Het ziet er hetzelfde uit, maar het is twee keer niks

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Het ziet er hetzelfde uit, maar het is twee keer niks

Pas een verdeelblokje gebouwd met 10 XLR chassisdelen male. De gaten waren niet voor de D serie, maar het oude model.
    Omdat het male contacten waren, kocht ik een wat goedkope meuk, voor 35 cent per stuk. Met female zou ik dat zo wie zo niet doen, vanwege de matige kontaktuitvoering. Een male connector is stukken eenvoudiger toch?
    Edoch, uitval van audio was mijn deel. Ik wilde toch weten hoe het zat. Dus zo'n connector toch maar eens gesloopt en los in een Neutrik female gestopt. Dan blijkt dat de pennen niet vastgeklemd worden. Met een schuifmaatje was er nauwelijks dikteverschil op de nonius te zien (2,4mm). Maar de pennen van een echte neutrik zitten wel vast in de female steker. Er is dus een groot verschil. Het enige optische verschil is, dat de Neutrik pennen mooi rond en ook rond afgewerkt zijn', terwijl de (chinese) meuk, een soort geperste pennen had, net of twee helften tegen elkaar waren geperst.
    De Neutrik mag dan wel het vijfvoudige kosten, maar die andere troep was eens en nooit weer.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

... dan mag je blij zijn dat je er bewust voor hebt gekozen. Tegenwoordig is er allerhande nauwelijks van origineel te onderscheiden china-crap op de markt waaronder connectoren en electronica componenten. Denk je dat je 'n originele te pakken hebt, ben je of de *** of je bouwt een storing in je reparatie / creatie.

Enfin, leuk onderwerp, houdt ons weer scherp ...

Groeten !
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• MEEO Licht en Geluid
      • Nov 2005
      • 950

wil je vertellen welk merk en type je dan hebt gebruikt?
      MEEO Audio Licht Rigging,
      Mark van der Werff
      Groningen

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
        wil je vertellen welk merk en type je dan hebt gebruikt?
        Ja, nu zit er dus Neutrik in. De andere waren geheel merkloos. De pennen zitten in een blauw isolatieblokje geperst.
        Ze kwamen van een bekende groothandel, bestelnummer XLR-3MC

Speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• @lex
          • Jul 2006
          • 1087

XLR-3MC, was dat het bestelnummer of het typenummer? Daaraan zie je (en jij wist het want het was een bewuste keuze) dat het geen origineel Neutrik kon zijn. Dit is altijd de oplossing: namaak gebruikt nooit de originele Neutrik typeringen!

@lex
          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• jens
            • Aug 2004
            • 1067

maar dit is toch niks nieuws....

denk dat iedereen wel is op ze bek is gegaan met die pluggen van dap of andere taiwan reut...

Ik dacht ook eens een paar kabels te maken... na een maand of wat alles dr af geknipt en opnieuw gedaan met neutrik...de hele hulsjes braken af bij het stuiteren op de grond...

sindsdien niks anders dan neutrik...

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by jens
              maar dit is toch niks nieuws....

denk dat iedereen wel is op ze bek is gegaan met die pluggen van dap of andere taiwan reut...

Ik dacht ook eens een paar kabels te maken... na een maand of wat alles dr af geknipt en opnieuw gedaan met neutrik...de hele hulsjes braken af bij het stuiteren op de grond...

sindsdien niks anders dan neutrik...
              Het venijn zit in het feit, dat je denkt dat er met chassisdelen met pennetjes niet zoveel fout kan gaan. Nou ja, een keer geprobeerd voor een eigen tooltje, is het al gelijk over en uit. Iedereen probeert wel eens iets uit met wat goedkoper materiaal, en soms valt dat niet eens verkeerd uit.

Met contactbussen is het heel anders gesteld. Soms zijn dat gewoon zachtstalen vorkjes, die na een paar keer geen enkele vering meer hebben, ipv verende bussen. Vrouwtjes pluggen en chassisdelen gebruik ik altijd van de bekende merken.
              Die afbrekende hulzen van DAP heb ik zo vaak gezien, dat ik er niet eens aan begin. Het is nog veel erger met die dingen dan een paar eerdere generaties van Neutrik

Speakertech

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by @lex
                XLR-3MC, was dat het bestelnummer of het typenummer? Daaraan zie je (en jij wist het want het was een bewuste keuze) dat het geen origineel Neutrik kon zijn. Dit is altijd de oplossing: namaak gebruikt nooit de originele Neutrik typeringen!

@lex
                Ik heb nimmer beweerd, dat het bestelnummer wat ik opgaf, een Neutrik nummer is. Die zijn echt anders. Ik heb dus bewust een keertje van die goedkope meuk gebruikt. Soms kan namaak heel aantrekkelijk zijn, vooral als je uit de chinese namaakzooi, de dingen die wel goed zijn eruit kunt halen. Deze keer dus helaas pindakaas.

Jas het bestelnummer maar eens in op internet. Weet je waarschijnlijk ook snel welke groothandel die dingen verkoopt.

Comment

• @lex
                  • Jul 2006
                  • 1087

Zoals ik zei: je wist het want het was een bewuste keus. Ik nagel je danook niet tegen de schandpaal hoor!

Ik heb gelukkig bij anderen gezien dat goedkoop geen optie is en spaar dus liever nog even door.

Had laatst een discussie over microfoonkabel. Ik gebruik 8412OY (is inmiddels vervangen door 8412) van Belden. Men vond het maar stugge kabel met een ruwe afwerking. Het kost netto €3,38/m. Maar toen ik een het nog niet uitgerolde deel van een drievoudig boompje van tien meter over een gedimde 8ch 230v breakout met parren legde kwam men er snel van terug. Ik had absoluut geen storing op mijn lijn.

Na twee identieke Behringer DI's aan een test-cd en analyzer te hebben gehangen weet ik inmiddels dat ik met mijn BSS'en veel beter uit ben...

Alle waar naar zijn geld. Liever even doorsparen en het gelijk goed doen, hoe verleidelijk goedkope meuk ook is...

@lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• MusicSupport
                    • Feb 2006
                    • 1016

Pardon? Meer dan 3 euro netto de meter? Dan moet jij toch eens beter gaan inkopen. Wij gebruiken Cordial kabel (prima in orde omdat we echt nooit uitval hebben) met Neutrik uiteraard! En dit kost hooguit 70 cent de meter incl. BTW
                    d&b Audiotechnik

Comment

• tha_dj
                      • Jan 2004
                      • 375

juist ! Ooit begonnen met dap kabel en connectors, maar sinds 1 rol ook alleen maar cordial gekocht ( echte neutrik, en kant en klaar ) andere braken al heel snel pennen af en brak de behuizing ( chinees staal )

Voor de prijs hoef je het ook zekers niet te laten.
                      your light !

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Kabels en connectors moet je nooit op bezuinigen, niets is zo irritant als ondeugdelijke verbindingen.
                        Daarbij worden kabels en connectors meestal niet echt heel fijntjes behandeld, vuil, vocht en allerlei mechanische mishandeling waarbij wel verwacht wordt dat de verbinding het altijd doet.
                        Voor mij dus alleen maar de gerenommeerde merken.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Toan_08

hmm, ik gebruik nu al 2 jaar dap connectors voor mijn Eq rack en versterker rack. en ik heb nog nooit problemen gehad.

Comment

• luc2366
                            • Jul 2002
                            • 1161

Originally posted by Toan_08
                            hmm, ik gebruik nu al 2 jaar dap connectors voor mijn Eq rack en versterker rack. en ik heb nog nooit problemen gehad.
                            en je zegt er zelf eigenlijk ineens bij hoe dat komt:
                            er is een groot verschil tussen een kabeltje dat 5j lang in dezelfde rack aan hetzelfde toestel hangt of een kabel die 2-3 keer week wordt op- en afgerold (en hoe?), per gebruik een 10-tal keer op de grond valt,... intensief gebruik heet dat

Comment

• Toan_08

Originally posted by luc2366
                              en je zegt er zelf eigenlijk ineens bij hoe dat komt:
                              er is een groot verschil tussen een kabeltje dat 5j lang in dezelfde rack aan hetzelfde toestel hangt of een kabel die 2-3 keer week wordt op- en afgerold (en hoe?), per gebruik een 10-tal keer op de grond valt,... intensief gebruik heet dat
                              ja oke, daar heb je wel een punt mee. Ik gebruik dap connectors alleen voor mijn racks. en neutrik voor mijn andere kabels.

Comment

Working...