citaat:Geplaatst door sidhe
Om nog even een aanvulling te geven op delighted...
Naast dat je een ondergrens en bovengrens kunt vastleggen in de software zit er ook nog een noodstop in... dus handjes los en alles staat meteen stil
Om nog even een aanvulling te geven op delighted...
Naast dat je een ondergrens en bovengrens kunt vastleggen in de software zit er ook nog een noodstop in... dus handjes los en alles staat meteen stil
1) Noodstop: een rode paddestoel op gele achtergrond die je inslaat als het foutgaat, de machine brengt zichelf in een veilige stand en wordt dan volledig uitgeschakeld.
2) Dodemansknop: knop die je moet onderhouden, of de machine gaat zelf terug naar een veilige toestand. Dit vereist dus de aanwezigheid van een operator aan de machine.
Bij het hijsen is vaak de veilige toestand: zo snel mogelijk stoppen en de last laten stilhangen.
Voor wat betreft het DMX verhaal: een risico-inventarisatie/analyse kan uitwijzen dat het gebuik van DMX toelaatbaar is, een belangrijk punt is bijvoorbeeld de hijssnelheid, de aanwezigheid van een extra dodemansbediening/noodstop en mechanische beperkingen (bvb de last kan niet tot aan het publiek komen.)
Kijk ook naar sommige mobiele sturingen voor takels: de computer (een gewone laptop) geeft instructies naar de controller via ethernet, maar vlak bij die laptop ligt dan wel een unit met dodemansknop én noodstop. Het gebruik van een separate hard-wired noodstop is normaal in dit soort installaties, meer nog het heeft de voorkeur omdat het de beste garantie biedt qua veiligheid.
Maar zoals ik al eerder gemeld heb zou ik DMX in elk geval niet aanraden, voor mij zit het pijnpunt vooral bij de lichttafel. Als die niet doet wat je verwacht, duurt het meestal vrij lang voor de bediener doorheeft wat er juist fout gaat. Een lichttafel is nu eenmaal bijna altijd gemaakt om enkel licht te sturen. In het vermeldde geval waar de lichttafel voorzien is om takels te sturen, moet je goed kijken naar wat de handleiding zegt. Het kan zijn dat daar ernstige beperkingen op het gebruik van die functie in vermeld worden.
De inperfecties van het DMX-protocol zelf zouden eventueel wel weg te werken zijn (inbouwen van checksums in andere kanalen etc), maar dit lijkt mij behoorlijk onzinnig.
Ik mijn geval (geautomatiseerde trekkenwanden) werken we met lasten van max. 700kg per trek die tot 2m/s halen en tot op grondniveau (toneelvloer) gaan. In dat geval DMX gebruiken is gewoon waanzin. Zonet hebben we nog een type-keuring laten uitvoeren volgens de strengste eisen, en ik kan je wel zeggen dat een DMX-gebaseerde installatie daar nooit door zou komen...
Ook mechanisch (n.a.v. de vraag over het opvangen van lasten) zijn er zware eisen. Bij hogervernoemder keuring werd een trek bijvoorbeeld met 250% overbelast (dwz ongeveer 1700kg!), en dan moest ie nog zonder problemen op zijn rem blijven hangen. Staalkabels ed. worden zelfs met een veiligheidsfactor 10 uitgevoerd (en getest). Bijkomend beveiligen op dat niveau wordt moeilijk, onhandig en duur (zie ook het antwoord van Rinus)
Deze week ben ik trouwens nog bij de hoofdzetel van een grote fabrikant van aandrijvingen geweest (+10.000 werknemers wereldwijd). Als je dan weet dat zij aanpassingen op maat moeten maken voor onze installaties, begrijp je dat het niet allemaal even eenvoudig is.
Thomaz

Comment