Hijsen boven publiek

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DB
    • Jan 2004
    • 22

Hijsen boven publiek

Beste ForumLeden,

Rigging blijft altijd een gestoei met krachten en wetgeving. Daarom de volgende vraag (heb gezocht maar niet kunnen vinden).

Het maken van hijsbewegingen boven publiek. Kortom het bewegen met truss.

1.Waar moet nou precies aan voldaan worden

2. Welke type motertakels zijn daar nou voor geschikt (voldoen aan de eisen). Ik weet dat Flashlight een serie op de markt heeft gebracht of daar mee bezig was/is.
    Maar wat ik ook gehoord heb is dat ze deze alleen voor verhuur hebben en (nog) niet willen verkopen.

Daarom de vraag wat zijn andere merken die aan de eisen voldoen en wie heeft er ervaring mee, ook qua bedienings gedeelte.

S.v.p alleen serieuze antwoorden

Groeten
    DB
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

In Nederland:
    Hijsen boven personen is verboden. Zo simpel als wat! En echt serieus!
    In Duitsland (en Oostenrijk) is het allemaal een stuk helderder:
    Takels, Studio-Hoisten en Trekken enz enz. moeten voldoen aan de BGV-C1 regelgeving.

Hoe serieus wil je een antwoord hebben als je dit op een forum vraagt.
    25 A4-kantjes tekst of 400 A4-kantjes?
    Je hebt kennelijk niet erg je best gedaan met zoeken, want hierover is (oa door mij) al menigmaal - ook op dit forum - uitgewijd.
    Waar heb je gezocht? Formeel is het namelijk gewoon verboden.
    Maar er wordt wel aan gewerkt om de wetgever een beetje wakker te schudden.
    (ik zelf trap al een jaar of 20 tegen die boom. en heel af en toe valt er een appel.)

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• dj_lucv
      • Aug 2001
      • 616

Rinus, bedoel je dat je voor opbouwen takelt en dan de trussen op steels laat hangen o.i.d.? Hoe zou je anders de spullen naar boven moeten krijgen? Met het handje mag van de ARBO weer niet namelijk [B)]

Comment

• oversound
        • Dec 2003
        • 218

Ik weet niet af dit er echt mee te maken heeft maar afgelopen trance energy (waar ik was) kwam de de complete truss installatie (die boven het publiek hing) met movingheads en al gewoon naar beneden en ging dan weer eens omhoog. Onder de show dus met publiek eronder.
        Martin rental deed volgens mij deze show in de mainstage.
        Maar het mag dus niet of begrijp ik dat verkeerd?[?]
        Groet, Emiel
        Turbosound met QSC PL versterking en XTA processing. Ach doet het best goed!

Comment

• Kevin_DM
          • May 2003
          • 577

Wij werken ook weleens met bewegende trussen boven publiek, en hanteren hier ten eerste al een VF van minimum 20, CM lodestar motors ipv verlindes (aangezien die hun veiligheden toch nog een trapje hoger staan dan verlinde) en rolling safety's die meelopen naast de motors. Verder uiteraard alle toestellen safety's, en al onze berekeningen een dubbele VF aanhouden.

Daarbij ken ik toch een aantal grote events en discotheken waar het gebeurt, en ik denk toch zeker dat hier wel eens een vrij uitgebreide technische keuring bij komt kijken, en dit blijkt toch nog steeds te mogen dan (hier in de buurt bv de vroegere zillion, bocaccio etc...)
          --- watt ever you want ---

Comment

• FiëstaLj
            • Oct 2000
            • 2068

Ben laatst trouwens in die zaal in de timeout geweest. (poetsen van de laserinstallatie) en wat mij opviel was dat de motoren gestuurd werden via DMX...

Mag dit ? ik was altijd van mening dat dit niet mocht omdat DMX te onbetrouwbaar zou zijn ? Iemand die het fijne ervan weet ?
            Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Citaat uit AI-17: Hijs- en hefmiddelen; 3e druk juni 2003, pag. 48.
              AI-17 is de voor normale mensen leesbare uitleg en toelichting op de voor normale mensen bijna onleesbare wetsteksten. Hierin staat de Nederlandse versie van de Europese Machine Richtlijn verwerkt.
              7.5.5. Gevaar voor raken van personen: afzetten van werkgebied hijs- en hefwerktuig.
              Binnen het werkbereik van hijs- of hefwerktuigen mogen zich geen personen begeven die niet betrokken zijn bij de werkzaamheden. Bij het werken met hijs- of hefwerktuigen bestaat de kans dat de last of delen van de last kunnen vallen. Dit betekent dat, voordat men aan het werk gaat, men zeker moet stellen dat:
              - geen onbevoegden in het werkbereik van het werktuig kunnen treden (denk hierbij ook aan kinderen, voetgangers enz.);
              - delast nooit over personen gehesen kan worden;
              - nooit over gebouwen, kantoren, keten, of de openbare weg gehesen kan worden;
              - de last stabiel wordt geplaatst.
              Verder moet men voor de aanvang van hijs-hefwerkzaamheden rekening houden met het waarschuwen van bevoegde personen en andere werktuigen binnen het afzetgebied.
              Bij lasten waarvan de kans bestaat op uitvallen van delen van de last (bijvoorneeld een stapel stenen, dakrollen ed) dienen voorzieningen te worden getroffen waarbij dit risico is geminimaliseerd. Voorbeelden hiervan zijn uitvalbeveiligingen bij klemmen en spanbanden bij pallets met dakrollen.

Zo serieus genoeg?
              En voor iedereen die het beter weet: graag met de betreffende citaten uit de wet- of regelgeving!

Ik weet wel allerlei 'gedoog-beleidsregels' maar dat is omdat de ArbeidsInspectie niet durft hard te maken dat alle theaters, TV-studios, Expohallen, Concertgebouwen enz in een keer dicht moeten.
              Want als de TV hierdoor langer dan een dag op zwart zou gaan, wordt de AI zelf heel snel door de politiek gesloten!
              Maar de branche moet zelf zorgen voor heldere regelgeving, en daaraan wordt wel mondjesmaat gewerkt, maar dat is liefdewerk-oud-papier, weet ik ook al 10 jaar uit de eigen ervaring.
              De 'branche' brult heel veel - en soms ook heel hard - maar als het erop aankomt om zulk normalisatie en regelgevingswerk (financieel) te steunen is er bijna niemand thuis.
              Gelukkig heeft de PRESA een initiatief voor normalisatie in de evenementensector van de grond kunnen krijgen. Maar dat is nog lang niet in het stadium van gesprek met de AI, laat staan ook echt wettelijk bekrachtigd.
              Lullen is 1, weten is wat anders!

Comment

• Reemski
                • Dec 2001
                • 690

Ik weet niet hoe slim JIJ bent Rene..... Maar volgens mij maak je een grote fout. DMX is een protocol, en XLR een aanduiding voor een stekkertype. Toevallig wordt XLR gebruikt bij de aansluitkabels voor het DMX-signaal. Grote kans dat wanneer er XLR aan de motoren zit, dit voor een DMX signaal is. Inderdaad, het hoeft niet zo te zijn, maar wanneer hij de motoren ook nog eens bestuurd vanaf te hoofdlichttafel, dan wordt de kans nog groter.

(verder natuurlijk niet relevant voor de discussie)

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5429

XLR is een connector type?
                  DMX is een besturings-protocol?
                  CEE-norm is een connector!
                  230V is een spanning.
                  Olifanten zijn beesten.
                  Kometen zijn hemellichamen.
                  En zo kunnen we hele series appels en peren door elkaar gaan halen die geen f..k met elkaar te maken hoeven te hebben.

Comment

• oversound
                    • Dec 2003
                    • 218

Oke, als ik het zo lees is het dus zo dat wat grote bedrijven en discotheken dus doen verboden is?
                    Snap alleen niet dat dit niet bekend is. Hun horen dit toch zelf te weten.

Turbosound met QSC PL versterking en XTA processing. Ach doet het best goed!

Comment

• ralph
                      Banned
                      • Aug 2000
                      • 2649

Tja, mogen kunnen en willen....als die met zn allen door 1 deur zouden passen werd politiek Den Haag een stuk leefbaarder en de wereld een leukere plaats om in te leven en te werken.

Tot zover cynisme voor vandaag.
                      Wat ik heb geleerd: tja van Rinus...en met redenen omkleedt zoals hij hierboven in het kort en to the point tracht uit te leggen: het mag niet.

Maar we doen het toch, daarbij kijken we naar wat in de ons omringende landen wordt gehanteerd aan veiligheidsmaatregelen en we doen niet lullig, wij leggen dit vast in een PRI&E.
                      daarbij hanteer ik voor mijn reken en tekenwerk:
                      Vf10 als er mensen onder de gehesen last kunnen komen.
                      Vf20 bij het hijsen van personen of truss waar mensen in zitten (supertrouper met spotter)
                      bewegen met de truss is iets wat ik nog niet gedaan heb, wel diverse malen gezien in oa. NOTP en diverse discotheken.

ELC heeft er een progje voor dat je op hun tafels kunt laten meelopen en dus via dmx werkt.
                      Hoe dat werkt met takels met verschillende loopsnelheden..beats me!

Zijn er hier op het forum mensen actief die met cyberhoists werken? die het systeem kennen vanuit de praktijk?

ff over dmx en xlr...
                      xlr heb je 3,5,9 polig...voor DMX signaal gebruik je 3 of 5 polig xlr met daartussen een 110 Ohm kabel, maar dat is geleuter voor lichtnichten en heej...laten die nu net een eigen forum hebben!

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Je bent me voor Ralph, en je drukt je altijd wat beschaafder uit.
                        Dat we niet boven mensen mogen hijsen is bij de meeste verhuurbedrijven vast wel bekend.
                        Maar we willen ook graag gewoon blijven eten he!
                        Net als in de theaters en bij TV of in de RAI of Jaarbeurs.
                        Kortom je doet een RIE en een PRIE en dan neem je de Veiligheidsfactoren zoals aangegeven.
                        Daarbij weeg je de pakkans ook nog even .... en dan blijken we gewoon in Nederland te wonen.
                        De enige serieuze pakkans hier wordt gevormd door flitskasten.
                        En hier is het ook zo dat de kleinste of grootste ellende:
                        SE-Fireworks-Enschede-plofje,
                        Leliade-Legionellaatje,
                        ATF=Drachten-brandje,
                        bouwfraudetje+bouwfraudetje+bouwfraudetje+bouwfrau detje+bouwfraudetje+bouwfraudetje+bouwfraudetje+bo uwfraudetje+bouwfraudetje,
                        idioot Procureur-Generaaltje (inbraakaangifte, Irak-marinier, zaak-Ploos)
                        maandelijks veranderend bolletjes-slikkerbeleidje,
                        HellsAngel-schietpartijtje,
                        Betuwelijntje,
                        Haags zwem-tramtunneltje,
                        25.434e onderwijshervorminkje,
                        UWV-luxeplee-tje enz enz enz
                        met een excuusje is af te doen.
                        Dus:
                        Alles moet mogen, want den 'Ollander is kampioen in gedogen!
                        Je snapt niet waarom er dan toch zo Griezelgruwelijk veel "geregelgeeft" moet worden.
                        Oh ja, anders hebben die 25000 bureaubezitters in de Ministeries en bij alle ZBO's en semi-overheden niks meer te doen.
                        En we hebben al zoveel werklozen.

Comment

• FiëstaLj
                          • Oct 2000
                          • 2068

citaat:Geplaatst door René_Master

Ik weet niet hoe slim jij bent, je hebt XLR kabel en DMX, het eenigste verschil bij ons op het werk is dat DMX blauw is en XLR zwart. Of het bij andere ook zo is weet ik niet. Er zijn mensen die zien dus XLR voor DMX aan, als je dat doet is het gevaarlijk, want XLR kan dus veel minder informatie verwerken dan DMX, als je dat verschil wel kent dan weet ik het antwoord ook niet. Ik weet wel dat het via de hofdlichttafel wordt aangestuurd (heb tijdens carnaval een half uurtje boven de lichtman staan kijken :P)
                          Tsja renee blijkbaar begrijp je niet helemaal wat ik bedoel. Ik weet namelijk prima dat op ene xlr stekker dmx kan staan, etc..etc..

Maar als ik een maf apparaat staat wat als interface is voor een kast waar groot opstaat "MOTORSTURING" en dat blijkt een demux te zijn dan vind ik dat een beetje vreemd.

Niels zegt dat ze via de status cue in de grote zaal die takels dus aansturen. (terwijl hij me vlak ervoor nog zat te vertellen over de brakke faders en knoppen) dan zet ik toch mijn vraagtekens daarbij..

Trouwens het grootste gedeelte van het licht in die zaal wordt bestuurd met die 2 pilot 2000's, de status cue is alleen voor het conventioneel en de scannetjes..

Dus eerst ff nadenken en zeker weten voordat je iemand aan gaat vallen..pipo !
                          Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

OK genoeg geluld weer over DMX en dat soort kleine (licht-sturings-)voltjes.

Het onderwerp (= TOPIC!) was(&is):
                            rigging en wetgeving
                            en het verzoek was serieus te blijven .....

Comment

• Kevin_DM
                              • May 2003
                              • 577

Treug naar topic. hijsen boven publiek kan dus volgens nederlandse wetgeving niet (en Belgische ??). Maar hebben ze hiervoor rolling safety's niet uitgevonden. Ik heb hier (BE dus) laatst met een controleur veiligheidsinspectie entertainment rigging gepraat en die wist me te vertellen dat bewegen van truss boven publiek toegelaten is mits het aannemen van VF20 EN het gebruik van rolling safety's. Ik zie ten eerste anders niet in waarom deze rolling safety's anders voor ontworpen zijn (ok, 150 kg versies is voor personenbeveiliging, maar 500 kg en 1 ton versies ??) en ten tweede zou ik ook niet weten waarom personen in de truss dan wel toegelaten worden, en moving truss niet.
                              Ik kan ook begrijpen dat je hier als leek niet zomaar mee gaat lopen klooien, maar mits samenspraak met ervaren riggers en een voorafgaande risico-analyse moet dit volgens mij toch een veilige, betrouwbare manier kunnen gebeuren.
                              --- watt ever you want ---

Comment

Working...