nul in dezelfde kabel, PE wordt er apart bijgelegd,meestal zelfde sectie als de nul

Comment

• jans
                              • Feb 2003
                              • 869

Blijkt het allemaal niet zo eenvoudig te zijn.
                              Ik heb er even over nagedacht en kwam tot het volgende.
                              Stel we hebben een symetrische belasting over 3 fasen van 3*230 ohm.
                              Van de drie fasen berekenen we eerst de momentele waarde van de fasespanning( lijnspanning en stroom laat ik even buiten beschouwing ) op het moment dat L1 maximaal is.

L1 L2 L3
                              e=Emax*sin90° e=Emax*sin(90+120) e=Emax*sin(90+240)
                              e=230*1 e=230*-0,5 e=230*-0,5
                              e=230V e=-115V e=-115V

We weten U-I*R

I1 I2 I3
                              I1=L1/R I2=L2/R I3=L3/R
                              I1=230/230 I2=-115/230 I3=-115/230
                              I1=1A I2=-0,5A I3=-0,5A

De tweede wet van Kirchhoff

I1+I2+I3 zou nul moeten zijn
                              1+-0,5+-0,5=0

Let wel dit geld alleen bij een symetrische belasting en cosphi=0( of van alle belastingen hetzelfde)

Als bijvoorbeeld R2=460 Ohm wordtdan geld: I2=-115/460=-0,25A
                              Nu gaat de nul stroom voeren.
                              1+-0,25+-0,5=0,25A

Zo niet, vraag ik mijn schoolgeld terug
                              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Radar
                                Moderator
                                • Jul 2002
                                • 890

Inderdaad, klopt bijna, maar Jans berekent de momentele waarde bij I1 is maximaal, en er zijn nog 359 anderre momenten te bedenken dat de stroom door de nul anders is.
                                De momentele waarde willen we niet weten, wat mij intereseerd is de effectiefe waarde van de stroom die door de nul gaat.
                                Effectief loopt er dus 1+1+0.5, tel dit vectorieel bij elkaar op en Inul is dan 0,5A
                                Ik doe niet aan bijgeloof.
                                Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...