Lijn-trafo zelf bouwen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eriba
    • Feb 2011
    • 5

    #16
    Lijn-trafo zelf bouwen

    ik heb laatst een NTL 1 gekocht maar er zat niets bij over hoe ik hem
    moet aan sluiten [PCB mount ? of solderen ]

    Comment

    • Carl
      • Nov 2000
      • 907

      #17
      PCB mount, maar dan zonder solderen lijkt me het beste, denk je ook niet?
      Of zou er op: Neutrik - Audio - Transformers - NTL1
      Iets waardevols te vinden zijn????
      Ik doe zomaar een gokje hoor.....

      Comment

      • eriba
        • Feb 2011
        • 5

        #18
        lijn-trafo zelf bouwen

        ik schrijf ook PCB mount of solderen
        bij Neutrik staat niets daarover
        ja , een technies tekeningetje ,voor mij te weinig.
        ik denk , ook al heb ik een PCB mount moet ik weten
        welke draadjes waar naar toe gaan.

        Comment

        • FiëstaLj
          • Oct 2000
          • 2068

          #19
          Originally posted by daviddewaard
          ik gebruik zelf deze trafo kastjes. kosten een paar tientjes en werken prima!
          Applied Research & Technology: ARTcessories™
          voordeel is zit ook tulp en jack op dus kan hem ook als verloop gebruiken.
          ik gebruik deze altijd om laptop's aan te sluiten op de mixer
          Alleen jammer dat die Art kastjes zo slecht afgeschermd zijn. Hou ze eens in de buurt van een storingsbron (soldeertrafo ofzo) en je hebt feest op je audio lijntje..

          Stageline heeft ook mooie trafo kastjes tegenwoordig. Stevig kastje, presteerd prima..
          Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

          Comment

          • Carl
            • Nov 2000
            • 907

            #20
            Hoe wou je die trafo op een PCB zetten zonder te solderen dan?
            Ik denk dat je het beste een stukje experimenteerboard kunt gebruiken, anders is het lastig om het trafo'tje vast te maken.
            Neem dat boardje wat groter dan de trafo, dan kun je wat gaatjes boren om schroefjes door te steken, om het in een kastje monteren.
            Neem een aluminium "bimboxje" dat is daar heel geschikt voor, oerdegelijk en niet duur.
            Verzonken schroefjes door de behuizing, moertje & ringetje erop, printje erop en weer ringetjes en moertjes.
            Pen 2 & 4 gaan aan de ongebalanceerde kant, 2 aan de tip, 4 aan de sleeve.
            Pen 6 & 7 & 8 gaan aan de gebalanceerde kant, 6 aan XLR-2, 8 aan XLR-3, 7 aan XLR-1

            Comment

            • DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

              #21
              Originally posted by FiëstaLj
              Alleen jammer dat die Art kastjes zo slecht afgeschermd zijn. Hou ze eens in de buurt van een storingsbron (soldeertrafo ofzo) en je hebt feest op je audio lijntje.
              En daarom de mumetalen huisjes van bijv. de amplimo's. En dat kost gewoon geld.

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #22
                Volgens mij is zelf bouwen van dit soort bestaande kastjes niet echt lonend.
                Wil je het netjes doen dan ben je al snel een paar uur per kastje bezig en heb je misschien wel 40 Euro bespaard....
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • SoundOfSilence
                  • Mar 2007
                  • 766

                  #23
                  Originally posted by Carl
                  Hoe wou je die trafo op een PCB zetten zonder te solderen dan?
                  Ik denk dat je het beste een stukje experimenteerboard kunt gebruiken, anders is het lastig om het trafo'tje vast te maken.
                  Heb zelf wat doosjes met 1 of 2 stuks LL1538XL trafo's erin. (dubbel=handig met inprikkers & DJ's)

                  Hierin zit op de bodem van de bimbox de trafo gewoon op z'n rug met bisontix gelijmd. Draadjes op de pootjes solderen en klaar.
                  It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                  Comment

                  • NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

                    #24
                    Originally posted by jans
                    Ik loop hier ook al even mee rond.

                    Ik wil echter nog iets verder gaan.

                    1 in en 2x trafo uit met op elke uitgang een groundlift.

                    LA Audio
                    Mss heb je hier dan iets aan?

                    Ik begrijp alleen die groundlift bij trafogescheiden niet helemaal.

                    grtz
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                    Comment

                    • eriba
                      • Feb 2011
                      • 5

                      #25
                      lijn-trafo zelf bouwen

                      bedankt Carl die informatie zocht ik.

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #26
                        Originally posted by NesCio01

                        Ik begrijp alleen die groundlift bij trafogescheiden niet helemaal.

                        grtz
                        Om dat de diverse apparaten ondanks de trafo's nog steeds in contact met elkaar zijn via de grounds. Heb je een potentiaalverschil tussen de ene ground en de andere ground dan gaat er via de ground een stroom lopen die zich als brom openbaart.
                        De groundlift is in dat geval de oplossing.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

                          #27
                          @MX
                          heeft dan wss met gebruiksdoel te maken?

                          Bij een DI kan ik me de groundlift levendig
                          voorstellen, zeker als je (per ongeluk?) op
                          meerdere fases zit.

                          Bij een trafo gescheiden unit zorgt de trafo toch juist
                          voor de galvanische scheiding?

                          Vanuit die visie zie ik dus de groundlift niet echt
                          zitten op een trafo gescheiden splitter?

                          Of mis ik iets?

                          grtz



                          [FONT=Arial]ISO Splitter[/FONT][FONT=Arial]
                          A transformer isolated 1 input to 2 outputs splitter for splitting
                          [/FONT][FONT=Arial]1 input 2 ways in applications where complete Galvanic isolation is required.[/FONT]
                          Last edited by NesCio01; 15-02-11, 21:57.
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                          Comment

                          • DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

                            #28
                            Originally posted by NesCio01
                            Of mis ik iets?
                            Ik vrees het wel. De trafo zorgt ervoor dat je het signaal over kunt zetten zonder dat je een referentie naar ground, shield of wat dan ook nodig hebt. Maw op de uitgaande kant van de trafo staat een signaal wat geen referentie heeft naar iets, het hangt "los" in de lucht.
                            Na de trafo kun je dan ook van alles doen zonder dat het signaal direct beïnvloedt word.

                            Brom kan ontstaan doordat er stromen door de afscherming van de kabel gaan lopen, (Niet erg bij trafo gescheiden) maar die stromen moeten ergens naar toe en komen ergens vandaan. Als deze stromen vervolgens door een mixer of processor etc. gaan lopen dan gaan deze stromen alsnog voor brom zorgen, doordat ze bij het signaal opgeteld worden. (Elke massa verbinding heeft weerstand hoe klein dan ook, stroom x weerstand geeft spanning)
                            Als je nu dus trafo's gebruikt dan kun je de shield / ground onderbreken, de stroom gaat dan niet meer lopen.

                            Normaal kun je dit bij puur elektronisch gebalanceerd niet zomaar doen, je moet dan een goede verbinding naar ground hebben bij beide apparaten.Op zich mag er best een klein beetje spanningsverschil zijn over de shield van de kabel, zonder dat je dit merkt. (Afhankelijk van de CMRR) Echter als de (common mode) spanning (Is de spanning op zowel de + als de -) hoger word als een paar volt (Afhankelijk van de kwaliteit van de apparatuur zowel AC of DC) dan zal de ingang van het ontvangende apparaat gaan vervormen bij volle uitsturing, omdat de elektronica niet meer in staat is om het signaal vervormings vrij te verwerken.

                            Ik hoop dat dit helpt en niet te technisch wordt, anders ligt ik het nog wel toe...

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #29
                              Originally posted by NesCio01

                              Bij een DI kan ik me de groundlift levendig
                              voorstellen, zeker als je (per ongeluk?) op
                              meerdere fases zit.

                              Of mis ik iets?

                              grtz

                              Ja, je mist inderdaad iets, die groundlift heeft niets met verschillende fases te maken maar alleen met potentiaal verschil tussen verschillende randaardes.
                              Apparatuur is door de netstekker verbonden met de aarde en via de afscherming van de XLR kabel ook nog eens met de randaarde van het apparaat aan de andere kant. Wanneer dat een randaarde is vanuit een andere bron kan het zomaar zijn dat er een potentiaal verschil tussen beide apparaten zit. Hierdoor gaat er via de afscherming dus een stroom lopen omdat het met de randaardes een gesloten circuit vormt. Dit staat dus helemaal los van de galvanische scheiding en al helemaal of het een 1:1 trafo is of een DI box. Dat circuit moet je dus onderbreken. Dit zou je op kunnen lossen door de randaarde van één van beide apparaten los te gooien, maar dat kan gevaarlijke situaties opleveren omdat de enige aarding nog de XLR kabel is die losgetrokken kan worden zonder dat de netspanning eraf is.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              • dokter dB
                                • Nov 2003
                                • 1535

                                #30
                                Voor mensen die meer interesse hebben in dit onderwerp:
                                kijk eens op de site van jensen.
                                Als je die jensenpapers goed leest kom je erachter dat alles valt of staat bij CMRR en de common mode impedantie.

                                Die CMimp is extreem hoog bij trafos en dat is niet zo bij electronische ingangen (meestal rond 10-100k). die lagere waardes zijn nodig ivm instelling/bias van electronische ingangen. hogere waardes geven ook teveel ruis.

                                Door de superhoge CMimp is de symmetrie van de bron niet meer belangrijk bij trafo's. je kan met een ongebalanceerde bron komen en nog steeds hele hoge CMRR hebben als je een trafo aan de ontvangerskant hebt.
                                Potentiaalverschil/recombinatiestromen tussen aardes resulteren nauwelijks in signaal op de ingang. de aardliftswitch is theoretisch niet echt nodig, voor de veiligheid kan je in principe gewoon verbinden. of er moet een andere fout zitten in het aardpunt op het chassis van de bron zodat de storing al eerder in de bron ontstaat, en zich op de uitgang al presenteert

                                met de groeten vanaf aruba , en over 2 dagen dominica
                                knoppen en waarden :)

                                Comment

                                Working...