zwevende nul/piekspanning

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by Outline
    Sorry dat ik het zeg maar je moet echt beter leren lezen! Er zijn hiervoor meer dan genoeg voorbeelden aangehaald waardoor de kermisboer voor voldoende problemen kan zorgen!
    Oh ja?, dan kan ik inderdaad slecht lezen. In dat geval sorry, help me even. Niemand heeft bij mijn weten de oorzaak bij de kermisboer gelegt, enkel de gevolgen. (als hij er een stekker in steekt dan...)

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by DJ Antoon
      Oh ja?, dan kan ik inderdaad slecht lezen. In dat geval sorry, help me even. Niemand heeft bij mijn weten de oorzaak bij de kermisboer gelegt, enkel de gevolgen. (als hij er een stekker in steekt dan...)
      Als hij de steker erin steekt en bij iemand anders sneuvelt er wat, dan zegt dat niets over de kermisboer. Hij doet in principe niets fout, zijn molentje draait gewoon zijn rondjes. Net als van de meeste deelnemers hier op het forum, mag je niet verwachten dat hij verstand heeft van electrische krachtinstallaties, hoogstens wat ervaringskennis. Zijn spullen mogen er dan haveloos uitzien, maar dat zegt niets over de werking van zijn materiaal (misschien wel iets over de veiligheid!!).
      Heeft de man ergens sluiting of overbelasting, gaan de zekeringen eruit, of gebruikt hij maar een fase, allemaal tot je dienst, maar het zegt alleen dat de inwendige weerstand van het (tijdelijke) net niet klopt. Belastingen mogen theoretisch helemaal geen invloed op het net uitoefenen. Als die kermisexploitant dus inschakelt mag je daar gewoon niets van merken, anders is het net gewoon niet " hard" genoeg.
      Ik zei het al eerder, bij een niet te kleine generator zal het allemaal wel meevallen. Zet dus een verdeelpunt zo dicht mogelijk bij de machine en laat daar zware belastingen met een eigen kabel op aansluiten. Je hebt dan het minste risico, ook wat betreft uitval van het hele net bij overbelasting etc, omdat bij een dergelijke hoofdverdeling, de uitgaande groepen meestal individueel beveiligd zijn.
      Overigens ging het bij TS over een vast voedingspunt, maar voor de verdeling maakt dat niet uit.

Speakertech
      Last edited by speakertech; 08-05-10, 21:10.
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Outline
        • Feb 2006
        • 1434

Nog even inhaken: TS stond er al een dag. Nergens hebben we het gehad over zijn verdeling over de fase's. Maar voor het gemak (lees: praktijkervaring) ga ik er van uit dat zijn verdeling over de fase's ook bij lange na niet perfect is. Maar toch gaat er die 1e dag niks kapot. Maar op het moment dat die kermisboer inprikt wel. Dus ergens zit er in die installatie van die kermisboer iets zodanig toch niet goed dat daardoor het net om zeep gaat!

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

@ antoon:

Originally posted by MacGyverSounds
          Ik ga niet alle fabeltjes behandelen : maareh,
          - 10% overspanning op 230V is 253V, en daar moet je apparatuur tegen bestand zijn.
          - een kermisattractie wilde nog weleens op een gelijkstroommotor draaien, tractie, zeg maar..
          - tl's etc hebben een 1,73x zo grote nulstroom als een normale lamp wegens boven-harmonischen die raar gaan doen
          - netvervuiling (emc etc) van een aanlopende frequentieregelaar kunnen ook erg spannend zijn...

kortom : meten = weten, en gissen doet missen..

Je zou in je eigen installatie 3x 2000W ouwerwetse gloeidraad of andere ohmse belasting kunnen hangen om de rotzooi uit te doven, en je nul weer naar 0 te trekkenen, en met een EMC filter ervoor moet je je voeding wel schoon krijgen, maar of dat nou de oplossing is...

Ik zou een klein maar fijn aggregaatje laten huren, dan. 120 vers geperste kVA's doen wonderen.

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Originally posted by speakertech
            Als hij de steker erin steekt en bij iemand anders sneuvelt er wat, dan zegt dat niets over de kermisboer. Hij doet in principe niets fout, zijn molentje draait gewoon zijn rondjes.
            Dank je, 100% mijn stelling.
            En ja hij kan het net vervuilen, maar als de netvoeding in orde is kun je er last van hebben, maar zal je apparatuur niet defect mogen gaan.

Comment

• DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

Originally posted by MacGyverSounds
              Ik zou een klein maar fijn aggregaatje laten huren, dan. 120 vers geperste kVA's doen wonderen.
              In deze situatie zal dat de makkelijkste oplossing zijn.
              Wil niet zeggen dat de netvoeding ok, als dit (de nul) al zo slecht is, dan vraag ik me af hoe de aarding erbij zit...

Comment

Working...