KVA`s omrekenen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

citaat:Geplaatst door jelle_janssens

waarom een aggregaat maar 80% belasten???
    welke cos phi (van welke toestellen) is kleiner dan 0,8?
    1)conventioneel: cos phi=1
    2)intelligent: bij opstarten van de lamp, smoorspoel dus cos phi<1 en daarna, eens de lamp opgestart is?
    3)amps: spoelen en nog eens spoelen en condensatoren (of vergis ik mij), deze werken elkaar tegen (heffen elkaar (gedeeltelijk) op)(of vergis ik mij weer, kan wel aangezien ik van amps niets begrijp).
    mijn vraag: van waar die 80%
    Bij die amps moet je even verder denken dan je neus lang is, en kijken naar de schakeling die erop volgt: achter de transfo vind je een diodebrug, waarna de elco's komen. Volgens mij is hier niet veel sprake van een cos[fi] (DC). Cos[fi] van een amp is volgens mij zo goed als 1.

Denk ook goed na bij een par36 bijvoorbeeld, ik hoor soms mensen worstelen met de belasting van zo'n parretje (30W) hoorde zelfs verhalen dat die eigenlijk 300W uit de pries zou trekken!!! Indien de secundaire van een transfo belast wordt met cos[fi]=1, dan heeft de primaire ook een cos[fi]=1!!!

Bij het bepalen van het aantal kva's kijk ik meestal naar het totaalvermogen, dus een set geluid van 8KW (die niet constant 8KW sleurt natuurlijk), daar reken ik ook 8kva voor. Zo ook met blinders enz, die tel ik gewoon bij m'n vermogen op, zonder rekening te houden met het feit dat die slechts eventjes gebruikt worden. Zo kom ik op het einde automatisch op een veiligheidsmarge.

Comment

• WTT
      • Feb 2002
      • 158

kva x 0,7 = kw al zolang als ik met agregaten werk waarom simpel (bij bereken van alle variabele komt er een getal uit van 0,72 tot 0,83 ongeveer dus om het veilig te houden 0,7
      WTT rentals

Comment

• Tiemen
        • Dec 2001
        • 944

citaat:Geplaatst door Dikke Foaf
        Indien de secundaire van een transfo belast wordt met cos[fi]=1, dan heeft de primaire ook een cos[fi]=1!!!
        Fout. Of dat moet je mij toch eens uitleggen.

Comment

• martje
          • Nov 2000
          • 252

De 80% (regel) is volgens mij inderdaad gewoon een vuistregel totaal vermogen minus 80% is te belasten vermogen ook met het oog op lange afstanden. Aggregaten worden toch meestal buiten geplaats en voordat je dan meestal binnen bent(neem maar is een dood gewoon sporthalletje) bij je verdeelkast heb je al een aardige lengte tuinslang liggen. Hebt het ooit is berekend aan de hand van de gemiddelde lengte die wij op een klus hadden liggen wat je verlies is en dan kom je aardig uit met de 80% met daarin nog een aantal procenten veiligheids marge.

Groetjes,

Mark Vermeulen

Blussen noemen ze ook gecontroleerd uitlaten branden.......

Comment

• Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

citaat:Geplaatst door Tiemen

citaat:Geplaatst door Dikke Foaf
            Indien de secundaire van een transfo belast wordt met cos[fi]=1, dan heeft de primaire ook een cos[fi]=1!!!
            Fout. Of dat moet je mij toch eens uitleggen.
            Dus jij zou beweren dat een par36 met 30W lamp, 300W of whatever uit de pries trekt. Het lijkt me ten eerste logisch dat het is zoals ik het beschreef, volgens de opbouw van een transfo, en dergelijke. Ten tweede is dat ook wat ik steeds heb geleerd in het schooltje.

Quote uit ander forum:
            een transfo wordt uitgedrukt in VA wat het SCHIJNBAAR vermogen is wat wel U*I om de eenvoudige reden dat de faseverschuiving van een transfo afhankelijk is van de belasting.

Comment

• axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

Heren...

hier is al zoveel over geschreven op het forum (zoek maar eens ff op aggregaten/generators/kVA/...)

Weer een groot lul-maar-raak topic dus!

Is weer van : 'ik doe het zo, en niemand anders kan me komen zeggen dat het 'anders' moet'...
              Staan hier weer dingen die kloppen en andere die complete bullshit zijn!
              Zoek het zelf maar uit! Ik ga dit niet weer argumenteren tot treurens toe! Zielig!

Get a life!
              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Dikke Foaf
                • May 2003
                • 618

Ik kan er niet aan doen axs, maar dit vind ik een nutteloze post van jou hoor.
                Ik weet ook niet alles, en ben nooit te verlegen om bij te leren. Ik dacht trouwens dat daarvoor dit forum bestond.
                Ik weet ook dat er veeeeeeel misverstanden bestaand omtrent het werken met generatoren(ook over de belasting van een par36), en ik weet ook dat velen erover praten, maar niet weten waarover ze bezig zijn. Dat zie je ook door het feit dat die topics blijven opduiken.
                De discussie omtrent een trafo en cosinus fi is bij mijn weten nog niet gevoerd, en bijgevolg ook interessant om te voeren.
                Ik heb mijn stelling be-argumenteerd, Tiemen niet, daarvoor krijgt hij de kans nu. Had ik gelijk, heeft Tiemen weer iets bijgeleerd, had Tiemen gelijk, heb ik weer iets bijgeleerd...
                axs, vertel jij eens hoe het nu werkelijk zit met de cosfi?
                Ook had ik graag de mening van ********, omdat die volgens mij de stelling kan bevestigen.

Comment

• Tiemen
                  • Dec 2001
                  • 944

Er zijn magnetiseringsstromen, ijzerverliezen, lekfluxen, koperverliezen. Ik hoef hier geen gelijk te halen of iets bij te leren, het is gewoon zo. Zoek het equivalent schema van een trafo op en je ziet direct dat de cos(phi) van de last niet gelijk zal zijn aan de cos(phi) die primair wordt gezien. Ik zou hier rekenvoorbeelden kunnen geven van 2 bladzijden lang of uitwijden over nullast- en kortsluitproeven, maar ik denk dat we het beter hier bij houden dat een secundaire D.P.F niet gelijk is aan een primaire D.P.F.

Tiemen

Comment

• badboyscrew
                    • Aug 2000
                    • 304

Misschien makkelijker en wat mij altijd is geleerd :
                    1 Kva = 1.5 Amp per fase dus 40 Kva is is 60 amp per fase

groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• Dikke Foaf
                      • May 2003
                      • 618

Tiemen, dan zou ik graag weten hoeveel de cosinus fi is van een par36...

Comment

• ronny
                        • Dec 2002
                        • 2139

citaat:Er zijn magnetiseringsstromen, ijzerverliezen, lekfluxen, koperverliezen. Ik hoef hier geen gelijk te halen of iets bij te leren, het is gewoon zo. Zoek het equivalent schema van een trafo op en je ziet direct dat de cos(phi) van de last niet gelijk zal zijn aan de cos(phi) die primair wordt gezien. Ik zou hier rekenvoorbeelden kunnen geven van 2 bladzijden lang of uitwijden over nullast- en kortsluitproeven, maar ik denk dat we het beter hier bij houden dat een secundaire D.P.F niet gelijk is aan een primaire D.P.F.
                        volledig mee eens. Tis allemaal een beetje te complex om zomaar te stellen dat de cos phi aan beide zijden gelijk is.
                        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Dikke Foaf
                          • May 2003
                          • 618

Als jullie bedoelen dat door die verliezen de cosfi op 0.96 of iets daarrond uitkomt, dan ga ik daar mee akkoord ja. Als je de belasting vergroot (maar resistief houd) dan zal de cosfi zelfs terug stijgen.

Comment

• ronny
                            • Dec 2002
                            • 2139

citaat:dan zal de cosfi zelfs terug stijgen.
                            maar hij zal nooit 1 worden.
                            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• jeroenw
                              • Dec 2003
                              • 216

Over de cosfi (of eigenlijk cos phi) zie ik nogal wat meningen verschillen maar het electriciteistbedrijf heeft ook nog wel een paar regeltjes, je cos phi mag niet onder een bep. waarde uitkomen (0.8) omdat je dan te weinig betaald.
                              Reken maar uit: je cos phi factor is ook datgene wat je betaald, ipv 1 wat je gebruikt.
                              heel erg scheef zal alles dus niet staan want dan mag je je apparatuur niet verkopen...

dus vandaar die 80%

Greetz
                              jeroen
                              \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• Tiemen
                                • Dec 2001
                                • 944

De reden waarom cos(phi) meters, condensatorbatterijen,... in INDUSTRIELE toepassingen gebruikt worden:

Toevoerkabel = gemodelleerd door jwL1 en door R1. Belasting van R2+jwL2.

Ohmse verliezen in de leiding : P = R1*I*U/sqrt(Rtot²+(wLtot)²)
                                (P=R1*I² ; I=U/Z ; Z=sqrt(Rtot²+(wLtot)²) )
                                (R1+R2=Rtot ; L1+L2=Ltot)

We weten dat sin(phi) = wLtot/(sqrt(Rtot²+(wLtot)²))

Vervangen in P : P = R1*I*U*sin(phi)/(wLtot)

We zien dat P evenredig is met I*U*sin(phi). Met andere woorden het ohmse verlies in leidingen (het kost de leverancier geld om de energie te vervoeren maar er wordt niet voor betaald) is rechtstreeks afhankelijk van cos(phi).

T

Comment

Working...