Rijden in een Manitou / Hoogwerker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Twee van de drie bedrijven die (voor honderduizenden Pleuro's) veroordeeld zijn voor het ongeluk in de Amercentrale hadden VCA en ISO 9000.
    En nu wachten we nog op de statistieken van de AI (ofzo) dat het aantoonbaar is dat bij VCA 'gecertificeerde bedrijven' er minder ongelukken gebeuren.
    Het is nog veel te vaak een "management+marketing" exersitie, die - als het slecht gaat - om commerciele redenen weer opzij wordt geschoven.
    Papier om het papier, of ...
    papier omdat de (onkundige) inkoper van de opdrachtgever dan denkt dat hij het goed doet.
    VCA is een zichzelf voorbijschietend fenomeen, dat ooit heel zinvol was voor de petrochemie.
    Maar nu meer per bedrijfstak zou moeten worden ingericht/ingevuld, waarbij de overtollige overbodige onzin er ook uit zou moeten. Het is nu veel te algemeen.
    Heftrucks en takels - bij een schoonmaakbedrijf?
    Potjes met chemicalienaanduidingen - voor een riggingfirma?

'Heftruckdiploma' voor een heftruckchauffeur.
    'Chemicalien-diploma' voor schoonmaker en schilder.
    'Steunpunt-reken diploma' voor rigging crewchief
    'Bridle-opmaak diploma' voor een grounder...
    'Aanslagmethoden diploma' voor alle riggers en trussers ...
    'reach truck' diploma voor reach trucks
    'hijsbewijs' voor kraanmachinisten
    'wind-up diploma' voor statieven gebruikers
    'veterdiploma' voor kinderen
    enz enz enz.
    maar een 'zwemdiploma' voor iemand in de Gobi of Sahara is (vrijwel) zinloos.
    Verhuur je je als meer dan zo maar een stage hand.
    Toon maar aan.
    Last edited by rinus bakker; 01-09-10, 09:13.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Originally posted by rinus bakker
      Heftrucks en takels - bij een schoonmaakbedrijf?
      Potjes met chemicalienaanduidingen - voor een riggingfirma?
      Steigers en werken op hoogte voor computermigratie...?
      Ja, serieus, ik hem mijn VCA kunnen halen via Studentenwerk/Career Networks omdat enkele klanten wilde dat de migratie engineers VCA hebben... Om met computers te slepen!
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

@ Rinus : ik zei al : VCA is algemeen, waardoor je om je heen leert kijken. Dat er vervolgens buitenlandse werknemers ingehuurd worden die een Taal spreken waarin VCA nog nooit geëxamineerd heeft is weer een heel ander verhaal. Verder is gebleken dat er in de Amer-centrale heel andere dingen aan de hand waren.

@ renevanh : laat jij toch lekker een UPS op je teen vallen....

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Originally posted by MacGyverSounds
          @ renevanh : laat jij toch lekker een UPS op je teen vallen....
          Iets laten vallen is vaak een stukje onhandigheid, daar helpt VCA niet tegen hoor
          Heb overigens ook altijd m'n werkschoenen aan.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Originally posted by renevanh
            Heb overigens ook altijd m'n werkschoenen aan.
            en dat is dus weer een VCA-voorschrift. Stalen neuzen die de kracht van een vallend object kunnen weerstaan. Wakker?

Comment

• renevanh
              • Oct 2004
              • 2371

Originally posted by MacGyverSounds
              Wakker?
              Ja en nee... want die had ik al aan voordat ik wist wat VCA betekende...

Mijn punt is: VCA wordt te pas en vooral te onpas gebruikt om werksituatie veilig te doen lijken, terwijl dat niet aan het papiertje ligt, maar aan de mensen die daar bezig zijn. Ook met VCA op zak kun je fouten maken of domme dingen doen.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

en met een groot-rijbewijs kun je ook racen...

Okee. zeg ik het nog één keer, en daarna ga ik wat leuks doen.

De enige algemeen erkende cursus in het veilig werken volgens de ARBO-wet is de VCA-cursus. Daar leer je hoe de wetgever verwacht dat jij en je baas zich gedragen als er gewerkt moet worden. Ook komt in die cursus een behoorlijk stuk verantwoordelijkheidstraining naar voren, waarna je een gevaar kunt herkennen, of in ieder geval het lef krijgt om "nee, baas, toch maar niet zo..." te zeggen.
                De algemene items lijken me duidelijk. Wanneer gebruik je een trap? hoe gebruik je die trap? wanneer ga je de steiger op?

Dat een metselaar geen specifieke las-problemen kan herkennen, en omgekeerd lijkt me duidelijk. Maar dat de metselaar metsel-problematiek herkent, de lasser las-problemen herkent, en de manitou-rijder manitou-rijden problematiek weet op te sporen moet na die VCA wel duidelijk zijn.
                En dat ze bij aanwezigheid van die problemen de verantwoordelijke op het werk moeten inseinen lijkt me ook duidelijk.

Anders gezegd : volgens de VCA: als je er geen verstand van hebt : ABMJVVP ! ( Afblijven Met Je Vieze Vuile Poten !)
                En dat geldt ook voor manitou's , heftrucks, takels, krachtstroom, zaagmachines, bureaustoelen, etc etc.

Mooie meiden vallen dus buiten deze regel, maar die hebben een ander wetboek ter beschikking, schijnt het.

Comment

• seppe30
                  • Dec 2007
                  • 248

bij ons in belgie is het heel simpel

voor heftruck heb je een brevet nodig waar je minstens 60 op 100 moet halen

voor hoogtewerker en rolbrug net het zelfde

Comment

• peentje
                    • Aug 2002
                    • 93

Even onderscheid maken tussen werkgevers / opdrachtgevers en uitvoerenden.
                    Je werkgever kan alle papieren wel hebben, de nodige handboeken en (iso)certificeringen. Dan is hij of zij in de minderheid.
                    De meeste (kleinere) werkgevers hebben dit niet.
                    Daarnaast moet je als werknemer / opdrachtnemer zelf ook certificaten hebben, wie hebben dit allemaal?

Veel mensen die ik op evenementen hekken zie bouwen, stagebarriers zie schroeven en stoeltjes zie zetten, hebben geen enkel certificaat, misschien wel niet eens een schooldiploma. Hoewel hier ook genoeg mensen lopen die wel volledig zijn gecertificeerd.
                    Die mensen rijden ook op de meest exotische apparatuur.

Afgelopen zomer op een stadsplein wezen lossen, daar hadden ze een manitou verreiker, van het maatje lompgroot. Op mijn vraag waarom daar geen gewone terreinheftruck reed, kreeg ik als antwoord dat ze deze veel gaver vonden.
                    Terwijl er gewoon fietsers, voetgangers, scootmobielen en nog veel meer gewoon tussen de voertuigen door kwamen.

Het is nog even wachten tot alle evenemententerreinen aangemerkt gaan worden als bouwterrein, met bijkomende regels en uitzonderingen.
                    niet zo luid, ik kom voor mijn rust.

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Originally posted by seppe30
                      bij ons in belgie is het heel simpel

voor heftruck heb je een brevet nodig waar je minstens 60 op 100 moet halen

voor hoogtewerker en rolbrug net het zelfde
                      Ja dat klopt.
                      Dat is formeel zo in álle landen van de Europese Unie.

Maar hoe wordt er in de "landsdelen van Bart en Elio" omgegaan
                      met de naleving door de bedrijven en de handhaving door de vele vele vele vele overoveroveroverhedenhedenhedenheden ?
                      Want dat handhaven/toezicht is per Lidstaat (landsgedeelte?) geregeld.
                      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• seppe30
                        • Dec 2007
                        • 248

bij ons is er niet veel controle over
                        enkel als het mis loopt dan wel
                        en het is ook het eerste waar de verzekering dan omvraagt

Comment

• Wolff1984
                          • Aug 2010
                          • 5

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn werkgever vond het niet nodig om een VCA curus te doen,maar heeft 1 iemand op cursus gezet en zijn / haar boekej gekopieerd en leren maar.
                          Aanmelden bij de vca eximanor en scheelt een hoop euro's.

In dat zwart-wit gekopieerde handboek staat in hoofdstuk 10.9 pagina 88 het volgende:

Vorkheftruckchauffeurs moeten over een getoetste deskundigheid beschikken om een heftruck te mogen besturen.

Het is een lastige discussie maar kortom:

Rij je in een Manitou en gebeurd er iets en heb je geen brevet dan ben je de klos.

Heb je wel een brevet dan scheelt dat een hoop ellende.

GOUDEN REGEL:
                          Rij alleen in een manitou als je dat mag en rij ALTIOJD voorzichtig!!!

Comment

• moderator
                            Moderator
                            • Apr 2001
                            • 5950

@wolff: wie geeft dat brevet?
                            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Lj_Mouzer
                              • Jan 2005
                              • 125

Een Manitou (de meest voorkomende op de klus, dus niet de verreiker Manitou ) is simpelweg een RuwterreinHEFTRUCK. Dus is gewoon een heftruck dus heb je gewoon je heftruck certificaat nodig.
                              Simpel toch
                              Wie is toch die Pieter Smit ? "die treed ook overal op"

Comment

• Freek Fokker
                                • Aug 2003
                                • 495

En dan is er ook nog verschil tussen elektrisch en brandstof heftrucks in het certificaat.
                                SR20DET

Comment

Working...