Flightcase bouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

@ Wortel,

Wil je me nu gaan vertellen dat 9mm gelamineerd berkenmultiplex de eerste keus is bij alle fightcase bouwers die ik ken en dat al die mensen het compleet verkeerd aanpakken?

Ik hoop dat ik berichtje verkeerd uitleg want als je het wel zo bedoeld dan moeten alle professionele flightcasebouwers zich per direct gaan schamen....

Met de juiste lengte en dikte popnagel bedoel ik en met mij de bouwer een correct gedimensioneerde popnagel, dus niet eentje die door het hout heen gaat, dat geeft hele nare uitstekende (scherpe!) uitsteeksels.

Een plaat achter de handgreep geeft meer stevigheid dan een ring, dat lijkt me logsch te verklaren door het extra oppervlak waarover de druk wordt verdeeld, echter: ik kom in alle kabel- en takelkisten geen enkel achterplaatje tegen.
    Iets wat mij sterkt in mijn mening dat bij correct werken aanvullende plaatjes niet benodigd zijn.

Prutswerk verdoezelen is niet waarmee je klanten jarenlang terug laat keren voor nog meer cases....Slap argument derhalve.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• wortel
      • Sep 2008
      • 37

Originally posted by moderator
      @ Wortel,

Wil je me nu gaan vertellen dat 9mm gelamineerd berkenmultiplex de eerste keus is bij alle fightcase bouwers die ik ken en dat al die mensen het compleet verkeerd aanpakken?

Ik hoop dat ik berichtje verkeerd uitleg want als je het wel zo bedoeld dan moeten alle professionele flightcasebouwers zich per direct gaan schamen....

Met de juiste lengte en dikte popnagel bedoel ik en met mij de bouwer een correct gedimensioneerde popnagel, dus niet eentje die door het hout heen gaat, dat geeft hele nare uitstekende (scherpe!) uitsteeksels.

Een plaat achter de handgreep geeft meer stevigheid dan een ring, dat lijkt me logsch te verklaren door het extra oppervlak waarover de druk wordt verdeeld, echter: ik kom in alle kabel- en takelkisten geen enkel achterplaatje tegen.
      Iets wat mij sterkt in mijn mening dat bij correct werken aanvullende plaatjes niet benodigd zijn.

Prutswerk verdoezelen is niet waarmee je klanten jarenlang terug laat keren voor nog meer cases....Slap argument derhalve.
      Wat ik ermee wil vertellen is dat je met goedkoper hout ook degelijke kisten kan maken, als je maar hier en daar wat puntjes in de gaten houd.

Overigens, als het echt zware kisten zijn, en je de maximale sterkte wilt gebruiken van je hout, zal je verplicht zijn ringetjes/plaat te gebruiken gezien de treksterkte van hout veel kleiner is dan van de popnagels.

Comment

• DvE
        • Jul 2004
        • 61

@sprite: de coating die je bedoeld is gewone simepele Warnex/Termite volgens mij?

Warnex is de wat glimmende lak versie, zoals je ziet bij D&B enz
        Termite is wat doffer (heb ik mij laten vertellen).

Je kunt het beste je binnenracken laten spuiten. Dit kun je oa laten doen bij HollandPA (HPA).

Groet,
        Dave

Comment

• Noobie
          • Dec 2007
          • 223

persing van hout is toch een lastig verhaal, je blijft afhankelijk van de fabriek en hun toleranties. HPL erop en niemand ziet het. Merantie is overigens sterker dan berken, maar ook zwaarder.dit is een reden om toch berken te gebruiken voor cases.
          als je voor handgrepen gewoon lange popnagels gebruikt (min 15 mm) zal deze de volledige dikte van het hout gebruiken en dus echt wel vast blijven zitten.

De kortere popnagels van 9 mm zijn eigenlijk alleen geschikt voor de overzethoeken en sluitingen en dan specifiek voor de sluitstrip.

De goedkopere cases met 7mm hout zijn toch echt een stuk minder degelijk. Ik heb zelfbouwcases met Merantie & hpl die al ruim 10 jaar dienst doen zonder problemen.

Ook heb ik een paar cases van b.v. american audio die na 1.5 jaar al problemen geven. en dan heb ik het over een simpel 19" rack met een voor en boven deksel.... enige reden voor het gebruik van die cases is de prijs en het tijdgebrek om cases te maken.

wel eens wat aan gerekend, maar het word pas interessant om zelf te bouwen van 5 -10 cases ineens. Dan loopt het verschil in prijs harder op dan de werktijd waardoor het weer een beetje zin heeft, maar meer dan 500-750 E kun je niet besparen.

Comment

• Beckers Entertainment
            • Dec 2008
            • 650

Voor mijn beide cases ben ik momenteel de aansluitpanelen aan het maken.
            Alles word uitgerust met platen met D-gaten met de daarin passende connectors.

Onderstaand een voorbeeld van de panelen die ik wil maken. Iemand aanvullingen?
            Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• DMiXed
              • Jan 2008
              • 370

powercon in / out naast elkaar? dan hoef je maar een heel kort kabeltje tussen de twee connectors te plaatsen, en niet eentje die ook nog alle ins en outs van je mixer kruist, minder kans op storing. en waarom tulpjes en niet jack, of xlr, maar lijkt me een beetje overbodig voor ongebalanceerd signaal van waarschijnlijk een cd-speler of je cortex. jackjes of xlrtjes klik je vast,en kan je er moeilijker 'uit lopen' dan tulpjes.

just my 2 cents
              Jeroen van Geffen

Comment

• Beckers Entertainment
                • Dec 2008
                • 650

De powercon zal aangesloten worden op de rechter case. Van daaruit word er doorgelust naar de volgende case. Vandaar dat deze op deze manier zitten.

M'n hele rack zal worden opnieuw worden ingedeeld.
                Misschien geeft de volgende afbeelding een beter inzicht op de manier waarop ik dit wil doen.

Verder word er wel eens iets aangesloten met tulp aansluitingen (MD speler, cd speler, dvd speler) en dan vind ik het niet nodig om hiervoor een andere kabel te gaan gebruiken.

Comment

• Beckers Entertainment
                  • Dec 2008
                  • 650

Krijg morgen, naar alle waarschijnlijkheid, het materiaal binnen.
                  Wat is in jullie ogen praktischer? Stekkerdoos boven of onder mijn connector paneel?
                  Verder komt in het paneel een stekkerdoos te liggen. Is het verantwoord om de powercon uitgang gewoon op die stekkerdoos te zetten?
                  Dus:
                  Powercon in --> stekkerdoos direct daarop aansluiten --> dmv stekker naar de powercon uitgang.

Comment

• SoundOfSilence
                    • Mar 2007
                    • 766

Originally posted by Beckers Entertainment
                    Verder komt in het paneel een stekkerdoos te liggen. Is het verantwoord om de powercon uitgang gewoon op die stekkerdoos te zetten?
                    Dus:
                    Powercon in --> stekkerdoos direct daarop aansluiten --> dmv stekker naar de powercon uitgang.
                    't kan, heb het zelf ook (in den beginnen) zo gedaan.
                    Tegenwoordig doe ik het niet meer zo.
                    Redenen:
                    - alle doorlussen zijn bij mij tegenwoordig 2,5mm2 (probeer dat maar fatsoenlijk in een steker af te werken).
                    - doorlussen middels een steker wil ook zeggen dat je niet 100% zeker bent van "fase"gedrag (lees: ergens kan nul en fase wisselen).
                    - Voor zover mij bekend mag je geen stekerdozen in elkaar steken (achter elkaar rijgen). Indirect ben je dat wel aan het doen.
                    - Je houd 1 extra gat vrij in je blok.

Wat ik dus doe is de inkomende powercon splitsen naar een stekerblok én naar de doorlus. Netjes met krimpkous afwerken, niets aan de hand.
                    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• Mark Vriens
                      • Oct 2009
                      • 139

dit zie je inderdaad het meeste.
                      Heb je het spul trouwens al binnen?

Groeten
                      CDJ 2000's zijn in tha pocket!

Comment

• Beckers Entertainment
                        • Dec 2008
                        • 650

Vanavond ontvang ik alles.
                        Krijg van mijn baas een professionele soldeerbout en dergelijke om ervoor te zorgen dat alles goed gesoldeerd word.

Comment

• Beckers Entertainment
                          • Dec 2008
                          • 650

Middagje solderen verder heb ik dit:

Heb helaas de tulp en USB chassidelen nog niet binnen..
                          Verder wacht ik ook nog op de 4HE lade's die in mijn rack komen.

Comment

• jens
                            • Aug 2004
                            • 1066

even een praktische vraag waar ik benieuwt naar ben: Wat doe je met dit rack?

Als ik elk kanaal zou benutten dan sta ik aleen maar over me kabels te dansen. Wat meest storing niet ten goede brengt.

Gebruik je het voor live dan had ik een multie conector gemaakt met een snake dr aan...

ik ben benieuwt! Mvg jens

Comment

• Beckers Entertainment
                              • Dec 2008
                              • 650

Rack word overal voor gebruikt.
                              Bandjes, artiesten, om andere mixer op aan te sluiten, enz...

Meestal gebruik ik maar 2 mic ingangen, 1 stereo ingang en 4 uitgangen, dus zit zelden vol.
                              Vind het bij een drive-in show lelijk om allemaal losse kabels langs de flightcase op te laten lopen.
                              Bovendien hangt er ook wel eens een multi aan. Op deze manier zitten alle aansluitingen op een makkelijk bereikbare en overzichtelijke plek.

Comment

• Mark Vriens
                                • Oct 2009
                                • 139

Mooi voor elkaar.

Ik zie trouwens ook dat je de chassisdelen met boutjes/schroefjes vast hebt gezet. Dat heb ik ook gedaan, maar heb jij dan ook bij powercon er last van, dat als je 'm lostdraait, dat 'ie dan tegen het schroefje aan komt???

Groeten, Mark
                                CDJ 2000's zijn in tha pocket!

Comment

Working...