Rijden in een Manitou / Hoogwerker

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #16
    Originally posted by MusicXtra
    De arbeidsinspectie zal inderdaad ook komen kijken en kan het je knap lastig maken maar, wanneer je goed verzekerd bent, ben je daar tegen ingedekt.
    nee hoor.. als je goed verzekerd bent dekken ze alleen de financiele schade. Als je er ondanks alle regels toch een puinhoop van hebt kun je gewoon de bak indraaien... Denk maar niet dat de verzekering voor jouw gaat zitten...

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #17
      Originally posted by Charles
      Als je vca hebt kan je dan niet meer vallen......?;-)
      vallen doet geen pijn, het neerkomen wel... Vallen is dus mogelijk, het neerkomen wordt wat verzacht als je je aan de VCA-regels houdt.

      Comment

      • Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

        #18
        Originally posted by Beckers Entertainment
        @ GVT,

        Voor zover ik weet heb je hier inderdaad een tractorrijbewijs voor nodig.
        Echter zit dit tegenwoordig bij je auto-rijbewijs inbegrepen.
        kijk maar op de nieuwe rijbewijzen : het tractor rijbewijs staat erop.

        Comment

        • eddy56
          • Mar 2004
          • 102

          #19
          Ja, voor als je 16 bent. als je auto hebt, mag je ook tractor rijden.
          Apogee, i\'m loving it!

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #20
            Originally posted by MacGyverSounds
            nee hoor.. als je goed verzekerd bent dekken ze alleen de financiele schade. Als je er ondanks alle regels toch een puinhoop van hebt kun je gewoon de bak indraaien... Denk maar niet dat de verzekering voor jouw gaat zitten...
            Da's dus ook precies waarom ik zeg dat je je verzekeraar eens moet raadplegen wanneer je regelmatig een manitoe bestuurd.
            Dan wordt de definitie van 'puinhoop' duidelijk en weet je wat je mag zonder zwaar in de problemen te komen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #21
              Originally posted by eddy56
              Ja, voor als je 16 bent. als je auto hebt, mag je ook tractor rijden.
              Heb ik een rijbewijs nodig voor het rijden op een tractor (trekker)? | Rijksoverheid.nl

              Comment

              • jakobjan
                • Jul 2002
                • 599

                #22
                Hier staat nog een mooi stukje
                Jakob-Jan
                Lightjockey Beta tester
                Freelance Licht tekkie

                Comment

                • eddy56
                  • Mar 2004
                  • 102

                  #23
                  Er staat toch ook niets wat niet waar is. ok vanaf 18 hoef je geen rijbewijs te hebben, maar mag wel
                  Apogee, i\'m loving it!

                  Comment

                  • peentje
                    • Aug 2002
                    • 93

                    #24
                    even enkele zaken op orde stellen,

                    Elk zelfrijdend motorvoertuig dient te door de EIGENAAR WA verzekerd te worden, dit is meestal de verhuurder. Ongeacht de bestuurder is de eigenaar altijd aansprakelijk voor de veroorzaakte schade.
                    Wij kennen dit al met onze auto en vrachtauto, die is ook verplicht WA-verzekerd en is het niet van belang wie er achter het stuur zit.

                    Je mooie privé-bolide, manitou, gator, hoogwerker, heftruck of ander scheurijzer, ze zijn voor deze wet allemaal gelijk, ze kunnen zich zelfstandig verplaatsen.

                    Zwijgplicht of niet, dit is de reden waarom de verhuurder aansprakelijk is. De huurder betaalt meestal een eigen risico.

                    VCA heeft geen enkel verband met het besturen van voertuigen. Het heeft namelijk betrekking op het werken in een veilige omgeving.

                    Is er trouwens altijd iemand aanwezig met het certificaat VOL-VCA?, BHV?, andersoortige veiligheidscoördinator met bevoegdheden en toegang tot de noodzakelijke ruimtes en voorzieningen? Of mag hij of zij alleen maar om hulp bellen en verder niet?
                    niet zo luid, ik kom voor mijn rust.

                    Comment

                    • Olaf Duffhuës
                      • Oct 2000
                      • 2477

                      #25
                      Zover ik heb gehoord en kan nagaan zijn er 2 verschillende certificaten: heftruck en reachtruck.
                      Onder welke valt een Manitou zoals wij die kennen van festivals (MI series)?
                      Ik zou zeggen heftruck, maarja... waar ligt die grens en wat is het verschil dat men er 2 certificaten van gemaakt heeft?
                      Ik ga er vanuit dat de Manitou onder de gewone heftruck valt, dit na een gesprek wat ik gevoerd heb met een eigenaar van een rijschool die aanvullende cursussen geeft voor het 'behouden' van het chauffeurs diploma.(ook erg onzinnig trouwens, maar das een ander verhaal..) ...Een reach truck werkt anders dan een gewone heftruck en heeft 1 functie meer dan een gewone heftruck. Ook de manier van rijden is anders.
                      Olaf Duffhuës

                      **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

                      Comment

                      • rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5430

                        #26
                        Originally posted by renevanh
                        Aanvullende vraag:
                        1) Zover ik heb gehoord en kan nagaan zijn er 2 verschillende certificaten: heftruck en reachtruck.
                        2) Onder welke valt een Manitou zoals wij die kennen van festivals (MI series)?
                        3) Ik zou zeggen heftruck, maarja... waar ligt die grens en wat is het verschil dat men er 2 certificaten van gemaakt.
                        1) Dat is natuurlijk niet zo gek...
                        2) Manitou is een merk! net als Coca Cola of Spanset....
                        en die merken maken heel wat meer dan 1 soort product.
                        3) ik zou zeggen dat een heftruck een vast kantelmoment heeft: de vork heeft een beperkte lengte....
                        maar met een reachtruck kun je dat flink varieren... en dat kan dus ook veel gemakkelijker misgaan.
                        Aan jouw reactie te lezen zou ik zeggen dat je die beide certificaten hard nodig hebt om te sanppen waarmee je in de weer gaat...
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                        Comment

                        • Lala
                          • Sep 2008
                          • 370

                          #27
                          Originally posted by rinus bakker
                          2) Manitou is een merk! net als Coca Cola of Spanset....
                          en die merken maken heel wat meer dan 1 soort product.
                          Daarom word er door Rene ook een type (serie) aangegeven... En het is gewoon een feit dat je een Manitou het meeste tegenkomt...

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #28
                            Originally posted by peentje
                            even enkele zaken op orde stellen,

                            Elk zelfrijdend motorvoertuig dient te door de EIGENAAR WA verzekerd te worden, dit is meestal de verhuurder. Ongeacht de bestuurder is de eigenaar altijd aansprakelijk voor de veroorzaakte schade.
                            Wij kennen dit al met onze auto en vrachtauto, die is ook verplicht WA-verzekerd en is het niet van belang wie er achter het stuur zit.
                            Dit geldt voor de openbare weg. 99% van die apparaten komt daar nooit....
                            Je mooie privé-bolide, manitou, gator, hoogwerker, heftruck of ander scheurijzer, ze zijn voor deze wet allemaal gelijk, ze kunnen zich zelfstandig verplaatsen.

                            Zwijgplicht of niet, dit is de reden waarom de verhuurder aansprakelijk is. De huurder betaalt meestal een eigen risico.
                            huur is een bijzondere overeenkomst volgens BW.
                            VCA heeft geen enkel verband met het besturen van voertuigen. Het heeft namelijk betrekking op het werken in een veilige omgeving.
                            VCA is een algemene opleiding die je leert hoe je algemene onveiligheden kunt herkennen. De vak-specifieke onveiligheden zitten in een vervolgcursus, die je dan ook gevolgd moet hebben. Een VCA-man weet dit.

                            Is er trouwens altijd iemand aanwezig met het certificaat VOL-VCA?, BHV?, andersoortige veiligheidscoördinator met bevoegdheden en toegang tot de noodzakelijke ruimtes en voorzieningen? Of mag hij of zij alleen maar om hulp bellen en verder niet?
                            Die moet er wel zijn, het specifieke diplomaatje staat niet in de wet, maar dan geldt weer de regel van hierboven ergens : de werkgever dient ervoor te zorgen dmv tijd, geld en energie dat de werknemer voldoende geschoold is. Dit moet de werkgever aan kunnen tonen.

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #29
                              Originally posted by rinus bakker
                              2) Manitou is een merk! net als Coca Cola of Spanset....
                              en die merken maken heel wat meer dan 1 soort product.
                              .
                              het merk wordt vaak aangenomen om het type toestel aan te duiden.
                              Net zoals bij Genie, KooiAap en Luxaflex hoeft de Manitou niet gebouwd te zijn door Manitou...

                              Comment

                              • jans
                                • Feb 2003
                                • 869

                                #30
                                Originally posted by peentje

                                VCA heeft geen enkel verband met het besturen van voertuigen. Het heeft namelijk betrekking op het werken in een veilige omgeving.

                                Is er trouwens altijd iemand aanwezig met het certificaat VOL-VCA?, BHV?, andersoortige veiligheidscoördinator met bevoegdheden en toegang tot de noodzakelijke ruimtes en voorzieningen? Of mag hij of zij alleen maar om hulp bellen en verder niet?
                                Hier ben ik het niet helemaal niet mee eens.
                                Een VCA gecertificeerd bedrijf geeft aantoonbaar aan hoe deze zijn werkzaamheden op een veilige wijze uitvoert.
                                Een werkgever kan in zijn procedures opnemen dat enkel werknemers met een bepaalde bevoegdheid een degelijk voertuig mogen besturen.
                                De ene werkgever zal hiervoor een instructie voldoende vinden, de ander schrijft een rijbewijs voor,
                                In deze zin heeft de VCA er wel degelijk iets mee te maken.

                                Als je bedoeld dat "VCA" niets voorschrijft klopt dit.
                                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                                Comment

                                Working...