Hijswerktuig besturingen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Hijswerktuig besturingen

In de eerdere discussie over hijsen boven mensen ging het uiteindelijk vooral over sturingen en eisen aan de beveiligingen.
    Nou zijn er nogal wat hijssituaties en besturingssystemen denkbaar.
    1. een enkele takel of lier.
    2. twee werktuigen die 1 last hijsen
    3. drie of meer werktuigen die 1 lange vormvaste last (truss!) hijsen
    4. drie werktuigen die een driehoekige last hijsen
    5. vier of meer werktuigen die één vlakke structuur hijsen
    enz enz.
    Dat een noodstop verplicht is op alle hijswerktuigen weten we al.
    Maar wat zijn de eisen / wensen / behoeften enz als je een RIE op zo'n situatie loslaat.
    Er is dan meteen een onderscheid nodig in mechanica/constructie en electrotechnische & meet- en regel-electronica.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Algemeen: bij een eventueel onwenselijke, want misschien gevaarlijke situatie moet de machine, of samenstelsels daarvan, stoppen.
    Dit willen we dan wel zeker weten dat-tie ook stopt, vandaar dat de machine-richtlijn cat 3 of 4 toegepast wordt, met een dubbelle-lijn-noodstoppen-circuit, zodat in iedergeval de noodstop-functie afvalt ( de kans dat een schakelaar weigert is kwadratisch groter dan de kans dat 2 dezelfde schale;llaars op hetzelfde moment weigeren.)
    Deze filosofie is de basis van de gehele noodstop-truc.

dus : bij inschakelen van bedrijfs-voeringen : maak contacten, bij noodstoppen 2 verbrekers in serie.

Houden we dit maar consequent aan dan is er niks aan de hand.

Comment

• som
      • Nov 2002
      • 787

citaat:Geplaatst door **************

dus : bij inschakelen van bedrijfs-voeringen : maak contacten, bij noodstoppen 2 verbrekers in serie.
      Houden we dit maar consequent aan dan is er niks aan de hand.
      hmzz doe toch maar parellel
      verder ben ik het helemaal met je eens over de machine richtlijn.
      hoewel het wel lastig is om eraan te (blijven) voldoen.[V]
      een noodstopcircuit moet altijd volledig vrijstaan van de besturing,
      draait ook op zijn eigen noodstop relais,
      deze zijn er van vrij basic tot best wel slimme relais.
      wel eens een plc gezien van siemens die zo ver doorontwikkeld was dat ie ook noodstopbesturingen mocht schakelen,
      siemens schijnt de enigste te zijn die zoiets heeft.
      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Rock On
        • Jan 2004
        • 250

Ik moet het toch met Mac eens zijn, hij heeft het over VERBREKERS, dus NC. Als je die parallel ziet is het resultaat dat het een AND functie is geworden. En voor de redundantie wil je echt een OR hebben.
        Ik ben van bescheiden mening dat je het noodstopcicuit bij kritische situaties ALTIJD met een apart relais moet uitvoeren. Ook al is je PLC goedgekeurd voor deze situaties, het schept duidelijkheid in je besturing, elke techneut zal de rode blokken herkennen.
        "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• som
          • Nov 2002
          • 787

ik heb het ook over verbrekers.
          bij een noodstop staan er 2 circuits volledig parellel, beginnende en einigende bij het noodrelais.
          bijden moeten schakelen anders kan je niet resetten.
          dus als er 1 hoog blijft en de 2e schakelt wel komt je noodrelais nog niet hog.
          de een controleerd dus de ander.

gebieds schakelingen gaan hier nog verder in, deze werken met een nc/no contact waarbij verplicht de bijden moeten schakelen en ook nog eens wordt gekeken naar de tijd tussen afvallen en opkomen van de contacten.
          bewust neppen wordt dus lastig

de veiligheids plc lijkt mij ook nog niet direct wat maar het bestaat nu eenmaal,zelfs nog over de profibus.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

SERIE, moet ik schreeuwen, tot mijn spijt...

het is een stroomlus die bij noodstop onderbroken wordt. Zou er 1 per ongeluk blijven "plakken..." dan verbreekt zijn serie-maatje de lus alsnog, en valt je circuit af.

De kans dat er 1 blijft plakken is ( zeg maar ca) 1 op 1000. Maar de kans dat zijn serie-maatje tegelijertijd blijft plakken : 1 op 10 miljoen. Ook bij een beschadiging van je lus valt je systeem in noodstop.

Vandaar : Serie .

Ongeveer Zo _____/_/________/_/________/_/___ (dit zijn dus 3 noodstopschakelaars, verbrekers, maar dat snapte je nu wel..krijg de asccii van een grote L niet mee.)

Uit die filosofie komt dus ook het feit dat alles 2 x afgeschakeld dient te worden, met steeds serieele contacten die de functie verbreken. En dat mag op 380V, maar ook op 24V ac/dc ( bij DC wel anti-parallel een blus-diode monteren..)

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Oh, by the way, je mag die schets hierboven ook als 2 lussen door je fabriek jagen , maar het effect is hetzelfde.

zie ok http://pilz.com/downloads/PNOZ_X2_GB.pdf
              en http://pilz.com/downloads/18697.pdf bijvoorbeeld

Comment

• som
                • Nov 2002
                • 787

het effect is niet hetzefde bij 2 lussen, want zoals ik al stelde kijkt het noodstop relaitje naar de bijde lussen, komt er bij de 21 ste keer lusje a niet laag valt het relais wel af maar kan je echt niet voor de 22ste keer resetten.
                daarom een dubbel lusje,anders kan je ook wel een gewoon relaitje inzetten.

btw kan je me vertellen welke van de 5 voorbeeldjes in je pdf bij een enkel lusje gebruik maakt van 2 contacten per noodstopschakelaar in de externe bedrading.

bij ons gebruiken de heren trouwens deze pilz;

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

het effect is wel hetzelfde voor wat betreft afschakelgedrag. En daar ging het om. Dat er vervolgens een meetsysteem opzit om idd de lussen op onderlinge kwaliteit te bewaken is een mooi meegenomen extra luxe, maar ze moeten wel in serie gezet worden om afschakel, dus noodstopgedrag te garanderen. En dat was de eerste insteek. Bij stoppen van die pilzen ziten er trouwens weer 2 contactjes in serie per uitgang.

en die enkele lus is voor een machinerichtlijn cat1, of 2 voldoende. Kun je 2 kleinere lussen gebruiken.

Comment

• som
                    • Nov 2002
                    • 787

je zegt het ; machine richtlijn cat 1 en 2 mag enkel
                    3 en 4 vereist dubbel circuit.
                    en hijsen valt onder?

als je 2 nc's in serie zet kan je nog steeds geen afschakeling garanderen, alleen het risico aanmerkelijk verkleinen,
                    bij 2 nc's parellel werkt het altijd, is wel zo lekker bij hijsen.

2 enkele kleine lussen op 1 relais kan je rustig gaan vergeten,
                    dat werkt nooit, lees maar wat terug.

als je het niet erg vind blijf ik de pilzen toch maar dubbel aansluiten,
                    geef eens een argument waarom je dit niet zou doen.

Comment

• som
                      • Nov 2002
                      • 787

nog iets anders voor de topic,

zit er fase bewaking op rigging takels.
                      als er een fase wegvalt en de rem hoog blijft gaat ie mooi zakken.

als een typische rigging takel al iets dergelijks heeft kunt u deze post als niet geschreven beschouwen

Comment

• test12
                        • Jan 2003
                        • 901

Nou Rinus hoe gaat het[?]
                        Moeilijke vragen stellen wij aan jou, jij moet ze niet aan ons stellen.[)]

m.v.g. Herman

Comment

• axs
                          Moderator
                          • Jun 2002
                          • 2687

citaat:Geplaatst door som

nog iets anders voor de topic,

zit er fase bewaking op rigging takels.
                          Lodestar heeft in ieder geval zijn 'anti-phase protection'
                          Dit houdt de fasevolgorde in het oog en eveneens of alle fases aanwezig zijn. Als er iets niet correct is, zal de hoist niet werken.

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

citaat:Geplaatst door test12

Nou Rinus hoe gaat het[?]
                            Moeilijke vragen stellen wij aan jou, jij moet ze niet aan ons stellen.[)]
                            [:I]
                            Laat ik nou eens gewoon moeten toegeven dat ik hier niet voldoende van weet, en dus mijn grote b*k er niet in wil mengen.
                            Binnen een maand hoop ik een cursus op dit gebied bij het NEN gevolgd te hebben. [] Tot dan zul je niet zoveel aan bijdragen van mij moeten verwachten. [)]
                            Maar het is voor de verandering ook wel eens leuk om eens niet mee te lullen en alleen maar de discussies te volgen! [8D]
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Rock On
                              • Jan 2004
                              • 250

citaat:zit er fase bewaking op rigging takels.
                              Bij ons zijn de motorsturingen er helaas(!) niet mee uitgerust, maar ik heb daar wel op aangedrongen. Zal nog eens aankaarten![V]
                              Er zit alleen een fasevolgorde relais in, en dat zal dan plotsklaps omkeren als er een fase wegvalt. Niet gewenst!

Back to the drawingboard.[^]
                              "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

Working...