Rijden in een Manitou / Hoogwerker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5949

En het maakt bij zo'n certificering of je met die heftruck door een magazijn gaat rijden/werken of outdoor?
    vind ik dan weer vreemd...
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

Originally posted by Wolff1984
      ...
      Mijn werkgever vond het niet nodig om een VCA curus te doen,maar heeft 1 iemand op cursus gezet en zijn / haar boekej gekopieerd en leren maar.
      Aanmelden bij de vca eximanor en scheelt een hoop euro's.
      dat wordt dus veel solliciteren.....dat soort werkgevers zou je eigenlijk ff onder een manitou moeten leggen..

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

Dat zou wel eens een groot probleem kunnen worden voor het aantal van werkgevers waar
        "de dienst van de blauwe enveloppen" zich vervoegt om wat eurotjes binnen te halen....
        voor scholen, wegen en dijken + de uitkeringen voor allen die op deze manier zonder werkgever raken....
        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• peentje
          • Aug 2002
          • 93

als persoon ben ik VOL-VCA, als bedrijf geen VCA. Daarnaast is er nog de discussie over het woord voldoende. Wie bepaalt dat?

We hebben allemaal een rijbewijs, maar toch rijden we allemaal wel eens schade. Daarvoor is het voertuig verzekerd. Ongeacht of het een openbare weg is, voor een ieder toegankelijk gebied is openbaar en dus WA-plichtig.

Ik neem tegenwoordig bij skeelerkoersen mijn eigen schrikhekken met C01 borden mee, omdat ik dan wettelijk beschermd ben. De organisaties sluiten vaak ons werkterrein niet volgens de wettelijke normen af. Dan zelf maar doen.
          niet zo luid, ik kom voor mijn rust.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Originally posted by peentje
            1) Als persoon ben ik VOL-VCA, als bedrijf geen VCA. Daarnaast is er nog de discussie over het woord voldoende. Wie bepaalt dat?
            2) We hebben allemaal een rijbewijs, maar toch rijden we allemaal wel eens schade. Daarvoor is het voertuig verzekerd.
            3) Ongeacht of het een openbare weg is, voor een ieder toegankelijk gebied is openbaar en dus WA-plichtig.
            4) Ik neem tegenwoordig bij skeelerkoersen mijn eigen schrikhekken met C01 borden mee, omdat ik dan wettelijk beschermd ben.
            5) De organisaties sluiten vaak ons werkterrein niet volgens de wettelijke normen af.
            6) Dan zelf maar doen.
            1) Dat zou de sector zelf moeten doen. In overleg met overheid en verzekeraars. Wat dat betreft is het Duitse maatschappelijke model echt niet zo verkeerd.
            2) 100% veiligheid bestaat niet zolang er mensen zijn (en dieren en planten en onweer en aardbevingen en kometen enz....)
            En die verkeers-verzekering is ook bij Wet vereist.
            3) Die WA is ook wettelijk vastgelegd. Voor privé en voor zakelijk.
            4) zie 3)
            5) Dan zijn ze dus nalatig en strafbaar. Maar ja wie houdt daarop toezicht .... vóórdat 'het' ongeluk gebeurt?
            6) En als de organisatie niet zorgt voor security, aggregaat, catering of weet ik niet wat? Doe je dat dan ook maar zelf?
            Ga je ook hun busje maar rijden als de runner ziek blijkt en er verder niemand een BE-rijbewijs heeft?

Dit is de manier om de organisatoren 'uit de wettelijke wind' te houden en dus 'onrechtmatige winst' te laten maken.
            Juist deze 'middle men' { - met uitzicht op een forse marge - } hebben ook een bepaalde verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• peentje
              • Aug 2002
              • 93

keer jij je auto als er geen eten geregeld is?
              Als er voor de zoveelste keer alleen maar patat met kroketten gegeten moet worden?

Als ik mijn eigen veiligheid regel, dan doe ik dat niet om de organisatie te vrijwaren, maar om mijn werkzaamheden snel en doelmatig te kunnen uitvoeren.

Mijn veiligheid laat ik niet aan een ander over, met alle tekortkomingen aan kennis en materiaal van hun kant.
              Ik heb met tientallen vrijwilligersorganisaties te maken die allemaal hun stinkende best doen om er wat leuks van te maken, maar niet altijd de kennis en vaardigheden bezitten die ik wel heb. Waarom huren ze mij dan in?

De meeste misverstanden kom ik tegen omdat er vaak nog een (boekings)organisatie tussen zit die nog wel eens vergeet de voorwaarden door te sturen.
              Juist die voorwaarden waarin stroom, eten, drinken, parkeerplaatsen enz. zo goed door jou en mij geregeld zijn.

Omdat ik als eerste arriveer, even wat doe en daarna uit beeld verdwijn in mijn truck of elders, wordt het regelmatig vergeten mij te vertellen waar de maaltijden en dergelijke te krijgen zijn. Ik heb al lang geleden geleerd daar gewoon naar te vragen en niet te wachten tot iemand het aanbiedt.

Comment

• FLS
                • Aug 2008
                • 72

Originally posted by moderator
                En het maakt bij zo'n certificering of je met die heftruck door een magazijn gaat rijden/werken of outdoor?
                vind ik dan weer vreemd...
                Nee is niet raar.. als je op een heftruck zit dien je gewoon goed uit te kijken en weten waar je mee bezig bent.. anders er gewoon niet op zitten.
                Want ook in een magazijn kan je iemand kapot rijden..

Originally posted by Freek Fokker
                En dan is er ook nog verschil tussen elektrisch en brandstof heftrucks in het certificaat.
                Nee maakt niet uit met de cursus worden beide transport middelen behandeld.

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5949

Dus het is niet raar dat je leert een apparaat te bedienen onder compleet andere omstandigheden dan waarin je datzelfde apparaat in de dagelijkse praktijk gaat gebruiken, nutteloze certificering is het dan in mijn ogen.
                  Zeker met de drogreden dat "je goed moet weten waar je mee bezig bent"
                  ...Is daar niet juist een opleiding heel handig voor?
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• peentje
                    • Aug 2002
                    • 93

Originally posted by moderator
                    Dus het is niet raar dat je leert een apparaat te bedienen onder compleet andere omstandigheden dan waarin je datzelfde apparaat in de dagelijkse praktijk gaat gebruiken, nutteloze certificering is het dan in mijn ogen.
                    Het is maar net wat je dagelijkse werkzaamheden zijn, ik breng zeer regelmatig tijd door op manitou heftrucks en verreikers. Maar ook de gewone heftruck is mij niet vreemd. Het certificaat veilig werken met heftrucks behandelt doorgaans alle aspecten wat komt kijken bij het gebruiken en bedienen van een heftruck. Hoewel de meeste mensen deze voertuigen gebruiken in magazijnen en dergelijke, is het wezenlijk niet anders dan op een evenemententerrein.

Noem anders een paar verschillen, kan ik daar wat meer over vertellen.
                    Of ik daar verstand van heb? Ik heb vanuit een vorig leven meer dan 10.000 uur rijervaring op een groot assortiment heftrucks en verreikers.
                    Inclusief certificering, zowel in loondienst als als zelfstandig ondernemer.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

even als buitenstaander zou ik voor de vuist weg noemen:

dat buiten de ondergrond niet onder alle wielen dezelfde dichtheid heeft.
                      En dat de modder die buiten onder een wiel kan zitten, onder belasting, onvoorspelbaarder is dan een verharde vloer.

Maar eigelijk hou ik me altijd ver van zware lasten in beweging. Ik ken mijn plaats als snarenplukker.
                      lekker belangrijk!

Comment

• @lex
                        • Jul 2006
                        • 1086

Originally posted by jakobjan
                        Ehhh, weet niet hoe serieus ik deze abc club moet nemen:

Ongevallen met een heftruck en verreikers komen
                        regelmatig voor en kunnen zeer ernstig zijn. Elk jaar
                        worden er ongeveer 200 ongevallen gemeld bij de
                        Arbeidsinspectie. In de laatste zeven jaar hebben er
                        36 ongevallen plaats gevonden met een dodelijke
                        afloop. De ongevallen worden vaak veroorzaakt door
                        het rijgedrag van de chauffeurs en het ontbreken van
                        veiligheidsgordels.

Bij het gebruik van vorkheftrucks en verreikers hebben
                        we te maken met verschillende risico’s. Uit onderzoek
                        blijkt, dat veel ongevallen het gevolg zijn van:
                        ♦ Ondeskundig gebruik
                        ♦ Kantelen van de vorkheftruck of verreiker
                        ♦ Vallen van de lading
                        ♦ Beknelling
                        ♦ Botsen tegen obstakels
                        ♦ Het plaatsen van de lepels
                        ♦ Het op- en afspringen tijdens het rijden.

Met andere woorden:

Uit onderzoek
                        blijkt, dat veel ongevallen het gevolg zijn van ♦ 'Het plaatsen van de lepels'

Heuh? Is dat gevaarlijk dan? Of bedoelen ze tijdens het rijden?

@lex
                        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                          • Nov 2005
                          • 950

Ze bedoelen de plaatsing van de lepels ter opzichte van het te heffen object. Als deze niet juist geplaatst zijn, kan het object verkeerd geheft worden en daardoor kunnen ongevallen ontstaan.
                          MEEO Audio Licht Rigging,
                          Mark van der Werff
                          Groningen

Comment

• peentje
                            • Aug 2002
                            • 93

Originally posted by showband
                            dat buiten de ondergrond niet onder alle wielen dezelfde dichtheid heeft.
                            En dat de modder die buiten onder een wiel kan zitten, onder belasting, onvoorspelbaarder is dan een verharde vloer.
                            de variatie van dichtheid op zachte gronden is te verwaarlozen. Zichtbare verschillen in ondergrond, zoals plassen, diepe sporen, en dergelijke, vragen standaard om alerte benadering en vrijwel altijd om vermijding. Afhankelijk van de lading, volledig ( met beide zijden) erdoor of er volledig er om heen.

Op harde ondervloeren moet je juist weer rekening houden met drempels, afvoerputten, stoepranden, verkanting, rondslingerende stenen of andere onverwachte kleine obstakels waarover je heen kunt stuiteren.

Altijd alert zijn op afwijkingen, op alle ondergronden.

De hoogte van de lading is ook van wezenlijk belang, altijd zo laag mogelijk.

Comment

• Wolff1984
                              • Aug 2010
                              • 5

Onlangs moest ik in een Manitou verreiker rijden omdatr er geen andere optie was. Of we moesten alles met de hand doen en dan waren we klaar als het feest ook afgelopen was.
                              Maar gelijk werkgever gebeld en zei:
                              Volgens de Arbo moet ik kunnen aantonen dat ik ervaring heb (hoe?)
                              of
                              Ik moet kunnen aantonen dat ik een cursus heb gehad.
                              nu gaan ze eindelijk actie ondernemen, we krijgen een cursus.

Ben benieuwd....

Comment

Working...