hoe een cirkel en dergelijke vasthangen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lj djcenter
    • Jul 2003
    • 148

hoe een cirkel en dergelijke vasthangen

Hey,

dit kwam ik tegen op internet, nu zou ik de mening van rinus wel eens willen horen als ervaren rot in het vak. Greetz tom
    Maak daje mee u klikken en klakken van die truss zijt
  • FiëstaLj
    • Oct 2000
    • 2068

Nou ik hoop dat je vanavond niet onder die truss door hoeft te lopen...

Welk bedrijf maakt zoiets ? of verhuurd het ? beetje erg onverantwoord namelijk...
    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• lj djcenter
      • Jul 2003
      • 148

Naam van de firma doet er zo niet toe, kwil ook het bedrijf nie zwartmaken ofzo, maar gewoon de onverantwoorde manier van rigging...

greetz tom

Comment

• pilot
        • Nov 2003
        • 267

Is dit nu echt zo onveilig?Even de belasting van de lange truss buiten beschouwing gelaten,dit is vast en zeker mooi uit te rekenen.Maar buiten het feit dat het er misschien niet uitziet,als er goede spanbanden gebruikt worden die bijvoorbeeld 5 Ton kunnen hebben zal dat cirkeltje met die 4 headjes echt niet naar beneden komen.Of is het zo dat we door de amerikanen met hun absurde schadeclaims helemaal gek gemaakt worden.En hebben we meer vertrouwen in een aluminium klem die 10 jaar geleden gekocht is met een mooi keuringscertificaat maar die naar 10 jaar in weer en wind gehangen te hebben en nooit meer opnieuw is gekeurd nog steeds wordt gebruikt.
        master-qsc en de rest

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

Niet doen!!! (volgens mij) Ik zie de haak van die mooie ratelband aan een spijltje van die lengte truss zitten, dat kan je sowieso niet maken want die spijltjes (waarvan Rinus de echte naam gaat noemen en dat ik het dan probeer te onthouden) zijn er niet om te belasten. En een ratelband mag je niets aan ophangen, want is geen hijsmiddel.

Oh ja, en niemand laat zich hopelijk verder in de war brengen door de pendels van de TL armaturen zoals ik eerst wel in de war was.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Hallo Tom,
            1. Die cirkel hangt aan ratelbanden. Dat is sjor/afspan/ladingvastzet-materiaal.
            Dat is niet ontworpen of bedoeld om mee te hijsen.
            2. Het zijn platte geweven banden, die echter verkeerd worden gebruikt: die moeten altijd volkomen vlak liggen om de kracht gelijkmatig over alle vezels over te brengen.
            3. De ratel van de verste band ligt op de trussbuis. Daarmee ontstaat een moment op de metalen ratel. Mag niet!
            4. De haken van de ratelbanden grijpen aan op de diagonalen van de truss. Die zijn daarvoor niet ontworpen.
            5. De banden zijn van kunststof (polyester, iets soortgelijks als polyamide=nylon), en dat wordt gebruikt in de buurt van hittebronnen. En boven personen. Dat is bijna hetzelfde als de hele bende ophangen aan dikke tie-wraps.
            En dan nog niet eens even een steel erdoor als safety?
            6. En als je even verder kijkt lijkt het ook we of die lange truss ook gewoon zonder enige safety is opgelegd op de liggers.
            Wil je mijn mening nog horen of vermoed je ook wel zonder dat ik:
            stelletje vetgestoorde onkunde etalerende megaprutsers
            zou uitroepen, wat mijn mening hierover is.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

stelletje vetgestoorde onkunde etalerende megaprutsers

hehe...

zwakbegaafde knoopkabouters...
              inzichtelijk beperkte sjorband-kleuters

Alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik verwacht dat het voor een gymzaal-disco, lichttechnisch gezien dan, best redelijk geweest zal zijn... Maar daar is dan ook alles mee gezegd... Afwerking bekabeling is ronduit slecht en rigging is idd waanzin. Verder was een blauw of zwart doekie langs de randjes wel een stuk professioneler geweest...
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• lj djcenter
                • Jul 2003
                • 148

En ja fuifgangers kijken nie zo echt hoe de boel gemonteerd is, maar kvind toch dat als je iets doet dit zo goed mogelijk moet doen. In het ergste geval stuikt de boel maar beneden en begint de miserie..

tom

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3148

Ik hoop dat de zaal de hele avond zo leeg is gebleven!
                  So, dat je een klein foutje laat zitten is nog tot daar aan toe (ook niet doen, maar toch), maar als je dit ziet! Ongeveer de grootste blunder in de rigginggeschiedenis?
                  Aan de ene kant hoop ik dat dit geen erkende rigger van beroep is, aan de andere kant wel.
                  Niet: dat zou betekenen dat hij vaker van dit soort constructies bouwt [B)] Niet doen!!!
                  Wel: misschien is er met goed zoeken nog iets veiligs aan te bekennen. [^]

Volgens mij ligt de trussbalk vaar de circel aan 'bevestigd' is ook nog eens los op de andere trussbalken!!! [V]

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

citaat:Geplaatst door jurjen_barel
                    Wel: misschien is er met goed zoeken nog iets veiligs aan te bekennen. [^]
                    1. de poten staan vertikaal! en de liggers horizontaal!
                    2. zo te zien is de belasting van het geheel wel in orde, als zijn truss-type, overspanning en exacte gewichten zo natuurlijk niet vast te stellen.
                    maar,
                    en daar had ik de vorige post nog niet op gelet:
                    3. de poten staan zonder baseplate rechtsteeks op een sportvloer:
                    met een beetje pech druk je daar als een pons doorheen!
                    Die rugger {=rigger van ruk} had met een investering in 8 [8] (=acht) draaiclamps (bijna) alle hier geleverde prutseropmerkingen kunnen voorkomen.
                    Zijn er nog meer plaatjes van die klus te vinden?
                    Ik ben wel benieuwd of het geheel op 4 of zes poten staat?
                    Of ...
                    wat anders nog meer aan die lange uitkrager RechtsBoven aan de 2e foto hangt....
                    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• kokkie
                      • Nov 2003
                      • 1166

Zat nog ff te kijken en ontdekte ook nog dat de spiegelbol keurig in het midden hing. Dwarsspijltje van de truss helaas.

Maar die jongens nemen wel ruim de tijd voor het opbouwen (en afbreken), want alle kabels zitten keurig gevlochten. Misschien kunnen ze voortaan iets beters doen met deze tijd ?

Las ergens bij een foto ook iets over 145dB. Wie gaat ze uitleggen hoe een dB meter werkt of hebben jullie nog ergens een paar verborgen stackjes gezien?
                      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• test12
                        • Jan 2003
                        • 901

Ooh, ik dacht dat dat hun manier van safen was.

m.v.g. Herman

Comment

• pilot
                          • Nov 2003
                          • 267

Ben benieuwd wat er zo erg is aan het opleggen van de lange truss?Verwachten jullie dat deze ineens 4 meter opzij zal schuiven om er dan af te vallen,aardbevingen buiten beschouwing gelaten want dan moet je toch maar afwachten of die sporthal nog zal staan.Met de baseplates ben ik het helemaal eens,de vloer zal deze manier echt niet fijn vinden.
                          En rinus waar zie jij die hittebron,ik hoop dat je niet de onderkant van dat headje bedoelt want die wordt hooguit 40 graden en daar kan zo'n spanband wel tegen anders zou je in de zomer geen vrachtverkeer met spanbanden zien.De haken van de spanbanden zouden inderdaad niet aan de diagonalen van de truss mogen zitten,maar die spiegelbol van 50 of 60 centimeter doorsnee kan echt geen kwaad om aan een dwars spijl te hangen.
                          master-qsc en de rest

Comment

• kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

(voor meer foto's klik op de schuimparty)

Deze vind ik ook wel apart. Mooi stapelsysteem op de VMB's om de trussen drie hoog te krijgen. Vrije overspanning van 18m, vind ik veel maar weet niet precies wat voor type truss het is, maar ik dacht dat 12m ongeveer max is bij Prolyte H40D?
                            En dan wat gewichtjes:
                            truss, 85m x 6 kg : 510kg
                            cirkel 28m
                            dwars 9m
                            lengte 18m x2
                            dwars 12m
                            moving heads 16 x 20kg: 320kg
                            scans 6 x 10 kg : 60kg
                            spiegelbol 100cm : 25kg (weegt zeker meer?)
                            4-bar 2 x 20 kg : 40kg

Totaal : 950kg (alle gewichten zijn schattingen)

En dit alles op 4 VMB's die volgens mij maar 200kg per stuk mogen hebben. Dan zit je dus al op 150kg overbelasting (16%).
                            FF gauw rekenen, cirkel + dwarsligger + helft lengte trussen + 10 MH + 2 4-bar + spiegelbol = 595kg is ongeveer 33% overbelasting.

Kan toch nooit echt de bedoeling zijn of sla ik de plank helemaal mis?

Comment

• splash
                              • Aug 2002
                              • 342

Toch moet je ze nageven dat ze er goed voor hebben gezorgd dat er niet zo makkelijk iemand bij hun wind-ups komt.......

Comment

Working...