Bekabeling netjes oprollen of knuppen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • G.flater
    • Dec 2007
    • 35

Bekabeling netjes oprollen of knuppen?

Inmiddels is het 'Onderhoudt/vakantie' seizoen alweer bijna halverwege.

Hét moment om alles op orde te maken voor het nieuwe theaterseizoen, nieuwe toursetjes samenstellen, plaatselijke jeugdsoos/poppodium weer voorzien van de nodige nieuwigheden, periodieke schoonmaaktbeurten en allerhande onderhoudt natuurlijk!

Maar wat ik nou wil weten van jullie, omdat in deze periode toch wel de meeste meters kabels, zoniet complete infrastructuren, worden gesoldeerd. Of jullie je kabels (220v/XLR/DMX/BNC/VGA/16p multi) nou rollen of 'knopen/knupen'? En wat hier de onderbouwing voor is.

Ikzelf ben sinds Januarie zelfstandig actief in, vooral, dienstverlenend, verband naar collega bedrijven toe. Wat betekent dat nou?..
    Ik lever mengtafels, FXracken, (exotische)microfoons, monitorsystemen, belichting en binnenkort hopelijk ook PA's zodra een collega bedrijf dit tekort komt. Natuurlijk doe ik ook eigen producties, en heb enkele band's 'geadopteert', of zij mij.. Daar zijn de meningen een beetje over verdeeld

Om terug te komen op het verhaal..

Ik ben er in deze periode eindelijk aan toe gekomen kabels voor mezelf te solderen. En natuurlijk ook een systeem om alles in de kisten te krijgen.

Ikzelf rol al mijn kabels (DMX/XLR/220v/BNC etc) netjes op, en word het geheel bijelkaar gehouden door een kabelbandje. Dit voor het behoud van mijn kabel, en het scheelt tegenover 'knopen' ontzettend veel ruimte in mijn kabelkisten. En vind het wel relaxed om na een klus om op t podium kabeltjes te rollen

Ik kom bij verschillende bedrijven toch veel verschillende 'systemen' tegen met het betrekking tot het opbergen van kabels in kisten. Maar een 'goede' onderbouwing voor dergelijke systemen is er nooit.. Of hooguit dat ze het zo al járen doen..

Hoe kijken jullie hiertegen aan? En waar gaat jullie voorkeur naar uit? En wat doen jullie met je eigen kabels?
    "Ik stuur onvervormd +45Db uit, en jij?.."
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

Knopen, over een blok wikkelen of freestyle is uit den boze!
    Voor veel methodes is wat te zeggen. Het gaat erom dat iedereen die de kabels in handen heeft hetzelfde doet. Als je een kabel op veel manieren oprolt gaat er een kronkel inzitten. Je kunt slag-slag rollen of slag tegenslag.

Uit ervaring blijkt dat wanneer je de freelancers een A4 met tekst en plaatjes meegeeft je het langst met kabels doet. De koperprijs is erg hoog.

Kabels gaan na een klus uiteraard weer terug naar het magazijn. Daar kun je dan mooie stapels maken.

Hier worden de kabels supernetjes opgerold en in nette stapels gelegd met de klittenbandjes naar voren. Elke XLR kabel is evengroot opgerold. Maar ook alle lichtmulti's zijn evengroot opgerold. Alle klittenbandjes aan de male kant. De kabels gemerkt met het logo/kleurcodering/lengte.

(Kabels is voor sommigen mensen erg moeilijk en besteden er geen aandacht aan...totdat ze de rekening zien van een nieuwe kabel)

Mocht er na een verhuur een kabel verkracht zijn dan volgt er onmiddelijk een rekening.
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• Mark-LED
      • May 2004
      • 822

Kabels met een bandje: slag slag oprollen en netjes bandje erom slaan. Kabels zonder bandje: slag slag oprollen en knoop erin (of er moet een rolletje pvc tape voorhanden zijn).

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Je kunt slag-slag rollen of slag tegenslag.
        Dat heeft tevens het voordeel dat je kabel netjes plat ligt wanneer hij over het podium moet. Het is geen zicht om vanuit de zaal te zien dat een kabel compleet getorst soms de grond niet meer raakt op sommige plaatsen. Om over de veiligheid dan nog maar te zwijgen.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• nijhuisr
          • May 2003
          • 182

Het beste is idd een mooie ruime rol te maken, maar dat resuteerd bij mij altijd in verschillende groottes.

Ik pak steeds de uiteinden bijelkaar totdat er een kleine halve meter overblijft, klittenbandje erom en klaar.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

Bij ons worden kabels over 3 meter gerold, kabels onder 3 meter worden per 4 geknoopt
            Kabels worden al direct na afloop productie goed gerolt, schilt in het heroprollen terug in magazijn
            MEEO Audio Licht Rigging,
            Mark van der Werff
            Groningen

Comment

• luc2366
              • Jul 2002
              • 1161

Originally posted by geenstijl21
              Elke XLR kabel is evengroot opgerold. Maar ook alle lichtmulti's zijn evengroot opgerold.
              en hoe doen jullie dat als de kabels door verschillende personen worden opgerold?
              niet iedereen z'n armen zijn even lang...

(ikzelf werk ook zo dmv een merkteken op de kabel maar daar heeft amper iemand oren naar)

Comment

• geenstijl21
                • Jan 2008
                • 462

Originally posted by luc2366
                en hoe doen jullie dat als de kabels door verschillende personen worden opgerold?

(ikzelf werk ook zo dmv een merkteken op de kabel maar daar heeft amper iemand oren naar)
                Naar elke klus gaan genoeg kabels dus de freelancers kunnen zien hoe groot de kabels opgerold dienen te worden...

Mocht dat niet goed gaan dan heb ik een geplastificeerd A4 waar het met plaatjes en tekst is uitgelegd. Kabels die niet goed gerold zijn gaan weer uit de kist en worden op locatie opnieuw gerold.

Het voordeel is wel dat we met een redelijk vast team van 20 mensen werken.... Haast geen newbies...
                "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

Originally posted by nijhuisr
                  Ik pak steeds de uiteinden bijelkaar totdat er een kleine halve meter overblijft, klittenbandje erom en klaar.
                  Hier heb ik heel wat mensen mee de mist in zien gaan omdat er breuk ontstaat in de kabel op de "vouw". Ook deze methode is daarom niet aan te raden. Heb ik het nog niet over de kronkels die je na verloop van tijd over je podium hebt liggen (zie laserguy hierboven).

Wij rollen ze netjes op en aan maken de rol "dicht" met het klittenbandje dat aan de kabel vast zit.

Comment

• SoundOfSilence
                    • Mar 2007
                    • 766

[LEFT]Naast de pakweg 100 XLR-kabels die gerold en met een klittenbandje of jan-willempie gebundeld worden heb ik tegenwoordig ook een paar haspels met 5 en 10 meter XLR kabels erop.[/LEFT]

[LEFT]XLR-male pluggen hebben een kleurtje gekregen wat correspondeert met een haspel zodat alles bij elkaar blijft.
                    Op een haspel zit 10x 10 meter of 17x 5 meter in elkaar geklikte kabels.[/LEFT]

[LEFT]Voordeel: iedereen kan zo rollen (laatst een 34-koppig koor waarvan iedereen zijn kabel even netjes op de haspels rolde, scheelde mij dik een uur spagetti ontwarren en met die kleuren kan je toch weinig fout doen)
                    Nadeel: je hebt meerdere haspels nodig als je met meer mensen staat te steken.[/LEFT]

[LEFT]Zelf houd ik meer van een mooi opgerold bosje (met nagenoeg gelijke doorsnede), maar ja... dit is ook wel erg praktisch voor erbij.[/LEFT]
                    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• StijnS
                      • Sep 2006
                      • 173

Iemand misschien tips om drijfkrachtkabels goed op te rollen? Zo'n 20 meter 5G6 rolt zich echt moeilijk op...

Comment

• Leks
                        • Oct 2007
                        • 330

Shuko:
                        1 & 2 meter dubbel (dubbel) knoop

3, 5, 10, 15, 20, slag slag rollen met klittebandje om de kabel vast maken
                        vakken zijn 30cm * 60cm dus rol van +/- 45cm doorsnede

3/4 voudige stekkerblokjes
                        snoer dubbbel en zachte knoop erin
                        en dan los in een 60 * 60 kist

Powercon en eurostekkers
                        zitten als het goed is bij apparaat in de kist
                        dubbel ( dubbel) knoop

Audio/DMX3P
                        elke lengte slag slag
                        in een vak van 30 * 30 dus rolletje = 25cm doorsnede

Multi ( 10/16P)
                        hebben een vak van 60 * 60 dus slag slag 60 doorsnede

Coax & VGA
                        40 * 40 oprollen slag, tegenslag
                        en recht op in een vak zetten met label omhoog

Takelkabel
                        60 * 60 net als een multi

krachtkabels 32,63,125A
                        korter dan 25 M -> slag slag in een 120 * 60 kist
                        langer dan 25 M -> eigen 60* 60 kist ( kan je em in en uit de kist rollen)

verder zit alles langer dan 25 m (dmx,xlr,vga,coax,antenne ed) op handhaspels, of is er een multi op haspel in kist met wielen voor ( bijv 100m 5 chann coax ed)

de terug komende 30/60/120 maat heeft te maken met standaarden in vrachtwagens/trailers

Verder ben ik van mening dat je een 1,0/1,5/2,5 mm2 snoertje best zacht kan knopen; dikker word onhandig; dunner gaat te snel kapot (vooral signaal bekabeling)
                        Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

als je de stroom wilt laten rollen : kabels netjes oprollen.
                          Als je Knupstroom moet hebben : kabels knuppen...

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5946

Originally posted by StijnS
                            Iemand misschien tips om drijfkrachtkabels goed op te rollen? Zo'n 20 meter 5G6 rolt zich echt moeilijk op...
                            Netjes in Gitterbox, liever met manitou of heftruck verplaatsen dan tillen.
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• koentjes
                              • Dec 2007
                              • 333

Originally posted by luc2366

ik zou iig niet aanraden kabel om je arm op te rollen, dan krijg je alleen maar krullen als je em weer afrolt... en dat wordt keer op keer erger...

Comment

Working...