Flightcase bouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bertal
    • Jun 2011
    • 48

Originally posted by NesCio01
    Wow Bertal,

Ziet er netjes uit.
    Ik hoop dat de indeling ook gebruiksvriendelijk is?

Paar vragen die naar boven borrelen:
    - Hoe dik en lang is je multi, kun je die kwijt in 35 cm
    - Kun je je microfoonkabels oprollen op 18cm
    - Kun je speakerkabels oprollen op 24 cm
    - Kun je een case van dit formaat zelf vervoeren
    - Hoe ga je de bakjes uit de kist tillen?

Verder is het gebruik van 4 zwenkwielen aan te raden,
    waarvan 2, aan de vlinderslotenzijde, geremd.

Als je de case mede gaat gebruiken als werkblad, dan kun je bij
    kortere afstanden het overschot van de multi wellicht in de case laten
    liggen. Je hebt dan wel 2 x een kabeldoorvoer nodig.

grtz

Nes
    We hebben eigenlijk alles uitgemeten. Zo ligt de multikabel nu in een bak van 37 bij 70 cm. Hij krijgt dus n de breedte iets minder ruimte, maar in de lengte des te meer! Daarnaast is de hoogte in elk geval voldoende. De kabel is 30 meter lang en heeft 16 in- en 4 uitgangen. Niet extreem dik ofzo dus.

Aangezien we nogal soepele microfoonkabels hebben, zijn deze inderdaad op te rollen. De lengte van de speakerkabels is 10 meter. Dit kunnen we in een vrij kleine rol krijgen, waardoor de twee kabels makkelijk in het bakje passen. We hebben ook nog 2x20meter, die leggen we bovenop de multikabel. Het idee is dat bij het repeteren het onderste gedeelte van de kist niet aangeraakt hoeft te worden. We kunnen het dan ook af met 2 speakerkabels van 10 meter en alles direct inpluggen

Wij hebben twee bussen tot onze beschikking dus zelf vervoeren moet geen problemen opleveren. wat betreft het gewicht: Dit zal zo'n 35 kilo worden. Daarom ook aan beide kanten 3 handvatten en aan de voor- en achterkant 1. Zo kunnen we met z'n alleen het ding de bus in tillen. Eventueel zijn oprijplaten nog een oplossing. Verder zal het ding natuurlijk voornamelijk gerold worden

Hoe de bakjes uit de kist getild worden is inderdaad niet duidelijk op te tekening, maar wel in mijn hoofd Aan de zijkanten van de bakjes zullen handvatten komen, zodat je ze daaraan eruit kunt tillen en op de grond kunt zetten

De kabeldoorvoor is een erg goede tip! Een nadeel, om alle aansluitingen er door te krijgen, moet je toch wel een aardig gat hebben, is t niet?

Als ik eerlijk moet zijn kan ik haast niet begrijpen dat berken multiplex zo stevig is. T buigt namelijk nogal door, of heb je hier met een case geen last van? Kun je het dan wel als werkblad gebruiken?

Waar geven jullie trouwens de voorkeur aan? Insteek hoekprofielen, of eerst de kist maken en er daarna hoekprofielen om heen zetten?

Groeten,
    Bertal

Comment

• moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5946

Een kabel in-uitgang aan drie zijden (de twee korte kanten en de scharnierende lange zijde is super handig!
      Kan je de kist altijd gebruiken met restantje multi er nog in, aan alle gewenste kanten de entree maken en de kist desnoods staand plaatsen.

Het stapelidee met uitneembakjes bovenop lijkt mij beter uitvoerbaar wanneer het twee grote vakken zijn. Nes geeft al het probleem aan, wordt priegelen met oprollen, nog afgezien van de vraag of het uberhaupt gaat passen.

Advies: Plaats de linker wielplaat 5cm verder naar binnen, zo tipt de kist makkelijker bij het stapelen in bas/vrachtwagen.
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Hoi Bertal,

@mod: goeie tip/tip!

Voor kabeldoorvoer wordt meestal een soort U gebruikt.
        KLIK hier en kijk dan ff naar de foto's van de multi-kabelcase.
        Zowel de doorvoer als de 'paaltjes' staan goed in beeld.
        Voor iets meer tilgemak denk ik dat het plaatsen op iedere
        kopse kant van 2 inbouw handgrepen welkom is?

Denk ook eens na op welke hoogte je de handvaten plaatsen gaat
        t.o.v. het te tillen gewicht. Een mal hiervoor maken, zodat op alle
        plaatsen de handgrepen even hoog en breed komen is mss ook een optie?

(t.o.v. je tekening, zou ik de handvaten zeker een cm of 15 laten zakken)

Verder is het de vraag of het in een kleinere rol krijgen van kabels ook
        goed voor de kabel an sich is?

De stevigheid is een samenspel tussen alle componenten.

grtz

Nes

Last edited by NesCio01; 27-07-12, 11:09.
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Misschien vragen naar de bekende weg, maar waarom heb je gekozen voor 3 handgrepen op de lange zijkanten, en 1 aan de korte?

De 'standaard' opstelling voor een 60x60x120 kist is toch al gauw 2 handgrepen aan de lange kanten dichtbij de onderrand, en 2 handgrepen aan de korte kanten meer naar boven toe. Dat maakt tillen/tippen een stuk makkelijker.
          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Bertal
            • Jun 2011
            • 48

Beste allemaal,
            Geweldig al die goede en zinnige reacties! Bedankt jongens!

Wat betreft de handvatten heb ik voor drie gekozen, omdat je naar mijn mening nooit teveel handvatten kunt hebben eigenlijk. Hierbij spreek ik mezelf natuurlijk een beetje tegen als ik aan de kopsekanten maar 1 handvat heb. Het lijkt me inderdaad handiger om ook hier twee handvatten te monteren. Ik ga die op de lange kant inderdaad iets naar beneden plaatsen. Ik denk onder de streep die ik in de tekening gemaakt heb. Wat betreft deze handvatten: Zit er veel verschil in stevigheid tussen opbouw en inbouw?

Ik weet dat het slecht is voor de kabels om ze op de elleboog op te rollen. Maar waarom zou een kleine rol slecht zijn voor de kabels? Zolang deze niet op spanning komt te staan is er niets aan de hand toch? We wouden juist graag verschillende bakjes omdat twee grote bakken nog steeds een troep geeft. Het is nu ook telkens zoeken naar de juiste kabels en dat is gewoon irritant.

@ Martijn, bedankt voor je duidelijke antwoord over de verschillende soorten multiplex. Bij wat voor soort houthandel zou ik terecht moeten om dit goede spul te krijgen? Ik zou natuurlijk via flightcase-onderdelen.nl het hout kunnen bestellen. Het kan echter nogal wat geld besparen om dit gewoon zelf te kopen. Ik hoor telkens mensen over de HPL laag die je erover kunt doen. Is het, behalve dat het er mooier uit ziet, aan te raden om dit te doen? Wat betreft het betonplex: het is oer sterk, maar ook lomp zwaar en aardig duur. Lijkt me voor een al vrij zware kist dus geen pretje eigenlijk. Ik moet er eigenlijk gewoon zeker van zijn dat een kwalitatief stuk berken van 9mm dik, stevig genoeg is voor deze case, waar ik ook mijn mengpaneeltje, opnameaparatuur, beeldschermpje enz. op kan hebben staan. Het zou nogal lullig zijn dat ie als pudding in elkaar zakt als ie eenmaal gebouwd is haha.

Groeten,
            Bertal

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

De kwaliteit van berken wordt aangegeven met letters, B/BB is een heel gangbare kwaliteit waarbij aan een zijde geen reparaties mogen zijn uitgevoerd.
              Opbouwhandgrepen bij deze kist zou ik je afraden, deze zullen altijd overal krassen in achter laten, inbouwhandgrepen zijn hier gebruikelijk, heel sterk en steken alleen met het rubber van de handgreep uit.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Bertal
                • Jun 2011
                • 48

Originally posted by MusicXtra
                De kwaliteit van berken wordt aangegeven met letters, B/BB is een heel gangbare kwaliteit waarbij aan een zijde geen reparaties mogen zijn uitgevoerd.
                Opbouwhandgrepen bij deze kist zou ik je afraden, deze zullen altijd overal krassen in achter laten, inbouwhandgrepen zijn hier gebruikelijk, heel sterk en steken alleen met het rubber van de handgreep uit.
                Dan gaan we gewoon voor inbouwhandgrepen! Ik neem aan dat het zelfde voor de sloten geldt.. Dus inbouw vlindersloten in plaats van opbouwsloten.

Wat betreft de kwaliteitsaanduiding.. Bij de houthandel werd mij dus verteld dat dit puur en alleen voor het oog is. Dus inderdaad, geen reparaties, zelfde kleur enz enz. Maar dat de verlijming en stevigheid ervan allemaal het zelfde zou zijn. Klopt dit?

En weet iemand waar ik goed berken multiplex (7 laags) kan kopen?

Groeten,
                Bertal

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Hoi,

Nadeel van opbouwgear is dat het uitsteekt en ook
                  nog eens overal achter blijft hangen/steken.
                  Verder geeft het een enorm low budget look.

Zelf zou ik op de kopse kanten dan opteren voor
                  4 handvatten, 2 beneden, 2 boven.
                  Zoals geschreven: de bovenste zijn een tiphulp,
                  de onderste als je tillen wilt.

Als je stevig hout en stevig aluprofiel hebt, dan
                  is de case sterk genoeg om al je gear op te plaatsen.

Heb je ook al eens een ladencase overwogen?
                  Erg stevig, al je FOH/opname spullen netjes
                  in de laden.
                  Statieven en multi kunnen dan in een aparte kist
                  die dan mss slechts 50 vm. hoog hoeft te zijn.
                  (Of de multi op een haspel)

Je rug is je iig dankbaar voor al het gewicht verdeeld over 2 kisten.

grtz

Nes

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Handgrepen onder op de kopse kant zie ik het nut niet van in.
                    Als je dan zodanig moet tillen, pak de kist dan op de bolhoek, kun je je hand ook van een onderhandse naar een bovenhandse greep draaien terwijl je tilt, veel fijner.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Stoney3K
                      • Sep 2007
                      • 1399

Originally posted by renevanh
                      Handgrepen onder op de kopse kant zie ik het nut niet van in.
                      Als je dan zodanig moet tillen, pak de kist dan op de bolhoek, kun je je hand ook van een onderhandse naar een bovenhandse greep draaien terwijl je tilt, veel fijner.
                      Ik ben zelf altijd fan van handgrepen bovenaan de kopse kant (voor rollen, tippen of lage stukjes tillen) en handgrepen onderaan de lange kant voor als je hoog moet tillen of bovenop een andere set kisten moet tippen.
                      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• jakkes72
                        • Dec 2003
                        • 1015

@Bertal:
                        Hoe en waar heb je de tekening gemaakt met die flightware erbij?
                        Zit er perfect uit!!

Comment

• Bertal
                          • Jun 2011
                          • 48

De tekening van de flightcase heb ik via casebuilder.com gemaakt. Beetje vals spelen dus, maar je krijgt wel een heel mooi beeld van de case
                          Ik weet dat er ook een programma voor bestaat, maar hoe deze precies heet weet ik niet. Ik weet wel dat je deze dan moet kopen, maar je hier heel gedetailleerd mee kunt werken.
                          De plattegronden zijn gewoon in paint gemaakt

Ik blijf het lastig vinden waar ik het hout vandaan moet halen. Zijn er suggesties?
                          T is natuurlijk de basis van de case, en deze case is niet een probeersel maar moet echt gaan werken haha

Greetz!

Comment

• NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

Hoi Bertal,

Ik zou zeggen bel eens met Nico [klik]

(en als hij slechts €100 duurder is t.o.v. zelf maken,
                            dan ging ik daar niet voor tobben. 1 x verkeerd zagen
                            en je bent het ook kwijt)

grtz

Nes

Comment

• Bertal
                              • Jun 2011
                              • 48

Originally posted by NesCio01
                              Hoi Bertal,

Ik zou zeggen bel eens met Nico [klik]

(en als hij slechts €100 duurder is t.o.v. zelf maken,
                              dan ging ik daar niet voor tobben. 1 x verkeerd zagen
                              en je bent het ook kwijt)

grtz

Nes
                              Beste Nes,

Bedankt voor de tip! Ziet er allemaal goed uit, deze was ik nog niet tegengekomen.

Weet je toevallig ook of hij losse onderdelen verkoopt?

Bertal

Comment

• moderator
                                Moderator
                                • Apr 2001
                                • 5946

Nou, losse onderdelen daarvoor het je het juiste adres al gevonden.... http://www.licht-geluid.nl/shop/c-24...nderdelen.aspx
                                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...