CEE-form 100 volt, gele stekkers?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rudy Vorstenbosch
    • Jun 2001
    • 1429

    #16
    citaat:Geplaatst door snoei

    paars = 24 volt
    geel = 125 volt
    oranje = 125 of 250 volt
    blauw = 250 volt
    rood = 380 volt
    zwart = 600 volt
    paars = 24 volt
    groen = 48 volt
    geel = 125 volt
    oranje = 125 of 250 volt
    blauw = 250 volt
    rood = 380 volt
    zwart = 600 volt

    Comment

    • som
      • Nov 2002
      • 787

      #17
      citaat:Geplaatst door **************

      ** zwarte 380 mag dus niet.
      ** paarse CE = veilige spanning, voor onder de vloer enzo.
      zwarte 380 volt mag volgens mij ook niet nee, maar mennekes maakt ze en ze zijn ook te koop in nederland.
      sterker nog van 110 volt tot en met 400 volt in het zwart




      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

      Comment

      • Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

        #18
        zed maken ook pistolen en geweren, en die zijn ook te koop in nederland...

        Comment

        • som
          • Nov 2002
          • 787

          #19
          specialisten mogen pistolen gebruiken,mogen specialisten dan ook andere kleuren gebruiken[?]
          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #20
            volgens de nen-1010 niet, die is heel erg kort, en duidelijk. vanaf 50 volt tot 1000AC / 1500DC volt : alles volgens de nen 1010. Boek 7 : tijdelijke installaties , en daar staat helemaal niks in van een andere kleur, dus.

            Comment

            • som
              • Nov 2002
              • 787

              #21
              jammer voor mennekes dan [:0]
              Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

              Comment

              • JBL-QSC-DBX
                • Apr 2003
                • 381

                #22
                Hallo,

                al flink wat reacties zeg! Ik weet ondertussen een plaats waar ik ze kan halen, alleen twijfel ik nog of ik ze wel zal gebruiken ivm de grote inbouw afmetingen.

                Ik ben wel geinteresseerd in de methode die (iCe) beschrijft, met powercons, alleen snap ik niet precies hoe hij dat bedoelt. Powercons werken we al meer mee, dus dan zal kabel vergeten niet zo'n probleem zijn zoals aangehaald werd bij het gebruik van de gele Cee's. Dus (iCe), als je dit leest, kun je effe wat nader uitleg geven of eventueel een simpel schemaatje, van hoe dat in zijn werk gaat?

                Alvast bedankt, groeten Joris
                Timescape.nl

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #23


                  onderaan staan de kleuren volgens de fabrikant.

                  Comment

                  • rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

                    #24
                    Jongens jongens,
                    halen jullie hier niet de begrippen van "wetten" en "normen" door elkaar.
                    Als er in de Wet niet strikt naar een Norm wordt verwezen, mag iedereen doen wat hij wil. Normen zijn geen maatschappelijk verplichte kost, maar alleen maar een poging tot stroomlijnen van chaotische toestanden.
                    En er staat bijna altijd wel een clausule in een norm dat afwijken van de norm onder specifieke omstandigheden mogelijk is.

                    Dus na al die mooie kleuren-lijstjes:
                    wie citeert er nu eens de oorspronkelijke IEC of CEN norm?
                    en noemt het EN- / DIN- / NEN- nummer?
                    en het betreffende artikel uit de Europese Laagspanningsrichtlijn?
                    Want die laatste is WEL een Europese Wet, en die staat boven de wet- en regelgeving in de afzonderlijke Lidstaten.

                    Wat als je de connectors zo uitvoert dat ze bij het verbinden uiterlijk zwart zijn, maar bij het uit elkaar nemen de norm-spannings-kleuren vertonen.
                    Mag dat wel volgens de deskundigen hier?
                    Staat er ergens in de regels/normen/richtlijnen hoeveel procent
                    van het buitenoppervlak de betreffende kleur moet tonen?
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                    Comment

                    • som
                      • Nov 2002
                      • 787

                      #25
                      ik heb geen idee wat en hoe het gesteld is met nomalisatie eisen en de daarbij horende kleuren oppervlaktes.
                      maar als ik als gewoon gebruiker zijnde over de beurs wandel en zie zwarte pluggen van zo ongeveer de grootste leverancier op dit gebied,
                      krijg ik een gevoel van;
                      das leuk voor de branche,
                      en heb ik eigenlijk geen zin om alles tot op de draad toe uit te zoeken of het allemaal wel mag.
                      als het bij wet verboden is zal het ook wel niet aangeboden worden lijkt me zo.
                      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

                        #26
                        hallo som,
                        ik bedoelde meer de lijstjes die Tiemen, Rudy en snoei opnoemen,
                        en waar toch nog wel de nodige verschillen inzitten.
                        dus mijn vraag was waar die lijsten vandaan kwamen.
                        vooral verrassend vond ik de genoemde oranje kleur: daar kan van alles mee.
                        Neem gewoon legergroen zou ik dan zeggen als zwart gereserveerd lijkt voor (ruim) boven de 400V, legergroen is lekker donker en in elk geval dof!
                        (en vast ook lekker duur!)
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

                          #27
                          zwart is bedoeld voor vreemde spanning, >500V, en dient daar dus ook voor gebruikt te worden.

                          Comment

                          • Tiemen
                            • Dec 2001
                            • 944

                            #28
                            citaat:Geplaatst door rinus bakker


                            Dus na al die mooie kleuren-lijstjes:
                            wie citeert er nu eens de oorspronkelijke IEC of CEN norm?
                            en noemt het EN- / DIN- / NEN- nummer?
                            De richtlijn is DIN EN 60309-1:1992, Tabel 2

                            Het lijstje dat hier al op de eerste pagina stond geeft dit weer (en is dus het enige juiste...maar lezen is een kunst...en het allemaal beter weten nog een grotere kunst...)

                            20 to 25V Purple
                            40 to 50V White
                            100 to 130V Yellow
                            200 to 250V Blue
                            380 to 480V Red
                            500 to 690V Black
                            over 60 to 500Hz Green


                            Kleurcodering is geen verplichting. Mat-zwart lijkt me gewoon buiten deze codering te vallen en dus gewoon als "materiaalstof" gezien te worden.

                            Comment

                            • som
                              • Nov 2002
                              • 787

                              #29
                              hai rinus,
                              legergroen? naaaar kleurtje, ik was nog een dienstplichtige[xx(]
                              wat de prijzen betreft heb je wel gelijk, de zwarten kosten bruto ruim het driedubbele van de roden

                              citaat:Geplaatst door **************

                              zwart is bedoeld voor vreemde spanning, >500V, en dient daar dus ook voor gebruikt te worden.
                              en nu ?
                              vello aanklagen of zo, of zou het zo zijn dat stekkers en koppelingen in een gat in de wet vallen
                              Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

                              Comment

                              • rinus bakker
                                • Mar 2002
                                • 5429

                                #30
                                Hallo Tiemen,
                                dat is een duidelijk antwoord met een goede (Europese!) bronvermelding.
                                [Tenslotte zijn bijvoorbeeld de Amerikanen niet zulke "endorsers" van de IEC en CEN normen, dat duurt nog wel 100 jaar].

                                Blijft de vraag hoe de rest aan hun andere voltkleurencode kennis zijn gekomen.
                                Zijn er soms tegenstrijdige of afwijkende kleuren-systemen in omloop?
                                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                                Comment

                                Working...