Powercon in/out aansluiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1066

Powercon in/out aansluiten

hallo,

ik wil op diverse racks een "powercon out" maken zodat ik bijvoorbeeld 2 versterkers aan elkaar kan doorlussen.

Maar nu is mijn vraag

Link je de powercon gewoon door naar elkaar?

ik heb dus nu in me rack een "powercon in" naar een stekkerblok toelopen.
    waarin dus de rest van me apparatuur zit

maar moet ik dan voor een "powercon out" hem meteen direckt aan de "in" knopen of eerst naar het blok en vanuit daar weer terug naar de "out"
    ( zou een omweg zijn en niet echt goedkoop )

Ik heb de kabel vast aan een hulsje die ik over de pennen van me powercon chassis schuif, met daarover een krimpkaus maar volgens mij kan ik nooit 2 kabels van bijv 2,5 mm in dat hulsje kwijt om hem door te lussen

op de site van neutrik staat het er niet bij.....

iemand die me wel kan vertellen hoe het in de praktijk moet???

Mvg Jens
  • sjoerd
    • Apr 2004
    • 341

uiteraard kun je de beide chassis delen gewoon aan elkaar doorverbinden.
    Zelf soldeer ik die connectors altijd, en dan kun je wel twee draden aansluiten. al blijft 2 x2.5 natuurlijk vrij dik.

Comment

• hugovanmeijeren
      • Oct 2004
      • 1436

Hallo Jens,

ik heb hier zelf een eenvoudige maar goedwerkende oplossing voor gevonden.

Als je 2 Powercons naast elkaar monteerd kun je deze eenvoudig doorlussen door een kroonsteentje te gebruiken en een paar korte stukjes VD draad (= draad met harde kern).

Je soldeert het VD draad op de Powercon, en om het uiteinde bij de connector doe je een stukje krimpkous om te voorkomen dat er iets tegenaan zou kunnen komen. Je monteerd aan beide Powercons ongeveer 10cm VD draad, daarna buig je die om op het uiteinde zodat je er tussenin een (vrij groot) kroonsteentje kunt monteren. Hier steek je de draden in + de 3 draden van bijvoorbeeld een stekkerblokje (in cases waar bijvoorbeeld alleen 1 cd-speler in zitten monteer ik er gewoon 1 contrastekker aan). Nu kun je de 2 powercons nog makkelijk in een aansluitpaneeltje met D-gaten monteren.

Hier nog een klein schematje:

Groeten Hugo
      Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Ik hou niet zo van kroonstenen.
        Dus mijn oplossing:
        Solderen, en goed met krimpkous afwerken. Netste oplossing.

Comment

• FiĆ«staLj
          • Oct 2000
          • 2068

Waarom maak je aan je powercon out niet gewoon een kabel met stekker en steek je deze in je stekkerdoos.

Geen gepiep met rare verbinding/kroonstenen/solderen, etc..
          Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Olaf DuffhuĆ«s
            • Oct 2000
            • 2477

Zo misschien :

Olaf Duffhuƫs

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• DJ nn
              • Jun 2006
              • 489

Moet zeggen: zo had ik het nog nooit gedacht... zeer netjes en handig zo !!!

Ik doe altijd powercon IN, naar powercon UIT en daaraan een stekker in de case (dus waar jij je blokje hebt hangen)

maar de manier van olaf is zeker een mooie oplossing !!! (kan je aan de buitenkant nog altijd een lampje bijprikken ofzo...)

grtzz DJ nn
              ... the sound of silence...

Comment

• Speakertje
                • Mar 2005
                • 462

Bij mij zit achter de powercon in het stekkerblokje, daar zit een stekker in die naar de powercon uit gaat. Is een simpele oplossing. Zoals Olaf laat zien is ook een mooie oplossing, let er inderdaad wel op dat je de blote delen goed isoleerd.

Trouwens Olaf.. geen aarde aan je rackje hangen ?
                M.v.g. Sander
                Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
                Nieuw SB122 en Dynacord S1200

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

Het lijkt mij dat zijn aarding enkel via de multi binnenkomt (zie daar toch een netjes gekrimpkoust draadje rond een schroefje)... Olaf is een beetje bang van aardlusjes waarschijnlijk (en gelijk heeft ie!) .
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Olaf DuffhuĆ«s
                    • Oct 2000
                    • 2477

Ik aard mijn houten binnenracken niet apart... De aarde moet maar door de voeding lopen van het apparaat....Wat ook wel scheelt, goede apparaten...Ik zal van de week wel ff de voorkant op de foto zetten...

PS : Cool, evenveel postings als mij geboortejaar...
                    Olaf Duffhuƫs

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

aha, electro-vakwerk..

@ Hugo : nooit VDdraad gebruiken, maar soepel geslagen draad, (vds)

@ Olaf, : keurig, maar ff dat grijze adereindhulsje vervangen voor een dubbele zwarte,, enne, evt. ook ff krinmpkous om de PE draad op de Powercons..

verder zijn er standaard AMPtjes ala schuif en pennetje te koop voor de neutrik powercons, neem de blauwe , daar past prima een 2,5 vds onder.
                      Wordt ook in de autoindustrie gebruikt, dus lostrillen valt erg mee..(lol)

Comment

• GvH-E
                        • Feb 2007
                        • 122

Neen hoor, een foute beredenering!
                        In dit geval behoort er een extra aardaansluiting gemaakt te worden op het metalen deel waarop de betreffende plug is gemonteerd!

En dat hoort steeds opnieuw onafhankelijk of het paneel reeds op een geaarde glijrails is aangebracht.
                        En dat hout? dan is het nog belangrijker.
                        GvH-E

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

@Mac: Kun je "VD" en "VDS" even voor mij vertalen? Ik ken enkel VOB en consoorten.
                          Volgens mij opzoekingen komt VD in Nederland overeen met wat wij in Belgiƫ VOB noemen en VDS is dan in Belgiƫ VOB-ST?????
                          Leuk om toe te voegen aan het B/N woordenboek
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

VD draad = massief, vds = soepel, dus met losse draadjes

Comment

• Carl
                              • Nov 2000
                              • 907

Als ik dan ook even mag "meezeuren",
                              2,5qmm voor fase en nul, en dan 1,5qmm? foei toch!
                              De aarde moet tenminste net zo dik zijn als de fase, als ik het goed heb?(tot 10qmm?)

Comment

Working...