Ik zie trouwens weinig mededelingen verder van TS, doet Montmartre nog wel mee?
zwevende nul/piekspanning
Collapse
X
-
-
Toen er rook uit mijn apparatuur kwam stond ik zelf op het punt om einstein-haar te krijgen, dankzij een e-installateur die S en E verwisseld had. Kwam ik tijdens het bouwen achter.... toen ik de DMX-lijn in de lichttafel duwde zag ik een steekvlam én een rookpluim in dimmer-city.
Sinds die tijd doe ik preventief vóór er ook maar 1 380 steker ingeprikt wordt de test met de neon-lampjes. Vertrouw ik het dan niet dan komt de multimeter uit de koffer.
In geval van de TS had ie op dag 1 (zonder attractie) al gezien dat z'n nul zwevend hing. Dan kun je dan direct maatregelen nemen (zoals niet op die 380 inprikken).
t is niet de wereld, maar een redelijke indicatie. Overigens heb ik iets dergelijks ook voor 1-fase in een powercon-koppeldoosje waardoor ik in elke kroeg weet of ik wel aarde heb etc... niets mis met uit voorzorg meten.It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.
Comment
-
Zelf meet ik ook altijd even of er nergens een fase verwisseld is met de 0 of zelfs aarde, heb nooit problemen van dien aard gehad. Maar in het geval zoals TS beschrijft helpt meten niet daar het probleem pas later ontstaan is.Toen er rook uit mijn apparatuur kwam stond ik zelf op het punt om einstein-haar te krijgen, dankzij een e-installateur die S en E verwisseld had. Kwam ik tijdens het bouwen achter.... toen ik de DMX-lijn in de lichttafel duwde zag ik een steekvlam én een rookpluim in dimmer-city.
Sinds die tijd doe ik preventief vóór er ook maar 1 380 steker ingeprikt wordt de test met de neon-lampjes. Vertrouw ik het dan niet dan komt de multimeter uit de koffer.
In geval van de TS had ie op dag 1 (zonder attractie) al gezien dat z'n nul zwevend hing. Dan kun je dan direct maatregelen nemen (zoals niet op die 380 inprikken).
t is niet de wereld, maar een redelijke indicatie. Overigens heb ik iets dergelijks ook voor 1-fase in een powercon-koppeldoosje waardoor ik in elke kroeg weet of ik wel aarde heb etc... niets mis met uit voorzorg meten.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Toch wel...
Als het een fout in de spanningsvoorziening (zoals een zwevende nul) betreft had de TS dat op dag 1 gezien voordat de kermisklant (op dag 2) z'n spanning om zeep hielp. Bij een zwevende nul vertik ik het om geluid daaruit te voeden. Licht soms, maar alleen als ik het lichtplan gemaakt heb op gelijkmatige belasting van de 3 fasesIt's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.
Comment
-
Erg mooi, al die lampjes en handig voor een snelle test. Ik gebruik toch liever dan mijn overspanningsbeveiliging, die waakt dag en nacht. Het komt zelfs voor dat bij een evenement wijzigingen worden aangebracht als men dat nodig acht. Start jij op, kassa!!!Heb (sinds een doodenge fase/aarde wissel die nogal wat rook/defecten veroorzaakte) in mijn 380 verdelers een simpel schakelingetje zitten:

Is heel simpel... zijn allemaal 230v neon-lampjes (dus met ingebakken weerstand).
Pas als alle 5 de groene lampjes branden gaan de zekeringautomaten pas aan.
Zo niet, dan is er iets mis: Is de linker uit, heb je geen aarde (of geen R), Is de 2e uit heb je geen nul (of geen R), de andere 3 branden alleen als RST draaistroom is. De rode brand als er tussen nul en aarde een spanningsverschil is.
Enige "min-punt" je moet op het moment van meten wel de enige verbruiker zijn op die aansluiting, anders kan de nul-indicatie ook oplichten op de "zwevende" nul (hoewel dan ook de rode neon-lamp op zal lichten)
Zo'n schakeling is overigens (onder de naam RST-tester) voor een paar tientjes kant-en-klaar te koop. Die testers geven meestal ook aan of RST in de juist volgorde zit.
Tijdens een zevendaagse beurs, brandde er zomaar ergens een nul uit bij een 125A schakelkast, na tig keer vast en los maken was de kabelschoen niet meer wat hij moest zijn. Drie dagen ging het goed. Toen had ik geen spanning meer. De organisatie had een schade van 400 meter TL verlichting, twee ketelstofzuigers en de ellende in diverse stands was niet te overzien. Men belde, omdat de geluidsinstallatie uitgevallen was............
SpeakertechJe mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
Over losse netten wil ik het niet hebben, maar 253 volt is teveel.Ik ga niet alle fabeltjes behandelen : maareh,
- 10% overspanning op 230V is 253V, en daar moet je apparatuur tegen bestand zijn.
- een kermisattractie wilde nog weleens op een gelijkstroommotor draaien, tractie, zeg maar..
- tl's etc hebben een 1,73x zo grote nulstroom als een normale lamp wegens boven-harmonischen die raar gaan doen
- netvervuiling (emc etc) van een aanlopende frequentieregelaar kunnen ook erg spannend zijn...
kortom : meten = weten, en gissen doet missen..
Je zou in je eigen installatie 3x 2000W ouwerwetse gloeidraad of andere ohmse belasting kunnen hangen om de rotzooi uit te doven, en je nul weer naar 0 te trekkenen, en met een EMC filter ervoor moet je je voeding wel schoon krijgen, maar of dat nou de oplossing is...
Ik zou een klein maar fijn aggregaatje laten huren, dan. 120 vers geperste kVA's doen wonderen.
Ik dacht dat in het 220 tijdperk, de afwijking voor lichtinstallaties 2% en voor industrie, dus krachtnetten, 10 % was. Geeft een maximale spanning van 242 volt. De meeste apparatuur is ook berekend op +/- 10 procent.
Nu de spanning is opgekrikt naar 230, mag volgens mij de afwijking nog maar 5% zijn. De max spanning zou dan niet hoger dan 241,5 volt mogen zijn. Ik heb het ergens gelezen in een publicatie, maar die staat niet meer op de pc.
Bij evenementen netten, met generatoren en vele kabels kan het natuurlijk allemaal wat anders uitpakken. Zelfs de netfrequentie hoeft dan niet eens precies 50 Hz te zijn.
SpeakertechJe mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sıComment
-
Hoe wil jij een zwevende nul met een multimeter ontdekken als die op dat moment keurig in het midden zit?Toch wel...
Als het een fout in de spanningsvoorziening (zoals een zwevende nul) betreft had de TS dat op dag 1 gezien voordat de kermisklant (op dag 2) z'n spanning om zeep hielp. Bij een zwevende nul vertik ik het om geluid daaruit te voeden. Licht soms, maar alleen als ik het lichtplan gemaakt heb op gelijkmatige belasting van de 3 fases
Dan zul je toch één van de fases (flink) moeten belasten terwijl je meet.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
De meeste apparatuur die ik ken/zelf gemaakt heb gaan toch wel tot 260 a 265V.
Voor veel dingen wordt het langdurig tegen deze spanning aanhangen meer een thermisch probleem. Maw alles (kan) veel warmer worden.
Als ik beveiligingen maak voor overspanning dan komt deze pas na 260V in. De reset van deze beveiliging is eerst het verwijderen van de spanning.Comment
-
Als je een zwevende nul hebt én op dat moment de enige gebruiker bent meet je tussen een willekeurige fase en de nul niets. Daarnaast is de weerstand tussen nul en aarde dan erg groot (tegen relatief laag als je een "echte" nul hebt.
Als je wel verbruikers hebt kun je natuurlijk alle fases tov de nul meten, die zouden ongeveer gelijk moeten zijn. Meet daarna tussen de fases en de aarde en die waardes zouden dan weer bijna gelijk moeten zijn aan de waardes uit de meting tov nul.
We hebben het dan wel over "bescheiden" krachtstroominstallaties en niet over setups waar een compleet park aan generatoren staat. In dat laatste geval worden ze vaak compleet getest opgeleverd. Maar als je alleen in een sporthal, schuur of plein staat én de enige gebruiker op die aansluiting bent kun je met huis-tuin-en-keuken-middelen een heel eind komen.It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.
Comment
-
Als de nul helemaal niet aan is gesloten zal er ook geen stroom lopen wanneer er slechts één fase belast wordt.Als je een zwevende nul hebt én op dat moment de enige gebruiker bent meet je tussen een willekeurige fase en de nul niets. Daarnaast is de weerstand tussen nul en aarde dan erg groot (tegen relatief laag als je een "echte" nul hebt.
Als je wel verbruikers hebt kun je natuurlijk alle fases tov de nul meten, die zouden ongeveer gelijk moeten zijn. Meet daarna tussen de fases en de aarde en die waardes zouden dan weer bijna gelijk moeten zijn aan de waardes uit de meting tov nul.
We hebben het dan wel over "bescheiden" krachtstroominstallaties en niet over setups waar een compleet park aan generatoren staat. In dat laatste geval worden ze vaak compleet getest opgeleverd. Maar als je alleen in een sporthal, schuur of plein staat én de enige gebruiker op die aansluiting bent kun je met huis-tuin-en-keuken-middelen een heel eind komen.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Ja, ik ben er zeker nog bij.
Vast bedankt voor jullie reacties, uitleg, bevindingen en aanbevelingen.
Het word me nu toch wel steeds duidelijker wat de oorzaak was of kon zijn.
Nog even een paar dingen:
De schade word in ieder geval wel vergoed door de organisatie, maar ik wil graag weten wat de (mogelijke) oorzaak was om dit in de toekomst te voorkomen.
Zelf zijn wij meestal nogal secuur bij het verdelen van de belasting over de fasen. Bij aanvang controleren wij de spanning en na alles draaiende te hebben meten wij de belasting over de verschillende fasen.
Ik houd er niet van om iemand of iemands materiaal af te zeiken maar als je de kabels en verdeelkasten etc. van de kermisboer ziet dan weet je eigenlijk al genoeg. (breuken en scheuren in kabels, kapotte trekontlastingen, kapotte doorvoertules,twijfelachtige stroomverdelingen en dan weet je nog niet hoe dat er van binnen uit ziet.)
Er was voor dit jaar al afgesproken dat de kermisboer niet meer op de stroomkast zou komen i.v.m. bevindingen in voorgaande jaren.
Hij zou zelf een aggregaat meebrengen en had die ook bij zich,maar iemand van de organisatie heeft hem toch de sleutel van de stroomkast gegeven.
Zelf gaan we in ieder geval maar is een paar overspanningsbeveiligingen aanschaffen.
Als er nog meer ervaringen en bevindingen zijn zie ik ze graag tegemoet.
BedanktComment
-
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar praten langs elkaar heen.
Tja, als ik de TS was zou ik de gemeente adviseren een erkend installateur (in elk dorp zit er wel een die veel voor de plaatselijke gemeente doet) de situatie na te laten meten. Bel dan zelf die installateur ook even op om na te vragen of de aansluiting volledig is (inclusief nulleider).It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.
Comment
-
Nou heb ik ook geen hoge pet op van de doorsnee dorpsinstallateur.Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar praten langs elkaar heen.
Tja, als ik de TS was zou ik de gemeente adviseren een erkend installateur (in elk dorp zit er wel een die veel voor de plaatselijke gemeente doet) de situatie na te laten meten. Bel dan zelf die installateur ook even op om na te vragen of de aansluiting volledig is (inclusief nulleider).
Uit eigen ervaring:
- hoofdsmeltveiligheid vervangen door spijker
- levensgevaarlijk, aanraakbare actieve delen bij tijdelijke aansluiting
- stukje betonijzer aan aggregaat als aardpen
- uitbreiding op een installatie met de zwaarste eindgroep 25 A beveiligen
met 16A
- na scheiding pen leiding later doodleuk PE en N weer aan elkaar hangen
Allemaal door erkende installateurs, ben blij dat ik er zelf wat kaas van gegeten heb.Eindelijk begint mijn website vorm te krijgenComment
-
Ik vraag me af wat de kermisboer er toe doet. Als de installatie waarop hij inprikt voldoet dan kan hij nooit een situatie creeeren dat jouw installatie kapot gaat.Er was voor dit jaar al afgesproken dat de kermisboer niet meer op de stroomkast zou komen i.v.m. bevindingen in voorgaande jaren.
Hij zou zelf een aggregaat meebrengen en had die ook bij zich,maar iemand van de organisatie heeft hem toch de sleutel van de stroomkast gegeven.
Dat kan enkel als de voedende kant te licht is, bijv te dunne kabel tov de lengte en de nominale stroom. Slechte nul verbindingen, en ik praat dus niet over zwevende.
Slechte verdeelkasten...
Dat het vermogen dat deze kermisboer nodig heeft samen met een (te) lichte voeding voor problemen zorgt is mijn inziens een ander verhaal. In dat perspectief kan het voor jou een oplossing zijn als hij een andere voeding gebruikt. Maar als er vervolgens bijv. een cateraar komt met grote ovens, die alles perfect voor elkaar heeft dan kun je toch ook weer een probleem hebben...Comment
-
Sorry dat ik het zeg maar je moet echt beter leren lezen! Er zijn hiervoor meer dan genoeg voorbeelden aangehaald waardoor de kermisboer voor voldoende problemen kan zorgen!Ik vraag me af wat de kermisboer er toe doet. Als de installatie waarop hij inprikt voldoet dan kan hij nooit een situatie creeeren dat jouw installatie kapot gaat.
Dat kan enkel als de voedende kant te licht is, bijv te dunne kabel tov de lengte en de nominale stroom. Slechte nul verbindingen, en ik praat dus niet over zwevende.
Slechte verdeelkasten...
Dat het vermogen dat deze kermisboer nodig heeft samen met een (te) lichte voeding voor problemen zorgt is mijn inziens een ander verhaal. In dat perspectief kan het voor jou een oplossing zijn als hij een andere voeding gebruikt. Maar als er vervolgens bijv. een cateraar komt met grote ovens, die alles perfect voor elkaar heeft dan kun je toch ook weer een probleem hebben...Comment

Comment