Flightcase bouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bertal
    • Jun 2011
    • 48

Flightcase bouwen

Volgens mij zijn er al wel aardig wat topics over flightcases, maar die van mij heeft een specifieke vraag.

Ik weet dat berken muliplex veel gebruikt wordt bij het bouwen van flightcases. Moet ik bij de koop hiervan nog ergens op letten? Of is het spul op marktplaats net zo goed als bij de houthandel?
    Wat mijn specifieke vraag is: Ik wil een case gaan bouwen van 110x55x70 cm. Hij zal bestaan uit twee 'verdiepingen'. Je kunt aan de bovenkant bakjes eruit tillen, waarna je dus op de onderkant komt. Mijn vraag is of 9mm berken multiplex wel stevig genoeg is. 110cm is een vrij lange afstand. Gaat dit niet doorbuigen? Daarnaast zal de multikabel(wat een redelijk gewicht heeft) daar op komen te liggen.

Graag hoor ik jullie reacties en alvast bedankt!

Groeten,
    Bertal
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

In principe moet 9 mm. berken voor 110 cm. wel voldoende zijn.
    Dit is overigens een standaard maat bij het liggend vervoeren
    van microfoonstatieven (201) van K&M.

Ik zie bij mijn leverancier wel dat hij 10 mm berken levert.

Ik ben geen timmerman, maar ik kan me voorstellen dat er
    zeker wel kwaliteitsverschil zit tussen Scandinavisch Berken
    en waaibomen Berken? Ook de wijze van verlijmen en de
    lijmsoort zullen zeker van invloed zijn op zowel de kwaliteit
    als de prijs.

Én, pas op, in China maken ze alles na, ook de Berken?

Een kist die van binnen ook netjes zwart is, geniet wel mijn voorkeur.

Voor een multikabelcase worden vaak 2 verticaal geplaatste 'paaltjes'
    in de kist gemonteerd. Je kunt dan makkelijk 8jes draaien in de kist.

Verder is zelfbouwen altijd leuk, maar vraag gerust eens
    prijzen op.
    Soms is laten maken net zo voordelig.

grtz

Nes
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• jens
      • Aug 2004
      • 1067

Platen zijn 9 mm + 1 mm fineer. Voor jouw doeleinden is dat stevig genoeg.

10 mm pas ook in je sluit profiel ...

Neem aan dat je wielen onder je kist krijgt. Hiervoor moet je wel nog extra wiel platen aanbrengen. Anders is de kans wel dat op slot je bodem naar ze grootje gaat. zoek ook effe wat goeie fotoś zodat je het makkelijk af ken kijken! Zorg ook dat je knap gereedschap heb...ik heb jaren kisten gebouwt maar mijn eerste zag dr toch echt nog niet zo fraai uit

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Er zijn 2 aspecten;

- Fouten in de houttekening van het fineer: voor kisten en speakerbouwers niet van belang
        - Kwaliteit en soort verlijming van de vellen: Kan wel van belang zijn als de kisten/ speakers al eens aan vocht bloot worden gesteld.

Comment

• Bertal
          • Jun 2011
          • 48

Bedankt voor al jullie reacties!
          Ik dat geval denk ik dat ik beter naar de houthandel kan gaan. Dan kom ik op 33 euro per plaat van 122*244, ook niet duur..
          Ik ga trouwens niet voor hout die bekleed is, maar ga het hout verven. Alle profielen zijn dan ook in 9 mm te krijgen.

@ NES: Ik heb van mijn houthandel te horen gekregen dat er maar 2 importeurs in Nederland zijn die zulke platen importeren. Slechte kwaliteit platen zou dan dus al niet langs deze importeurs gaan. Verder zijn er inderdaad kwaliteit verschillen.. Dit wordt echter geselecteerd op het oog en heeft niets met sterkte enzovoorts te maken. Het gaat er puur om dat de bovenste laag van het hout mooi is, voor interieur gebruik. Maar wat je zegt over China is inderdaad een mogelijkheid.. Betaal ik liever een paar tientjes meer zodat ik safe zit.. Wat die paaltjes betreft: Erg goede tip! Ik heb al prijzen opgevraagd maar die liggen zeker 100-150 euro boven het zelfmaken. Daarnaast hebben wij nogal specifieke eisen en wordt hij precies zoals je wilt als je hem zelf bouwt!

Waar halen jullie je hout altijd weg dan? Gewoon bij een willekeurige houthandel?
          Ik laat hem overigens bouwen door een handige timmerman, die het gewoon verder voor niets doet Hij maakt zelf kasten, tafels e.d. voor in huis en dat ziet er allemaal heel netjes uit. Hij heeft echter nog geen ervaring met flightcasebouw, maar denk hij er meer handigheid in heeft dan iemand die vrij weinig ervaring heeft met timmerwerk..

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Een kist die van binnen ook netjes zwart is, geniet wel mijn voorkeur.
            Nah, bij mij in somige gevallen juist een niet zwart gespoten binnenkant gewenst.
            Zoek me soms de blubber naar een kabeltje in een zwarte lade/vak in een kabelkist.
            Blank houten binnenkant heeft in sommige gevallen mijn voorkeur.

Voor een audiomulti lijkt me netjes zwart gespoten binnenkant wel netter dan blank.
            Fotootje van het eindresultaat behoort tot de mogelijkheden?
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Originally posted by moderator
              Nah, bij mij in somige gevallen juist een niet zwart gespoten binnenkant gewenst.
              Zoek me soms de blubber naar een kabeltje in een zwarte lade/vak in een kabelkist.
              Blank houten binnenkant heeft in sommige gevallen mijn voorkeur.

Voor een audiomulti lijkt me netjes zwart gespoten binnenkant wel netter dan blank.
              Fotootje van het eindresultaat behoort tot de mogelijkheden?
              Minderwaardige plaat kan buigen als je die maar aan 1 kant schilderd.

Comment

• Bertal
                • Jun 2011
                • 48

De 'Uit til bakjes' worden waarschijnlijk blank aan de binnenkant, aangezien deze bedoeld zijn voor kabels en andere prullaria. Uiteraard behoord een kiekje van het eindresultaat tot de mogelijkheden! Ik zal nu de platte grond even meesturen, misschien dat jullie nog wat tips kunnen geven Heb ze ff op me hyves gezet.
                Speel de leukste social, behendigheid en puzzel-spellen met je vrienden gratis op Hyves Games!

Groeten,
                Bertal

Comment

• Bertal
                  • Jun 2011
                  • 48

Aangezien ik snap dat niet iedereen Hyves heeft, hierbij de fotos op mijnalbum.nl

Voor de duidelijkheid, de zwarte lijnen aan de buitenkant zijn natuurlijk de buitenzijden. Aan de binnenkant van de bovenkant plattegrond is ook een zwarte lijn. Dit is de scheiden tussen de twee uittilbakjes.

Greetz
                  Last edited by Bertal; 26-07-12, 23:14.

Comment

• NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

Hoi Bertal,

Ik heb geen Hyves en jouw profiel is afgeschermd.
                    Mss kun je de tekening ff uploaden met imageshack oid?

M.b.t. de aluminium profielen, geldt hier kwa kwaliteit hetzelfde.
                    Er is mooi stevig profiel en ook weer Chinese meuk, die volgens
                    mij gewoon een streep minder dik is, eerder braamt etc.

Ik heb voor m'n statieven/kabel cases die ook 110 zijn, aan de onder-
                    kant, op 10 of 15 cm. van de zijkanten een plank waterbestendige
                    multiplex van 18 mm dik bevestigd (eerst zwart gespoten )
                    en daar de wielen op gemonteerd.
                    Dit is extra stevig en voorkomt dat de wielen door de bodem schieten
                    als ze eens vallen o.i.d.

grtz

Nes

Comment

• Bertal
                      • Jun 2011
                      • 48

Beste Nes,

Ik dacht er later ook aan dat niet iedereen Hyves had. Daarom heb ik ze ook op mijnalbum gezet: http://www.mijnalbum.nl/Album=KYKR3N7Z
                      Ik bestel de profielen bij flightcase-onderdelen.nl. Volgens mij is dat wel een betrouwbare partij.

Ik heb idd meer gelezen dat de wielen op houten plaatjes moeten. Het nadeel is dat de case daardoor wel hoger wordt. We willen hem namelijk ook gaan gebruik als 'tafel', waar we het mengpaneel en de opnameapparatuur opzetten. Maar zolang ie niet hoger wordt dan 80 cm, is het prima.

Wat raden jullie aan trouwens, 4 of 2 zwenkwieltjes?

Originally posted by NesCio01
                      Hoi Bertal,

Ik heb geen Hyves en jouw profiel is afgeschermd.
                      Mss kun je de tekening ff uploaden met imageshack oid?

M.b.t. de aluminium profielen, geldt hier kwa kwaliteit hetzelfde.
                      Er is mooi stevig profiel en ook weer Chinese meuk, die volgens
                      mij gewoon een streep minder dik is, eerder braamt etc.

Ik heb voor m'n statieven/kabel cases die ook 110 zijn, aan de onder-
                      kant, op 10 of 15 cm. van de zijkanten een plank waterbestendige
                      multiplex van 18 mm dik bevestigd (eerst zwart gespoten )
                      en daar de wielen op gemonteerd.
                      Dit is extra stevig en voorkomt dat de wielen door de bodem schieten
                      als ze eens vallen o.i.d.

grtz

Nes

Comment

• Bertal
                        • Jun 2011
                        • 48

En hierbij dan ook helemaal mooi geupload
                        Last edited by Bertal; 27-07-12, 00:33.

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

Originally posted by frederic
                          Minderwaardige plaat kan buigen als je die maar aan 1 kant schilderd.
                          Onzin op een plaatje van 110cm
                          Multiplex wordt aan 1 zijde gelamineerd met HPL, dat geft ook sterkte verschil. Zijn gegevens die leuk zijn om te weten, echter volkomen te verwaarlozen in een dergelijke flightcase.
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

@Bertral: Denk je eraan dat deze kist nogal zwaar gaat worden? Is dat handig?
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• NesCio01
                              • May 2010
                              • 1987

Wow Bertal,

Ziet er netjes uit.
                              Ik hoop dat de indeling ook gebruiksvriendelijk is?

Paar vragen die naar boven komen:
                              - Hoe dik en lang is je multi, kun je die kwijt in 35 cm
                              - Kun je je microfoonkabels oprollen op 18cm
                              - Kun je speakerkabels oprollen op 24 cm
                              - Kun je een case van dit formaat zelf vervoeren
                              - Hoe ga je de bakjes uit de kist tillen?

Verder is het gebruik van 4 zwenkwielen aan te raden,
                              waarvan 2, aan de vlinderslotenzijde, geremd.

Als je de case mede gaat gebruiken als werkblad, dan kun je bij
                              kortere afstanden het overschot van de multi wellicht in de case laten
                              liggen. Je hebt dan wel 2 x een kabeldoorvoer nodig.

grtz

Nes
                              Last edited by NesCio01; 27-07-12, 10:32.

Comment

Working...