Lijn-trafo zelf bouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Mooi hé,

2x Lundahl LL1540
    Een echte probleem oplosser

Voor de mensen die alles willen weten:

Speakertech
    Last edited by speakertech; 16-02-11, 18:21.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MELO
      • Feb 2011
      • 77

Ziet er top uit!
      Misschien een domme vraag, hoe gaat mijn tafel er mee om? met name de phantom?
      wordt dit niet een zware belasting?
      ik heb namelijk niet de mogelijkheid per kanaal de phantom te schakelen.
      Olé Olé, mijn baas heeft Brooklyn Audio !!

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Ziet er idd erg netjes uit speakertech!

@Melo: gfi, de keer dat ik een trafo gebruikte was dat
        op de uitgang van de tafel, om het uitgaande signaal
        mede op een 2e (vaste) set te kunnen aansluiten die op
        andere fase zat. (1 in, 2 uit) Toen geen last van fantoom dus.

grtz

btw: kost zo'n setje?
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by MELO
          Ziet er top uit!
          Misschien een domme vraag, hoe gaat mijn tafel er mee om? met name de phantom?
          Domme vragen zijn die vragen die je niet durft te stellen of zoiets.

Nee een trafo op een ingang zal de fantoom in het geheel niet belasten. Aangezien fantoom spanning tussen zowel de + en - staat tov de ground. Maw er gaat geen fantoom stroom lopen door je trafo, en dat wil je ook niet, een signaal trafo houd niet van gelijkstromen.
          Betekent dat er in de praktijk zowel op de + als op de - (P2,3 van de XLR) 48V zal staan. Hetzelfde wat je kunt meten met een open ingang.

Comment

• BvE
            • Oct 2004
            • 385

Is het niet zo dat pin 2 24VDC draagt en pin 3 idem?

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by BvE
              Is het niet zo dat pin 2 24VDC draagt en pin 3 idem?
              De spanning op 2 en 3 is meestal 48 volt t.o.v. pen 1. Daarbij zullen alle mics werken. Veel micros werken al vanaf een volt of 12.
              Mindere ***en, zoals mengversterkers etc hebben vaak een wat lagere fantoomspanning. De meeste microfoons werken dan ook nog goed, al zal een aantal (professionele) microfoons het af laten weten.
              Er is geen spanningsverschil tussen 2 en 3 en ook geen verbinding naar aarde in de trafobox. Er zal dus geen stroom lopen. Overigens had TS het over lijntrafo's. Op lijn in- of uitgangen staat doorgaans geen spanning. In veel mengtafels met een gemeenschappelijke phantom, is dat opgelost door de kanalen te voorzien van een XLR input met phantom, aan/uit en een jack voor line in zonder phantom

Speakertech
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by NesCio01
                Ziet er idd erg netjes uit speakertech!

btw: kost zo'n setje?
                De trafo's liggen dacht ik rond de 60 euro. Kastje met Neutriks, ook nog eens 25 euro. Ik heb het zelf gebouwd en reken voor mezelf een uurloon van 240 euro (de Maserati moet ook ergens van betaald worden )

Speakertech
                Last edited by speakertech; 17-02-11, 18:33.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Ga eens uit van hobbytarief van € 20,- per uur en twee uur werk, dan kost dat kastje al snel € 200,-.
                  Voor dat geld is er ook een kant en klare oplossing te vinden.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Originally posted by speakertech
                    De spanning op 2 en 3 is meestal 48 volt t.o.v. pen 1. Daarbij zullen alle mics werken. Veel micros werken al vanaf een volt of 12.
                    Mindere ***en, zoals mengversterkers etc hebben vaak een wat lagere fantoomspanning.
                    Wat vaak vergeten word is dat dan de serie weerstanden ook een stuk kleiner zijn, maw de spanning is een stuk lager maar de stroom die geleverd kan worden niet zoveel. Er is daar een mooie DIN norm voor die ik zo effe niet weet. Nadeel is dan wel weer dat daardoor de ingangsimpedantie ook omlaag gaat, maar voor die toepassingen is dat niet zo erg.

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Originally posted by MusicXtra
                      Ga eens uit van hobbytarief van € 20,- per uur en twee uur werk, dan kost dat kastje al snel € 200,-.
                      Als je het voor je zelf maakt, heb je geen uurloon dacht ik. De trafo's komen uit een sloopproject en de Neutriks en het kastje heb ik dan weer voor de inkoopprijs, die bij dozen van 100 stuks niet zo hoog is.
                      Alleszins redelijk om het zelf even in elkaar te zetten. Voor de XLR-ren heb ik een ponsje, dus dat is een fluitje van een cent en de print heeft voorgeboorde gaatjes. Tel uit je winst.
                      Soms kun je nog wel wat verdienen door het zelf te maken en vergeet niet dat de trafo's wel een heel goede kwaliteit hebben. Zo heb ik ook nog line output trafo's liggen, die zijn nog mooier en duurder,ze hebben ondermeer een lagere uitgangsweerstand, maar voor mijn toepassing niet noodzakelijk.

Speakertech

Comment

• speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1697

Originally posted by DJ Antoon
                        Wat vaak vergeten word is dat dan de serie weerstanden ook een stuk kleiner zijn, maw de spanning is een stuk lager maar de stroom die geleverd kan worden niet zoveel. Er is daar een mooie DIN norm voor die ik zo effe niet weet. Nadeel is dan wel weer dat daardoor de ingangsimpedantie ook omlaag gaat, maar voor die toepassingen is dat niet zo erg.
                        Veel (electret) microfoons hebben een ingebouwde stroombron. Ze trekken dus bij alle omstandigheden een paar mA. De voedingsspanning is dan tot op een zeker niveau niet meer belangrijk. De serieschakeling van de bewuste weerstanden komt zelden beneden 1 kilo ohm. De uitgangsimpedantie van de microfoon voorversterker in de micro is vele malen lager, vaak enkele 10tallen ohms. Die weerstanden hebben dus nauwelijks nog invloed.

Dezezelfde redenering hebben we tegenwoordig ook met andere uitgangen op apparatuur. Was vroeger normaal dat een mengtafel 0,775 volt af gaf over 600 ohm (komt overeen met 1 milliwatt over 600 ohm of ook wel 0 dBm) dan moest je daar terdege rekening mee houden. Tegenwoordig is de uitgangsimpedantie zo laag, vaak minder dan 10 ohm, dat je alleen maar hoeft te rekenen met de uitgangsspanning. Het is door die lage impedanties mogelijk geworden om meerdere ingangen van volg apparatuur gewoon parrallel aan te sluiten, zoals een serie eindversterkers, zonder dat het signaal daaronder lijdt. De meeste versterkers zijn toch wel zo'n 10 à 20 kilo ohm op de ingang.
                        Oude studio rotten wisten wel wat er aan de hand was en wat wel en niet kon. Thans levert aansluiten vrijwel nooit meer een probleem op.

Speakertech.

Comment

• NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

Klopt idd.
                          Ik heb zelfs een dubbele dubbele voor dat bedrag.
                          (1/4 19" kastje met aan beide zijden 1 in / 2 out).

Mag ik het merk een keer weglaten?

Mis ik wel de lol van het frøbelen en solderen.

grtz
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

Originally posted by NesCio01
                            Klopt idd.
                            Ik heb zelfs een dubbele dubbele voor dat bedrag.
                            (1/4 19" kastje met aan beide zijden 1 in / 2 out).

Mag ik het merk een keer weglaten?

Mis ik wel de lol van het frøbelen en solderen.

grtz
                            Zijn de specs vergelijkbaar?
                            Je mag natuurlijk geen appels met peren vergelijken.
                            De goedkoopste zijn altijd nog de "groundseparators" , soms te koop voor nog geen tien euro. Zitten twee 1:1 trafo's in. Eventueel wel een symmetrisch kabeltje eraan solderen. Je komt dan zeker niet boven de 20 euro en dat inclusief een beetje fröbelen.

Speakertech

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by speakertech
                              Tegenwoordig is de uitgangsimpedantie zo laag, vaak minder dan 10 ohm,
                              Noem eens een voorbeeld van een apparaat met een zo lage uitgangsimpedantie, en dan bedoel ik dus niet een eindversterker.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
                                • Jan 2008
                                • 1697

Noem eens een voorbeeld van een apparaat met een zo lage uitgangsimpedantie, en dan bedoel ik dus niet een eindversterker.
                                Misschien zat ik met 10 ohm wat aan de lage kant, maar veel tafels gebruiken als uitgangs ic de DRV134, SSM2142, of soortgelijk om een gebalanceerde uitgang te vormen. De uitgangsimpedantie is daarvan 50 ohm (25 ohm per tak). Dat is in elk geval vele malen lager dan de 600 ohm in het verleden.

Speakertech
                                Last edited by speakertech; 21-02-11, 18:18.

Comment

Working...