Lijn-trafo zelf bouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

Lijn-trafo zelf bouwen

Hallo allen,

ik ben aan het uitzoeken of het haalbaar is zelf een tweetal transformators te bouwen voor audio (line) signalen. Het kan namelijk altijd handig zijn er een paar bij de hand te hebben voor als het een en ander wil gaan brommen.

Na een kleine zoektocht op internet ben ik een paar projectjes tegengekomen maar deze mensen werken met trafo's van 200 euro. Ik zag zelf op een webshop een paar Neutrik 1:1 trafootjes voor een tientje:

Neutrik - Audio - Transformers - NTE1

Is het nou makkelijk om hier iets van te maken? Ik neem aan dat je gewoon een behuizing nodig hebt, een leuk schakelaartje voor een ground lift, waarbij je zorgt dat je input connector de behuizing niet aanraakt (als de behuizing van metaal is).

Nu zie ik wel dat de maximale input level -3dBu is. Dit lijkt mij te weinig. Dan zou dit dus een andere optie zijn (max level +19dBu):

Neutrik - Audio - Transformers - NTM1

Deze kosten echter meteen weer 50 euro (!!!). En dan heb je dus alleen nog maar de trafo.

Dus mijn vraag is een beetje:

1.) Zijn er mensen met ervaring met dit soort projectjes? Ik weet dat mensen soms nog wel eens een stagebox zelf solderen en daar ook trafootjes in verwerken.

2.) Is de kwaliteit van zo'n zelf gemaakt trafo met deze neutrik onderdelen goed? Beter dan bijvoorbeeld deze

BEHRINGER: HD400

3.) Zijn er beter alternatieven voor de neutrik trafo's?

4.) Zie ik nog dingen totaal over het hoofd?

Bedankt voor de hulp!
  • Jan van Duren
    • May 2004
    • 204

Ben geen technicus. Maar heb van een vriend begrepen dat goede trafo's niet goedkoop zijn. Ik heb zelf gedacht om een DI te bouwen. Principe is eenvoudig. Maar als je een beetje trafo wilt kopen hiervoor ben je al snel 100 euro of meer kwijt. Goede trafo's vindt je o.a. ook bij Jensen.

WELCOME TO JENSEN TRANSFORMERS, INC.

succes.

Comment

• motor_leo
      • Jan 2010
      • 21

Er zijn genoeg DI's te koop, en die hebben ook nog de mogelijkheden van een instelbare verzwakker aan de input. De actieve DI's van Behringer zijn ruisbakken. Actieve DI's geven vaak ook geen scheiding. Vanaf zo'n 40 euro zijn passieve DI's in de handel. Als je zelf wilt bouwen, kun je de trafo's, behuizingen en connectoren bij Farnell kopen.

Comment

• BvE
        • Oct 2004
        • 385

Het punt is alleen wel dat ik niet op zoek naar een DI ben, maar echt een 1:1 trafo. DI's passen de impedantie aan. Tis wel even wennen via de site van Farnell, je moet echt goed weten wat je zoekt anders krijg je zo een paar duizend opties!

Het lijkt me overigens toch wat moeilijker dan het lijkt om een paar van die apparaatjes te bouwen. Ben daarom erg benieuwd naar mensen met ervaringen hierin, zoals in mijn openingspost staat beschreven.

Comment

• Carl
          • Nov 2000
          • 907

De Neutrik (en Amplimo.nl) trafo's zijn goed, maar je moet eigenlijk wel voor de hoger belastbare gaan. Dat de +20dB beter zijn van de -3dB had je zelf al begrepen.
          Dit werkt echter wel heel goed, believe me!
          Als je een trafo te veel signaal voert, gaat de kern in verzadiging, het lijkt dan min of meer op een (slechte) compressor. Dat is overigens wel minder vervelend als een dikke brom......
          En ja, Jensen, Lundahl, Sowter, etc. hebben inderdaad nog betere trafo's. Helaas kost goede kwaliteit veel geld.
          Een aluminium "bimbox" of "Hammondbox" kost ook iets van een tientje en twee of drie chassisdelen, dan ben je er wel.
          Het maken stelt niet veel voor. De chassisdelen inboren, de trafo bevestigen en de boel netjes solderen.
          Als je voor printtrafo'tjes gaat, kun je een kastje kopen met van die ribbels of sleuven erin, maak je printplaatje precies op maat om tussen die gleufjes te passen, erg simpel. Printplaat kan eenvoudig experimenteerbord zijn. (veroboard oid)
          Een trafo in zo'n metalen busje zou je ook in een paar stukjes schuim kunnen klemmen, maar pas dan wel op met de draadjes, die zijn erg kwetsbaar.

Comment

• BvE
            • Oct 2004
            • 385

Bedankt voor je reactie, zo te horen heb je ervaring met zelfgemaakte trafo's? Is zo'n trafo van neutrik (uiteraard passief) echt een stuk beter dan wanneer je een actieve DI zou moeten inzetten van Behringer? Ik kom namelijk wel op 80 euro uit dan voor 1 kastje.

Valt er trouwens wat te zeggen over het verschil tussen een 10KΩ en 600Ω trafo? Ik geloof dat een 600Ω veelzijdiger is? Voor wanneer je bijvoorbeeld je versterkers wil scheiden van de bron?
            Last edited by BvE; 28-01-10, 00:01.

Comment

• Carl
              • Nov 2000
              • 907

Ja, ik gebruik ze regelmatig. Dat Behringer ding ken ik niet, maar goedkoop is vaak duurkoop.
              Een tientje of 8 kan aardig kloppen, maar als je je eerste hardnekkige brom oplost middels zo'n handig blikkie, ben je die uitgave meteen vergeten!
              Ik prik een basgitaar heel vaak uit de lijn-uit of DI-uit van de basversterker door, soms bromt dat. Trafotje ertussen en schoon.
              Inprikken op een huisinstallatie? zelfde verhaal.
              Raar brommetje op je eigen set en geen tijd om te zoeken? Trafoblikkie helpt vaak.
              Een actieve DI is vaak niet gescheiden, zeker die goedkope niet, dus dat helpt niet.
              Ja, 600 Ohm is veelzijdiger, je wilt het liefst een lage uitgangsimpedantie en een hoge ingangsimpedantie, hoog is 10k, laag is 100 Ohm, 600 is er dan leuk tussenin.

Comment

• Carl
                • Nov 2000
                • 907

En ja, ik maak ze inderdaad zelf....

Comment

• SoundOfSilence
                  • Mar 2007
                  • 766

Kijk uit met de NT(E)1 en NT(E)4 van Neutrik.

Dit zijn trafo's bedoelt voor mic-ingangen, niet voor lijnsignalen.
                  Ze gaan vrij vlot de verzadiging in én gaan (ook dankzij de nogal kleine kern) niet echt laag door.

Beter alternatief vindt ik de Amplimo TM8 of TM81 Ăłf de Jensen danwel Lundahl trafo's (maar die zijn dan ook wel weer 5 tientjes duurder).

Als je een goedkope palmer, behringer, monacor etc... DI open schroeft zit er ook een noname trafo in, maar die is wel een stuk forser van een NTE1-tje (dus: kan meer signaal aan en loopt lager door).
                  Schroef je een goede open, zit er vaak Lundahl of Jensen in (of whirlwind, maar die heb ik nog nooit los in Europa te koop gezien).

Zelf heb ik een aantal bim-boxjes met 2x xlr in, 2x xlr uit, 2x Amplimo TM8 (of Lundhal LL1538) en 1x groundliftschakelaar.
                  Erg handige problem-solvers. Beetje lomper dan een koppelbus, maar daarom ben ik ze ook niet zo snel kwijt ;-)
                  Last edited by SoundOfSilence; 28-01-10, 08:55.
                  It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Originally posted by SoundOfSilence
                    Zelf heb ik een aantal bim-boxjes met 2x xlr in, 2x xlr uit, 2x Amplimo TM8 (of Lundhal LL1538) en 1x groundliftschakelaar.
                    Erg handige problem-solvers. Beetje lomper dan een koppelbus, maar daarom ben ik ze ook niet zo snel kwijt ;-)
                    Ik heb zelf TM20's van amplimo (80 euro of zo stuk) 600 ohm, dan kun je ook makkelijk lange lijnen sturen. In mumetalen huis dus afgeschermd voor magnetische velden, gewoon erg goed.
                    En ja lundahl , jensen misschien nog beter, maar ik denk niet dat je het verschil hoort.

De goedkope trafo's hebben vaak een RC filter als belasting nodig om een rechte freq karakteristiek te houden.

Comment

• daviddewaard
                      • Mar 2008
                      • 627

ik gebruik zelf deze trafo kastjes. kosten een paar tientjes en werken prima!
                      Applied Research & Technology: ARTcessories™
                      voordeel is zit ook tulp en jack op dus kan hem ook als verloop gebruiken.
                      ik gebruik deze altijd om laptop's aan te sluiten op de mixer
                      A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• jans
                        • Feb 2003
                        • 869

Ik loop hier ook al even mee rond.

Ik wil echter nog iets verder gaan.

1 in en 2x trafo uit met op elke uitgang een groundlift.
                        Ik liep ook tegen de hoge prijs van de trafo's aan.
                        Met de goede ervaringen van de amplimo's die ik hier lees wordt het voor mij weer actueel.

Zag nog wel een leuke optie.

LA Audio
                        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• jans
                          • Feb 2003
                          • 869

David,

wat kun je zeggen van de audio kwaliteit ten opzichte van bijvoorbeeld de AR133

Comment

• Carl
                            • Nov 2000
                            • 907

Hey Jans,
                            Daar heeft Amplimo de TM888 voor, of had je dat al gezien?
                            Die is weliswaar maar 8 dB, maar wel 1 in en 3 uit.

De BSS AR1 is een hele goede actieve DI, en dat LA doosje is een dubbele passieve DI of trafoblokje.
                            Dat mag je dus niet vergelijken, ik weet eerlijk gezegd niet of de AR133 galvanisch gescheiden is, maar een actieve DI is niet bedoeld om als "ontbrommertje" tussen je tafel en een versterker te zetten bijvoorbeeld.
                            Met die LA kun je weer niet met goed fatsoen een basgitaar op je mengtafel prikken.
                            En zo is het altijd wat....

Comment

• jans
                              • Feb 2003
                              • 869

Originally posted by Carl
                              Hey Jans,
                              Daar heeft Amplimo de TM888 voor, of had je dat al gezien?
                              Die is weliswaar maar 8 dB, maar wel 1 in en 3 uit.

De BSS AR1 is een hele goede actieve DI, en dat LA doosje is een dubbele passieve DI of trafoblokje.
                              Dat mag je dus niet vergelijken, ik weet eerlijk gezegd niet of de AR133 galvanisch gescheiden is, maar een actieve DI is niet bedoeld om als "ontbrommertje" tussen je tafel en een versterker te zetten bijvoorbeeld.
                              Met die LA kun je weer niet met goed fatsoen een basgitaar op je mengtafel prikken.
                              En zo is het altijd wat....
                              Carl,

Helemaal duidelijk, maar mijn vraag was puur gericht op de kwaliteit van de audio tussen de ART die David opperde en bijvoorbeeld een AR133.
                              De LA is weer vergelijkbaar met de ART.
                              De LA is voor zover ik uit de handleiding haal 1:1 en zeker te gebruiken als galvanische scheiding, wordt zelfs als toepassing genoemd.

Comment

Working...