Truss met dak (als tentvervanger)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Truss met dak (als tentvervanger)

Ondanks het risico om door Rinus meteen, doch beleefd en correct, te worden afgemaakt durf ik het toch aan om volgende vraag te stellen:

* Het huren van een tent voor een festival is HEEL duur (we hebben hier prijzen van rond de 3000.00,- voor 1 dag). Het moet wel een type zijn zonder hinderende palen in het midden.
    * Tevens hebben we de zijkanten eigenlijk niet nodig omdat het pal in de zomer gebeurt en alle verluchting welkom is om de boel koel te houden.
    Daarom mijn vraag:
    Is het mogelijk (en ook veilig) om met truss een constructie te maken die 20 m bij 50 m bedraagt (ongeveer) om een speelplaats te overspannen, dan DAAROP met truss en platen een soort dak te maken dat naar 1 kant afhelt (om het water langs die kant weg te laten lopen; aan die kant wordt dan ook tussen de hulpsteunen van de truss (50 m zul je niet zomaar zonder tussensteunen kunnen overspannen) een doek gespannen omdat anders het water dat eraf valt te veel spatten zou maken en ook de bezoekers hierdoor nog nat zouden kunnen worden (in het slechtste geval wordt het doek drijfnat maar loopt het water tenminste mooi met het doek mee naar beneden). Als alternatief zouden wij de platen natuurlijk ook kunnen vervangen door waterdicht tentdoek.
    * Tot slot zouden wij deze construtie op de 4 hoeken veilig verankeren met een constructie van watertanks/verzwaarstenen met een gewicht van ongeveer 200 kg. per hoek (blauwe blokjes).
    * De platen zouden worden vastgemaakt aan de truss met half couplers. Tentdoek zal waarschijnlijk met speciale spanelastieken moeten die tentenleveranciers standaard gebruiken?

Voor alle duidelijkheid heb ik een tekening gemaakt:

Deze tekening is niet op schaal maar je ziet natuurlijk wel welke de 50 m en de 20 m kant is (de steunpalen onderweg weggelaten). De verhoging van het dak aan één kant is gewoon gemaakt door de de horizontale steunpalen iets te laten doorlopen en dan die nog eens te verbinden evenwijdig met het grondvlak. Het "waterdoek" hangt dus aan de niet verhoogde kant.
    De bedoeling is dus dat we een speelplaats overdekken op een goedkopere manier dan met een kadertent.

Alvast bedankt voor het meedenken.
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.
  • Vervallen

heb je al deze trussen ed zelf? Want ik denk dat het huren van dit materiaal ook erg duur is.

Comment

• DJ_Compact
      • Jan 2004
      • 234

50 meter overspannen zonder poten... Voor zover ik weet zal er niet echt truss zijn dat dat mag. Bij de truss-soorten die ik ken is de max. overspanning 12 meter
      Mjaaaa....

Comment

• Vervallen

Originally posted by DJ_Compact
        50 meter overspannen zonder poten... Voor zover ik weet zal er niet echt truss zijn dat dat mag. Bij de truss-soorten die ik ken is de max. overspanning 12 meter
        Dat zegt de topic starter toch ook?

Comment

• DJ_Compact
          • Jan 2004
          • 234

Originally posted by J.S. Coolen
          Dat zegt de topic starter toch ook?
          Euhm, ja klopt.... Daar heb ik dus overheen gelezen vermoed ik...
          Mjaaaa....

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

heb je al deze trussen ed zelf? Want ik denk dat het huren van dit materiaal ook erg duur is.
            Neen, maar bij zo een aantal is er wel quantumkorting hoop ik? In ieder geval moet dit toch voor een pak minder dan 3000.00,- te doen zijn?
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Vervallen

nee maar je hebt het ook over planken, doeken aan de zijkant, bevestigings materiaal, contra gewichten etc.

plus dat je alles ter plekken moet gaan uitwerken, aangezien het custom made is.

Als ik jouw was ging ik eens informeren bij de plaatselijk scoutinggroepen. Wij huren bij een groep uit Den Hoorn een grote tent voor 500 euro. Dan is hij opgezet en wordt hij gebracht en opgehaald.

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

50 meter overspanning is geen verstandige keus met de meeste truss-soorten, zeker omdat je rekening moet houden met wind(stoten), neerslag op je zeil, rebelse artiesten/bezoekers die tegen de poten oprennen, licht+geluid dat eraan komt te hangen.

Op deze manier is het een enorme no-go.

Comment

• stakke
                  • Jan 2005
                  • 66

Zonder platen en alleen met tentzeil; NO GO. Krijg je, als het regent tenminste, altijd waterzakken. Ik heb al meerdere pogingen gezien om daken te creëen, altijd waterzakken (om er maar duidelijk op te drukken). Het enige wat je zou kunnen is met glijprofielen werken waar het zeil inschuift. Deze kan je fixt aanspannen, een elastiek gaat altijd mee geven. En je oppervlakte is groot.
                  Maar glijprofielen dat gaat je veel kosten.

Probeer een ander alternatief te vinden.
                  Mocht het degelijk zijn wat je voorsteld, denk je dan niet dat je het al veel zou tegen gekomen zijn? Waarom nemen andere een duurdere oplossing, denk je?

groeten

Comment

• stakke
                    • Jan 2005
                    • 66

2 times 'no go'

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Wij huren bij een groep uit Den Hoorn een grote tent voor 500 euro. Dan is hij opgezet en wordt hij gebracht en opgehaald.
                      Ja maar dat is dan waarschijnlijk zo een tent met palen in het midden en dat mag niet; het moet er proper en goed uitzien (dus kadertent of trussconstructie). Ik moet wel zeggen: 500.00,- voor een tent gebracht en afgehaald is GEEN GELD!! Als dit een deftige tent is waar geen palen in het midden zitten en die voldoende oppervlak heeft wil ik best kennis maken met die scoutsgroep! Willen wij best een stukje meer betalen voor de afstand en als ze willen krijgen ze er zelfs nog een deftige warme maaltijd bij!

@Stakke: die waterzakken: klopt. Zullen we de platenversie openhouden?

@Jurjen: zoals duidelijk in mijn tekst staat: op de lange zijde zullen er poten bij moeten daar ben ik mij van bewust. Rebelse artiesten hebben we niet, bezoekers zijn tweede en derde leeftijd en er komt geen licht noch geluid aan te hangen.

Allemaal tot nu toe al zeer bedankt voor de inzichten!
                      Last edited by laserguy; 16-11-06, 00:34.

Comment

• Vervallen

er staan inderdaad 2 palen in het midden. Het was slechts ter voorbeeld.

Comment

• kokkie
                          • Nov 2003
                          • 1166

Voor die trussen: Bel Stageco!
                          Om het uit te laten voeren: idem of zoek toch een tent.

Het zal wel een reden hebben dat het zo duur is, maar er komt ook veel bij kijken. Als voorbeeld: 4 waterbakken/verzwaarstenen op de hoeken van 200 kg per stuk. Voor wie zijn veiligheid? Als je ze los ernaast zet misschien, anders worden het gewoon ongeleide projectielen als de wind onder een doek van 1000 (50mx20m)vierkante meter slaat.800 gram per vierkante meter, terwijl dit soort trussen over de 30kg per meter gaan. Met bijna 250 meter truss in jou tekening (3x50 + 4x20 +4x6m poten = 254m) het gewicht van jou trussconstructie op ruim 7,5 ton uit, zonder doeken, hulpliggers, sleeveblokken, takels etc. uit.

Onbegonnen werk, lees regel 1 en 2 opnieuw.
                          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

De waterbakkentruc heb ik afgekeken van een podiumbouwer. Ik zou ze op de baseplates zetten maar tegelijkertijd een staaldraad vastmaken aan de truss en de watertank (zijn van die plastic tanks ingekooid in betonstaal).

Misschien even vergeten maar wel handig i.v.m. windbelasting: deze constructie dient voor een OMMUURDE speelplaats wat de windbelasting zeker beperkt.

Een stuk alutruss weegt GEEN 30 kg per meter dus waar je dat gewicht haalt (7.5 ton)?

I.v.m. de windbelasting en de eventuele torsiekrachten die dit op de constructie zou kunnen overbrengen zou ik op de steunen halfweg (niet op de tekening te zien) ook nog eens een belasting zetten maar dan wel 1 die mooi kan gecamoufleerd worden; bijvoorbeeld van die stenen die een torenkraan in balans houden. 150 kg extra links en rechts in het midden van de lange zijde moet dus haalbaar zijn.

Comment

• Vervallen

je haalt je een hoop werk op de hals vooral omdat je er niet echt mee kan oefenen en de hufterproef kan geven.

Ik zou eerst eens informeren wat de kosten van de truss constructie gaan worden.

Comment

Working...