citaat:Geplaatst door jelle_janssens
waarom een aggregaat maar 80% belasten???
welke cos phi (van welke toestellen) is kleiner dan 0,8?
1)conventioneel: cos phi=1
2)intelligent: bij opstarten van de lamp, smoorspoel dus cos phi<1 en daarna, eens de lamp opgestart is?
3)amps: spoelen en nog eens spoelen en condensatoren (of vergis ik mij), deze werken elkaar tegen (heffen elkaar (gedeeltelijk) op)(of vergis ik mij weer, kan wel aangezien ik van amps niets begrijp).
mijn vraag: van waar die 80%
waarom een aggregaat maar 80% belasten???
welke cos phi (van welke toestellen) is kleiner dan 0,8?
1)conventioneel: cos phi=1
2)intelligent: bij opstarten van de lamp, smoorspoel dus cos phi<1 en daarna, eens de lamp opgestart is?
3)amps: spoelen en nog eens spoelen en condensatoren (of vergis ik mij), deze werken elkaar tegen (heffen elkaar (gedeeltelijk) op)(of vergis ik mij weer, kan wel aangezien ik van amps niets begrijp).
mijn vraag: van waar die 80%
Denk ook goed na bij een par36 bijvoorbeeld, ik hoor soms mensen worstelen met de belasting van zo'n parretje (30W) hoorde zelfs verhalen dat die eigenlijk 300W uit de pries zou trekken!!! Indien de secundaire van een transfo belast wordt met cos[fi]=1, dan heeft de primaire ook een cos[fi]=1!!!
Bij het bepalen van het aantal kva's kijk ik meestal naar het totaalvermogen, dus een set geluid van 8KW (die niet constant 8KW sleurt natuurlijk), daar reken ik ook 8kva voor. Zo ook met blinders enz, die tel ik gewoon bij m'n vermogen op, zonder rekening te houden met het feit dat die slechts eventjes gebruikt worden. Zo kom ik op het einde automatisch op een veiligheidsmarge.
Comment